Veneen rakennuksesta

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Vastaa Viestiin
Justusailor
Viestit: 5
Liittynyt: 27 Elo 2009 16:15

Veneen rakennuksesta

Viesti Kirjoittaja Justusailor » 27 Elo 2009 16:31

Muutama kysymys, niin ja terve vaan olen uusi käyttäjä ja juuri rekisteröitynyt! :))

Alan tossa syksyn mittaan rakentamaan 525 stillin tapaista purjevenettä jonka ajattelin tervata ulkoa ja öljykyllästää sisältä. Kysyisinkin että tarvitseeko tervattua venettä antifoulingmaalata, ja pysyykö maali tervan päällä...vai pitääkö vesilinjan alapuoli ensin maalata sulkukerrosmaalilla ja antifoulingilla, jonka jälkeen tervata yläosa? Seuraava kysymys koskee nauloja/niittejä, onko rautakaupan naulat laatutavaraa vai jätettä? Ja löytääkö prikkoja Tampereen/Turun alueen rautakaupoista vai meneekö tilaustavaraksi?

Hieno homma jos tulee vinkkejä, kysyttävää tulee projektin aikana varmasti lisää- ennen en ole varsinaista puuvenettä rakentanut, yhden vaneriveneen kylläkin.

Avatar
jor
Viestit: 500
Liittynyt: 25 Loka 2007 14:42
Paikkakunta: Oulu

Re: Veneen rakennuksesta

Viesti Kirjoittaja jor » 27 Elo 2009 21:09

Justusailor kirjoitti:Kysyisinkin että tarvitseeko tervattua venettä antifoulingmaalata, ja pysyykö maali tervan päällä...vai pitääkö vesilinjan alapuoli ensin maalata sulkukerrosmaalilla ja antifoulingilla, jonka jälkeen tervata yläosa?
Eihän se terva isosti eliöiden tarttumista ja kasvamista estä ja tahtoo muutenkin kesän mittaan
liota vähemmäksi ainakin ensimmäisinä vuosina. Antifoulingin-maalia tarttee lähinnä
Jostain Selkämereltä etelään ja varsinkin Suomenlahdella. Itse tervaisin yläosan ja
maalaisin vesirajan alapuolen. Ja toki kyllästäisin koko hoidon ennen tervausta/maalausta.
Pelkkä pellavaöljykyllästys sisällä kyllä paskottuu ja tummuu aika pian... ainakin jotain
homemyrkkyä sekaan tai sitten vernissa+1% lyijysikkatiivi päällimmäiseksi niin tulee
vähän likaa hylkivää pintaa ja home-estoa.
Seuraava kysymys koskee nauloja/niittejä, onko rautakaupan naulat laatutavaraa vai jätettä? Ja löytääkö prikkoja Tampereen/Turun alueen rautakaupoista vai meneekö tilaustavaraksi?
Kuparinauloja ja prikkoja en ole rautakaupoissa nykyisin juuri nähnyt. Joskus 70-luvulla niitä
oli vielä jokaisen kylän rautakaupassa ja saattaa jossain merenrantakuntien "sekatavarakaupoissa"
olla vieläkin. Seppälän Venetarvike ainakin diilaa niitä... hinta saattaa yllättää :-)
jukka

Justusailor
Viestit: 5
Liittynyt: 27 Elo 2009 16:15

Re: Veneen rakennuksesta

Viesti Kirjoittaja Justusailor » 27 Elo 2009 23:29

Ok kiitos. Joo täytyy miettiä sitä sisäpuolta vielä, onhan tässä tosiaan aikaa sitä miettiä!
Mutta täytyy se vesirajan alapuoli maalata..Raumalla tulee "mönjää" vaikka antifoulingia olisikin, muistan vaan nähneeni monia kuvia joissa ei tervattuun veneeseen ole maalia sotkettu. Mutta ehkä ne on niitä jotka nostavat veneensä aina käytön jälkeen. Olen kuullut että kuparinauloja ei tosiaan helpolla löydy ja kyllä sen hinnan sinänsä ymmärtää. Eikös se Seppälän verstas ole Kotkassa?

