Hempelin Decolay

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Vastaa Viestiin
Ambrosio
Viestit: 289
Liittynyt: 18 Huhti 2005 14:11

Hempelin Decolay

Viesti Kirjoittaja Ambrosio » 26 Huhti 2009 00:06

Onko kokemusta kyseisestä kansimassasta? Alkaa vähitellen huumori loppua vuotavan tiikkikannen kanssa. Toki tyylikkydessä joutuu tinkimään, mutta nyt ei ole varaa uusia kantta ja vaikka toissa keväänä jyrsin kaikki saumat mihin koneella pääsi aina jostain vähän tiputtelee. Nyt löytyi sitten lahoa rustin kohdalta %¤#/&

Jommi
Viestit: 245
Liittynyt: 15 Huhti 2003 00:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Jommi » 27 Huhti 2009 01:53

On kokemusta yhden vanerikannen verran. Hyvä maali, eikä ole liukas. Perustuu kai johonkin luonnonlateksiin (?), koska se on hyvin pehmeä ja joustava ja kuitenkin kulutusta kestävä.

Koska se kuitenkin on kannella aika ohuena kerroksena, niin voisi luulla että se ei ehkä ihan pysy mukana tiikkikannen liikkeissä, ja kuluu helposti pois siellä missä on pieniä teräviä harjanteita.

Tarkoittamaasi vaivaan on olemassa ihan oma lääkkeensä, jonka nimi on Coelan. Siitäkin on yhden kannen verran kokemuksia. Se on polyuretaanipinnoite (siis ikäänkuin löysää sikaflexia), jota saa kirkkaana ja pigmentoituna. Vähän hintavaa, mutta sillä voi kyllä säästää yhden kansisaumaremontin. Siitä on puheltu täällä aikaisemminkin (katso hausta). Katso myös www.coelan.de.

Jommi
Viestit: 245
Liittynyt: 15 Huhti 2003 00:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Jommi » 27 Huhti 2009 01:55

On kokemusta yhden vanerikannen verran. Hyvä maali, eikä ole liukas. Perustuu kai johonkin luonnonlateksiin (?), koska se on hyvin pehmeä ja joustava ja kuitenkin kulutusta kestävä.

Koska se kuitenkin on kannella aika ohuena kerroksena, niin voisi luulla että se ei ehkä ihan pysy mukana tiikkikannen liikkeissä, ja kuluu helposti pois siellä missä on pieniä teräviä harjanteita.

Tarkoittamaasi vaivaan on olemassa ihan oma lääkkeensä, jonka nimi on Coelan. Siitäkin on yhden kannen verran kokemuksia. Se on polyuretaanipinnoite (siis ikäänkuin löysää sikaflexia), jota saa kirkkaana ja pigmentoituna. Vähän hintavaa, mutta sillä voi kyllä säästää yhden kansisaumaremontin. Siitä on puheltu täällä aikaisemminkin (katso hausta). Katso myös www.coelan.de.

Ambrosio
Viestit: 289
Liittynyt: 18 Huhti 2005 14:11

Viesti Kirjoittaja Ambrosio » 27 Huhti 2009 09:34

Kiitos tiedoista.
Coelan vaikuttaa kyllä aika hyvältä, mutta se hinta on tosiaan melko suolainen (160€/3l) Siitä Decolaystä vielä kysyisin, että tarttuuko se kunnolla myös sikasaumoihin. Se eläminen sinänsä on aika vähäistä jos sen tommosella tökötillä peittää-näin ainakin kuvittelisin.

Ambrosio
Viestit: 289
Liittynyt: 18 Huhti 2005 14:11

Viesti Kirjoittaja Ambrosio » 27 Huhti 2009 10:16

Foorumissa puhuttiin ihan vaan kannen lakkaamisesta. Ei kai se tiivistä vuotavia saumoja? Kyllästin kannen Impreg 1:llä viime keväänäja se vähensi kyllä vuotoa monissa paikoissa, mutta tuntuu että 45-v vanha tiikki on lähes mahdoton saada pitämään kunnon kaatosateita, kun sitä on hiottu vuosien mittaan melkein tappien verran.

Avatar
venealeksi
Viestit: 484
Liittynyt: 17 Huhti 2003 16:22
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja venealeksi » 27 Huhti 2009 21:40

Kaivelin juuri Matildan teak kannen saumoista auki. Hommassa käännyin kyllä Feiniläisyyteen. Aika peto massan poistoon. :)

Mulla vuoto kohdista näyttäis olevan massa joko reunoista irti ja toisista paikosta Teak hiottu siten että naulat on heti pinnassa massan tasolla.
Seuraavaks paukutellaan naulat syvemmälle kun kannessa on vielä vahvuutta. Ja Sitten massan struuttaus.

Coelanista on Classic boatin testeissä ollut kovaa ylistystä. Kestää kuulemma aurinkoa vuosia. Ja on rahan väärti. Heidän mukaansa.

Mutta auttaako moinen pinnoite jos on samaan tapaan saumamassa reunoista irti tai naulat pinnassa ?
Kannattaa katsoa ensin ainakin mikä vuotoa aiheuttaa. Ja funtsia auttaako pinnoite ongelmaan.

