Veneenrakennusta ulkosalla?
- mixurium
- Viesti:
Veneenrakennusta ulkosalla?
Pittäis rakentaa fiskariin sisuskalut (penkit, kaapit, turkkilevyt, kojelauta jne.) syksyn/talven aikana. Vene on ulkona kaarihallissa (kiitos vaan hyvistä ohjeista Japelle). Olen suunnitellut rakentavani kaikki rakenteet valmiiksi sisätiloissa, pikku pajassa. Kannattaako tai onko edes mahdollista nyt syksyn/talven aikana asennella ja etenkin liimailla näitä rakenteita ulkosalla hallissa veneeseen? Liimaksi olen ajatellut epoksia ja Sika 291:tä. Toki ruuvattavat tukirakenteet voi kiinnitellä, mutta tosiaan tuo liimaus askarruttaa. Kaarihallia nyt ei saa lämpimäksi, mutta puhaltimella voi toki veneeseen luoda liimauslämpötilat (min +5 astetta) peittämällä vene erikseen pressulla ja hönkimällä pressun alle lämpöä. Onko mitään järkee? Jos odottelee kevääseen lämpimiä ilmoja, niin silloin on töitä rästissä aika lailla ja kiire tulloo.
Fiskari Andromeda
”Must on tulluu, puuvenehulluu”
”Must on tulluu, puuvenehulluu”
-
Re: Veneenrakennusta ulkosalla?
Epoksihan tarvitsee vähintäänkin +10- +15 astetta kovettuakseen kovetteesta riippuen koko kovettumisen ajan, eli parin vuorokauden ajan. Kovettuminen noinkin lämpimässä vie hiontakovaksi pahimmillaan päiväkausia, joten syytä joko tehdä liimaukset lämpimässä, tai odotella kesää.
Lämpötilan nosto kymmenellä asteella käytönnössä tuplaa epoksin kovettumisnopeuden; eli jos hiontakovuuteen +10 asteen lämmössä menee 3 päivää, niin kahden kymmenen asteen lämmössä samaan lopputulokseen riittää 1½ päivää .
Lämmittämistä olen joskus itse harrastanut paikallisesti säteilylämmittämällä halogeenityövalaisimella ( 500W) , sekä pressun alla sähköpatterilla - tää peittely + patteri toimii kunhan koko vene ei ole kovin tuulille altis, muuten puhku jäähdyttää liikaa. Eli tiukka peittely veneen päälle riittää kunhan pressuhalli antaa kohtuullisen tuulen suojan. Toki rajansa kaikella ... voi meinaan pikkulämmittimen teho alkaa tuntua kevyeltä hiirenpiarulta jossakin 40 asteen pakkasessa ja reippaan raikkaassa puhurissa.
Nimimerkillä "viikko telttaretkeilyä kuumeisena 42-46 asteen pakkasessa riittää! "
Tästä syystä mullakin vesillelasku on vuodesta 2004 lähtien ajoittunut heinäkuulle.
Lämpötilan nosto kymmenellä asteella käytönnössä tuplaa epoksin kovettumisnopeuden; eli jos hiontakovuuteen +10 asteen lämmössä menee 3 päivää, niin kahden kymmenen asteen lämmössä samaan lopputulokseen riittää 1½ päivää .
Lämmittämistä olen joskus itse harrastanut paikallisesti säteilylämmittämällä halogeenityövalaisimella ( 500W) , sekä pressun alla sähköpatterilla - tää peittely + patteri toimii kunhan koko vene ei ole kovin tuulille altis, muuten puhku jäähdyttää liikaa. Eli tiukka peittely veneen päälle riittää kunhan pressuhalli antaa kohtuullisen tuulen suojan. Toki rajansa kaikella ... voi meinaan pikkulämmittimen teho alkaa tuntua kevyeltä hiirenpiarulta jossakin 40 asteen pakkasessa ja reippaan raikkaassa puhurissa.
Nimimerkillä "viikko telttaretkeilyä kuumeisena 42-46 asteen pakkasessa riittää! "
![cool 8]](./images/smilies/icon_cool.gif)
Tästä syystä mullakin vesillelasku on vuodesta 2004 lähtien ajoittunut heinäkuulle.
Mile
- ainur
Teet kaikki "osat" niin valmiiksi kuin mahdollista, jopa mahd. lakkaukset ja liimailet sit keväällä kasaan. Tosin jos on paljon hommaa, niin kannattais harkita välivuotta veneilyssä tai sit laskee syssymmällä veteen. Miksei se onnistu teltassakin, jos lämmöt on ok. Esim. olohuoneen nurkassa on mukava askarrella vaimon keitellesä kahvia... 

onhan se päivä vielä huomennakin...
Alkuperäinen ja uudistettu,kuvat.
http://kuvablogi.com/nayta/787758/" onclick="window.open(this.href);return false;
Alkuperäinen ja uudistettu,kuvat.
http://kuvablogi.com/nayta/787758/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Viesti:
Kyllä ulkona rakentaminen onnistuu talvellakin.
Itse olen viime talvene rakentanut telttahallissa 12 metrisen purjeveneen kattokaaret ja kalusteiden rungot ja tänä talvena olisi tarkoitus saada sisusta valmiiksi saakka, kun kesä meni kannen ja ruffin teossa.
West systemsin epoxi nopealla kovetteella ei vaadi lämmintä kuin + 5 astetta (ainut epoxi joka toimii noin alhaisessa lämpötilassa).
Tiivis teltta ympärille ettei tuuli puhaltele sisälle ja veneen päälle kaikki matot mitä löytyy ja päälle 2-3 pressua, sisällä lämpöpatteri. Koko viimetalven lämmöt pysyi plussan puolella 3-15 astetta kelistä riippuen. Ja silloin puuttui veneestä vielä kansi ja kattokin...
Käy katsomassa http://www.purkkari.net" onclick="window.open(this.href);return false;
J-P
Itse olen viime talvene rakentanut telttahallissa 12 metrisen purjeveneen kattokaaret ja kalusteiden rungot ja tänä talvena olisi tarkoitus saada sisusta valmiiksi saakka, kun kesä meni kannen ja ruffin teossa.
West systemsin epoxi nopealla kovetteella ei vaadi lämmintä kuin + 5 astetta (ainut epoxi joka toimii noin alhaisessa lämpötilassa).
Tiivis teltta ympärille ettei tuuli puhaltele sisälle ja veneen päälle kaikki matot mitä löytyy ja päälle 2-3 pressua, sisällä lämpöpatteri. Koko viimetalven lämmöt pysyi plussan puolella 3-15 astetta kelistä riippuen. Ja silloin puuttui veneestä vielä kansi ja kattokin...
Käy katsomassa http://www.purkkari.net" onclick="window.open(this.href);return false;
J-P