Avatar
jor
Viestit: 500
Liittynyt: 25 Loka 2007 14:42
Paikkakunta: Oulu

Re: Veneen rakennuksesta

Viesti Kirjoittaja jor » 28 Elo 2009 00:50

Justusailor kirjoitti:Raumalla tulee "mönjää" vaikka antifoulingia olisikin, muistan vaan nähneeni monia kuvia joissa ei tervattuun veneeseen ole maalia sotkettu. Mutta ehkä ne on niitä jotka nostavat veneensä aina käytön jälkeen.
Tuskinpa siinä silloin myrkkyjä pohjaan tarttee, jos venettä kuivilla pidetään
purjehdusten välillä. Käy talitintit madot ja näkit napsimassa pohjasta :-)
Olen kuullut että kuparinauloja ei tosiaan helpolla löydy ja kyllä sen hinnan sinänsä ymmärtää. Eikös se Seppälän verstas ole Kotkassa?
Joo, Neuvoton.. Hamina taitaa lähempänä olla mutta eniveis:

http://en.02.fi/yellow-pages/NEUVOTON/1 ... arvike+Oy/" onclick="window.open(this.href);return false;
jukka

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Veneen rakennuksesta

Viesti Kirjoittaja Jape » 28 Elo 2009 06:38

Rikkoja valmistaa ja myy Joensuun lähellä Ylämyllyllä Matti Korhonen, ja siltä saa naulojakin. Hinta on varmaan murto-osa jälleenmyyjien hinnoista
Puh: 0400-576776

Kuha
Viestit: 49
Liittynyt: 24 Tammi 2009 15:11
Paikkakunta: Turku

Re: Veneen rakennuksesta

Viesti Kirjoittaja Kuha » 28 Elo 2009 10:39

Millaisista piirustuksista ajattelit veneen tehdä?

Tuo Still on olevinaan varsin kevyt vene, joten vastaavan suorituskyvyn saavuttamiseksi täytyy paino ottaa huomioon. Kävi vain mielessä kun mainitsit että vene olisi Stillin tapainen, ei (pelkästään?).kokoinen.

Northling
Viestit: 2767
Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Veneen rakennuksesta

Viesti Kirjoittaja Northling » 28 Elo 2009 10:53

Moro

Still 525 on kusilaitua juu ja muodot ei oikein puuvenerakentamiseen sovi...

Minkälaista rakennetta ajattelit?
Kuparinauloja ja niittejä tarvitaan limilautaiseen, sellaistako aioit?

Kannattaisiko (kun kuitenkin rakentamisen vaivan näkee) tehdä joku valmiiksi puuveneeksi suunniteltu yksityyppi luokka tms. johon löytyy valmiit rakennepiirustukset puulle tai vanerille?

Varsinkin jos on veneen rakennuksessa aloitteleva niin rakennepiirustuksissa olisi valmiiksi mietityt rakenneyksityiskohdat.
Samalla olisi rikaus ja purjepiirustukset yms...

Sopivia tyyppejä tasasaumaiseen: Vikla, Windmill, Lightning,
Jos perinnevenetyyppistä limilautaista ajattelee niin joku EKA-jolla tai Nybergin Telkkä tms. (en tiedä myykö Nyberg kaaripiirustuksia)
Löytyyhän niihin perinnevenetyyppisiin valmiita piirustuksia kun kyselee vähän. Täälläkin on ekajollan rakennusta esitelty jossain topicissa. Kokeiles HAKU-toimintoa. (Göteborgin EKA)

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Justusailor
Viestit: 5
Liittynyt: 27 Elo 2009 16:15

Re: Veneen rakennuksesta

Viesti Kirjoittaja Justusailor » 28 Elo 2009 13:24

Joo oon sitä stillin muotoa miettinyt, kun on keskeltä leveä ja keulasta matala että kuinkahan onnistuu, mutta tarkoituksena ei tosiaan ole tehdä suoraa kopiota vaan jonkinlaista omaa tuotosta. Töissä kun on pari stilliä niin sieltä lähti idea. Painavampihan siitä todellakin tulisi, ja kun ideana on ollut stillin purjeet niin ei sillä samaa ketteryyttä saavutettaisi. Olen katsellut noita vikloja lightningejä ja windmillejä ja jos niitä rakennuskokemuksia löytyy niin otetaan vastaan. Lähimpänä sydäntä olisi kyllä se EKA. Tai sitten vaan omaa silmää miellyttävä oma versio perinneveneestä. Saisi ainakin tehdä limilautaisena, ja soveltaa oman maun mukaan...