Aleksi

Ambrosio
Viestit: 289
Liittynyt: 18 Huhti 2005 14:11

Viesti Kirjoittaja Ambrosio » 28 Huhti 2009 00:00

No joo-itseasiassa huumori loppui nyt tuohon laholöydökseen-ei se kansi juurikaan vuoda. Tuskin rupean leikkimään epoksin kanssa.
Tuo Fein olisi ollut varmasti kiva pari vuotta sitten kun jyrsimellä kieli poskessa putsasin saumoja. Sain sillä n. 80% jyrsittyä ja niistä kyllä tulikin tiiviitä, mutta eipä sitä huonoa saumaa tarvii olla kun sentti siellä täällä niin kyllä vuotaa. Ole muuten todella huolellinen kun tursuttelet sitä sikaa tms. ettei jää ilmakuplia tai vajaata saumaa. ja se praimeri on ihan pakollinen juttu. Pitäis vuokrata se Multimaster jostain kokeeksi ja putsata ne saumat mihin en jyrsimellä päässyt - Eikös sillä voi sahatakin tarkkoja juttuja? Pitäisi sovitella sitä paikkapalaa kylkeen...

Manito
Viestit: 11
Liittynyt: 08 Marras 2003 22:48
Paikkakunta: Turku

decolay

Viesti Kirjoittaja Manito » 28 Huhti 2009 22:33

Turhaa pistää rahojaan tohon mössöön. Koitin kolmena vuonna peräkkäin ihan ohjeitten mukaan, aina eri lopputuloksella.en ollu lainkaan tyytyväinen.Lika otti pirusti kiinni ja ihan kaameen väristäkin, muittenkin mielestä.Ei kai siihen loppuunhiottuun kanteen auta kuin uusiminen.kalliiksi se mössöjen tahkoaminenkin tulee.

Ambrosio
Viestit: 289
Liittynyt: 18 Huhti 2005 14:11

Viesti Kirjoittaja Ambrosio » 29 Huhti 2009 14:41

Puhutko nyt Decolay:sta ? Coelania kehutaan kyllä.

Kuulapää Wiku
Viestit: 279
Liittynyt: 25 Loka 2008 20:08
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Kuulapää Wiku » 03 Touko 2009 14:17

Mites toi Decolay, millä sitä levitetään? En siis ennen ole moista ainetta käyttänmyt, mutta veneeni kansi on vedetty sillä, ja tarvitsisi lähiakoina uusimista.
Olen kuullut vain nimen Decolay kansimassa, joka viittaisi, että lastalla levitetään?
Ku kerra ruveta tekemä, nii tehrähän sit kans..
Jos mopo voi karata käsistä, se karkaa,... ja pahasti..

Kuulapää Wiku
Viestit: 279
Liittynyt: 25 Loka 2008 20:08
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Kuulapää Wiku » 03 Touko 2009 14:23

Mites toi Decolay, millä sitä levitetään? En siis ennen ole moista ainetta käyttänmyt, mutta veneeni kansi on vedetty sillä, ja tarvitsisi lähiakoina uusimista.
Olen kuullut vain nimen Decolay kansimassa, joka viittaisi, että lastalla levitetään?
Ku kerra ruveta tekemä, nii tehrähän sit kans..
Jos mopo voi karata käsistä, se karkaa,... ja pahasti..

Ambrosio
Viestit: 289
Liittynyt: 18 Huhti 2005 14:11

Viesti Kirjoittaja Ambrosio » 03 Touko 2009 20:34

Arvaan vastauksen jo valmiiksi, mutta kysyn silti: eikö rakennusteollisuuden polyuretaanipinnotteista löytyisi sopivaa tavaraa-vastaavaa kuin Coelan- mutta taatusti halvenpaa.

seppok
Viestit: 71
Liittynyt: 14 Huhti 2003 22:23
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja seppok » 03 Touko 2009 21:25

Googlella löytyi tällainen Hempelin tiedote:

