Repair and renovation advice. Hamina area.

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Vastaa Viestiin
rod1e
Viestit: 8
Liittynyt: 29 Maalis 2010 14:27

Repair and renovation advice. Hamina area.

Viesti Kirjoittaja rod1e » 09 Huhti 2010 09:14

Hello, we have a 60's Fiskari, possibly Summalainen, that has been badly neglected for a number of years.

Just want to get her in the water this year, as it is the only way to find out what all the problems are. Then get her into a halli next winter for any serious repairs.
I repair musical instruments by trade so my woodworking skills should be OK for small and simple jobs.

One serious piece of rot on the stern Stempost and the Deadwood seems a bit soft. Otherwise planks and fastenings seem sound, but a lot of discoloration. She has been up on Saimaa and Vesijärvi/Päijänne for the last 20 years or so I should guess.

Photos are here... AMELLA

Kyllä ymmärrän Suomea, mutta puhun huono Suomi... :-)

Thanks... If anyone is in the Hamina area I would be pleased to meet sometime...
Rod of Värtsilä

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Re: Repair and renovation advice. Hamina area.

Viesti Kirjoittaja matti » 09 Huhti 2010 20:06

Tyypilliset viat niissä paikoissa missä ne yleensäkin esiintyvät.

Kaarista ei tarvitse olla huolissaan, ei pari osittain katkennutta haittaa näin enshätään.
Ne pohjassa olevat tulpat, olisikohan ne tyhjennystulppia, poisotettavaksi talviajaksi, että mahdollinen veneeseen joutunut/satanut vesi valuu ulos?
Peräpäässä kölin päällä vannasputken alla oleva kuparipelti-löytyköhän alta lahoa??
Koneen alla olevat laudat saattavat olla vaihtokunnossa.
Tässä tulee mieleen kysymys(taas), että MIKSI tekijä on laittanut köliksi puun joka sisältää puun ytimen=köli on lähes koko matkaltaan halki ja takapäästään laho em syystä, eikö silloinkaan ole ollut senverran suurta puuta, että olis voinut vierestä ottaa.
Onko se keulatievin yläpää jo mahdollisesti vaihdettu-viistoliitos kuvassa?
Onhan tuossa pariksi vuodeksi vapaa-ajan viettoon kun vaihtaa kölin ja perä sekä keulatievin ja uusii muutaman laudan ja näkyyhän se ohjaamokin olevan maalilla "paikattu" alaosastaan.
Onhan se mahdollista selvitä kölin osittaisella uusimisella=takapää ja alaosa ytimen yläpuolelta=ei tarvitsisi irroittaa lautoja, jos ykköslautapari on ehyt.

Matti

PS Voin käydä ohimennen paikanpäällä Haminassa jos siitä on apua koska tarvii hankkia septiletkua yms härpäkettä. Soita 0408436837
Ymmärrän lontoota vaikken paljoa osaa puhua. 8]

rod1e
Viestit: 8
Liittynyt: 29 Maalis 2010 14:27

Re: Repair and renovation advice. Hamina area.

Viesti Kirjoittaja rod1e » 11 Huhti 2010 08:47

Hello Matti... thanks, I will contact you next week, Monday or Tuesday... that would be a great help.

I just want to get it in the water this year.. What do you think I should do first to stop things getting worse??
I hope to do some of the serious work on it this winter if I can find a halli to rent. Right now I just want to patch things up so it does not get more damaged...

I was also a bit surprised to find the keel made of the heart wood?? But it happened a long time ago... not much we can do about it now...
What I would like to find is some information about these "Fiskari" when they were still used as fishing boats. Have they always been built as keskimoottori, or was some used with sail??
This one has had an exchange engine (1991) as you can see where the original floors have been cut for the engine. Were they just open boats originally or have they always been built with hytti??

Thanks again, speak to you soon...
rod

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Re: Repair and renovation advice. Hamina area.

Viesti Kirjoittaja matti » 11 Huhti 2010 13:36

Kuuskytluvun kaikki fiskarit on tehty konevoimalla kulkeviksi, veikkaisin, että 1910-30l löytyisi alunperin purjeveneeksi/apupurjeella varustettuja / tehtyjä kalastusveneitä.

Tässäkin veneessä hytti on selvästi jälkeenpäin lisätty, vene on alunperin ollut tuulilasilla varustettu, samoin "ohjauspulpetti" on jälkityö.

