Hempelin Decolay
-
- Viestit: 289
- Liittynyt: 18 Huhti 2005 14:11
Hempelin Decolay
Onko kokemusta kyseisestä kansimassasta? Alkaa vähitellen huumori loppua vuotavan tiikkikannen kanssa. Toki tyylikkydessä joutuu tinkimään, mutta nyt ei ole varaa uusia kantta ja vaikka toissa keväänä jyrsin kaikki saumat mihin koneella pääsi aina jostain vähän tiputtelee. Nyt löytyi sitten lahoa rustin kohdalta %¤#/&
-
- Viestit: 245
- Liittynyt: 15 Huhti 2003 00:10
- Paikkakunta: Helsinki
On kokemusta yhden vanerikannen verran. Hyvä maali, eikä ole liukas. Perustuu kai johonkin luonnonlateksiin (?), koska se on hyvin pehmeä ja joustava ja kuitenkin kulutusta kestävä.
Koska se kuitenkin on kannella aika ohuena kerroksena, niin voisi luulla että se ei ehkä ihan pysy mukana tiikkikannen liikkeissä, ja kuluu helposti pois siellä missä on pieniä teräviä harjanteita.
Tarkoittamaasi vaivaan on olemassa ihan oma lääkkeensä, jonka nimi on Coelan. Siitäkin on yhden kannen verran kokemuksia. Se on polyuretaanipinnoite (siis ikäänkuin löysää sikaflexia), jota saa kirkkaana ja pigmentoituna. Vähän hintavaa, mutta sillä voi kyllä säästää yhden kansisaumaremontin. Siitä on puheltu täällä aikaisemminkin (katso hausta). Katso myös www.coelan.de.
Koska se kuitenkin on kannella aika ohuena kerroksena, niin voisi luulla että se ei ehkä ihan pysy mukana tiikkikannen liikkeissä, ja kuluu helposti pois siellä missä on pieniä teräviä harjanteita.
Tarkoittamaasi vaivaan on olemassa ihan oma lääkkeensä, jonka nimi on Coelan. Siitäkin on yhden kannen verran kokemuksia. Se on polyuretaanipinnoite (siis ikäänkuin löysää sikaflexia), jota saa kirkkaana ja pigmentoituna. Vähän hintavaa, mutta sillä voi kyllä säästää yhden kansisaumaremontin. Siitä on puheltu täällä aikaisemminkin (katso hausta). Katso myös www.coelan.de.
-
- Viestit: 245
- Liittynyt: 15 Huhti 2003 00:10
- Paikkakunta: Helsinki
On kokemusta yhden vanerikannen verran. Hyvä maali, eikä ole liukas. Perustuu kai johonkin luonnonlateksiin (?), koska se on hyvin pehmeä ja joustava ja kuitenkin kulutusta kestävä.
Koska se kuitenkin on kannella aika ohuena kerroksena, niin voisi luulla että se ei ehkä ihan pysy mukana tiikkikannen liikkeissä, ja kuluu helposti pois siellä missä on pieniä teräviä harjanteita.
Tarkoittamaasi vaivaan on olemassa ihan oma lääkkeensä, jonka nimi on Coelan. Siitäkin on yhden kannen verran kokemuksia. Se on polyuretaanipinnoite (siis ikäänkuin löysää sikaflexia), jota saa kirkkaana ja pigmentoituna. Vähän hintavaa, mutta sillä voi kyllä säästää yhden kansisaumaremontin. Siitä on puheltu täällä aikaisemminkin (katso hausta). Katso myös www.coelan.de.
Koska se kuitenkin on kannella aika ohuena kerroksena, niin voisi luulla että se ei ehkä ihan pysy mukana tiikkikannen liikkeissä, ja kuluu helposti pois siellä missä on pieniä teräviä harjanteita.
Tarkoittamaasi vaivaan on olemassa ihan oma lääkkeensä, jonka nimi on Coelan. Siitäkin on yhden kannen verran kokemuksia. Se on polyuretaanipinnoite (siis ikäänkuin löysää sikaflexia), jota saa kirkkaana ja pigmentoituna. Vähän hintavaa, mutta sillä voi kyllä säästää yhden kansisaumaremontin. Siitä on puheltu täällä aikaisemminkin (katso hausta). Katso myös www.coelan.de.
