PAAT vuodelta 1938 -hylkiöstä herkuksi?!

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
SKPori
Viestit: 18
Liittynyt: 16 Heinä 2006 02:20

PAAT vuodelta 1938 -hylkiöstä herkuksi?!

Viesti Kirjoittaja SKPori » 18 Huhti 2009 21:41

Hei kaikille!
Uutena foorumilla.. Työn alla on puuvene, joka on tuomittu kadotukseen jo useampaan otteeseen. Kuitukuoret on poistettu (kiitos huonolle kuiduttajalle!)ja pelastusoperaatio on kohtuullisesti käynnissä. Nyt etsin tietoa veneen historiikista, jonka jo tiedän suurinpiirtein vuosien 1970-2009 väliseltä ajalta. Vene on tullut Raumalle Uudestakaupungista ja tarina kertoo sen olevan siellä veistetyn -tiedä häntä?! Pitkän pätkän se on joka tapauksessa ollut Ukissa vesillä. Löytyykö puuvenefoorumilta immeisiä, jotka tietäisivät jotain kuvien kaltaisista veneistä/venetyypeistä. Josko jossain olisi vielä samankaltaisia vesillä? Moottori on myöskin hakusessa. Keskimoottoririhan siinä on ollut, jossain vaiheessa Wikun kolmonen, mutta en tiedä alkuperäistä moottoria. Rungon malli näyttäisi olevan sellainen, että veneen saisi liikkumaan arvokkaan nopeasti elikkäs kohtuullisella vauhdilla. Vene on itsessään kevyt.

Se lailnem Betäjäs -kirjasta löysin pari kuvaa saman aikakauden veneistä, mitkä olivat kovin veneeni kaltaisia. Toisen veneen ilmiasu on ohjenuoranani veneen työstämisessä ajokuntoon. Kirjan vene on alkuperäiseltä nimeltään 112 (liekö jokin rekisterinumero?), mutta laitoin sen paikalle PAAT -tekstin tunnelman luomiseksi =)

Jään mielenkiinnolla odottamaan, josko jotakuta kiinnostaisi vähintäänkin spekuloida venhon menneisyydestä/tulevaisuudesta.

-Sami K

Fotoja; http://kuvablogi.com/blog/21420/

EWS
Viestit: 121
Liittynyt: 11 Tammi 2007 17:51
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja EWS » 19 Huhti 2009 07:45

Hei!

Ilmiselvä pirtuvenehän se siinä on.
Hyvännäköinen aihio. Onko kaikki runkolaudat tervettä puuta?
Veneen historiasta en voi sanoa mitään, mutta kovasti kiinnostaa vanhan entisöinti.
Itselläni on käyttöentisöinnissä 30-luvun "Poikolainen".Projekti on ollut työn alla pari vuotta ja tarkoitus olisi saada kesällä veteen.(katso kotisivuja ja linkkivinkkejä ,Poikolainen)
Kun näin lähekkäin eletään,niin voitaisiin katsella ja keskustella entisöinneistä yleensä.

Jos kiinostaa, niin soittele 040/5702884

Terv. EWS!

msalmi1
Viestit: 226
Liittynyt: 26 Loka 2005 14:55
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja msalmi1 » 19 Huhti 2009 08:22

Kotkassa tehty 1912 samantapainen vene, mutta varpekansi jatkuu lähes keulaan saakka ja perälauta on eri mallinen:
http://kartat.kotka.fi/puuvenepiirustus ... iew&page=1

SKPori
Viestit: 18
Liittynyt: 16 Heinä 2006 02:20

Viesti Kirjoittaja SKPori » 19 Huhti 2009 23:29

Kiitosta vaan kommenteista! Puuvenepiirustuksia kävin tsekkaamassa ja EWS:lle jo soittelinkin. Aihio on tosiaan melko hyvä, vaikkakin vene on tosiaan useamman ihmisen suulla tuomittu täst edes merta kyntämättömäksi. Kuten jo EWS:lle kommentoin oli varasuunnitelmani tehdä tästä 80 euron hankinnasta tyttärelle leikkimökki (-vene) jos kuidun alla olisi ollut paljon lahoa. Melko nopeasti oli kuitenkin havaittavissa, että suurin osa puusta on kovaa, tervettä puuta.