HEMPEL'S DECOLAY 67490
Tuotekuvaus: HEMPEL'S DECOLAY 67490 on vesipohjainen maali/pinnoite kansille. Kestää hyvin kulutusta
ja merivettä. HEMPEL'S DECOLAY 67490 kuivuu vahvaksi, kumimaiseksi maalikalvoksi, jolla
on ääntävaimentava ominaisuus.
Käyttöalueet: Soveltuu liukuestepinnoitteena veneiden ja laivojen kansilla.
Saatavuus: Sopimuksen mukaan.
TEKNISET TIEDOT:
Sävy/Sävy nro: Valkoinen/10000 - Harmaa/15000
Kiilto: Himmeä
Kuiva-ainepitoisuus: 65 % ±1
Riittoisuus: 2,2 m2/litra - 300 mikronia
Leimahduspiste: >66 °C
Litrapaino: 1,2 kg/litra
Kosketuskuiva: n. 4 tuntia (20 °C)
Annetut tekniset tiedot ovat nimellisiä ja täyttävät HEMPEL-ryhmän hyväksymät valmistusohjeet. Tekniset
tiedot täyttävät ISO 3534-1 mukaiset normaalit valmistustarkkuudet, ellei toisin mainita.
KÄYTTÖOHJEET:
Levitysmenetelmä: Sivellin (+ tela, jos halutaan tasaisempi kuvio)
Ohenne (enint.): Makeavesi (5 %)
Välineiden puhdistus: Makeavesi (Katso HUOMIOITA seuraavalla sivulla)
Kalvonpaksuus: kuiva: 300 mikronia
märkä: 475 mikronia
Päällemaalaus: väh.: 16 tuntia (20 °C)
enint.: 7 vrk (20 °C) (Katso HUOMIOITA seuraavalla sivulla)
Turvallisuus: Käsittele varoen. Tutustu kaikkiin varoitus- ja turvateksteihin sekä HEMPELin käyttö-
turvallisuustiedotteisiin ennen käyttöä sekä noudata paikallisia ja kansallisia säädöksiä
käytön aikana. Vältä liuotinhöyryjen ja maalisumun hengittämistä. Vältä myös tuotteen
joutumista kosketuksiin silmien tai ihon kanssa. Nieltynä haitallista tai myrkyllistä; jos ainetta
on nielty, on hakeuduttava heti lääkärin hoitoon. Huolehdi riittävästä ilmanvaihdosta;
maalattaessa suljetuissa tiloissa koneellinen ilmanvaihto on suositeltavaa. Huolehdi
tarvittavista varotoimenpiteistä tulipalon ja räjähdysvaaran varalta.PINNAN ESIKÄSITTELY: Puu, polyesteri ja aiemmin maalatut pinnat:
Puhdista HEMPEL'S YACHT CLEANER 67601:llä ja huuhtele makealla vedellä. Hionta (poista
pölyt).
Teräs:
Pese pinta HEMPEL'S YACHT CLEANER 67601:llä ja huuhtele makealla vedellä.
Hiekkapuhallus asteeseen Sa 21⁄2 tai hiominen taso/kulmahiomakoneella karkeaksi. Levitä 2
kerrosta HEMPEL'S LIGHT PRIMER 45551:tä. Lopuksi levitetään 2 kerrosta HEMPEL'S
DECOLAY 67490:aa.
MAALAUSOLOSUHTEET: Pinnan on oltava täysin kuiva ja puhdas ja lämpötilaltaan yli 5 °C. Älä levitä suorassa
auringonvalossa. Maalaa ainoastaan kuivalla ilmalla. Pinnan lämpötilan on oltava yli
kastepisteen kosteustiivistymisen estämiseksi.
ESIMAALAUS: Maalauserittelyn mukaan.
JATKOMAALAUS: Ei
HUOMIOITA: HEMPEL'S DECOLAY 67490:aa levitetään aina kaksi kerrosta. Ylimaalausaikavälin ylittyessä
on hionta pakollinen tarttuvuuden varmistamiseksi. Anna pinnan kuivua ennen uuden
HEMPEL'S DECOLAY 67490 kerroksen levitystä. Varastoi lämpötiloissa 5-40 °C. Säilyvyys
lyhenee yli 30 °C lämpötiloissa. Älä altista pakkaselle varastoinnin tai kuljetuksen aikana eikä
ennen kuin maalikalvo on kuiva. Puhdista välineet lauhkealla makealla vedellä heti käytön
jälkeen. Kuivunut maalijäämä voidaan poistaa HEMPEL ́S DEGREASER 99611:llä.

Avatar
Harri
Viestit: 73
Liittynyt: 11 Syys 2003 17:28
Paikkakunta: Inkoo

Viesti Kirjoittaja Harri » 03 Touko 2009 21:54

Aikoinaan kimppaveneen kansi oli maalattu Decolaylla. Ainoat käyttökokemukset mitkä muistuvat mieleen oli ne, ettei maali kestänyt Seagullin bensaa ja että lika tarttui kumimaiseen pintaan aika helposti.
- Quality does not fear time -

http://hima.yachteq.com

seppok
Viestit: 71
Liittynyt: 14 Huhti 2003 22:23
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja seppok » 04 Touko 2009 08:36

Joku vuosi sitten pistin ajohytin katon uusiksi okumevanerilla ja pinnaksi harmaan decolayn. Se on hyvin pysynyt paikoillaan, mutta vanerilevyjen saumojen sikaflexin päältä se on paikka paikoin irrallaan. Muutaman neliösentin pläntti on tullut yhteen kulumakohtaan ja paljas vaneri sieltä vilkuttaa. Karheana se kyllä kerää likaa mutta ei harmaassa näy. Nyt ajattelin vetää uuden decolayn päälle mutta tarttuneeko se entisen päälle ilman jotain primeriä. Laitoin joskus mailinkin jollekin Hempelin kysymyspalstalle mutta vastausta ei ole tullut. Viime yönä asiaa taas unettomana vatvoessa tuli mieleen sellainenkin ajatus, että jospa vetäisi harmaata ferrexiä päälle vaan, karheaa se on sekin. Kaikkea sitä tulee yöllä mieleen.

Vastaa Viestiin