ensimmäinen vene

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Vastaa Viestiin
partsu
Viestit: 4
Liittynyt: 31 Touko 2010 17:53

ensimmäinen vene

Viesti Kirjoittaja partsu » 31 Touko 2010 18:26

Terveppä terve!

Tässä perinteinen venekuume on iskenyt taas kesän korvalla ja olen katsellut puuveneitä netistä. Kovasti mieli tekisi jotain matkavene tyyppistä puuvenettä joka voisi olla melko heikkokuntoinenkin (halpa) jota voisin sitten laitella rauhassa vaikka vuoden pari ennenkun vesille pääsisi.

Meitä olisi kaksi aikuista ja kaksi lasta jotka matkustaisivat ja nukkumaankin pitäisi pystyä, esim. muksut pienessä etukajuutassa ja vanhemmat takana pressun alla... =) (onko tämä ihan tuhoon tuomittu ajatus laittaa aina punkat taakse pressun alle illalla, eikös se ole vähän niinkun teltassa nukkuisi?) Onko veneissä tällaisia ratkaisuja käytössä?

Katselin noita veneitä joita kyllä löytyy mutta ovat sitten jo kokoluokkaa yli 7m.ja painoa jo liikaa... Vetoautona olis transporter t4 jonka suurin sallittu massa jarrullisella trailerilla on 1800kg. Eihän siitä jää veneelle enään kun 1300-1400kg. Löytyykö tuohon tarpeeseen jotain puuveneitä vai onko tuo kokoluokka/vetoauto mahdoton yhdistelmä? Onko vaneri vene kevyempi? Muovivene eikä lasikuitu oikein kiinnostaisi mutta taitavat olla kuitenkin oleellisesti kevyempiä vai onko näin? Menee jo liian kalliiksi kukkarolle alkaa tässä autoakin vaihtamaan isompaan...

Olen enempi fiilistelijä ja eniten ehkä nauttisin puuveneen rakentamisesta/korjaamisesta, joten tarkoitus olisi pitää vene trailerilla ja kuljettaa sitten vesille minne huvittaa, enkä ajatellut venepaikkaa hommata. Eli ratkaisu ei ole se että tilaisin jonkun isolla autolla viemään keväällä ja tuomaan syksyllä.

kiitokset vastauksesta jo etukäteen, tuntuu olevan vaikeeta tämä veneily, vaikkei vielä ole edes veneentappia...

-partsu

partsu
Viestit: 4
Liittynyt: 31 Touko 2010 17:53

Re: ensimmäinen vene

Viesti Kirjoittaja partsu » 31 Touko 2010 20:03

ok... Enpä kyllä tiennyt että täytyy pitää koko kesä vedessä, luulin sen olevan vain soutuveneiden hommia. Onpa se totta että jos jatkuvasti on repimässä trailerille ja takaisin niin eipä se vene siitä ainakaan parane...

Pitänee miettiä kun siis jos puuveneen hommais niin pitäis laittaa sitten se venepaikka. En mä kyllä noin isoa venettä ala hommaamaan että yli 10m. Ei sillä tulis kuitenkaan mitään hirveen pitkiä reissuja heitettyä, päiväreissuja ja korkeintaan viikonlopun mittaisia joten kyllä kait sitä pienemmälläkin pääsis alkuun.

-partsu

Avatar
caracal
Viestit: 198
Liittynyt: 20 Syys 2006 19:44

Re: ensimmäinen vene

Viesti Kirjoittaja caracal » 31 Touko 2010 22:43

Ei kaksi aikuista ja kaksi lasta kymmentä metriä venettä tarvitse, kaikki on kiinni asenteesta. Venelehtiä lukemalla saa sen käsityksen, että vanhan pariskunnan on hyvä aloittaa veneily jollain 45-jalkaisella, mutta se on ihan puppua. Ennenvanhaan oli tapana aloitella pienillä veneillä, niillä oppii mukavasti käsittelyn perusteet, ja lihasvoimalla pystyy vielä torjumaan pahimmat rutut. Osta liian iso vene alkajaisiksi, niin kohta olet kyselemässä parin kuukauden kurssia sen hallitsemiseen rantautumisessa, ja pitää olla ohjauspotkureita joka nurkalla ja joystickit ja kaiken maailman kotkotukset.

