Tiivistemassaa?
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: 17 Touko 2009 21:56
- Paikkakunta: Loimaa
Tiivistemassaa?
Hei pojat!
Sanokaapa mulle, että mikä olis hyvää tiivistemassaa tasasaumaiseen puuveneseen? Ihan siis kylkilautojen väliin ajattelin laittaa. Sikafleksi tietenkin, mutta olisiko halvemmista tietoa? Mitäs ne Bilteman aineet on - onko jollakin tietoa?
Sanokaapa mulle, että mikä olis hyvää tiivistemassaa tasasaumaiseen puuveneseen? Ihan siis kylkilautojen väliin ajattelin laittaa. Sikafleksi tietenkin, mutta olisiko halvemmista tietoa? Mitäs ne Bilteman aineet on - onko jollakin tietoa?
- jmoisa
- Viestit: 13
- Liittynyt: 31 Heinä 2007 09:38
- Paikkakunta: Pielavesi
Mitä tilkkeeksi tasasaumaan?
Mulla kans mietinnässä, millä tiivistää. Alkuperäinen aine lautojen välissä on kuin tervattua sideharsoa tms. puuvillakudosta. Onko muilla kokemusta vastaavasta? Eräs puuveneilijä lähettyvillä teki itse massan mehiläisvahasta, kuusenpihkasta ja pellavaöljystä. Laittoi sekaan lampaan villaa paikoin sidosaineeksi. Kuulemma hyvän oloinen massa ja taatusti luomu. Laittoi kylläkin limipaattiin, mutta miksei toimisi tasasaumassakin.
- Jenu
- Viestit: 186
- Liittynyt: 06 Loka 2006 07:34
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
- mjmaki
- Viestit: 68
- Liittynyt: 26 Huhti 2005 19:19
- Paikkakunta: Turku
Jos nyt oikein ymmärsin, on kyseessä uuden rungon valmistus.
Ellei ole mistään perinneveneestä kyse, laittaisin lautojen väliin epoksia.
Niinkuin esim. tässä veneessä on tehty:
http://www.jakobstadsbatvarv.multi.fi/puuveneet.html
Ei sitten tarvi sen jälkeen enää samaa asiaa miettiä uudestaan.
Ellei ole mistään perinneveneestä kyse, laittaisin lautojen väliin epoksia.
Niinkuin esim. tässä veneessä on tehty:
http://www.jakobstadsbatvarv.multi.fi/puuveneet.html
Ei sitten tarvi sen jälkeen enää samaa asiaa miettiä uudestaan.
MJM
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: 17 Touko 2009 21:56
- Paikkakunta: Loimaa
- Jape
- Viestit: 1628
- Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
eipä ole tuollaista ennen tullu mietittyäkään että mitä laittaisi uuden tasasaumaisen veneen lautojen väliin.
Epoksia ei oikein kannata laittaa, kun ne saumat jo muutaman vuoden vedessä olon jälkeen irtoilee. ihan sama olisi silloin olla laittamatta mitään. Niin on ennenmuinoinkin tehty, tai korkeintaan sinne on joku tervattu pellavalanka pistetty sauman keskelle. Proofiakaan ei kannata oikein laittaa kun se on sen verran jäykkää että lautoja ei saa tiukasti puristettua vastakkain. Vedessä lautojen turvotessa se kyllä puristuu välistä pois kun voimat on ihan toista luokkaa.
Ehkä kuitenkin kannattaisi laittaa jotain sikafleksiä vastaavaa massaa ihan todella ohut villalangan paksuutta muistuttava nauha laudan keskelle ja sitten heti puristaa laudat vastakkain että ylimääräistä rakoa ei sinne jäisi. Massoista Soudalin Fix all taitaa olla ainut joka ei liukene kyllästysaineisiin ja on aika edullistakin.