-
- Viestit: 289
- Liittynyt: 18 Huhti 2005 14:11
-
- Viestit: 289
- Liittynyt: 18 Huhti 2005 14:11
Foorumissa puhuttiin ihan vaan kannen lakkaamisesta. Ei kai se tiivistä vuotavia saumoja? Kyllästin kannen Impreg 1:llä viime keväänäja se vähensi kyllä vuotoa monissa paikoissa, mutta tuntuu että 45-v vanha tiikki on lähes mahdoton saada pitämään kunnon kaatosateita, kun sitä on hiottu vuosien mittaan melkein tappien verran.
- venealeksi
- Viestit: 484
- Liittynyt: 17 Huhti 2003 16:22
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Kaivelin juuri Matildan teak kannen saumoista auki. Hommassa käännyin kyllä Feiniläisyyteen. Aika peto massan poistoon. 
Mulla vuoto kohdista näyttäis olevan massa joko reunoista irti ja toisista paikosta Teak hiottu siten että naulat on heti pinnassa massan tasolla.
Seuraavaks paukutellaan naulat syvemmälle kun kannessa on vielä vahvuutta. Ja Sitten massan struuttaus.
Coelanista on Classic boatin testeissä ollut kovaa ylistystä. Kestää kuulemma aurinkoa vuosia. Ja on rahan väärti. Heidän mukaansa.
Mutta auttaako moinen pinnoite jos on samaan tapaan saumamassa reunoista irti tai naulat pinnassa ?
Kannattaa katsoa ensin ainakin mikä vuotoa aiheuttaa. Ja funtsia auttaako pinnoite ongelmaan.
Aleksi

Mulla vuoto kohdista näyttäis olevan massa joko reunoista irti ja toisista paikosta Teak hiottu siten että naulat on heti pinnassa massan tasolla.
Seuraavaks paukutellaan naulat syvemmälle kun kannessa on vielä vahvuutta. Ja Sitten massan struuttaus.
Coelanista on Classic boatin testeissä ollut kovaa ylistystä. Kestää kuulemma aurinkoa vuosia. Ja on rahan väärti. Heidän mukaansa.
Mutta auttaako moinen pinnoite jos on samaan tapaan saumamassa reunoista irti tai naulat pinnassa ?
Kannattaa katsoa ensin ainakin mikä vuotoa aiheuttaa. Ja funtsia auttaako pinnoite ongelmaan.
Aleksi
-
- Viestit: 289
- Liittynyt: 18 Huhti 2005 14:11
No joo-itseasiassa huumori loppui nyt tuohon laholöydökseen-ei se kansi juurikaan vuoda. Tuskin rupean leikkimään epoksin kanssa.
Tuo Fein olisi ollut varmasti kiva pari vuotta sitten kun jyrsimellä kieli poskessa putsasin saumoja. Sain sillä n. 80% jyrsittyä ja niistä kyllä tulikin tiiviitä, mutta eipä sitä huonoa saumaa tarvii olla kun sentti siellä täällä niin kyllä vuotaa. Ole muuten todella huolellinen kun tursuttelet sitä sikaa tms. ettei jää ilmakuplia tai vajaata saumaa. ja se praimeri on ihan pakollinen juttu. Pitäis vuokrata se Multimaster jostain kokeeksi ja putsata ne saumat mihin en jyrsimellä päässyt - Eikös sillä voi sahatakin tarkkoja juttuja? Pitäisi sovitella sitä paikkapalaa kylkeen...
Tuo Fein olisi ollut varmasti kiva pari vuotta sitten kun jyrsimellä kieli poskessa putsasin saumoja. Sain sillä n. 80% jyrsittyä ja niistä kyllä tulikin tiiviitä, mutta eipä sitä huonoa saumaa tarvii olla kun sentti siellä täällä niin kyllä vuotaa. Ole muuten todella huolellinen kun tursuttelet sitä sikaa tms. ettei jää ilmakuplia tai vajaata saumaa. ja se praimeri on ihan pakollinen juttu. Pitäis vuokrata se Multimaster jostain kokeeksi ja putsata ne saumat mihin en jyrsimellä päässyt - Eikös sillä voi sahatakin tarkkoja juttuja? Pitäisi sovitella sitä paikkapalaa kylkeen...