Ja mitä tahansa epämukavuuta ihminen sietää, jos hinku merelle on tarpeeksi kova. Sitäkin, että avotaila pitää ensin kuivata sateen ja pärskeiden jäljiltä ennekuin sinne voi ruveta makuupaikkoja virittelemään. Lapset on pieniä, eivätkä valita ahtaudesta, heille pieni on luonnollista. Vanhemmat sitä tuskailee. Pienessä veneessä lapset voivat enemmän osallistua hommiin kuin sellaisessa laivassa, jossa 5-vuotias ei saa kiskottua itseään suurempaa fendaria kannelle.

Ei kun venettä hankkimaan, mutta pidä puuvene kesällä vedessä. Se ravistuu pilalle kuivilla.
..."niin hyvää puuta, niin hyvää puuta, niin hyvää puuta se on"... - Kiiskinen, Kilpeläinen, Koskinen

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Re: ensimmäinen vene

Viesti Kirjoittaja Notreal » 01 Kesä 2010 00:04

caracal kirjoitti:Ei kaksi aikuista ja kaksi lasta kymmentä metriä venettä tarvitse, kaikki on kiinni asenteesta. Venelehtiä lukemalla saa sen käsityksen, että vanhan pariskunnan on hyvä aloittaa veneily jollain 45-jalkaisella, mutta se on ihan puppua. Ennenvanhaan oli tapana aloitella pienillä veneillä, niillä oppii mukavasti käsittelyn perusteet, ja lihasvoimalla pystyy vielä torjumaan pahimmat rutut. Osta liian iso vene alkajaisiksi, niin kohta olet kyselemässä parin kuukauden kurssia sen hallitsemiseen rantautumisessa, ja pitää olla ohjauspotkureita joka nurkalla ja joystickit ja kaiken maailman kotkotukset.

Ja mitä tahansa epämukavuuta ihminen sietää, jos hinku merelle on tarpeeksi kova. Sitäkin, että avotaila pitää ensin kuivata sateen ja pärskeiden jäljiltä ennekuin sinne voi ruveta makuupaikkoja virittelemään. Lapset on pieniä, eivätkä valita ahtaudesta, heille pieni on luonnollista. Vanhemmat sitä tuskailee. Pienessä veneessä lapset voivat enemmän osallistua hommiin kuin sellaisessa laivassa, jossa 5-vuotias ei saa kiskottua itseään suurempaa fendaria kannelle.

Ei kun venettä hankkimaan, mutta pidä puuvene kesällä vedessä. Se ravistuu pilalle kuivilla.
On aika pitkälti maku asia...
Itse en koirani kanssa juúri 33 jalkaista pienenmässä viihtyisi, saati vaimon kanssa mahtuisi.
Liian pienellä aloittaminen saa myös harrastuksen hyytymisen aikaiseksi, kaikki henk.koht. tarpeiden mukaan.
Omasta mielestäni liian isoa ei ole olemassakaan....

Se, kannattaako ensiveneen olla puuta on hyvä kysymys...
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26 Touko 2006 01:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: ensimmäinen vene

Viesti Kirjoittaja raimå » 01 Kesä 2010 00:10

Kannattaa aloittaa kiinnostus siitä että tarkkailee nyt aktiivisesti ainakin muutaman kuukauden nettiveneen valikoimaa ja käy katsomassa ja koeajamassa potentiaalisia ehdokkeja. Tulet näkemään jos jonkinnäköistä saunan ja veneen valimuotoa ja monenmoisia myyjiäkin:)

Suosittelisin teitä katsomaan sellaisen 8-9 metrisen ja noin 2,5m leveän fiskarin jossa kovakattoinen iso ajohytti. Silloin on helppo fiksata lapset ja emäntä nukkumaan keulaan ja itelle hoitaa joku väliaikaispunkka siihen ajohyttiin. Saat sellaiseen myös kätevästi pikku pentterin ja myös portapotin mahdutettua jonnekin. Niin ja yleiskunnoltaa vene olisi hyvä ollä hyvä tai kiitettävä. Muutoin sulla menee elämä ja terveys kun alat aluksi harjoittelemaan puuveneen korjausta ja kukkamullan poistoa ensimmäiset vuodet. Tällainen kuvailemani vene irtoaa yleensä n.6-9000 eurolla. Eli suhteellisen järkevään hintaan.

