Vaneriveneen sisäpuolen pintakäsittely
-
- Viesti:
Vaneriveneen sisäpuolen pintakäsittely
Mulla on puolivalmis mahongista ja okume-vanerista tehty vene. Ulkopuolelle tulee epoksi+kuitu ja päälle maali, mutta mitä sisäpuolelle? Sisäpuoli saisi olla hengittävä, maalaanko jollain vai pelkkä kyllästys..?
Jussi
Jussi
-
- Viesti:
Re: Vaneriveneen sisäpuolen pintakäsittely
Moro
Itse asiassa vanerivene ei ole mitenkään sisäpuolelta hengittävä, koska vanerilaminaattien välissä oleva liima muodostaa kosteussulun.
Ainoa kohta mikä vanerista "hengittää" on kantit ja pintaviilu.
Parasta olisi pinnoittaa vaneri täysin vesitiiviiksi myös sisäpuolelta, jotta vältytään veden imeytymiseltä vaneriin mistään saumoista.
Ongelmia syntyy siinä vaiheessa jos vesi jostain pääseen viilujen väliin tai epoksin alle, jolloin se imeytyy puun solukkoa myöten pitkälle, mutta ei pääse liimakerrosten ja/tai pintakäsittelyn takia haihtumaan.
Mulla oli Teemin, joka oli tehty okumesta ja se oli kauttaaltaan (päältä ja sisältä) pinnoitettu epoksilla, jonka päällä oli lakka. Vene oli vielä 15 vuotiaanakin täysin virheetön niin sisältä kuin ulkoa. Rakentaja oli tehnyt sen todella huolella ja kaikki kotelot ja luukut oli pinnoitettu epoksilla ja lakattu. Tärkeää on tietenkin ensinnäkin välttää naarmuja ja sitten kun niitä väistämättä tulee, kannattaa ne heti paikata, jotta vesi ei pääse epoksin alle.
Tuo puun hengittämisen tärkeys liittyy massiivipuuveneisiin.
Nortti
Itse asiassa vanerivene ei ole mitenkään sisäpuolelta hengittävä, koska vanerilaminaattien välissä oleva liima muodostaa kosteussulun.
Ainoa kohta mikä vanerista "hengittää" on kantit ja pintaviilu.
Parasta olisi pinnoittaa vaneri täysin vesitiiviiksi myös sisäpuolelta, jotta vältytään veden imeytymiseltä vaneriin mistään saumoista.
Ongelmia syntyy siinä vaiheessa jos vesi jostain pääseen viilujen väliin tai epoksin alle, jolloin se imeytyy puun solukkoa myöten pitkälle, mutta ei pääse liimakerrosten ja/tai pintakäsittelyn takia haihtumaan.
Mulla oli Teemin, joka oli tehty okumesta ja se oli kauttaaltaan (päältä ja sisältä) pinnoitettu epoksilla, jonka päällä oli lakka. Vene oli vielä 15 vuotiaanakin täysin virheetön niin sisältä kuin ulkoa. Rakentaja oli tehnyt sen todella huolella ja kaikki kotelot ja luukut oli pinnoitettu epoksilla ja lakattu. Tärkeää on tietenkin ensinnäkin välttää naarmuja ja sitten kun niitä väistämättä tulee, kannattaa ne heti paikata, jotta vesi ei pääse epoksin alle.
Tuo puun hengittämisen tärkeys liittyy massiivipuuveneisiin.
Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
-
Tähän vois mainita, että sukulaismiehellä on Kotkassa 48 v vanha omatekonen/suunniteltu vanerivene.
Vene on ollut joka vuosi käytössä, niinkuin nytkin, parin vuoden päästä omistaja täyttää 80 ja vene 50 v
Vene on päältä maalattu, sisäpuolen käsittelyä en tähän hätään muista, mutta mielikuva v 68, jolloin olin viimeksi kyydissä, olisi, että oli puun värinen (lakattu?)
=huolellinen (pedanttinen) työ palkitaan
Matti
Vene on ollut joka vuosi käytössä, niinkuin nytkin, parin vuoden päästä omistaja täyttää 80 ja vene 50 v
Vene on päältä maalattu, sisäpuolen käsittelyä en tähän hätään muista, mutta mielikuva v 68, jolloin olin viimeksi kyydissä, olisi, että oli puun värinen (lakattu?)
=huolellinen (pedanttinen) työ palkitaan

Matti
-
- Viesti:
Kyseessä on tälläinen vene. Runko on hiomista vaille valmis, eli pohjan vanerointi on kohta edessä. Ennen vanerointia pitää käsitellä ne kohdat joihin ei yläpuolelta pääse käsiksi. Sitten veneen voikin kääntää ja aloittaa sisäpuolen käsittelyn. Tuo kansien alle jäävä osuus sisäpuolesta on se "ongelma", en osaa päättää millä sen käsittelee. Epoksointi ei tunnu enää vaihtoehdolta sisäpuolen muotojen, lokerojen yms. takia.
Eli maalia mutta mitä?
Eli maalia mutta mitä?
-
- Viesti:
Moro
Miten epoksointi eroaa maalaamisesta?
Epoksia saa kyllä siveltyä sinne minne maaliakin.
N
Miten epoksointi eroaa maalaamisesta?
Epoksia saa kyllä siveltyä sinne minne maaliakin.
N
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
-
- Viesti:
Tässä tapauksessa ero tulee kun epoksissa ei ole uv-suojaa. Se siis pitäisi hioa ja maalata tai lakata.
-
- Viesti:
Moro
Joudut sinä sen maalinkin sivelemään useampaan kertaan, joten työmäärä tuskin siita kasvaa laittaa sitten epoksia ja maalia/lakkaa tai pelkkää maalia. Epoksilla kalvopaksuus vaan on kertasivelyllä paljon paksumpi kuin maaleilla, joista haihtuu liuottimia.
Ja sitä paitsi paikkaan, jonne ei pääse hiomaan tuskin aurinkokaan paistaa, niin ei se UV-suojaus sellasessa paikassa ole tarpeen.
Vanerillehan paras maali olisi joku 2 komponentti epoksimaali; Poly Best tms.
Voihan nä piilossa olevia paikkoja, jotka eivät myöskään ole kulutukselle altiina maalata vaikka öljymaalilla tai Miranolilla.
Ihan sama mitä laitat, kunhan teet sen huolella ja ylläpidät tunnollisesti.
N
Joudut sinä sen maalinkin sivelemään useampaan kertaan, joten työmäärä tuskin siita kasvaa laittaa sitten epoksia ja maalia/lakkaa tai pelkkää maalia. Epoksilla kalvopaksuus vaan on kertasivelyllä paljon paksumpi kuin maaleilla, joista haihtuu liuottimia.
Ja sitä paitsi paikkaan, jonne ei pääse hiomaan tuskin aurinkokaan paistaa, niin ei se UV-suojaus sellasessa paikassa ole tarpeen.
Vanerillehan paras maali olisi joku 2 komponentti epoksimaali; Poly Best tms.
Voihan nä piilossa olevia paikkoja, jotka eivät myöskään ole kulutukselle altiina maalata vaikka öljymaalilla tai Miranolilla.
Ihan sama mitä laitat, kunhan teet sen huolella ja ylläpidät tunnollisesti.
N