Leikkimökkiversiota voitanee pitää osin hätäselvityksenä vaimolle, joka ihmetteli, että minkä ihmeen takia minun täytyy ostaa/ottaa kaikki sellainen, mikä ei muille kelpaa =) Tässä vaiheessa vaimoa ei ole lopullisesti vakuuttanut edes Länsi-Suomi - aviisissa julkaistu juttu ko. projektista, vaikka kovin olen sitä yrittänyt hänellekin kulttuuritekona mainostaa (olihan artikkeli heti kulttuuriuutisten viereisellä sivulla:)

Helpolla projektissa ei kuitenkaan (=muutenkaan) pääse, ainakaan näin kokematon veneenkorjaaja. Kuidun alla on puulla ollut hyvää aikaa veden kanssa hautua ja niinpä köli sekä keulapuu alimpine laudoitusten liitoksineen on "ottanut itseensä". Paat, nykyinen Lusitania, on myös melkoisella varmuudella jossain vaiheessa pompautettu maahan liiallisella voimalla ja ollut ilman riittävää tukea. Siitä kertoo ylöspäin pullistunut vannasputken alue ja muutamat kärsineet kaaret. Eli uusittavaa riittää. Hyviä puolia on kajuutan "pitelemättömyys", näyttää siis suht originaalilta (mitä nyt kuvitella voi..) ja rakenteet ovat ehjät kaarituksineen päivineen. Samoin veneen peräosa on yllättävää kyllä vähävaivainen ja kyljet ovat hyväkuntoiset.

Vene on riisuuntunut vuosien varrella reippaasti -lähes kaikki on lähtenyt, mitä on irti saatu. Ruorit, penkit, ikkunat, ohjainlaitteet, moottoripeti -kaik on mänt`! Eipä silti, vaikuttaisi siltä, ettei veneessä ole alunperinkään hirveästi tingentangelia ollut ja siihen aion pyrkiä itsekin.

Ja tosiaan, jos moottorivaihtoehtoja on tarjolla, niin kertokaatten ihmeessä. Ajatuksena on, että motti olisi jostain 30-40 luvulta ja tehoiltaan "riittävä" moiseen menijään. Saattaa myös olla, että vaativimmissa korjauskohdissa turvaudun veneenveiston ammattilaisiin, joten, jos tiedossa asiallisia "seppiä" Eurajoen läheisyydestä, niin nimiä otetaan vastaan.

Kiitokset, Sami

Avatar
jor
Viestit: 500
Liittynyt: 25 Loka 2007 14:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jor » 20 Huhti 2009 07:55

Kannattaneekohan tuonne olla yhteydessä?
http://www.eko.fi/?sid=46
jukka

Odessa
Viestit: 90
Liittynyt: 23 Helmi 2007 22:52

Viesti Kirjoittaja Odessa » 20 Huhti 2009 19:15

Moottoriksi sopisi marinoitu chevroletin suora 6 3,8l, jota oli vielä kait -70 luvun alun letukoissa. Sehän on lähes sama kone kuin jo kieltolain aikaan.

SKPori
Viestit: 18
Liittynyt: 16 Heinä 2006 02:20

Ekolaiset

Viesti Kirjoittaja SKPori » 14 Touko 2009 21:32

jor kirjoitti:Kannattaneekohan tuonne olla yhteydessä?
http://www.eko.fi/?sid=46
Olin vuosi sitten kyseisellä opistolla ihan muilla kursseilla talven yli ja juu, kyllähän siellä näytti olevan ihan tekijämiehiäkin. Suurimmalla osalla ei silti taida aika riittää toisten projekteihin. Hyvä, jos omansa saivat talven aikana valmiiksi pitkää päivää ja viikonloppujakin tehden. Toki ainahan kysyä voi vaikka opettajapuolelta..

SKPori
Viestit: 18
Liittynyt: 16 Heinä 2006 02:20

Ford Flathead -32 V8

Viesti Kirjoittaja SKPori » 14 Touko 2009 21:41

Odessa kirjoitti:Moottoriksi sopisi marinoitu chevroletin suora 6 3,8l, jota oli vielä kait -70 luvun alun letukoissa. Sehän on lähes sama kone kuin jo kieltolain aikaan.
Jep! Ei tullut suoraa vaan hiukan kallellaan oleva. Näillä näkymin veneeseen tulee lättäpää, minkä valmistusvuodella päästään samoille vuosikymmenille veneen iän kanssa. Liekö kellään "voorumilaisista" kokemuksia lättäpäästä venemoottorina?????

Pirtutrokari
Viestit: 57
Liittynyt: 06 Marras 2008 22:25
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Pirtutrokari » 14 Touko 2009 23:58

Itsellä hieman kokemusta lättäpää kuutosesta veneessä.Käyntiääni ja värinät lähes olematomia,eli siis todella miellyttävä moottori vanhaan puuveneeseen.Miinuksena korkea bensan kulutus,jopa sunnutaiveneilyä ajatellen.Merkki oli Kermath Sea-flyer 85hp 1930-luku.
Onko lasikuituveneelläkin sielu???

Vastaa Viestiin