Onko puulajilla oikeesti väliä?

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Ambrosio
Viestit: 289
Liittynyt: 18 Huhti 2005 14:11

Onko puulajilla oikeesti väliä?

Viesti Kirjoittaja Ambrosio » 13 Touko 2009 11:15

Löysinpä lisää lahoa kannen alta :( :( :( vinssin alla oli kannen tukipalkki pehmeänä ja silleen. Onko kovin tarkkaa noissa paikallisissa korjauksissa , että on nimenomaan saarnia noi palkit? Uusiksi menee nimittäin myös koko veneen levyinen palkki sitloodan takana (n. 2 m.) Alkuperäinen tavara on n. 50x30 saarnia.
Taas viivästyy edelleen vesillelasku :(

Avatar
jor
Viestit: 500
Liittynyt: 25 Loka 2007 14:42
Paikkakunta: Oulu

Re: Onko puulajilla oikeesti väliä?

Viesti Kirjoittaja jor » 13 Touko 2009 11:28

Ambrosio kirjoitti:Löysinpä lisää lahoa kannen alta :( :( :( vinssin alla oli kannen tukipalkki pehmeänä ja silleen. Onko kovin tarkkaa noissa paikallisissa korjauksissa , että on nimenomaan saarnia noi palkit? Uusiksi menee nimittäin myös koko veneen levyinen palkki sitloodan takana (n. 2 m.) Alkuperäinen tavara on n. 50x30 saarnia.
Taas viivästyy edelleen vesillelasku :(
Luulis kai siinä tiheäsyisen männynkin menevän, jos se palkki ei näkyvillä häiritse
ja kiire on. Saarnea näkyy mullakin paatissa ruffien kansien palkit olevan...
mahtaakohan taivutuslujuudessa sitten olla eroa kuinka paljon. Kattoo männyn
kanssa vain ettei veto(=ala)puolelle satu oksia.

Niin, nojoo... vinssi saattaa tietty aiheuttaa vähän erilaisia rasituksia ja palkin
kimmoisuus lujilla mutta on tiheäsyinen mänty varmaan kestävämpi kaikissa
tapauksissa kuin laho saarni :-)
jukka

Ambrosio
Viestit: 289
Liittynyt: 18 Huhti 2005 14:11

Viesti Kirjoittaja Ambrosio » 13 Touko 2009 19:36

Löysinpä Puukeskuksesta saarnia kohtuuhintaan!
Tuleepa ainakin hyvä siltä osin. kiitos silti vinkeistä!

Avatar
Vandrock
Viestit: 354
Liittynyt: 20 Helmi 2005 21:27
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vandrock » 14 Touko 2009 21:37

Hioin viikko sitten 41-vuotiaan peräsinpinnan, joka paljastui todella kauniista saarnesta tehdyksi. Myös veneen kaaret ovat ja kaiteet olivat saarnea, vaikka muu alus on hondurasia.

On se jaloin puu joka Suomessa kasvaa. Taannoin jouduin hävittämään autiotalon takapihalta monimetrisen saariviidakon. Kovaa hommaa: kun yhdellä ison ja terävän vesurin iskulla muut paksutkin puut katkesivat, saarni vaati ties kuinka monta. Palat paloivat aikanaan kakluunissa ja lämmittivät moninkertaisesti koivuhalkoon verrattuna.
Samalla veneellä vuodesta 1968
http://www.picturetrail.com/photos/vandrock

Avatar
jor
Viestit: 500
Liittynyt: 25 Loka 2007 14:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jor » 14 Touko 2009 23:32

Vandrock kirjoitti: On se jaloin puu joka Suomessa kasvaa.
On juu ilmeisen kestävää ja kovaa puuta eikä turhaan veneissä käytetty.
Jalopuuanekdoottina kielipeli eli saarni on englanniksi ash ja pihlaja
on mountain ash eli kai se sitten on "vuorisaarni"... että niin jalo melkein
raamatun hengessä. Mummolan lähellä eli Dalkarbyn kartanon mailla
Pohjan kunnassa oli komea lehtipuukuja, jossa lehmuksia, jalavia ja saarnia...
saarnissa ei ollut lehtopöllöjen pesiä eli ilmeisesti ei pahasti lahoa pystyynkään.
jukka

Ambrosio
Viestit: 289
Liittynyt: 18 Huhti 2005 14:11

Viesti Kirjoittaja Ambrosio » 14 Touko 2009 23:37

Joo-kovaa tuntuu olevan- Just muotoilin yhden tukikaaren aika huonolla höylällä ja hiki meinas tulla. Melkein kuin tammea. Täytyy kokeilla rälläkän lamellilaikkaa huomenna. Luulis kestävän :-) Parimetrinen lankku painoikin kuin synti.

Vastaa Viestiin