-
- Viestit: 11
- Liittynyt: 08 Marras 2003 22:48
- Paikkakunta: Turku
decolay
Turhaa pistää rahojaan tohon mössöön. Koitin kolmena vuonna peräkkäin ihan ohjeitten mukaan, aina eri lopputuloksella.en ollu lainkaan tyytyväinen.Lika otti pirusti kiinni ja ihan kaameen väristäkin, muittenkin mielestä.Ei kai siihen loppuunhiottuun kanteen auta kuin uusiminen.kalliiksi se mössöjen tahkoaminenkin tulee.
-
- Viestit: 279
- Liittynyt: 25 Loka 2008 20:08
- Paikkakunta: Rauma
Mites toi Decolay, millä sitä levitetään? En siis ennen ole moista ainetta käyttänmyt, mutta veneeni kansi on vedetty sillä, ja tarvitsisi lähiakoina uusimista.
Olen kuullut vain nimen Decolay kansimassa, joka viittaisi, että lastalla levitetään?
Olen kuullut vain nimen Decolay kansimassa, joka viittaisi, että lastalla levitetään?
Ku kerra ruveta tekemä, nii tehrähän sit kans..
Jos mopo voi karata käsistä, se karkaa,... ja pahasti..
Jos mopo voi karata käsistä, se karkaa,... ja pahasti..
-
- Viestit: 279
- Liittynyt: 25 Loka 2008 20:08
- Paikkakunta: Rauma
Mites toi Decolay, millä sitä levitetään? En siis ennen ole moista ainetta käyttänmyt, mutta veneeni kansi on vedetty sillä, ja tarvitsisi lähiakoina uusimista.
Olen kuullut vain nimen Decolay kansimassa, joka viittaisi, että lastalla levitetään?
Olen kuullut vain nimen Decolay kansimassa, joka viittaisi, että lastalla levitetään?
Ku kerra ruveta tekemä, nii tehrähän sit kans..
Jos mopo voi karata käsistä, se karkaa,... ja pahasti..
Jos mopo voi karata käsistä, se karkaa,... ja pahasti..
-
- Viestit: 71
- Liittynyt: 14 Huhti 2003 22:23
- Paikkakunta: Helsinki
Googlella löytyi tällainen Hempelin tiedote:
HEMPEL'S DECOLAY 67490
Tuotekuvaus: HEMPEL'S DECOLAY 67490 on vesipohjainen maali/pinnoite kansille. Kestää hyvin kulutusta
ja merivettä. HEMPEL'S DECOLAY 67490 kuivuu vahvaksi, kumimaiseksi maalikalvoksi, jolla
on ääntävaimentava ominaisuus.
Käyttöalueet: Soveltuu liukuestepinnoitteena veneiden ja laivojen kansilla.
Saatavuus: Sopimuksen mukaan.
TEKNISET TIEDOT:
Sävy/Sävy nro: Valkoinen/10000 - Harmaa/15000
Kiilto: Himmeä
Kuiva-ainepitoisuus: 65 % ±1
Riittoisuus: 2,2 m2/litra - 300 mikronia
Leimahduspiste: >66 °C
Litrapaino: 1,2 kg/litra
Kosketuskuiva: n. 4 tuntia (20 °C)
Annetut tekniset tiedot ovat nimellisiä ja täyttävät HEMPEL-ryhmän hyväksymät valmistusohjeet. Tekniset
tiedot täyttävät ISO 3534-1 mukaiset normaalit valmistustarkkuudet, ellei toisin mainita.
