kölirautaa vaihtamaan
- S.Tuominen
- Viestit: 309
- Liittynyt: 27 Huhti 2003 15:40
- Paikkakunta: Uusikaupunki
kölirautaa vaihtamaan
Minkälaisia menetelmiä olette käyttäneet kun on tarve saada vene pois trailerilta köliraudan vaihtoon. Olen tässä miettinyt erilaisia vaihtoehtoja. Veneellä painoa n. 3t.
Yks mielenkiintoinen vois olla menetelmä jossa rakennetaan pukit veneen kylkiin kun traileri alla. Sitten vaan trailerista renkaat pois ja traileri lattian tasoon ...tulis työtilaa alle varmaan ihan riittämiin. Vene kun on suulissa ja mainitulla tavalla sais pysyteltyä sisätiloissa koko talven.
Yks mielenkiintoinen vois olla menetelmä jossa rakennetaan pukit veneen kylkiin kun traileri alla. Sitten vaan trailerista renkaat pois ja traileri lattian tasoon ...tulis työtilaa alle varmaan ihan riittämiin. Vene kun on suulissa ja mainitulla tavalla sais pysyteltyä sisätiloissa koko talven.
"Kaikki paitsi Puuveneily on turhaa! ;)"
- S.Tuominen
- Viestit: 309
- Liittynyt: 27 Huhti 2003 15:40
- Paikkakunta: Uusikaupunki
Re: kölirautaa vaihtamaan
Näin on itseasiassa tarkoituskin toimia mutta silti se pitää saada pois tralerilta.
"Kaikki paitsi Puuveneily on turhaa! ;)"
-
- Viestit: 479
- Liittynyt: 26 Heinä 2006 13:09
- Paikkakunta: Pori
Re: kölirautaa vaihtamaan
Minä sitoisin johonkin isoon puuhun kiinni ja vetäisin traktorilla paatin kunnon pukkien päälle.
Helpoimmalla pääsee kun ottaa tietty nosturiauton. Laittaa liinat valmiiksi tunkin kanssa paikalleen niin ei siinä kauaa mene.
-Matti
Helpoimmalla pääsee kun ottaa tietty nosturiauton. Laittaa liinat valmiiksi tunkin kanssa paikalleen niin ei siinä kauaa mene.
-Matti
HULLU itselleen töitä ostaa.
-
- Viestit: 175
- Liittynyt: 02 Maalis 2010 04:32
Re: kölirautaa vaihtamaan
Tunkkaat veneen perän pukin päälle niin että nousee irti trailerista. Keulan ja trailerin väliin kölin alle joku sopiva rulla (jos tailerissa ei ole liikkuvaa tunkkia), sivutuet kyljille, traileri alta pois ja etupää pukin päälle. Vaihdat pukkien välissä olevan osuuden raudasta, sitten siirrät pukit hieman keskemmälle venettä ja vaihdat etu- ja takaosan raudasta. Näin tuo menee kyllä kolmeen osaan tuo kölirauta, mutta toimii. Itse vaihdoin näin. pit.11,85, lev.3,80, paino 9,5t. Mulla on trailerissa 7tn:n hallitunkki joka liikkuu kiskoilla koko trilerin matkan n.9m joten minkään rullien kanssa ei tarvinnut pelata.
- S.Tuominen
- Viestit: 309
- Liittynyt: 27 Huhti 2003 15:40
- Paikkakunta: Uusikaupunki
Re: kölirautaa vaihtamaan
Ihan mielenkiinnosta, olisko mahdollista saada kuvaa siitä trailerin tunkkiratkaisusta?
"Kaikki paitsi Puuveneily on turhaa! ;)"
-
- Viestit: 175
- Liittynyt: 02 Maalis 2010 04:32
Re: kölirautaa vaihtamaan
yritin liittää kuvaa mutta oli liian iso....
mutta, kävin vähän mittailemassa: tuo tunkki kulkee siis kulmaraudasta tehtyjä kiskoja pitkin, 80x80x8mm kulmaraudat, pituudeltaan siis n.9m, lepäävät Viking-Volvon rungosta tehdyn trailerin poikittaispalkkien päällä niin että kulmaraudan toinen sisäkylki toimii kiskon pohjana ja toinen, pystyssäoleva, sivuohjurina. Tunkin kääntyvät pyörät on hitsattu kiinteiksi ja muutettu etupään leveys samaksi isompien takapään pyörien kanssa. Tunkin pit.1650mm, lev.440mm, suurin kork.230mm. Köli lepää tunkin nostovarren "juuren" päällä, lattaraudasta kummallakin sivulla tunkkiin hitsattu ohjuri. (kölin lev. 125mm ja tunkin leveys ylimmästä kohdasta 160mm).
mutta, kävin vähän mittailemassa: tuo tunkki kulkee siis kulmaraudasta tehtyjä kiskoja pitkin, 80x80x8mm kulmaraudat, pituudeltaan siis n.9m, lepäävät Viking-Volvon rungosta tehdyn trailerin poikittaispalkkien päällä niin että kulmaraudan toinen sisäkylki toimii kiskon pohjana ja toinen, pystyssäoleva, sivuohjurina. Tunkin kääntyvät pyörät on hitsattu kiinteiksi ja muutettu etupään leveys samaksi isompien takapään pyörien kanssa. Tunkin pit.1650mm, lev.440mm, suurin kork.230mm. Köli lepää tunkin nostovarren "juuren" päällä, lattaraudasta kummallakin sivulla tunkkiin hitsattu ohjuri. (kölin lev. 125mm ja tunkin leveys ylimmästä kohdasta 160mm).