Mäntyveneen ulkopohja kaipaisi huoltoa. Myrkky ja primeri irtoavat paikoitellen, joten uusi pohjakäsittely on tarpeen. Vene käsitellään sisäpuolelta joka kevät terva+pö+tärpätti seoksella ja kyljet lakataan.
Nyt kun puhdistan pohjan puulle niin kannattaako se kyllästää ennen primerin laittoa? Eikös kyllästys estä ohennetun primeri tunkeutumista puuhun ja estää hyvän tartuntakerroksen muodostumista? Seuraavat primerikerrokset ilma ohennusta. Riittääkö sisäpuolinen öljyäminen? Jos primeria on tarpeeksi niin vesi ei pääse solukkoon ulkopuolelta ja sisäpuolella on uudet öljyt joka kevät - eikös se riitä?
Mun entistä fiskaria kävi kerran arvioimassa Jarno Ruhtinas Kotkan Puuvenekeskuksesta ja hän oli sitä mieltä, että lakan alle ei kannata vetää pöötä jotta ohennettu lakka tunkeutuisi riittävän syvälle puuhun.
Taitaa olla taas mielipidekysymyksiä.
pohjan maalaus ja kyllästys
-
- Jarmo Niinimäki
- Viesti:
Re: pohjan maalaus ja kyllästys
Tämä on tosiaan vahvasti mielipidekysymys ja yhtä vahvasti olen sitä mieltä, että laita ehdottomasti se kylläste sinne pohjaan primerin alle. Mikään primeri ei pidä (eikä edes mainosmiehet uskalla sellaista väittää) puuveneessä vettä poissa puusta.
Ja kyllä se lakka tarttuu oikein hyvin kyllästettyynkin puuhun, mutta vesilinjan yläpuolella en tuon kyllästämisen suhteen olisi niin ehdoton kuin sen alapuolella, vaikka itse kyllä suosittelisin sitä sinnekin.
Ja kyllä se lakka tarttuu oikein hyvin kyllästettyynkin puuhun, mutta vesilinjan yläpuolella en tuon kyllästämisen suhteen olisi niin ehdoton kuin sen alapuolella, vaikka itse kyllä suosittelisin sitä sinnekin.
-
En ota kantaa tapaukseesi mutta voin kertoa hieman omakohtaista kokemusta ohennetun lakan käytöstä.
Mullakin on mäntyfiskari jonka kyljet vedettiin paljaiksi muistaakseni 97. Pellavaöljyllä sitä ei sen jälkeen ole kyllästetty vaan siihen on aina laitettu ohennettua lakkaa. Ja sitä ohennettua lakkaa vedettiin paljaaseen pintaan muistaakseni toista kymmentä kerrosta. Suhdetta en muista mutta ihan lirua se oli. Ei ole ollut ongelmia mätänemisen suhteen.
Muutama viikko sitten rupesimme kuumailmapujaltimella poistamaan lakkaa. Pitäähän pinnat vetää paljaiksi aika ajoin. Lakka irtosi hienosti mutta kun pyssyä piteli hetken "puhtaaksi skrabatun" pinnan kohdalla rupesi puusta kiehumaan sitä lakkatärpätti litkua. Tein sellaisen johtopäätöksen ettei mun kannata edes yrittää poistaa sitä lakka/tärpätti kyllästettä vaan jatketaan samaan malliin.
Jään mielenkiinnolla seuraamaan tätä aihetta koska mun vene oli kuidutettu vesirajan alapuolelta ja nyt kuitu on poistettu joten mullakin on paljasta, ehkä käsittelemätöntä, puuta esillä vesirajan alapuolella.
Mullakin on mäntyfiskari jonka kyljet vedettiin paljaiksi muistaakseni 97. Pellavaöljyllä sitä ei sen jälkeen ole kyllästetty vaan siihen on aina laitettu ohennettua lakkaa. Ja sitä ohennettua lakkaa vedettiin paljaaseen pintaan muistaakseni toista kymmentä kerrosta. Suhdetta en muista mutta ihan lirua se oli. Ei ole ollut ongelmia mätänemisen suhteen.
Muutama viikko sitten rupesimme kuumailmapujaltimella poistamaan lakkaa. Pitäähän pinnat vetää paljaiksi aika ajoin. Lakka irtosi hienosti mutta kun pyssyä piteli hetken "puhtaaksi skrabatun" pinnan kohdalla rupesi puusta kiehumaan sitä lakkatärpätti litkua. Tein sellaisen johtopäätöksen ettei mun kannata edes yrittää poistaa sitä lakka/tärpätti kyllästettä vaan jatketaan samaan malliin.
Jään mielenkiinnolla seuraamaan tätä aihetta koska mun vene oli kuidutettu vesirajan alapuolelta ja nyt kuitu on poistettu joten mullakin on paljasta, ehkä käsittelemätöntä, puuta esillä vesirajan alapuolella.
http://annahelena.blogit.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;
- jor
> Nyt kun puhdistan pohjan puulle niin kannattaako se kyllästää ennen primerin laittoa?
Kyllästä kunnolla PÖ-litkulla ja primeriksi aito lyijymönjä. Mistähän tuo käsitys on peräisin, ettei
lakka pysyisi kyllästetyssä puussa? Tai tokihan se pysyy, jos ei ole reiän reikää missään, mutta
veden pääsy kyllästämättömään puuhun irrottaa kyllä tehokkaasti lakan.
Kyllästä kunnolla PÖ-litkulla ja primeriksi aito lyijymönjä. Mistähän tuo käsitys on peräisin, ettei
lakka pysyisi kyllästetyssä puussa? Tai tokihan se pysyy, jos ei ole reiän reikää missään, mutta
veden pääsy kyllästämättömään puuhun irrottaa kyllä tehokkaasti lakan.
jukka