Ei muuta kun karkkikauppaan ikkunaostoksille:)
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

Re: ensimmäinen vene

Viesti Kirjoittaja Mile » 01 Kesä 2010 14:57

Yksi vaihtoehto on tehdä itse. Aikaa ja rahaa siinäkin palaa, mutta harrastuksena mielekäs ja muutenkin sieltä parhaasta päästä.

Vaneristä sa tehtyä keveän veneen, ja epoksi-laiskuitupintaisena on vielä hyvinkin helppohoitoinen. Kulkee trailerilla tai kelluu kesän satamassa - ihan miten vaan.

Tässä yksi varteenotettava hyvinkin merikelpoinen malli, johon piirustukset saat tilaamalla:

http://bartenderboats.com/26-foot-cruis ... ender.html" onclick="window.open(this.href);return false;

noita löytyy 19-29 jalkaisina. Ja ulkonäöstään huolimatta kyseessä on liukuvalla V-pohjalla oleva runko, MUTTA joka toimii hyvin myös hitaassa ajossa, eikä välttämättä tarvitse isoa konetta.

Noita malleja ollut US Coats Guard käytössä sekä pelastajilla Australiaa myöden.


Mutta aikaa tuollaisenkin tekemiseen menee helposti saman minkä omakotilankin tekeminen veisi - riippuu toki viimeistelyn tasosta ja hienojen yksityiskohtien määrästä.


Itse päädyin aikoinani suunnittelemaan ja rakentamaan oman veneen vanerista, 6.5 metrinen parilla makuupaikalla ilman mukavuuksia ( = ei vessaa, ei hellaa, ei jääkaappia) - metrikin lisää ja mukavuuksia mahtuisi mukaan. Mutta hyvin on pelannut ja tyytyväinen olen ollut, vaikka joka kevät tekeekin mieli väsätä jos jonkinlaista parannusta. Todisteet tuotoksesta löytyy:
http://picasaweb.google.fi/Milenvene/VeneAjokuntoisena#" onclick="window.open(this.href);return false;
Mile

partsu
Viestit: 4
Liittynyt: 31 Touko 2010 17:53

Re: ensimmäinen vene

Viesti Kirjoittaja partsu » 02 Kesä 2010 22:25

Jep, Kiitos Milelle hyvästä vinkistä. Katselin tuota bartenderia ja kovasti tykästyin siihen. Sen verran alkoi mietityttämään tuo itserakentaminen että piti käydä tallia mittilöimässä ja totesin että saisin juuri mahtumaan tuon 22 jalkaisen mallin sisään. Ajattelin että jos tekisi rungon valmiiksi sisällä tallissa kuivassa ja siirtäisi sitten ulos pressukatokseen kun siirtyy sisäpuolelle nikkaroimaan... kuulostaako huonolta idealta?

Toi olisi juurikin kokoluokassaan sellainen vene jolla meidän sakki voisi pieniä retkiä tehdä ja nykäistä sitten trailerille kun tekisi epoxi pintaisena. Sivujen mukaan lupaavat painoa vain noin reilun 1000kg paatille.

muutamia kysymyksiä nyt kuitenkin tässä nousee pintaan, eli:

-paljonko työtunteja voisi realistisesti ajatella menevän tuollaisen veneen tekemiseen puusepältä jolta löytyy hyvät työkalut mutta ei veneenrakennus kokemusta?
http://bartenderboats.com/22-foot-bartender.html" onclick="window.open(this.href);return false;

-Missä haarukassa kustannukset voisi olla ilman että konetta laskee?(ajattelin hommata käytetyn sitten jostain)

-Mistä puusta runko kannattaisi tehdä, mänty, kenties lehtikuusi? Vai ovatko liian pehmeitä?

-entäs vaneri, perus havuvaneri?

-Onko joku tilannut noita piirustuksia jenkeistä, tuleeko pelkät 1:1 mittakuvat vai tuleeko muuta ohjeistusta liitoksien tekemisestä ja muutenkin kokoonpanosta?

-Jos ajatellaan että en nauti niinkään vauhdista vaan enempi hissukseen ajelusta niin kuinka pienen koneen tollaseen voi laittaa että se on kuitenkin järkevän tehokas?

