Veljet,
Uutena sivujen käyttäjänä, mutta vanhana lukijana, seuraava kysymys:
Mulla on vanha moottoripurjehtija, jossa on lasikuiturunko ja umpimahonki/-teak ylärakenne. Parras on laminoitu siten että rungon ja kannen väliin on asetettu noin 25 x 50 mm puulista, josta syntyvän tunnelin ympärille on sitten laminoitu kansi ja kylki. Puulistalla ei ole rakenteellisesti muuta merkitystä kuin antaa muoto ympäröivälle lasikuidulle. Ja niin kuin arvata saattaa, puulistaan on päässyt lasikuidun eläessä vuosien saatossa vettä. Porasin puulistan auki muutamasta kohdasta ja puulista on täysin laho koko matkalta.
Joten kysymykset:
1) Puulistan jätteitä ei sieltä tunnelista saa muuten kuin rälläköimällä koko partaan 2 x 11metriä, raapimalla jätteet, täyttämällä tunneli ja laminoimalla parras uudestaan. Iso työ eikä ajatus lämmitä.
2) Unohtaa koko ongelma, laminoida lisää lasikuitua nykyisen kanne päälle ja jättää märkä puupaskan sinne sisään. Helppo, mutta mitä sille puulle tapahtuu esim ensimmäisissä pakkasissa, onko kansi taas uudelleen auki?
3) Onko olemassa joku kolmas vaihtoehto, mikä?
Parras hajoaa
-
- Viestit: 2185
- Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31
Re: Parras hajoaa
Työtä välttävänä kokeilisin avata rakenteen tekemällä esim alapuolelle aukkoja joista vois imuroida-rassata kukkamulta pois.
Onko sillä puulla rakenteellista merkitystä, esim kansi olisi ruuvattu siihen??
Jos ei, niin vuodot kuriin ja jättäis vaikka tuuletuksen päälle ko aukoista, ei kai se haittais vaikka sinne jäis sitä lahonnutta rimaa kun se kuivais eikä pääsis enään turpoaman jäätymisen seurauksena?
Matti
Onko sillä puulla rakenteellista merkitystä, esim kansi olisi ruuvattu siihen??
Jos ei, niin vuodot kuriin ja jättäis vaikka tuuletuksen päälle ko aukoista, ei kai se haittais vaikka sinne jäis sitä lahonnutta rimaa kun se kuivais eikä pääsis enään turpoaman jäätymisen seurauksena?
Matti