Epoksia ei oikein kannata laittaa, kun ne saumat jo muutaman vuoden vedessä olon jälkeen irtoilee. ihan sama olisi silloin olla laittamatta mitään. Niin on ennenmuinoinkin tehty, tai korkeintaan sinne on joku tervattu pellavalanka pistetty sauman keskelle. Proofiakaan ei kannata oikein laittaa kun se on sen verran jäykkää että lautoja ei saa tiukasti puristettua vastakkain. Vedessä lautojen turvotessa se kyllä puristuu välistä pois kun voimat on ihan toista luokkaa.
Ehkä kuitenkin kannattaisi laittaa jotain sikafleksiä vastaavaa massaa ihan todella ohut villalangan paksuutta muistuttava nauha laudan keskelle ja sitten heti puristaa laudat vastakkain että ylimääräistä rakoa ei sinne jäisi. Massoista Soudalin Fix all taitaa olla ainut joka ei liukene kyllästysaineisiin ja on aika edullistakin.
Viimeksi muokannut Jape, 20 Touko 2009 22:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 755
- Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
- Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu
Mä ymmärsin kysymyksen jotenkin että olis vanha tasasaumavene...?
Siinä tapauksessa taas paatin ikä ratkaisee niin paljon että auttaisko pelkkä maissa tapahtuva turvotus puutarhaletkun ja märkien räsymattojen yms. kanssa vai onko jo niin vanha paatti että puu on jo niin kutistunut(sitähän se tekee ikänsä) ettei enää "yllä" umpeen.Sitten alkaa jo kemikaalit tai nuo Japen mainitsemat tervalangat yms. tulla kyseeseen.Olispa vähänkin enempi tietoa "kohteesta":-)
Siinä tapauksessa taas paatin ikä ratkaisee niin paljon että auttaisko pelkkä maissa tapahtuva turvotus puutarhaletkun ja märkien räsymattojen yms. kanssa vai onko jo niin vanha paatti että puu on jo niin kutistunut(sitähän se tekee ikänsä) ettei enää "yllä" umpeen.Sitten alkaa jo kemikaalit tai nuo Japen mainitsemat tervalangat yms. tulla kyseeseen.Olispa vähänkin enempi tietoa "kohteesta":-)
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..
-
- Viestit: 2185
- Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31
Japen kanssa samaa mieltä, laita puuvillalanka.
Itse laitoin n. 4mm langan, ostin sen käsityöliikkeestä (matonkudelankaa). Kilon rulla maksoi 9,90€, puolet jäi jäljelle 9m veneestä.
Tee erikoistyökalu ja purista ura lautojen kanttiin johon em langan laitat.

Riman pätkän keskelle laudoitusta leveämpi lovi jonka keskelle 5mm messinkiruuvi, jonka katkaiset siten, että jää n5mm tappi, jonka pään viilaat pyöreäksi joka pitkin laudan kanttia kapula vinossa vedettäessä, että keskittää, puristaa laudan kantin keskelle syvennyksen johonka em lanka mahtuu.
Lanka sekä puristettu puu turpoaa imiessään kyllästettä.
Langan kiinnitykseen työn aikana käytin mahdollisimman pieniä sika "tipluja" joiden avulla lanka pysyi alemman laudan kantin keskiurassa.
Matti[/url]
Itse laitoin n. 4mm langan, ostin sen käsityöliikkeestä (matonkudelankaa). Kilon rulla maksoi 9,90€, puolet jäi jäljelle 9m veneestä.
Tee erikoistyökalu ja purista ura lautojen kanttiin johon em langan laitat.
Riman pätkän keskelle laudoitusta leveämpi lovi jonka keskelle 5mm messinkiruuvi, jonka katkaiset siten, että jää n5mm tappi, jonka pään viilaat pyöreäksi joka pitkin laudan kanttia kapula vinossa vedettäessä, että keskittää, puristaa laudan kantin keskelle syvennyksen johonka em lanka mahtuu.
Lanka sekä puristettu puu turpoaa imiessään kyllästettä.
Langan kiinnitykseen työn aikana käytin mahdollisimman pieniä sika "tipluja" joiden avulla lanka pysyi alemman laudan kantin keskiurassa.