-kertokaa itse veneenne rakentaneet näitä "tulitko ajatelleeksi" juttuja jotka ei tule mieleen aloittelevalle veneenrakentajalle.

Yritän tässä pähkäillä että arvaisko kahden pienen lapsen isä alkaa tollaseen projektiin, ettei käy ohraisesti kun muutenkin tuntuu aika olevan tiukassa =) Tosin aikaulua en ajatellut projektille asettaa, olis nyt sitten valmis sitten kun on...

-partsu

RistoA
Viestit: 270
Liittynyt: 04 Touko 2007 19:45
Paikkakunta: Tampere

Re: ensimmäinen vene

Viesti Kirjoittaja RistoA » 02 Kesä 2010 22:48

Veneen tekemiseen menee ainakin 2 vuotta, joten ei ihan hetkeen pääse veneilemään, jos projektiin ryhtyy. Muutakin elämää on elettävä.
BT:n piirustukset ei ole mitään 1:1, vaan kaaret ja linjat pitää skaalata oikeaan kokoon ja muotoon (Lofting) Mulla on sekä 22:n että 19:n piirustukset. Piirustukset ei ole mitään "boat building for dummies" -tasoa, vaan oletetaan, että tekijä tietää mitä tekee.

BT on tarkoitettu liukuvaksi, joten tehot on sen mukaan sopivat. Se ei oikein ole parhaimmillaan hitaassa vauhdissa. Puksutteluun kannattaa katsoa joku muu malli. Hitaitten veneitten piirustuksia löytyy netistä hakemalla.
BT kannattaa tehdä kevyestä ja helpostimuotoiltavasta vanerista (kuten suositellaan). Okumevanereita saa Seppälästä. Hinnat on eri luokkaa, kuin rautakauppatavaralla.

Ja juu, en alkanut rakentamaan, kun kuvittelin selviäväni vähemmällä korjaamalla vanhaa.

Risto

PS. Vielä mä jomman kumman rakennan..

Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26 Touko 2006 01:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: ensimmäinen vene

Viesti Kirjoittaja raimå » 03 Kesä 2010 09:11

Venekuume - halpa - itserakennus = mahdoton yhtälö...

Oliko siis mitkä ne kysymyksen lähtökohdat siis:)
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Northling
Viestit: 2767
Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: ensimmäinen vene

Viesti Kirjoittaja Northling » 03 Kesä 2010 09:55

Ensimmäinen vene

Veneily on hieno harrastus ja kannustan ihmisiä sen aloittamiseen!
Hyvä tapa aloittaa harrastus on käydä joku kurssi, pursiseurat järjestävät nykyään kursseja uusille jäsenilleen.
Samalla saa käsityksen veneistä ja mikä voisi olla itselle sopiva.

Tärkeää on huolehtia joka vaiheessa turvallisuudesta. pitää omata riittävät taidot, jotta selviää vesillä ongelmatilanteissakin. Näitä valmiuksia saa juuri kursseilla.

Hyvä tapa opetella veneilyä on aloittaa pienemmällä veneellä. Pientä venettä on helpompi hallita ja vahingot törmäillessä on myös pienempiä.
Satamissa usein näkee uusveneilijöitä, joilla on valtava vene, mutta ei mitään käsitystä hyvistä veneilytavoista.
Viimekesänäkin olin törmätä Ukissa yhteen 46 jalkaiseen upeaan purjeveneeseen, joka etsi täydestä satamasta "parkkipaikkaa" kuin pahainen Audi kuski. Täysin varoittamatta hän lähti täydellä kaasulla peruuttamaan edestäni kohti paikkaa, johon olin lipumassa rauhallisesti. Ilmoitin kuuluvasti ettei Scylla pysää ennen hänen kylkeään joten olisi syytä ajaa pois alta. Hauskinta oli se että paikassa johon hän yritti peruuttaa oli juuri kyltti: "peräkiinnitys kielletty!" Tästä syystä en osannut ko. manoveeria ollenkaan odottaa. No, sitten seuraavaksi se vene oli kolmen veneen peräköysissä sotkeutuneena. Kiinnitettyäni omani menin auttamaan sotkun selvittelyssä.

