Veneen turvotus

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
GlennHughes

Veneen turvotus

Viesti Kirjoittaja GlennHughes » 15 Touko 2010 22:48

Moro,

nyt olen folkkarin kyllästysprojektissa vihdoin ja viimein siinä vaiheessa, että pohjaan on vedetty viimeinen myrkkymaalikerros ja kylkeen kuudes lakka. Huooh... :)) Tammikuun kuudes päivä homma aloitettiin, joten nyt maistuisi välillä jo purjehtiminenkin.

Jees, eli kysymys kuuluukin(jotta vene ei kaiken runk....hinkkaamisen jälkeen menisi suoraan pohjaan), että miten tämä turvotushomma kannattaisi tehdä? Siitä kun ei ole kokemusta niin pari vinkkiä ei varmaan olisi pahitteeksi. Toki asia ei kauhean monimutkainen kai voi olla, vettä sisään ja odotellaan kunnes laudat turpovaa, mutta mutta:

-pitääkö kippo täyttää ruffin kattoon asti vedellä, jotta kyljetkin saa osansa? :-)
-kuinka kauan yleensä laudan pitää lillua kunnes pitää vettä?
-kuinka nopeasti viimeisestä lakkauksesta/vesirajan maalauksesta voi alkaa venettä lotraamaan?
-tarviinko jonkin järjettömän kokoisen uppopumpun pitämään botskin pinnalla?

Joopajoo, eli tyylivinkkejä tosiaan kaivataan kun en ole koskaan kyseistä operaatiota tehnyt tai nähnyt, kiitos!

janneimpio
Viesti:

Re: Veneen turvotus

Viesti Kirjoittaja janneimpio » 16 Touko 2010 12:33

Suosittelisin huomattavasti vaivattomampaa linjaa: unohda alkukastelut yms. rätit: hanki tehokas uppopumppu - vuokraa tai osta. Laske vene vesille ja pistä pumppu käyntiin. Mäntyfolkkarin limit turpoavat aika nopeastikin. Varmista, että laskuliskalle saa sähköä ja sen jossain nurkassa voi pitää venettä jonkin aikaa.

Suosittelisin myös akkukäyttöisen pilssipumpun asentamista - jos sinulla ei vielä sellaista ole. Alkuturvotuksen jälkeen se pitää veneesi pinnalla.

Rakennustarvikevuokraamoista saa parin kympin päivähintaan erittäin tehokkaita pumppuja. Niiden pienimmätkin pitävät pinnalla suuretkin paatit. Myös Bilteman yms. CO:n pumput (-> 8000l/h) ovat myös toimivia.

Jos asut Itä-Helsingissä, voin tarvittaessa lainata oman uppopumppuni käyttöösi.

Laskuun kannattaa pyytää kaveri mukaan. Lihasvoimilla veneen saa pidettyä pinnalla aika kauan 8]

T. Janne
kansanvenematilda.blogspot.com

ijp

Viesti Kirjoittaja ijp » 16 Touko 2010 15:03

Yksi tehokas keino turvottaa venettä on sumuttaa kuumaa vettä sumutinpullolla limisaumoihin veneen sisäpuolelta. Itse olen käyttänyt niin kuumaa vettä kuin vesihanasta tulee. Olen yleensä sumuttanut saumat pari vuorokautta ennen vesillelaskua muutaman kerran päivässä.

Kannattaa lukea myös täältä ohjeet: http://www.sihistin.fi/fi/puuveneet/vesillelasku.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ilkka

GlennHughes

Viesti Kirjoittaja GlennHughes » 16 Touko 2010 21:11

Kiitos kaikille hyvistä vinkeistä!

Taidankin nyt sitten pestä limit letkulla sisäpuolelta (niin lähtee hiomapölyt ym:t ylimääräiset samalla) ja sumuttelen vielä kuumalla vedellä pitkin viikkoa, kun siellä kumminkin ikkunoita asentelen jne, ja lopuksi hommaan vielä sen uppopumpun. Rok. Pilssipumppu pässinkiveksillä mulla onkin jo+manuaalinen käsipumppu tietysti.
janneimpio kirjoitti: Jos asut Itä-Helsingissä, voin tarvittaessa lainata oman uppopumppuni käyttöösi.