KÄYTTÖOHJEET:
Levitysmenetelmä: Sivellin (+ tela, jos halutaan tasaisempi kuvio)
Ohenne (enint.): Makeavesi (5 %)
Välineiden puhdistus: Makeavesi (Katso HUOMIOITA seuraavalla sivulla)
Kalvonpaksuus: kuiva: 300 mikronia
märkä: 475 mikronia
Päällemaalaus: väh.: 16 tuntia (20 °C)
enint.: 7 vrk (20 °C) (Katso HUOMIOITA seuraavalla sivulla)
Turvallisuus: Käsittele varoen. Tutustu kaikkiin varoitus- ja turvateksteihin sekä HEMPELin käyttö-
turvallisuustiedotteisiin ennen käyttöä sekä noudata paikallisia ja kansallisia säädöksiä
käytön aikana. Vältä liuotinhöyryjen ja maalisumun hengittämistä. Vältä myös tuotteen
joutumista kosketuksiin silmien tai ihon kanssa. Nieltynä haitallista tai myrkyllistä; jos ainetta
on nielty, on hakeuduttava heti lääkärin hoitoon. Huolehdi riittävästä ilmanvaihdosta;
maalattaessa suljetuissa tiloissa koneellinen ilmanvaihto on suositeltavaa. Huolehdi
tarvittavista varotoimenpiteistä tulipalon ja räjähdysvaaran varalta.PINNAN ESIKÄSITTELY: Puu, polyesteri ja aiemmin maalatut pinnat:
Puhdista HEMPEL'S YACHT CLEANER 67601:llä ja huuhtele makealla vedellä. Hionta (poista
pölyt).
Teräs:
Pese pinta HEMPEL'S YACHT CLEANER 67601:llä ja huuhtele makealla vedellä.
Hiekkapuhallus asteeseen Sa 21⁄2 tai hiominen taso/kulmahiomakoneella karkeaksi. Levitä 2
kerrosta HEMPEL'S LIGHT PRIMER 45551:tä. Lopuksi levitetään 2 kerrosta HEMPEL'S
DECOLAY 67490:aa.
MAALAUSOLOSUHTEET: Pinnan on oltava täysin kuiva ja puhdas ja lämpötilaltaan yli 5 °C. Älä levitä suorassa
auringonvalossa. Maalaa ainoastaan kuivalla ilmalla. Pinnan lämpötilan on oltava yli
kastepisteen kosteustiivistymisen estämiseksi.
ESIMAALAUS: Maalauserittelyn mukaan.
JATKOMAALAUS: Ei
HUOMIOITA: HEMPEL'S DECOLAY 67490:aa levitetään aina kaksi kerrosta. Ylimaalausaikavälin ylittyessä
on hionta pakollinen tarttuvuuden varmistamiseksi. Anna pinnan kuivua ennen uuden
HEMPEL'S DECOLAY 67490 kerroksen levitystä. Varastoi lämpötiloissa 5-40 °C. Säilyvyys
lyhenee yli 30 °C lämpötiloissa. Älä altista pakkaselle varastoinnin tai kuljetuksen aikana eikä
ennen kuin maalikalvo on kuiva. Puhdista välineet lauhkealla makealla vedellä heti käytön
jälkeen. Kuivunut maalijäämä voidaan poistaa HEMPEL ́S DEGREASER 99611:llä.
HEMPEL'S DECOLAY 67490
Tuotekuvaus: HEMPEL'S DECOLAY 67490 on vesipohjainen maali/pinnoite kansille. Kestää hyvin kulutusta
ja merivettä. HEMPEL'S DECOLAY 67490 kuivuu vahvaksi, kumimaiseksi maalikalvoksi, jolla
on ääntävaimentava ominaisuus.
Käyttöalueet: Soveltuu liukuestepinnoitteena veneiden ja laivojen kansilla.
Saatavuus: Sopimuksen mukaan.
TEKNISET TIEDOT:
Sävy/Sävy nro: Valkoinen/10000 - Harmaa/15000
Kiilto: Himmeä
Kuiva-ainepitoisuus: 65 % ±1
Riittoisuus: 2,2 m2/litra - 300 mikronia
Leimahduspiste: >66 °C
Litrapaino: 1,2 kg/litra
Kosketuskuiva: n. 4 tuntia (20 °C)
Annetut tekniset tiedot ovat nimellisiä ja täyttävät HEMPEL-ryhmän hyväksymät valmistusohjeet. Tekniset
tiedot täyttävät ISO 3534-1 mukaiset normaalit valmistustarkkuudet, ellei toisin mainita.
