Tiivistemassaa?

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Vastaa Viestiin
Ellu
Viestit: 4
Liittynyt: 17 Touko 2009 21:56
Paikkakunta: Loimaa

Tiivistemassaa?

Viesti Kirjoittaja Ellu » 17 Touko 2009 22:00

Hei pojat!

Sanokaapa mulle, että mikä olis hyvää tiivistemassaa tasasaumaiseen puuveneseen? Ihan siis kylkilautojen väliin ajattelin laittaa. Sikafleksi tietenkin, mutta olisiko halvemmista tietoa? Mitäs ne Bilteman aineet on - onko jollakin tietoa?

Ambrosio
Viestit: 289
Liittynyt: 18 Huhti 2005 14:11

Viesti Kirjoittaja Ambrosio » 17 Touko 2009 22:10

Jos vesirajan alle meinaat niin älä laita sikaa vaan jotain bitumipohjaista esim Hempelin Proofia. Se antaa puun turvota.

Jommi
Viestit: 245
Liittynyt: 15 Huhti 2003 00:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Jommi » 18 Touko 2009 13:42

Kannattaisi aina miettiä mitä sen veneen rakentaja oli ajatellut saumoihin.

Avatar
Arnie
Viestit: 210
Liittynyt: 22 Elo 2007 16:17
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Arnie » 18 Touko 2009 14:16

Ambrosio kirjoitti: esim Hempelin Proofia
Tuubissa lukee että proofin päälle voi maalata vain myrkkyvärillä.. onko kellään kokemusta onko näin? Vai pysyykö joku muu?

Avatar
jmoisa
Viestit: 13
Liittynyt: 31 Heinä 2007 09:38
Paikkakunta: Pielavesi

Mitä tilkkeeksi tasasaumaan?

Viesti Kirjoittaja jmoisa » 18 Touko 2009 21:58

Mulla kans mietinnässä, millä tiivistää. Alkuperäinen aine lautojen välissä on kuin tervattua sideharsoa tms. puuvillakudosta. Onko muilla kokemusta vastaavasta? Eräs puuveneilijä lähettyvillä teki itse massan mehiläisvahasta, kuusenpihkasta ja pellavaöljystä. Laittoi sekaan lampaan villaa paikoin sidosaineeksi. Kuulemma hyvän oloinen massa ja taatusti luomu. Laittoi kylläkin limipaattiin, mutta miksei toimisi tasasaumassakin.

Avatar
Jenu
Viestit: 186
Liittynyt: 06 Loka 2006 07:34
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jenu » 19 Touko 2009 07:11

Arnie kirjoitti:
Ambrosio kirjoitti: esim Hempelin Proofia
Tuubissa lukee että proofin päälle voi maalata vain myrkkyvärillä.. onko kellään kokemusta onko näin? Vai pysyykö joku muu?
Vanhanajan Venelakka tuntuu toimivan Proofin kanssa ihan hyvin

Ellu
Viestit: 4
Liittynyt: 17 Touko 2009 21:56
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Ellu » 19 Touko 2009 08:41

Kannattaisi aina miettiä mitä sen veneen rakentaja oli ajatellut saumoihin
Siis veneen rakentaja? Minä? Ei kai minulle kukaan venettä valmiiksi rakenna...:)

Avatar
mjmaki
Viestit: 68
Liittynyt: 26 Huhti 2005 19:19
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mjmaki » 19 Touko 2009 19:52

Jos nyt oikein ymmärsin, on kyseessä uuden rungon valmistus.
Ellei ole mistään perinneveneestä kyse, laittaisin lautojen väliin epoksia.

Niinkuin esim. tässä veneessä on tehty:
http://www.jakobstadsbatvarv.multi.fi/puuveneet.html

Ei sitten tarvi sen jälkeen enää samaa asiaa miettiä uudestaan.
MJM

Ellu
Viestit: 4
Liittynyt: 17 Touko 2009 21:56
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Ellu » 19 Touko 2009 22:06

Enpä tiedä tuosta epoksista...

Jotenkin tuntuu, että sellainen on huijausta. Ja toisaalta kallista ja vieläpä ärsyttävä käsitellä. Se oli kyllä totta, että teen uutta keskimoottoripaattia.

Tietääkö joku, minkä hintaista tuo Hempelin Proofi on?

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jape » 19 Touko 2009 22:21

eipä ole tuollaista ennen tullu mietittyäkään että mitä laittaisi uuden tasasaumaisen veneen lautojen väliin.
Epoksia ei oikein kannata laittaa, kun ne saumat jo muutaman vuoden vedessä olon jälkeen irtoilee. ihan sama olisi silloin olla laittamatta mitään. Niin on ennenmuinoinkin tehty, tai korkeintaan sinne on joku tervattu pellavalanka pistetty sauman keskelle. Proofiakaan ei kannata oikein laittaa kun se on sen verran jäykkää että lautoja ei saa tiukasti puristettua vastakkain. Vedessä lautojen turvotessa se kyllä puristuu välistä pois kun voimat on ihan toista luokkaa.