Matti[/url]
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: 17 Touko 2009 21:56
- Paikkakunta: Loimaa
Suuret kiitokset vastauksista!
Sain vihiä toista kautta, että uusiinkin tasasaumaisiin veneisiin laitettaisiin käytännössä tiivistemassaa jokaisen laudan väliin. Mutta tuo Matin kirjoittama puuvillalanka kuulostaa oikein hyvältä! Laitoitko Matti massaa edes kölipuuhun? Entä keulaan ja perärankan lautauriin? Vai laitoitko joka paikkaan pelkästään sitä lankaa?
Entä miten te teette lautojen jatkokset? Laitatteko vastapuolelle laudan pätkän ja jotain liimamassaa väliin, vai miten?
Ja kiitokset myös Japelle tuosta Soudalin Fix -vihjeestä. Pitää katsoa mistä tuota saisi.
Meikäläisellä on myös 9 metrinen keskimoottorivene. Köli on lautauraa vailla valmis ja kaaret on kiinni. Voisi kohtsilleen alkaa laudoittamaan.
Sain vihiä toista kautta, että uusiinkin tasasaumaisiin veneisiin laitettaisiin käytännössä tiivistemassaa jokaisen laudan väliin. Mutta tuo Matin kirjoittama puuvillalanka kuulostaa oikein hyvältä! Laitoitko Matti massaa edes kölipuuhun? Entä keulaan ja perärankan lautauriin? Vai laitoitko joka paikkaan pelkästään sitä lankaa?
Entä miten te teette lautojen jatkokset? Laitatteko vastapuolelle laudan pätkän ja jotain liimamassaa väliin, vai miten?
Ja kiitokset myös Japelle tuosta Soudalin Fix -vihjeestä. Pitää katsoa mistä tuota saisi.
Meikäläisellä on myös 9 metrinen keskimoottorivene. Köli on lautauraa vailla valmis ja kaaret on kiinni. Voisi kohtsilleen alkaa laudoittamaan.
-
- Viestit: 2185
- Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31
Käytin "sekatekniikkaa" köliin ja keulatieviin laitoin pellavaöljykitin ja peräpeilin saumaan sikaa. Köliin kiilamaisena liittyvät laudanpäät laitoin sialla n. 15 cm matkalta koska laudan kapeudesta johtuen laudan päähän ei voinut laittaa ruuvia.Ellu kirjoitti:Suuret kiitokset vastauksista!
Mutta tuo Matin kirjoittama puuvillalanka kuulostaa oikein hyvältä! Laitoitko Matti massaa edes kölipuuhun? Entä keulaan ja perärankan lautauriin? Vai laitoitko joka paikkaan pelkästään sitä lankaa?
Entä miten te teette lautojen jatkokset? Laitatteko vastapuolelle laudan pätkän ja jotain liimamassaa väliin, vai miten?
Keulassa lanka nousee lautauran sisänurkassa laudan yläreunaan asti.
Katso; freewebs.com/maryii, niin näet peräpeilikuvassa kuinka sika on puristunut keskilaudan lankaan asti.
Laudat jatkoin takapalikalla, joka on molemmin puolin sentin lautaa leveämpi=tukee viereisiin ja sikaa väliin, laudan leveydestä riippuen 8-10 ruuvia.(pelkkiin jatkoihin melkein 400 kpl)
summalaisiin jatkot on tehty suoraan vestokaareen.
Palikkaa ei voi käyttää jos veisto/laminoitujen kaarien väliin tulee painokaaret kuten summalaisissa moottoriveneissä pääsäääntöisesti on.
Mun rojektin mitotus on melko jäykkää, laudan paksuus on 28mm johon se 4mm lanka on minusta sopivaa jos ohuempi laidoitus, niin ehkä hieman ohuempi lanka.
Lisäksi rojektin 4 ylimmäistä lautaa ja parraslauta ovat liimattu toisiinsa, ei pitäisi kuivalaidan ruveta rakoilemaan.
Matti