Eipä tuolle paljoa välttämättä tarvi tehdä ennen veteenlaskua, kyllä se kelluu, voisihan siihen laittaa hieman pintapaikkaa entisten viereen jotka estäisivät vettymistä.
Ehkä sähkömiehellä lienee jotain hommaa :-) j apakoletkunkin vois laittaa hieman asiallisemman !!!
Tapaamisiin.

Matti

Northling
Viestit: 2767
Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Repair and renovation advice. Hamina area.

Viesti Kirjoittaja Northling » 11 Huhti 2010 19:43

Moro Rod

Jos liikuskelet saaristomerellä niin Lappossa on hyvä saaristolaismuseo, jossa on nimenomaan fiskareiden historiaa ajalta jolloin pääkäyttövoimana oli purjeet. Toinen uusi ja hieno museo löytyy Houtskärista, käytiin siellä viimekesänä eka kertaa siellä oli paljon ensimmäisiä keskimoottoreita joita nuottaveneisiin ja isoveneisiin asennettiin niiden yleistyessä. (Wikström , Bernhard ja Albin)

Tässä pari linkkiä
http://www.skotbatsforeningen.ax/lappomus.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.houtskari.fi/skargardsmuseum/index.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

rod1e
Viestit: 8
Liittynyt: 29 Maalis 2010 14:27

Re: Repair and renovation advice. Hamina area.

Viesti Kirjoittaja rod1e » 12 Huhti 2010 08:58

Thanks for the links, that's great...
Well, I don't think I'll get that far this year... :) but it would be a great trip..

cheers...
rod

Northling
Viestit: 2767
Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Repair and renovation advice. Hamina area.

Viesti Kirjoittaja Northling » 13 Huhti 2010 09:43

Moi

Tässä kätevämpi vaihtoehto puutapille niihin pohjatulpan/pohjapropun reikiin.
http://www.biltema.fi/osteri/data/webpi ... 4380_l.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Puutapissa, varsinkin jos tapin syysuunta on väärä, on se riski että se turvotessaan halkaisee laudan.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

rod1e
Viestit: 8
Liittynyt: 29 Maalis 2010 14:27

Re: Repair and renovation advice. Hamina area.

Viesti Kirjoittaja rod1e » 13 Huhti 2010 17:03

Northling kirjoitti: Puutapissa, varsinkin jos tapin syysuunta on väärä, on se riski että se turvotessaan halkaisee laudan.
What is the right way to have the grain direction on the puutappi??
Do they go in from the inside or outside?
I want to replace the ones that look soft in the photos...
Thanks, rod..

Northling
Viestit: 2767
Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Repair and renovation advice. Hamina area.

Viesti Kirjoittaja Northling » 13 Huhti 2010 18:56

Hello Rod

The woodgrain in the bung shuld be in the same direction as in the board where it is in.
Waterpressure from outside of the boat can press in the bung that has been installed from inside.
The hole an the bung shoud be conical from outside in.

North
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

rod1e
Viestit: 8
Liittynyt: 29 Maalis 2010 14:27

Re: Repair and renovation advice. Hamina area.

Viesti Kirjoittaja rod1e » 13 Huhti 2010 21:52

Thanks, that makes sense... One small bung that is there now is the wrong way around then... (inside to out and the taper reversed) It just didn't feel right.
Do you hammer them in??

Do you know if you can get Red Lead bedding mixture (kind of putty for caulking, sealing etc. ) in Finland ?? Any idea of a good alternative??
Oh one other thing... what is used here to plug the holes over the screws and fastenings??
Cheers..

Northling
Viestit: 2767
Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Repair and renovation advice. Hamina area.

Viesti Kirjoittaja Northling » 13 Huhti 2010 23:03

rod1e kirjoitti:Thanks, that makes sense... One small bung that is there now is the wrong way around then... (inside to out and the taper reversed) It just didn't feel right.
Do you hammer them in??

Do you know if you can get Red Lead bedding mixture (kind of putty for caulking, sealing etc. ) in Finland ?? Any idea of a good alternative??
Oh one other thing... what is used here to plug the holes over the screws and fastenings??
Cheers..
Remove old wooden bungs witch ever way is easiest. Install new bronz ones with screws and Sika.

I don't know if that led based bedding is leagal anymore, good alternative for it is Proof (hempel?) or Swedish TÄT, they are bitumic based old school caulking puttys.

I have used old fashioned windowputty. You can buy it in a 0,5 L jars in paintshops. You can also make it Yourself with linen oil and chaulk.
It is white but You can also color it or pait it over. It doesn't get totally hard, so it lives with wood when humidity varies.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Vastaa Viestiin