Ehkä kuitenkin kannattaisi laittaa jotain sikafleksiä vastaavaa massaa ihan todella ohut villalangan paksuutta muistuttava nauha laudan keskelle ja sitten heti puristaa laudat vastakkain että ylimääräistä rakoa ei sinne jäisi. Massoista Soudalin Fix all taitaa olla ainut joka ei liukene kyllästysaineisiin ja on aika edullistakin.
Viimeksi muokannut Jape, 20 Touko 2009 22:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Viesti Kirjoittaja pellamo » 19 Touko 2009 23:44

Mä ymmärsin kysymyksen jotenkin että olis vanha tasasaumavene...?
Siinä tapauksessa taas paatin ikä ratkaisee niin paljon että auttaisko pelkkä maissa tapahtuva turvotus puutarhaletkun ja märkien räsymattojen yms. kanssa vai onko jo niin vanha paatti että puu on jo niin kutistunut(sitähän se tekee ikänsä) ettei enää "yllä" umpeen.Sitten alkaa jo kemikaalit tai nuo Japen mainitsemat tervalangat yms. tulla kyseeseen.Olispa vähänkin enempi tietoa "kohteesta":-)
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Viesti Kirjoittaja matti » 20 Touko 2009 12:35

Japen kanssa samaa mieltä, laita puuvillalanka.
Itse laitoin n. 4mm langan, ostin sen käsityöliikkeestä (matonkudelankaa). Kilon rulla maksoi 9,90€, puolet jäi jäljelle 9m veneestä.
Tee erikoistyökalu ja purista ura lautojen kanttiin johon em langan laitat.
Kuva
Riman pätkän keskelle laudoitusta leveämpi lovi jonka keskelle 5mm messinkiruuvi, jonka katkaiset siten, että jää n5mm tappi, jonka pään viilaat pyöreäksi joka pitkin laudan kanttia kapula vinossa vedettäessä, että keskittää, puristaa laudan kantin keskelle syvennyksen johonka em lanka mahtuu.
Lanka sekä puristettu puu turpoaa imiessään kyllästettä.
Langan kiinnitykseen työn aikana käytin mahdollisimman pieniä sika "tipluja" joiden avulla lanka pysyi alemman laudan kantin keskiurassa.

Matti[/url]

Ellu
Viestit: 4
Liittynyt: 17 Touko 2009 21:56
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Ellu » 22 Touko 2009 15:24

Suuret kiitokset vastauksista!

Sain vihiä toista kautta, että uusiinkin tasasaumaisiin veneisiin laitettaisiin käytännössä tiivistemassaa jokaisen laudan väliin. Mutta tuo Matin kirjoittama puuvillalanka kuulostaa oikein hyvältä! Laitoitko Matti massaa edes kölipuuhun? Entä keulaan ja perärankan lautauriin? Vai laitoitko joka paikkaan pelkästään sitä lankaa?

Entä miten te teette lautojen jatkokset? Laitatteko vastapuolelle laudan pätkän ja jotain liimamassaa väliin, vai miten?

Ja kiitokset myös Japelle tuosta Soudalin Fix -vihjeestä. Pitää katsoa mistä tuota saisi.

Meikäläisellä on myös 9 metrinen keskimoottorivene. Köli on lautauraa vailla valmis ja kaaret on kiinni. Voisi kohtsilleen alkaa laudoittamaan.

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Viesti Kirjoittaja matti » 23 Touko 2009 17:48

Ellu kirjoitti:Suuret kiitokset vastauksista!

Mutta tuo Matin kirjoittama puuvillalanka kuulostaa oikein hyvältä! Laitoitko Matti massaa edes kölipuuhun? Entä keulaan ja perärankan lautauriin? Vai laitoitko joka paikkaan pelkästään sitä lankaa?

Entä miten te teette lautojen jatkokset? Laitatteko vastapuolelle laudan pätkän ja jotain liimamassaa väliin, vai miten?
Käytin "sekatekniikkaa" köliin ja keulatieviin laitoin pellavaöljykitin ja peräpeilin saumaan sikaa. Köliin kiilamaisena liittyvät laudanpäät laitoin sialla n. 15 cm matkalta koska laudan kapeudesta johtuen laudan päähän ei voinut laittaa ruuvia.
Keulassa lanka nousee lautauran sisänurkassa laudan yläreunaan asti.
Katso; freewebs.com/maryii, niin näet peräpeilikuvassa kuinka sika on puristunut keskilaudan lankaan asti.

Laudat jatkoin takapalikalla, joka on molemmin puolin sentin lautaa leveämpi=tukee viereisiin ja sikaa väliin, laudan leveydestä riippuen 8-10 ruuvia.(pelkkiin jatkoihin melkein 400 kpl)
summalaisiin jatkot on tehty suoraan vestokaareen.
Palikkaa ei voi käyttää jos veisto/laminoitujen kaarien väliin tulee painokaaret kuten summalaisissa moottoriveneissä pääsäääntöisesti on.

Mun rojektin mitotus on melko jäykkää, laudan paksuus on 28mm johon se 4mm lanka on minusta sopivaa jos ohuempi laidoitus, niin ehkä hieman ohuempi lanka.
Lisäksi rojektin 4 ylimmäistä lautaa ja parraslauta ovat liimattu toisiinsa, ei pitäisi kuivalaidan ruveta rakoilemaan.

Matti

Vastaa Viestiin