Limilautaveneen vuoto

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
simo kontinen
Viestit: 32
Liittynyt: 11 Heinä 2003 21:06
Paikkakunta: Helsinki

Limilautaveneen vuoto

Viesti Kirjoittaja simo kontinen » 11 Heinä 2003 21:56

Keväällä ostamani 7-metrisen liukuvan limilautaveneen vesillelaskun jälkeen vene turposi kivasti umpeen, vuoto oli hyvin pientä kun ottaa huomioon että paatti oli ollut kuivilla jonkin kesän. Nyt pikku ajelujen jälkeen alkoi esiintyä aika voimakastakin paikallista vuotoa eli useampi kymmenen litraa tunnissa. Jos se ei lopu miten se kannattaa korjata ja halvalla tietysti. Nosturiauto ei juuri houkuta hintansa takia. Prooffia ei varmaan kannata sisäpuolelle laittaa? Hyviä ehdotuksia otetaan vastaan.

isomakke
Viestit: 52
Liittynyt: 19 Huhti 2003 09:27
Paikkakunta: Turku

vuoto

Viesti Kirjoittaja isomakke » 12 Heinä 2003 23:59

Itselleni kävi aivan sama juttu,ensimmäisen pidemmän ajolenkin jälkeen alkoi vettä tulla sisään siihen malliin että oli tehtävä jotain.Keula vuosi eniten eli laitoin läheiselle hiekkarannalle ison vanerinkappaleen ja ajoin keulan rannalle,annoin kuivua tunnin verran ja sikaflexit sauman päälle.Eihän se sika kauan märässä puussa pysy,mutta itselläni on nyt pysynyt toista viikkoa.Vuodot ainakin sai kuriin ja laudat aikaa turvota uuteen malliin.

simo kontinen
Viestit: 32
Liittynyt: 11 Heinä 2003 21:06
Paikkakunta: Helsinki

vuoto

Viesti Kirjoittaja simo kontinen » 13 Heinä 2003 00:56

Jokin tollanen kikka voisi olla sopiva pikatemppu, mulla ei tule vettäkään kuin yhdestä paikasta. Luulen kyllä että nämä bitumimassat voisi pysyä paremmin. Pääseeköhän laudat jotenkin liikkumaan, onko löysät niitit tai jotain vai mistä tämä johtuu.

Pekka Huhta
Viestit: 936
Liittynyt: 14 Huhti 2003 10:33
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta » 14 Heinä 2003 15:22

Bitumimassat ovat ihan hyvä juttu ja jos löytää jostain ruotsalaista terva- ja mehiläisvahapohjaista Ettania niin se pitää märässäkin puussa kuin tauti.

Ettania mainostetaan että se pysyisi märässäkin puussa sisäpuolella. Sitä saa Classic Marine Servicestä, mutta en ole itse kokeillut sillä tiivistää sisäpuolelta. Sen voin kertoa kyllä, että bitumimassojen tai muiden spaklaaminen sisäpuolelta tukkeeksi on aika huonoa. Vesirajan lähistöllä voi pysyä, mutta syvemmällä veden paine tahtoo pukata aineen sisään. Suosittelisin sitä Ettania (joka EI ole nuuskaa, vaan sitkasta tervanhajuista kittiä joka on levitettäessä melkein niinkuin kengän pohjaan tarttunutta venyvää purkkaa. Mitä lienee arabikumia siinäkin on.) ja jos sitä ei tähän hätään saa niin sitten bitumikittiä. Ja mieluusti ulkopuolelta, muuten kitti lupsahtaa ajossa sisään ja vuoto voi olla yllättävän vuolasta hetken aikaa.

Katso tarkkaan että mistä se vuotaa. Tiedätkö jo paikan mistä se tulee vai oletko vasta huomannut vuodon? Pikku ajon jälkeen tahtovat vaikkapa happamaksi menneet akselitiivisteet laskea vettä sisään, eli vika voi olla muuallakin kuin laudoituksessa.

Katsele tarkkaan ja koeta selvittää missä vian syy voisi olla. Jos se on vain kahden laudan välissä niin tuskin mitään hätää, mutta vuoto esim. peräpeilin välistä tai jostain muusta "epäjatkuvuuskohdasta" voi kertoa että ruuvi ei enää pidä lahossa puussa tms.

Merkkaa joka tapauksessa paikka hyvin niin että saat sen korjattua kunnolla syksyllä.

Pekka

vartijo2
Viestit: 106
Liittynyt: 15 Huhti 2003 09:12

Viesti Kirjoittaja vartijo2 » 21 Heinä 2003 10:33

Soudalilla on erittäín hyvä massa nimeltään "fix all". Tarttuu myös märkään pintaan. Tuote on sikaa vastaava eli liimaa ja tiivistää. Älä laita sisäpuolelle äläkä tunge rakoihin syvälle vaan limisauman ulkopuolelle sormen kanssa niin pitäisi vuodon rauhoittua.
Terv. Jouni Vartiainen

tapio
Viestit: 4
Liittynyt: 11 Elo 2003 14:15
Paikkakunta: viiala

limisaumaveneen tiivistys

Viesti Kirjoittaja tapio » 11 Elo 2003 15:07

Et kertonut ongelmassasi tarkempaa vuodon kohtaa, mutta oletan vuodon olevan lähellä vesirajaa jossa lautojen eläminen on suurinta. Helpotus tälle kesälle löytyy bitumipohjaisista massoista, mutta ne on lähinnä tekohengitystä. Viimeistään ensikeväänä olisi syytä avata saumat kulmahiomakoneella ja niiden puhdistuksen jälkeen puristaa sinne sikaflexi. Olisi myös hyvä kiristää niittaus kun sauma on vielä märkää. Valitettavasti nämä kaikki täytyy tehdä ulkopuolelta

Tuomasjukka
Viestit: 159
Liittynyt: 10 Kesä 2003 09:09
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Tuomasjukka » 27 Elo 2003 14:15

Hei,

Huomasin, että Pekan mainitsemaa Ettania saa Classic Marine Servicestä. Katsokaa esite netistä: www.classicmarineservice.fi

tt

Vastaa Viestiin