INNOVAATIO(KO)

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
matti

INNOVAATIO(KO)

Viesti Kirjoittaja matti » 09 Maalis 2011 19:04

Tein tuossa rojektiin "valolaatikot"-miksi niitä sitten kutsutaankin, kun sivuvalot kiinnitetään sivuvantteihin. Rojekti kun on sellainen puolisukeltaja, parraskorkeus pieni, niin on parempi laittaa valot hieman korkeammalle jos joskus sattuu liikkumaan rantakaislikkoa ulompana.
Siinä tuli mieleen, että se pystylauta olis oiva paikka rekisterinumerolle, olis samalla rekisterikilpi valaistu. |+|
Edellinen |+| oli kun puuvalmiissa rungossa oli KVV piirretty lyijykynällä samoinkuin maalausrajat, nehän peittyy ensimmäisellä maalauksella. 8-| Amerikan maalla on tapana sahata maalausrajaan ura 8o ei oikein sovi minun päähän.Teräsveneissä ko on ratkaistu lyhyillä hitsisaumanpätkillä (eivät häviä hiekkapuhalluksessakaan)
Ratkaisin merkkauksen lyömällä joka toiseen kaareen kuparinaulan maalausrajaan. |+|
Tämän kun kerroin puuvenealan ammattilaiselle, piti sitä hyvänä ja ilmeisesti ennenkuulemattomana ideana.

Matti

majo
Viesti:

Re: INNOVAATIO(KO)

Viesti Kirjoittaja majo » 25 Maalis 2011 08:44

Laki vesikulkuneuvorekisteristä ei sinällään ota kantaa mihin tunnukset tulee laittaa, niiden pitää olla veneen molemmilla sivuilla, mutta missä siellä on toinen kysymys. Maistraatti antaa suosituksen, että tunnukset tulisi asettaa veneen "runkoon tai katteeseen, ei puomiin tai purjeeseen." Vanteista ei erikseen sanota mitään, kai nekin käyvät. Parempi paikka se on joka tapauksessa kuin parras, joka usein ui veden alla.

Toisaalta lain ajatuksena on varmasti se, että vene olisi rekisteritunnuksestaan tunnistettavissa aina kun se liikkuu vesillä. Tällöin seisova ja juokseva riki ovat huono vaihtoehto, koska rikin ollessa purettuna tunnuksia ei enää näy. Siis jos joku laskee veneesi maston ja alkaa hinaamaan sitä Puolaan myytäväksi, niin merkkarit eivät venettä tällöin voi rekisteritunnuksesta tunnistaa.

Tämä voi olla syy siihen miksi maistraatti suosittelee runkoa tai katetta.

matti

Re: INNOVAATIO(KO)

Viesti Kirjoittaja matti » 25 Maalis 2011 10:35

Mun mielestä myös satamassa, siksi rekisteritunnusta ei puomiin tai purjeeseen; puomipeite peittää puomin ja purje ei ole näkyvissä motorilla ajettaessa.
En usko että venettä kannattaa hinata Puolaan myytäväksi. :-) :-)
Jos nyt kuitenkin niin käy, niin minulla ne rekisteritunnukset ovat kilvessä, niinkuin kirjoitin, ruuvari käteen ja kilvet irti ja vaikka teipillä kiinni ylärakenteeseen. 8]

Matti

PS Idea ei olekkaan omasta päästä, nyt kun olen viettänyt aikaa sairastelun merkeissä ja lueskellut vanhoja Woodenboat-lehtiä, niin sieltä on löytynyt ainakin ko kohdasta veneen nimi =siis kaiverrettuna ko valolaatikkoon. Ihminen vaan omii ideoita tietämättään.

Vastaa Viestiin