Jollan pelastaminen
-
- Viestit: 289
- Liittynyt: 18 Huhti 2005 14:11
Jollan pelastaminen
Pihassani lojuu nurinpäin pieni limisaumainen jolla, joka on ollut vesissä viimeksi toissa kesänä. Se on tosi nätin mallinen ja sopii kivasti veneen perään, mutta siitä on useampi lauta halki aika pitkältä matkalta. Olen sikaflexillä pari kertaa saanut sen aika tiiviiksikin, mutta ne korjaukset ei pitkään ole kestäneet. Pitäisi kai alkaa uusimaan niitä lautoja, mutta kun ei ole hommasta kokemusta mielessä käväisi myös lasikuiduttaminen. Tiedän että täällä foorumissa aletaan jo lämmittämään tervaa ja etsimään höyheniä kun em. sana mainitaan, mutta silti...toimisiko se jollassa joka on vain osan aikaa vedessä eikä pääse elämään niin paljon ?
Tuleeko painoa liikaa, ja onko limisauma ruman näköinen kuidutettuna ym....?
T:P
Tuleeko painoa liikaa, ja onko limisauma ruman näköinen kuidutettuna ym....?
T:P
-
- Viestit: 678
- Liittynyt: 06 Maalis 2005 18:52
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Jollan pelastaminen
Uittavathan ne kauniiden puuveneiden perässä muovijolliakin, joten ei kuidutetun jollan hinaaminen kovin suuri rikos ole. Lasi tai joku vastaava kangas pintaan. Sen laitto ei hieman osaavalta kauan kestä. -Itseään voi lohduttaa, että kuidut voi sitten kerran taas repiä pois. -Kun jollaa käyteään harvoin, ei se pääse kovin lahoamakaan.
Kysyit, onko kuitupinta kaunis. -Huolellisesti telattuna kuitu on melkein sama kuin jollan maalaaminen.
Kysyit, tuleeko jollasta painava. Vastaus: Paino ei ole ongelma, Joku 10- 15 kiloa tulee lisää.
Kyllä tuo jolla on harmillinen. Kunnolla puulla korjattuna, hommaa on aika kovasti. Yksi kokeneen lasikuitumiehen idea olisi ottaa jollasta muotti ja tehdä sillä jokunen jolla. Näin kauniin puujollan voisi nostaa orsille odottelemaan parempia aikoja.
Aikaisemmin paljon käytetty kikka haljenneiden lautojen korjaamisessa on päällelaudoitus. Liimoilla ja ruuveilla ulkopuolelle pistetään lautaa. Ei ole aivan kaunista ja tyylikästä, mutta pelaa.
Kysyit, onko kuitupinta kaunis. -Huolellisesti telattuna kuitu on melkein sama kuin jollan maalaaminen.
Kysyit, tuleeko jollasta painava. Vastaus: Paino ei ole ongelma, Joku 10- 15 kiloa tulee lisää.
Kyllä tuo jolla on harmillinen. Kunnolla puulla korjattuna, hommaa on aika kovasti. Yksi kokeneen lasikuitumiehen idea olisi ottaa jollasta muotti ja tehdä sillä jokunen jolla. Näin kauniin puujollan voisi nostaa orsille odottelemaan parempia aikoja.
Aikaisemmin paljon käytetty kikka haljenneiden lautojen korjaamisessa on päällelaudoitus. Liimoilla ja ruuveilla ulkopuolelle pistetään lautaa. Ei ole aivan kaunista ja tyylikästä, mutta pelaa.
-
- Viestit: 245
- Liittynyt: 15 Huhti 2003 00:10
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Jollan pelastaminen
Sikaflexihän on alkoholin jälkeen eniten väärinkäytetty aine veneissä. Ei sitä ole tarkoitettu tiivistämään limisaumaveneitä. Jos olet laittanut sitä niihin lautojen halkeamiin ja sitten turvottanut veneen, niin on mahdollista että halkeamat ovat veneen uuden kuivumisen jälkeen vielä aikaisempaa suuremmat. Toivottavasti niin ei ole käynyt, sillä yleensähän kaikki halkeamat menevät umpeen kun puuta vain kostuttaa.
Kysymys kyllästämisen asiantuntijoille: Jos veneen nyt perinpohjin kyllästää pellavaöljyllä, niin eikö ole todennäköistä, että halkeamat menevät lähes umpeen, ja sitten lopullisesti umpeen vedessä (tosin hitaasti, kun öljytty puu ei enää ime vettä niin hanakasti)?
Ja jolleivät mene umpeen, niin sitten voi harkita muita keinoja. Isoisät naulasivat kuparipelti- tai lyijylevyliuskan halkeaman päälle. Nykyisin monet jyrsivät upotuksen halkeaman kohdalle ja liimaavat siihen puulistan. Mutta älkää nyt ihmeessä ruvetko kuiduttamaan pientä nättiä jollaa vain siksi, että se vuotaa!
Kysymys kyllästämisen asiantuntijoille: Jos veneen nyt perinpohjin kyllästää pellavaöljyllä, niin eikö ole todennäköistä, että halkeamat menevät lähes umpeen, ja sitten lopullisesti umpeen vedessä (tosin hitaasti, kun öljytty puu ei enää ime vettä niin hanakasti)?
Ja jolleivät mene umpeen, niin sitten voi harkita muita keinoja. Isoisät naulasivat kuparipelti- tai lyijylevyliuskan halkeaman päälle. Nykyisin monet jyrsivät upotuksen halkeaman kohdalle ja liimaavat siihen puulistan. Mutta älkää nyt ihmeessä ruvetko kuiduttamaan pientä nättiä jollaa vain siksi, että se vuotaa!
"Alkoholin jälkeen eniten väärinkäytetty aine veneissä on polyuretaanimassa."
- ainur
- Viestit: 652
- Liittynyt: 29 Marras 2007 10:12
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: Jollan pelastaminen
Asiantuntija en ole. Veneen pohja tuli kyllästettyä pellavaöljyllä läpi saakka. Alussa vuoti n, 2viikkoo reilummin ja sit hiljalleen vähempi. Nyt on pilssi kuiva kaijassa, mut ajossa vähän tihkuaa....Eli ei turpoo halkeema täysin kii...
onhan se päivä vielä huomennakin...
Alkuperäinen ja uudistettu,kuvat.
http://kuvablogi.com/nayta/787758/" onclick="window.open(this.href);return false;
Alkuperäinen ja uudistettu,kuvat.
http://kuvablogi.com/nayta/787758/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Viestit: 289
- Liittynyt: 18 Huhti 2005 14:11
Re: Jollan pelastaminen
Ei se jolla turvonnut umpeen vaikka oli monta päivää veneen perässä ja joka aamu laitoja myöten upoksissa
. On senverran irvistäviä ne halkeamat. Ongelma on myös sinä että osa kaarista on irti laudoista eikä pidä hommaa kasassa kun puu turpoaa. Yritin kyllä kiinnittää parista kohdasta paremmin, mutta ei se paljoa auttanut.
Tuo jyrsimishomma voisi olla hyvä konsti-sitten vaan epoksilla rima kiinni.
Kiitos vinkeistä!

Tuo jyrsimishomma voisi olla hyvä konsti-sitten vaan epoksilla rima kiinni.
Kiitos vinkeistä!
-
- Viestit: 55
- Liittynyt: 16 Elo 2009 19:06
- Paikkakunta: Oulunsalo
- Viesti:
Re: Jollan pelastaminen
Pistäpä ihmeessä pari kuvaa, niin nähdään mimmonen jolla on kyseessä.
-Sale
-Sale