Täytyy soitella sinne Joensuun suuntaan kun saan jonkun päätöksen tehtyä, ja vertailun vuoksi tietenkin Haminaan-

Kiitoksia taas, ja tervetuloa lisää mielipiteitä!

hekla
Viestit: 13
Liittynyt: 11 Loka 2008 22:50
Paikkakunta: Ikaalinen

Re: Veneen rakennuksesta

Viesti Kirjoittaja hekla » 30 Elo 2009 20:09

Morjens!

Muuten en aiheeseen puutu, mutta Helsingin Rauta Oy myy ja valmistaa kuparinauloja+prikkoja. Paremmin tunnetaan Koskensaaren nauloja -tai jotain sinnepäin (kelta-mustassa laatikossa)...Tampereelle olen niiden haarakonttoriin saanut tilaamalla, toimitusaika joitakin viikkoja. Hinnaltaan ihan kohtuullista tavaraa.

venepuuseppäJM
Viestit: 5
Liittynyt: 18 Loka 2009 10:49

Re: Veneen rakennuksesta

Viesti Kirjoittaja venepuuseppäJM » 18 Loka 2009 12:32

Moi
Nauloina tulisi tosiaan käyttää kuparinauloja joita edellä suositeltiin, useimmat rautakaupan-naulat korroosion vaikutuksesta haurastuvat.
Koskensaarentehtailta saa hyvän laatuisia kupari niittejä, nauloja ja prikkoja veneisiin. Kannattaa tilata ei löydy välttämättä joka kaupasta.
http://www.koskensaarentehtaat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

Muutenkin on suositeltavaa käyttää haponkestäviä, pronssisia tai kuparisia tuotteita veneilyssä, ruostumatonta voi käyttää vesilinjan yläpuolella sekä järviolosuhteissa.

Maalin päälle tai alle en ole kuullut kenenkään suositteleven tervaa, erikseen ne toimivat molemmat hyvin puun suojana ja pintakäsittelyaineena.
Suosittelisin pohjan vesilnjan alapuolisen osan erikseen maalaamista antifouling maalilla ja sen esikäsittelyä primerilla ja kyllästeellä. Yläpuolinen osa kokonaan tervalla. Kuten itse ajattelitkin. Maalausvinkit löytyy tuolta tarkempine ohjeineen.
http://www.hempel.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.venepuuseppamalmstrom.com" onclick="window.open(this.href);return false;

TeddyDiver
Viestit: 430
Liittynyt: 09 Huhti 2007 15:12
Paikkakunta: Jäämeri

Re: Veneen rakennuksesta

Viesti Kirjoittaja TeddyDiver » 18 Loka 2009 20:28

"Maalin päälle tai alle en ole kuullut kenenkään suositteleven tervaa, erikseen ne toimivat molemmat hyvin puun suojana ja pintakäsittelyaineena"
Tai jos tervattuun veneeseen haluaa väriä (siis vesilinjan yläpuolelle) niin tervan sekaan n. 5% Miranolia tms eikä yhtään enempää..

Justusailor
Viestit: 5
Liittynyt: 27 Elo 2009 16:15

Re: Veneen rakennuksesta

Viesti Kirjoittaja Justusailor » 13 Marras 2009 23:42

Niin, kiitoksia kaikille vinkeistä ja ohjeista...sen verran täytyy korjata että maalia en missään tapauksessa ole tervan päälle laittamassa, ja em. juttu lähti siitä etten ole tervattuja veneitä nähnyt maalattuna vesirajan alapuolelta...joten ilmeisesti ne aina käytön jälkeen nostetaan kuiville. Nyt "rakennelmani" on jäissä, koska lähden maanantaina ruotsiin katsomaan heidän puuvenetarjontaa josta olen muutaman mielenkiintoisen kohteen löytänyt. Jos siis matka päätyy ostokseen, rakennan talven aikana rantautumisjollan ostamaani veneeseen. Nyt pyydänkin mielipiteitänne veneistä joita olen menossa "katsastaan"


http://www.blocket.se/stockholm/Veteran ... ?ca=11&w=1" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.blocket.se/stockholm/_Trabat ... ?ca=11&w=1" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.blocket.se/stockholm/K_6_129 ... ?ca=11&w=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Jos näistä joku tarttuu matkaan, on ensi juhannuksen vietto hyvin todennäköisesti ahvenanmaan saaristossa...matkalla saaristomerelle ;-)

Vastaa Viestiin