Lyijymönjän ohennus

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
GlennHughes

Lyijymönjän ohennus

Viesti Kirjoittaja GlennHughes » 25 Huhti 2010 09:27

Lyijymönjän käyttöohjeessa lukee, että ensimmäisen mönjäkerroksen voi ohentaa puutärpätillä puuhun imeytymisen parantamiseksi. Ongelma on se, että on sunnuntai ja kaupat kiinni, olen lähdössä mönjäyspuuhiin ja mulla on vaan "havupuutärpättiä". Kysymys kuulukin: Tartteeko lyijymönjää ohennella ja jos tarvii, onko havupuutärpätti ja puutärpätti sama asia?

Mönjäyskohde on siis pellavaöljyllä, peruskyllästeellä ja sinkkinaftenaatilla viisi viikkoa sitten kyllästetty mäntyfolkkari.

GlennHughes

Re: Lyijymönjän ohennus

Viesti Kirjoittaja GlennHughes » 25 Huhti 2010 09:38

Haulla haeskelin aikaisempia mönjäystarinoita ja sielläpä oli joku ohentanut impreg1:llä mönjän?! Mulla olisi tuossa owatrol1:stä, vernissaa, pellavaöljyä, pellavaöljy-peruskylläste-sinkkinaftenaatti-sekoitusta, havupuutärpättiä, mineraal....no sitä en laita, mutta kävisikö jokin näistä mönjän kaveriksi? 8|

juusohuu

Re: Lyijymönjän ohennus

Viesti Kirjoittaja juusohuu » 25 Huhti 2010 10:39

1. Tärpätti, sulfaattiselluloosateollisuuden sivutuote
2. Lakkabensiini=mineraalitärpätti=liuotinbensiini=raskasbensiini=white spirit, mineraaliöljystä tai synteettisestä bensiinistä valmistettu liuotin
3.Havupuutärpätti=pineenitärpätti=puutärpätti, raakatärpätistä tislaamalla tehty liuotin
4. Tinneri eli tolueenin, isobutanolin ja butyyliasetaatin seos

Joten eiköhän se havupuutärpätti käy.
Juhani

Vastaa Viestiin