Mitä lyijymönjän päälle??

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Vastaa Viestiin
kms

Mitä lyijymönjän päälle??

Viesti Kirjoittaja kms » 21 Touko 2004 11:06

Heip,

Veneeni runko on nyt maalattu kokonaan ulkopuolelta löyijymönjällä ja tavara on ehtinyt kuivua. Nyt olisi tarkoituksena primeroida pinta ennen maalausta, johon liittyy kysymykseni: Minulle sanottiin telakalla, että Hempelin myrkkyyn tarkoitettu promeri tarttuisi hyvin lyijymönjään. Tässä onkin vastaus vesilinjan alapuolisten osien kohdalla. Ongelma on kuitenkin se, etten tiedä, miten vesilinjan yläpuolelle tuleva Sadolux suhtautuu tähän primeriin. Onko tästä kellään kokemuksia?

t:kaapo

Veli-Matti

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 21 Touko 2004 15:48

Öööö, nyt kerron kuulopuhetta, mutta toki ihan koulutuksen saaneelta maalarimestarilta. Joka on myös intohimoinen puuveneilijä...
Primerit (osa on samalla kosteussulkuja) jotka ovat tarkoitettu ksyleeni, tärpätti tai tinneriohenteisille maaleille ovat aina samaa tavaraa vaikka ko. maalin kyljessä lukisi mitä. Vaikkapa että Höpöhöpö merkkiselle maalille käy VAIN Höpöhöpön valmistama primeri.
Lykkäsi viimetalvena minulle Tatu-primeriä pöntön ja sanoi että siihen tarttuu kaikki ja pysyy!
Siellä se pönttö odottelee eteisen kaapin päällä ja minä vaan arvon että uskonko maalarimestari/puuveneilijää vai käynkö sittenkin maalikaupassa hakemassa "oikeaa" primeriä...
Kuulopuhetta, kuulopuhetta...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;

"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Vieras

aito vai tarvike..?

Viesti Kirjoittaja Vieras » 21 Touko 2004 16:25

Minä hain maalikaupasta sille Höpöhöpö merkkiselle myrkkymaalille sitä Höpöhöpön valmistamaa, ankarasti kalliimpaa, primeria. Myös lyijymönjä oli Höpöhöpön. Perustelin asian itselleni sillä että kaiken sen pohjatyön ja tuntimäärän jälkeen mitä on tehnyt kölin alla, kannattaako tyriä projekti viimeisessä kohtaa?
Mutta tässähän on tietysti paljon liikkuvia osia, tässäkin asiassa.
timo

Veli-Matti

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 21 Touko 2004 17:39

Senpä takia minäkin vielä arvon lopullista ratkaisua...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;

"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

BHXL1

Viesti Kirjoittaja BHXL1 » 23 Touko 2004 23:02

Onpa tuo arvonta minullakin kohta edessä. Jos nyt oikein muistelen, niin joku joskus jossain sanoi sellaista, että tämän höpöhöpön primeri ottaa lyijymönjään kiinni vain silloin, jos sen maalaa tarpeeksi nopeasti..........ei kuitenkaan liian nopeasti. Toisaalta, kuulinpa myös sellaista, että höpöhöpön myrkky ottaisi kiinni ihan suoraan lyijymänjään.

Eli miten tämä nyt sitten mahtaa mennä?

Ps. Kyllästys on kivaa puuhaa, kun luistelee öljyisessä veneessä sinne tänne.

kms

Viesti Kirjoittaja kms » 24 Touko 2004 09:34

Moro taas,

Mulla on nyt empiiristä kokemusta viime viikonlopun ahertamisen seurauksena: Eli pohjaan laitoin Hempelin Yacht Primeriä suoraan n. viikon kuivuneen lyijymönjän päälle ja ainakin aine kuivui nopeasti. Vesilinjan yläpuolelle laitoin olen osin kustannuksellisista syistä kokeillut lyijymönjän päälle suoraan Sadoluxia, joka myös tuntui tarttuvan hyvin. kokeilin myös primeriä Tät:illä käsiteltyyn testisaumaan. Mikäli kuivuu Tätin päälle, laittanen suurempian kolojen osalta tätit sisään ennen toista primerikerrosta.

k

Saima

Viesti Kirjoittaja Saima » 24 Touko 2004 11:31

kms kirjoitti: kokeilin myös primeriä Tät:illä käsiteltyyn testisaumaan. Mikäli kuivuu Tätin päälle, laittanen suurempian kolojen osalta tätit sisään ennen toista primerikerrosta.
Tätiä ei saisi maalata kuin myrkkymaalilla, sanotaan ohjeissa. Mielenkiinnolla odotan tutkimuksen edistymistä.
Manner

Northling
Viesti:

Tät

Viesti Kirjoittaja Northling » 24 Touko 2004 11:54

Syy miksi Tät:tiä tai Prooffia ei kannattaisi laittaa halkeamiin primerin alle on se, että puun turvotessa normaaliin mittaansa, halkeama tiivistyy umpeen ja Prooffi puristuu ulos. Jos sen päällä on primerikalvo se tietenkin repeää. En usko että siinä muuta taikaa on.
t:aki
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Saima

Viesti Kirjoittaja Saima » 24 Touko 2004 12:35

Minulla kävi niin, että kun ohennettua Tätiä olin laittanut saumoihin ja sen pinta oli jo kuivunut niin, ettei se valunut lämpimässä enää ulos, ferrex päällä teki sen uudestaan löysäksi pintaan asti. Se siis näytti tarvitsevan hengitystä ilmaan. Myrkkymaali ei ole sillälailla veden- ja ilmanpitävää kuin muut.

Saumat ja halkeamat olivat kyllä melko isoja.
Manner

kms

Viesti Kirjoittaja kms » 24 Touko 2004 12:47

Joo, siitä olen kyllä tietoinen, että puristuva täti rikkoo maalipinnan. TÄmän vuoksi saumoissa on 2 kerrosta lyijymönjää+1xprimeri jo ennen tätin laittoa. Olen jo varautunut siihen, että ellei tämä kokeilu toimi, maalaan Tätin päälle ainoastaan myrkyllä.

k

BHXL1

Viesti Kirjoittaja BHXL1 » 25 Touko 2004 00:29

Mukavaa, kun kertyy kokemusperäistä tietoa. Saapa nähdä, miten tässä tulee lopulta käymään.

..........jotain mukavaakin tähän päivään. Kyllästyksessä öljy rupesi jo makailemaan pilssissä :) ehken se vene vielä joskus purjehtii.

Vastaa Viestiin