Tiikin liimaus filmivaneriin
-
Tiikin liimaus filmivaneriin
Asiantuntemusta haetaan:
Ankkuriboxin kannen pohjavaneriksi olin ajatellut 10mm filmivaneria, mutta mikä on oikea liima jolla 20mm paksu tiikkilauta kiinnitetään vaneriin. Vai onko filmivanerin pinta niin liukasta ettei siinä liimat pidä?Vedenkestävää cascon uretaaniliimaa ja sikaflexi 290 Dc löytyisi ihan omasta hyllystä mutta onko niihin luottaminen.
Ankkuriboxin kannen pohjavaneriksi olin ajatellut 10mm filmivaneria, mutta mikä on oikea liima jolla 20mm paksu tiikkilauta kiinnitetään vaneriin. Vai onko filmivanerin pinta niin liukasta ettei siinä liimat pidä?Vedenkestävää cascon uretaaniliimaa ja sikaflexi 290 Dc löytyisi ihan omasta hyllystä mutta onko niihin luottaminen.
- CC
Ilman hiomista siihen ei tartu oikein mikään pysyvästi. Hio sen verran, että
puu paikoin näkyy. Jos yrität pitää sen filmin ehjänä, se on luultavasti
liian vähän hiottu.
Minä vaihtaisin vanerin tuplasti paksumpaan ja ohentaisin tiikkiosuuden
5-6 milliseksi. Ja liimaisin epoksilla.
puu paikoin näkyy. Jos yrität pitää sen filmin ehjänä, se on luultavasti
liian vähän hiottu.
Minä vaihtaisin vanerin tuplasti paksumpaan ja ohentaisin tiikkiosuuden
5-6 milliseksi. Ja liimaisin epoksilla.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.
-
En tiedä sitten meneekö oikein vai väärin mutta itse teen paraikaa moottorikoppaa uusiksi ja siihen olen "rungoksi" käyttänyt melko paksua filmivaneria jossa toinen puoli on valmiiksi karhennettu. Siihen olen päälle liimaillut Cascolilla 4 mm koivuvaneria jotka aion sitten petsata ja lakata. Lujasti ainakin tuntuu tarttuvan näin ensi alkuun, tiedä sitten pysyvyydestä...
Kopan kannen tein tavallisesta filmivanerista ja siinä kun ei ollut tätä karhennusta, niin hioin filmin tykkänään pois puulle asti ja siihen sitten päälle liimataan ohut koivuvaneri, petsi jne. Kyllä Cascolin kuulemma pitäisi ainakin kosteutta hyvin kestää.
Kopan kannen tein tavallisesta filmivanerista ja siinä kun ei ollut tätä karhennusta, niin hioin filmin tykkänään pois puulle asti ja siihen sitten päälle liimataan ohut koivuvaneri, petsi jne. Kyllä Cascolin kuulemma pitäisi ainakin kosteutta hyvin kestää.
-
Thmä kysymys, mutta miksi filmivaneria alle jos kerran koivuvaneria päälle? Eikös se filmivanerikin ole sitä samaa koivuvaneria, josta vaan päällimmäinen viilu unohtunut pois ;-)
Tuolle vilmifanerin käytölle ei venehommissa oikein ole mitään perusteita, ellei sitä nyt sitten satu olemaan ylimääräistä, filmi vaan hankaloittaa liimausta tai pinnoittamista ; ellei sitten käytä sellaisenaan jonkun pusterin lattialevynä.
Tuolle vilmifanerin käytölle ei venehommissa oikein ole mitään perusteita, ellei sitä nyt sitten satu olemaan ylimääräistä, filmi vaan hankaloittaa liimausta tai pinnoittamista ; ellei sitten käytä sellaisenaan jonkun pusterin lattialevynä.
Mile
-
Kahdesta syystä
1. Filmivanereita sattui todella olemaan
2. Se on lujaa maailmaa vastaan
Koivuvaneria siitä syystä päälle ohut kerros että sen saa paljon nätimmäksi petsaamalla kuin filmivanerin jota en viitsi hioa (niin) hyväksi asti että sen voisi petsata ja lakata. Mun mielestä filmivanerin käyttämättömyydellekään ei ole perusteita, jos ei se oo jokin oikeaoppisuus-kysymys ettei sitä saa käyttää?
1. Filmivanereita sattui todella olemaan
2. Se on lujaa maailmaa vastaan
Koivuvaneria siitä syystä päälle ohut kerros että sen saa paljon nätimmäksi petsaamalla kuin filmivanerin jota en viitsi hioa (niin) hyväksi asti että sen voisi petsata ja lakata. Mun mielestä filmivanerin käyttämättömyydellekään ei ole perusteita, jos ei se oo jokin oikeaoppisuus-kysymys ettei sitä saa käyttää?