On ropleema...
Omistan jo 7:ttä vuotta Hangossa -60 luvulla tehdyn mäntyrunkoisen avofiskarin, jossa on pieni kaulakansi.
Joku vuosi sitten ajoin betoniittilaituriin ja keulasteevin yläpäästä 1/4 meni hieman päreiksi, ja sitä "korjattiin". Nyt viime syyspuolella huomasin että se koko 1/4 ala on ihan pehkoa. Vettä lienee tullut myös pienestä keulakannesta/kannen raoista steevin sisään. Siellä oli vähän rakosta. Ja sitten tietysti myös korjauksen liitoksista on päässyt vettä sinne muhimaan ja pysymään ikikosteana (ja miksei jäätymäänkin).
Nyt mietin tuon korjaamista omin voimin, koska vene on jo niin vanha että ammattiomiestä ei kannata ottaa tällä kertaa...
Ropleema kuuluukin seuraavasti:
- Kun ylhäältä uusii pätkän steeviä, niin kuinkapitkälle yli terveen puuhun sen liitoksen on mnentävä, ja riittääköhyvin epoksillaliimattu vinoliitos?
- Kun ylhäältä irroitellaan lautoja irti steevistä, ja sitten palanen steeviä irroitetaan/otetaan pois, niin miten ihmeessä steevi tuetaan, koska ei kai se vene kasassa pysy jos steevistä napataan 1/4 osa yläpäästä pois? Vähän sama on tilanne jos seisovasta lipputangosta otetaan keskeltä metri pois.
Pitääkö se tukea jollakin muotoon tehdyllä rautapalkilla joka vedetään kiinni (terveeseen) steeviin, ja johon sitten kannen palkit yms. laitetaan kiinni, ja vasta sitten otetaan steevin palanen pois?
Vai kannattaako ajaa se ns. loppuun, ja sitten venho kokkoon? Ei viitsisi, koska vene on hyvä ja onnistunut, mutta...
Keulasteevin osittainen uusiminen
-
- Viestit: 175
- Liittynyt: 02 Maalis 2010 04:32
Re: Keulasteevin osittainen uusiminen
Göran Schildtin Daphnen laudat oli keulassa steevin vaihdossa niputettu yhteen niin että kummallakin puolella oli paksusta fanerista tehdyt posket ja nämä oli pultattu läpipulteilla toisiinsa. Pultit lävistivät muutaman laudan, mutta nuo reijät on kait paikattu.