Veneerakentaminen on myös hieno harrastus, mutta siitä ei ole kovin äkkiä lääkkeeksi veneilykuumeeseen, kuten jo edellä oli todettu.
Tiedän lukuisia projekteja, jotka ovat kestäneet kokeneiltakin rakentajilta 5-10 vuotta, kun harrastusta tehdään ansiotyön ohessa. Paljon on myös projekteja, jotka eivät koskaan valmistu. Ensimmäisen veneen rakentaminen on myös pikkasen kyseenalasita siinä mielessä, että mistä tietää että se on sitten juuri "se oikea" vene jos ei ole suurempaa kokemusta veneilystä. Itse rakennettavaan veneeseen kun tahtoo muodostua sellainen napanuoramainen side, jolloin olisi harmittavaa myydä juuri tekemänsä vene alle rakennusaineiden hinnalla kun toteaa ettei se vastaakkaan ollenkaan omia tarpeita. Itserakennettujen veneiden hinta kun tuskin koskaan on myydessä kovinkaan korkea.

En missään nimessa halua latistaa intoasi, mutta kannattaa ensin ostaa pienehkö halvempi käytetty yleinen vene, josta pääsee myös helposti eroon.
Harjottelee sillä sitten pari vuotta ja katselee mitä sitten haluasi. Voihan käydä niin että joku perheenjäsen ei yksinklertaisesti viihdy ollenkaan veneessä ja homma tyssää siihen, tai sitten todetaan että tämähän se vasta elämää onkin ja hankitaan heti seuraavana kesänä isompi vene.

Joka tapauksessa onnea uuteen harrastukseen, on se sitten veneen rakennus tai veneily. Itse olen saanut ikimuistoisia kokemuksia veneilyn parissa. Meillä veneilee koko perhe ja kaikki pitävät veneilystä. (Talvet juuri kestää kun tietää kesällä pääsevänsä merelle.)

Itse aloitin veneilyn 7 vuotiaana optimisti jollalla, seuraava vene oli 5,5 m sulka purjevene, sitten 6,5 metrinen Teemin minitonnari, sitten hypättiin 9,6 m:een Scyllaan ja nyt on alla "se oikea" Ottiliana. (kts linkki)

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

Re: ensimmäinen vene

Viesti Kirjoittaja Mile » 03 Kesä 2010 11:23

Rikas tumpelo teettää tai ostaa kallista.
Köyhä tumpelo ostaa mitä saa - ja tyytyy siihen.

Köyhä tumpelo tekee itselleen sellaisen kuin tahtoo ja kykenee , ja parantelee sitä sitten ikuisesti -- -> tämä olen MINÄ

Köyhä & kätevä - tekee sellaisen kuin tahtoo.

Ristolle; kyllä tuo Bartender on tosiaan liukuva, mutta ei niin huono hitaassa vauhdissa kuin leveäperäiset liukuvat jotka kiemurtelevat. Oma tasaperäinen paattinikin on liukuvarunkoinen, mutta ei kovin leveä perästään ; ei köliä mutta kulkee silti suoraan mutkittelmatta hitaasti tyhjäkäyntiä 5 solmun nopeutta.
Jossakin noissa noissa Bartenderin kuvissa oli koneen kohdalle piirretty 10-200 heppaa tai jotain ..

Rungoissa on eroja. Pelkkään puksutteluun löytyy muitakin vaihtoehtoja.

Palaan asiaan ...
Mile

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

Re: ensimmäinen vene

Viesti Kirjoittaja Mile » 03 Kesä 2010 12:52

Kustannuksiin voinee laskea

100 kg epoksia - 2000 - 3000 €

Okume vaneria, 1000-1500 € sitä saa myös DLH Finlandilta
http://www.dlh-finland.fi/Tuotteet/Levy ... aneri.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

rimat ja muut puuosat mäntyä ; tonni sinne

ruuvit ja muuta pientä : tonni tänne

konevarusteet ; pari tonnia tonnekin vähintään ; siis letkua, läpivientejä peräsintä potkurin tukea, koneen kaukosäätö ja kaapeliohjaus jne.

Moottoriksi esim. kevyt FNM HPE 190 n. 20000€
http://www.tekno-marine.fi/fnmhpe150ja170ja190.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
tai halvemmalla malli
http://www.tekno-marine.fi/fnmatm100e.htm" onclick="window.open(this.href);return false; listahinnaltaan n.14 000 € ; molemmat vaihteineen ja uusia koneita.


eli tollanen 20-30 tonttua siihen menee. Itse olen saanut omaan menemään n. 25 kiloa rahaa kun mukaan laskee keulapotkurin, tuulilasinpyyhkimet ja kaiku-plotteriyhdistelmän.

