Puurakenteisten avoveneiden mallit

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Jampe9
Viestit: 138
Liittynyt: 09 Helmi 2011 15:58
Paikkakunta: Monåfjärden

Puurakenteisten avoveneiden mallit

Viesti Kirjoittaja Jampe9 » 20 Maalis 2011 13:03

Sitä olen ihmetellyt että uppoumaveneissä löytyy kokoluokassa 5-7 metriä tukevia, vakiintuneita venetyyppejä huru mykket työkäyttöä varten mutta tasaperäiset moottoriveneet ovat suurimmaksi osaksi noita 4,60 pitkiä pienehköjä epäuskottavan näköisiä "merisoutuveneitä".

Hirveän harvoin näkee esim. 6-7 metristä tasaperäistä avopuuvenettä joka on korkealaitainen, jykevä, keliin ja tavaran kuljetukseen sopiva jne. Yleensä ne ovat matalalaitaisia, pieniä ja/tai sen näköisiä että riski mies voisi paljain käsin repiä ne palasiksi. Aivan muutaman kerran olen nähnyt ihan "oikean" veneen mutta veistäjillä ei näy olevan mitään yleistä vakiintunutta mallia kuten esim. fiskareissa on. Fiskari on moneen käyttöön liian hidas ja vähän kiikeräkin.

Uudempia muoviveneitä kyllä löytyy paljonkin laadukkaan mallisia esim. Kulkuri, Nymar, Kurikkala jne. jne.

Miksikähän avopuuvene on pelkistynyt 4-5 metriseksi matalalaitaiseksi "merisoutuveneeksi"? Luulisi että muinoinkin olisi ollut kysyntää tukevammista ja kantavemmista työveneistä.

Viilari
Viestit: 101
Liittynyt: 21 Heinä 2009 11:16

Re: Puurakenteisten avoveneiden mallit

Viesti Kirjoittaja Viilari » 20 Maalis 2011 13:13

Eiköhän syynä ollut moottoritehon hinta,uppoumavene kulkee pienelläkin teholla =halpa moottori ja pienet käyttökustannukset.
Arvokkaamman tavaran,pirtun kuljetukseenhan on tehty nopeita tasaperäisiä veneitä.

Jampe9
Viestit: 138
Liittynyt: 09 Helmi 2011 15:58
Paikkakunta: Monåfjärden

Re: Puurakenteisten avoveneiden mallit

Viesti Kirjoittaja Jampe9 » 20 Maalis 2011 13:19

Viilari kirjoitti:Arvokkaamman tavaran,pirtun kuljetukseenhan on tehty nopeita tasaperäisiä veneitä.
Lienet oikeassa. Noista pirtuveneistä vaan että ne ovat kyllä kauhean erikoisia. Ne ei oikein ole sellaisia että laiturilta heitellään halkoja veneen kyytiin tai ladotaan melkein varalaitaan asti lampaita.

Nykyään on ainakin täällä meilläpäin ammattikalastajilla paljon käytössä noita Kulkureita ym. muovisia tasaperäisiä suuria työveneitä joilla pääsee äkkiä rysälle/verkoille ja silti niissä on tilaa ja kantavuutta että voi laittaa esim. noita laitteita joilla verkot vedetään koneella veneeseen. Eipä voisi kuvitella jollain 4,60 veneellä tällaista hommaa kun niillä lähetimisen kynnyskin alkaa olla jo 5-6 m/s. Sitten niissä on vielä sekin etu uppoumaveneisiin verrattuna että merenkurkun karikkoisilla ja matalilla vesillä on hyväksi pieni uppouma, ei tarvitse paljoa vettä alleen mutta silti on passeli vene muuten. Muoviveneessä hirvittää se että kun sen vetää saaren rantaan ja vähän aallokko käy niin alta aikayksikön veveessä on reikä tai halkeama kiveen hinkkaamisen takia. Kunnon puuvene kestää sentään vähän enemmän tällaista rantakolisteluakin.

Vastaa Viestiin