KÄYTTÖOHJEET:
Levitysmenetelmä: Sivellin (+ tela, jos halutaan tasaisempi kuvio)
Ohenne (enint.): Makeavesi (5 %)
Välineiden puhdistus: Makeavesi (Katso HUOMIOITA seuraavalla sivulla)
Kalvonpaksuus: kuiva: 300 mikronia
märkä: 475 mikronia
Päällemaalaus: väh.: 16 tuntia (20 °C)
enint.: 7 vrk (20 °C) (Katso HUOMIOITA seuraavalla sivulla)
Turvallisuus: Käsittele varoen. Tutustu kaikkiin varoitus- ja turvateksteihin sekä HEMPELin käyttö-
turvallisuustiedotteisiin ennen käyttöä sekä noudata paikallisia ja kansallisia säädöksiä
käytön aikana. Vältä liuotinhöyryjen ja maalisumun hengittämistä. Vältä myös tuotteen
joutumista kosketuksiin silmien tai ihon kanssa. Nieltynä haitallista tai myrkyllistä; jos ainetta
on nielty, on hakeuduttava heti lääkärin hoitoon. Huolehdi riittävästä ilmanvaihdosta;
maalattaessa suljetuissa tiloissa koneellinen ilmanvaihto on suositeltavaa. Huolehdi
tarvittavista varotoimenpiteistä tulipalon ja räjähdysvaaran varalta.PINNAN ESIKÄSITTELY: Puu, polyesteri ja aiemmin maalatut pinnat:
Puhdista HEMPEL'S YACHT CLEANER 67601:llä ja huuhtele makealla vedellä. Hionta (poista
pölyt).
Teräs:
Pese pinta HEMPEL'S YACHT CLEANER 67601:llä ja huuhtele makealla vedellä.
Hiekkapuhallus asteeseen Sa 21⁄2 tai hiominen taso/kulmahiomakoneella karkeaksi. Levitä 2
kerrosta HEMPEL'S LIGHT PRIMER 45551:tä. Lopuksi levitetään 2 kerrosta HEMPEL'S
DECOLAY 67490:aa.
MAALAUSOLOSUHTEET: Pinnan on oltava täysin kuiva ja puhdas ja lämpötilaltaan yli 5 °C. Älä levitä suorassa
auringonvalossa. Maalaa ainoastaan kuivalla ilmalla. Pinnan lämpötilan on oltava yli
kastepisteen kosteustiivistymisen estämiseksi.
ESIMAALAUS: Maalauserittelyn mukaan.
JATKOMAALAUS: Ei
HUOMIOITA: HEMPEL'S DECOLAY 67490:aa levitetään aina kaksi kerrosta. Ylimaalausaikavälin ylittyessä
on hionta pakollinen tarttuvuuden varmistamiseksi. Anna pinnan kuivua ennen uuden
HEMPEL'S DECOLAY 67490 kerroksen levitystä. Varastoi lämpötiloissa 5-40 °C. Säilyvyys
lyhenee yli 30 °C lämpötiloissa. Älä altista pakkaselle varastoinnin tai kuljetuksen aikana eikä
ennen kuin maalikalvo on kuiva. Puhdista välineet lauhkealla makealla vedellä heti käytön
jälkeen. Kuivunut maalijäämä voidaan poistaa HEMPEL ́S DEGREASER 99611:llä.
- Harri
- Viestit: 73
- Liittynyt: 11 Syys 2003 17:28
- Paikkakunta: Inkoo
-
- Viestit: 71
- Liittynyt: 14 Huhti 2003 22:23
- Paikkakunta: Helsinki
Joku vuosi sitten pistin ajohytin katon uusiksi okumevanerilla ja pinnaksi harmaan decolayn. Se on hyvin pysynyt paikoillaan, mutta vanerilevyjen saumojen sikaflexin päältä se on paikka paikoin irrallaan. Muutaman neliösentin pläntti on tullut yhteen kulumakohtaan ja paljas vaneri sieltä vilkuttaa. Karheana se kyllä kerää likaa mutta ei harmaassa näy. Nyt ajattelin vetää uuden decolayn päälle mutta tarttuneeko se entisen päälle ilman jotain primeriä. Laitoin joskus mailinkin jollekin Hempelin kysymyspalstalle mutta vastausta ei ole tullut. Viime yönä asiaa taas unettomana vatvoessa tuli mieleen sellainenkin ajatus, että jospa vetäisi harmaata ferrexiä päälle vaan, karheaa se on sekin. Kaikkea sitä tulee yöllä mieleen.