Pari puuvenepuolen aloitteijaa + mahonkipaatti

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
freq
Viestit: 16
Liittynyt: 07 Marras 2009 18:10

Pari puuvenepuolen aloitteijaa + mahonkipaatti

Viesti Kirjoittaja freq » 07 Marras 2009 19:24

Kaiken jonninjoutavan työähellyksen vastapainoksi tuli hankittua iltapuhteiksi vanhemman puoleinen puuvene. Tarkemmin sanottuna Ruotsissa -65 vuonna veistetty tasaperäinen mahonkinen retki/huvivene. Koneena VolvoPenta md32 vm -70. Pituutta paatilla on noin 8.6m ja leveyttä parhaimmillaan 2.8m. Vene on melko rujossa kunnossa pintojen puolesta ja aloittelevien puuveneilijöiden innolla sitä koitetaan tässä nyt hissukseen kunnostaa kahteen pekkaan.

Tarkoituksena on käydä koko vene läpi rungon kyllästämistä ja sähköjä myöten. Moottori toimii joten siihen ei ei ole tarkoitus koskea yleisiä kausihuoltoja kummemmin. Jotain veneaskareita on tullut tehtyä aiemminkin ja työkalut kyllä pysyvät kädessä. Tämän kokoinen puuvene sekä dieselin sielunelämä ovat kuitenkin uusia tuttavuuksia ja hyville neuvoille tulee varmaan olemaan tarvetta.

Kuten tästä pitkähköstä esittelystä saattaa arvata on projektista tulossa tälle palstalle varmaan aikamoinen kysymystulva. Jos nyt kuitenkin aloitetaan parista eniten askarruttavasta kohdasta eli rungon kyllästämisestä, huonojen kohtien uusimisesta (kajuutan seinät ikunoiden alapuolelta, avotilan seinä, takakannen pientä fiksiä sekä rungossa olevat kaksi arveluttavaa kohtaa) sekä dieselin huollosta ja ylläpidosta.

Selkeyden vuoksi näistä on omat kysymykset tuolla toisaalla:
Rungon kyllästäminen ja lakkaus: http://puuvene.fi/keskustelu/viewtopic.php?f=2&t=9372" onclick="window.open(this.href);return false;
Dieselin huolto: http://puuvene.fi/keskustelu/viewtopic.php?f=5&t=9371" onclick="window.open(this.href);return false;

Pari kyssäriä kuitenkin tähänkin mahtuu:

-Onko kellään suositella jotain kohtuuhintaista ja asiantuntevaa kaveria joka voisi käydä paikan päällä (Helsinki) arvioimassa kaikenlaisia korjauslistalla olevia yksityiskohtia ja antaa vinkkejä niiden kunnostukseen. (myös moottoritietämystä ja opastusta vastaanotetaan)

- Saako pääkaupunkiseudulta mittoihin höylättyä mahonkia? Meillä ei ole verstasta käytössä ja monimutkaisemmat työt on sen takia hieman hankalia. Isoimmat korjattavat/vaihdettavat laudat löytyy kajuutan sekä avotilan seinistä. Näiden lisäksi löytyy tietty muutakin uusittavaa puuta erinäisistä paikoista. Myös rungossa on kaksi epämääräisesti paikattua kohtaa joille tarvii tehdä jotain. Jos nyt sattuisi semmonen ihme että löytyy osaava kaveri sopuhinnalla niin voidaan jopa harkita näiden mittoihin tehtyä puutavaraa/verstaskalustoa vaativien puutöiden teettämistä kokonaisuudessaan. Jäis enemmän aikaa itsellä sille loppuveneelle.

Kiitos ja anteeksi etukäteen =)

Freq & Navigaattori Lipiäinen
Viimeksi muokannut freq, 04 Touko 2010 11:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

ari nieminen
Viestit: 146
Liittynyt: 16 Heinä 2008 13:35
Paikkakunta: helsinki

Re: Pari puuvenepuolen aloitteijaa + mahonkipaatti

Viesti Kirjoittaja ari nieminen » 10 Marras 2009 12:29

28.11 olisi puuveneen hoitokurssi uunisaaressa. Linkki löytyy puuvenekeskustelusta. Ari

ee.hoo
Viestit: 67
Liittynyt: 29 Kesä 2006 11:18
Paikkakunta: H:ki

Re: Pari puuvenepuolen aloitteijaa + mahonkipaatti

Viesti Kirjoittaja ee.hoo » 01 Joulu 2009 09:29

Rajasaaressa? Mahongin saanti on pääkaupunkiseudulla jo haastavaa.Seppälän venetarvike ainakin työstää puutavaran haluttuun muotoon.Mallikappale mukaan ja Haminaa kohti.Tapanilassa Helsingin erikoissahaus (?) Vanhan Tapanilantien ja Viertolantien risteyksessä kannattaa myös kysyä.

Vastaa Viestiin