mahonkipurresta

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
g.perkka

mahonkipurresta

Viesti Kirjoittaja g.perkka » 06 Joulu 2009 20:59

Muutama aloittelijan kysymys.

1. Vajaat 30 vuotta vanha mahonkirunkoinen pursi on puuuhdas, kohdakkoin alkaa hionta. Tammisen emäpuun kappaleitten väliin on puun kuivuessa tullut rakoja, jotka ovat suurentuneet, kun olen poistanut vanhan, kovettuneen tiivistysmassan (massan laadusta ei tietoa). Ajattelin ensin kyllästää veneen pellavaöljyllä sen kuivettua täyttää raot jollakin massalla. Onko järjestys oikea? Mitä massaa suosittelette (Tät, Ettan, Pyhä Pietari, jokin muu)?

2. Aika ei taida riittää myös kannen käsittelyyn (lakka pois, kyllästys jne). Mahonkinen varvaslista on puupuhdas. Miten listan ja kannen yhtymäkohta olisi syytä hoitaa, ts. miten saan uuden ja vanhan lakan istumaan hyvin keskenään? Kannesta en ole ottanut lakkaa yhtään pois listan juuresta. Pitäisikö ottaa ja "viistota" kanteen jäävän lakan reuna? Kannen ajattelin ottaa työn alle vuoden kuluttua. Lakka on irtoillut sieltä täältä.

3. Valurautainen painokoli on kaavittu ja hiottu puhtaaksi. Olisiko se syytä maalata ennen kyllästämistä? Mitä maalia ja menetelmää suosittelette kölille, jossa ei juurikaan ole syöpymiä?

4. Onko tarpeen irrottaa kyllästystä ja lakkausta varten sellaiset läpiviennit, jotka ovat hyväkuntoiset eivätkä vuoda?

5. Irrotin keskimoottorin ja tyhkensin sen alapuolisen pilssin runsaahkosta öljyisestä töhnästä ja pesin ja huuhtelin sen. Mikä olisi tehokas tapaa saada järeät tammiset puuosat kuiviksi kyllästystä ja maalausta varten? Pilssi on syvä ja kapea kuilu. Entä jos puuosat jäävät pesusta huolimatta öljyisiksi, millä aineella ja menetelmällä saa öljyn pois ainakin puun pinnasta?

6. Mitä lakkaa suosittelette pellavaöljyllä kyllästettävälle mahonkirungolle ja mitä pohjaan? Pohjaan olen harkinnut Bravaa.

7. Jyrsin ja liimaan perästeeviin uutta puuta (tammea). Olen ymmärtänyt, että kuivaan puuhun epoksi on suositeltavin liima, mutta entä jos puussa on hieman kosteutta? Silloin kai on suositeltavaa käyttää PU-liimaa. Onko esim. Bostikin PU-liima tarkoitukseen
luotettava? Jyrsittävän uran syvyys on enintään 15 mm. Milloin puu on niin kosteaa, ettei epoksiin kannata luottaa? Tuleeko kyseeseen jokin muu liima kuin epoksi tai PU-liima?

Kiitos etukäteen vastauksista ja vinkeistä.

ari nieminen

Re: mahonkipurresta

Viesti Kirjoittaja ari nieminen » 10 Joulu 2009 17:32

Moi. Mullakin alkaa olla noi hommat edessä. Mulla 42 vuotta vanha mahonki purkkari.
Kölissä on ollut ferrex ja päälle vaan myrkky. Toiminut hyvin. Mulla on ollut sika 291.:stä rakojen päällä eikä rakojen sisällä liiemmilti. Hieman sinne menee kuitenkin. Muista puutinnerillä ekana putsata saumattavat kohdat ja vielä laittaa sika-primeria Kaikilla on tietysti omat jutut. Olen vain luottanut noihin juttuihin ja ne on toiminut niinkuin pitääkin ilman murheita. Kyllästettä taitaa sulla mennä paljon. Keväällä minäkin kyllästän toisen puolen ja syksyllä tai vuoden päästä toisen puolen. Liikaa ois urakkaa keväälle jos kaiken heti alkaisin. Kannessa on töitä aivan tarpeeksi. Ari

hkhk

Rallit vain päälle

Viesti Kirjoittaja hkhk » 14 Joulu 2009 21:50

Jotenkin tekee mieli sanoa hupimielessä: Ei mitään liikaa puhdistelua. Jos paikat kovat ja kunnossa, niin rallit vain päälle.
Seilit ylös. Sinne pilssiin tipuu kaikenlaista: makaronipöperöä, karvaa, pullanmurua, giniä, tupakantumppia...öjyä, bensaa, mutteria..sadevettä, merivettä, lasia,.. Nimimerkki: 80 v vanha vene.

Vastaa Viestiin