Pelkkä vaneroitu ja epoksi-lasikuitu-pinnoitettu runko syntyy yhdessä kesässä parin kuukauden rutistuksena. Aikaa saa sitten kulumaan ihan taidon ja halujen mukaan siitä eteenpäin vähintään 2-3 kesää ; kannattaa miettiä tarkkaan haluaako tehdä veneestä kelluvan näyttelyesineen vai käyttöveneen itselleen , ja toteuttaa viimeistelyn ja sisustuksen tason tämän päätöksen mukaan.

Piirustuksia tulee osata lukea, ja sitä loftingia eli piirustusten "uloslyöntiä" vähän opiskella ennakkoon.

Oman veneen tekeminen on työläs projekti, siihen uppoaa aikaa ja rahaa. Omakotitalon saa rakennettua nopeammin kuin veneen. Mutta homma on palkitsevaa, haastavaa ja kehittävää harrastetta.

Ja jos oikein ymmärsin, että puun työstö on tuttua jo työn puolesta, niin rakennat veneen nopeammin kuin mitä se itseltäni onnistui, ja moninkertaisesti siistimmällä työn jäljellä.



Rakennusjärjestys;

Ensin runko ylösalaisin jigissä valmiiksi saakka,
sitten kääntö ympäri ja alat sisäosien ja sivukansien tekemisen,
hytti ja makuukajuutta näiden jälkeen
lopuksi koneet ja rensselit sisään ; no akselin läpivienti kannattaa toteuttaa silloin kun siellä on tilaa touhuta. sama koskee peräsintä. .

Pressun alla rakentaminen voi hidastaa hommaa ... merkittävästi. Epoksilla liimatessa olisi hyvä että lämpötila pysyy jatkuvasti reippaasti yli 10 asteen ; yli 15 astetta alkaa riittämään. Joku tähän toki sanomaan että hyvin on liimat kuivuneet alle 10 asteenkin .... no jokaisella on oikeus omaan mielipiteeseensä. Itse tuskastun kun pitäisi ryhtyä hiomaan purukumin asteelle kovettunutta epoksia joka vain tukkii paperin ja palaa kuumetessaan .. ja kolmea neljää päivää ei jaksa odotella että pääsee jatkamaan hommaa.

Homma etenee lämpimässä paikassa mukavasti kun valmistelet osat liimattaviksi kerrallaan yhdeksi päivää, sitten iltapäivästä liimausta iltaan - ja homma jatkuu seuraavana aamuna irrottamalla puristimet ja liimakin on riittävän kovaa hiottavaksi, eikä tarvitse pelätä että liimaukset aukeavat kesken kaiken.

Ei -kriittisiä osia kuten penkkejä ja kalusteita voi hyvin, ja kannattaakin liimata muilla liimoilla kuin epokseilla, esim. Bison Timber max on näihin passelia. Mutta esim. jäykkäreiden ja kantavien rakenteiden liimaukset syytä tehdä epoksilla tai perinteisillä fenoli-formaldehydiliimoilla . Eri-Keeperit ja vastaavat PVAc tyyppiset sisäkalusteliimat syytä jättää lasten askartelupöydälle, Veneliimojen tulee olla täysin vedenkestäviä, mieluiten keiton kestäviä ( mitä esim. epoksit eivät kuitenkaan ole - siis keittämisen kestäviä).

Monissa "vedenkestävissä" liimoissa lukee varoituksena , EI veden alaisiin rakenteisiin tai jatkuvassa upotuksessa oleviin ..... eli ei veneen runkoon! Ja jos liimassa lukee: ei kuormitettuihin rakenteisiin märissä olosuhteissa - niin en myöskään sellaisella liimaisi esim. runkolevyjä tai palkkeja.
Mile

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

Re: ensimmäinen vene

Viesti Kirjoittaja Mile » 03 Kesä 2010 13:26

Taitaakin olla 70 - 150 hp 22 jalkaisen Bartenderin konesuositus.

Eli 135 heppanen FNM ATM 135 IC lienee kuin nyrkki silmään.
Mile

Vastaa Viestiin