T. Janne
kansanvenematilda.blogspot.com
Joo kiitti, vene mulla onkin Yliskylän venekerholla, mut taidan kumminkin ostaa oman pumpun. Sitä kuitenkin tarvitsee myöhempinäkin vuosina. Ja tulee tuota Matildan blogiakin seurailtua ajoittain! 8]

t:Mikko F-262

suoraa_huutoa

Viesti Kirjoittaja suoraa_huutoa » 16 Touko 2010 22:09

Moi,

Huomannut joskus aikoinaan hyväksi kikaksi:

Vanhoja räsymattoja heität pilssiin ja nos kyljille jos onnistuu. Kastelet ne muutamankerran päivässä. Lämminvesi tietty parempi mutta menee kylmälläkin.

Tätä käytin joskus kun vene oli niin kuiva ettei vesipysynyt juuri lainkaan sisällä.

-Matti
HULLU itselleen töitä ostaa.

Donna 28

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 16 Touko 2010 22:41

purjeveneiden turvotuksesta en mitään tiedä, mutta minä myös käytän vuokraamon pumppua, siten että minulla on takakannella polttomoottorikäyttöinen agregaati ja pumppu veneessä. Agregaatin avulla selviää laiturin sähkövirrallle, jonka jälkeen agregaatin voi palauttaa. Isoissa uppopumpuissa ei niiden omalla pässinkellillä ole mitään virkaa, koska ne regoivat vasta sitten kun uppopumppu on reilusti veden alla ts. vene käytännössä jo uponnut. Minä käytän ajastinta,periaatteessa se on samanlainen kuin talvella auton tolpassa
lämmittimen ajastin. Isot pumput kestävät "kuivilla"ajoakin, koska ne eivät poista aivan kaikkea vettä. Ajastin mahdollistaa ainakin minun tapauksessani jonkinmoiset yöunetkin ja aamuyöstä ei enää oikeastaan herääkään pumpun pärähdykseen kuin sen verran, että huomioi sen käymään lähdön. Uppopumppu kanttatta kokeilla ennen veneeseen vientiä, jottei tule yllätyksiä veneessä. Mattojen kanssa olisin varovainen, sillä heikompilankaisista matoista irtoaa lankoja, jotka sitten omien pumppujen aikaan saattavat tukkia veden pääsyn pumppuun ja pumpun käytyä hetken kuivana se palaa sisältä ja lopputulos voi olla veneen uppoaminen. On meinaan kokemusta tämän vuosituhannen alussa siitäkin. 8} ;-)
Donna 28
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

caracal

Viesti Kirjoittaja caracal » 16 Touko 2010 23:05

Folkkarin pilssi on aika kapea, ota mitta mukaan kun menet pumppuostoksille.

Pitäähän sellainen olla joka miehellä, että tunnistaa puuveneilijäksi! ;-)
..."niin hyvää puuta, niin hyvää puuta, niin hyvää puuta se on"... - Kiiskinen, Kilpeläinen, Koskinen

ari nieminen

Viesti Kirjoittaja ari nieminen » 16 Touko 2010 23:23

Ämpärit ja pari kaveria mukaan. Vene vain turvalliseen laskupaikkaan.Köli pohjaan ja suurtehopumppu varalle. Yön kun huhkit niin aamulla jo pysyy nätisti pinnalla.

Pölhis

Viesti Kirjoittaja Pölhis » 16 Touko 2010 23:59

jos lähellä juoksevaa vettä, niin nurmikonkasteluun tarkoitettu sprinkleri veneeseen ja pohjatulppa auki.
Voit myös uppopumpun ostettuasi täyttää sopivan määrän vettä pilssiin ja antaa uppopumpun kierrättää vettä laitoja pitkin kuitenkin vahtien, ettei pumppu käy kuivana.

Vastaa Viestiin