Joko lakkaamaan?

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Vieras

Joko lakkaamaan?

Viesti Kirjoittaja Vieras » 23 Maalis 2004 19:22

Terve
Jos sattuisi kohdalle hyvät säät ja nätti päivä, lämpötila yli +5 astetta ja odottelisi puolille päivin ilman lämpenemistä niin jokohan uskaltaisi vetämään ensimmäiset lakkakerrokset...? Lakkana hempelsin classic varnish viime syksynä kyllästetylle männylle, paatti suojaisassa mutta kylmässä katoksessa.
timo

kms

Viesti Kirjoittaja kms » 24 Maalis 2004 11:10

Mulla ainakin koko paatti kondenssiveden peitossa:-( No jääpähän aikaa muutamalle hommalle ennen lakkausta.

t:k

jorma

älä hyvä mies pilaa venettä ja hyviä aineita

Viesti Kirjoittaja jorma » 24 Maalis 2004 12:12

hosumalla. Sitten vasta kun yöpakkasia ei ole ja ilma kuivaa (lumet likimain pois) kantsii alkaa mömmöjä voiteleen veneen kylkiin.

On kokemusta itsellä hosumisestakin joskus aikoinaan

Northling
Viesti:

Lakkauksesta

Viesti Kirjoittaja Northling » 24 Maalis 2004 13:18

Joo samanlaisia kokemuksia on mullakin. Näin kylmillä ja kosteilla ilmoilla lakka kuivuu niin hitaasti että yökosteus vetää pinnan appelsiiniksi tai ainakin harmaaksi . Maltti on valttia!
t:aki
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

carina
Viesti:

lakkaaminen jo nyt...

Viesti Kirjoittaja carina » 25 Maalis 2004 19:05

Ei varmaan vielä kannata aloittaa, itse käyttänyt samaa Classic varnishiä, ja sisätiloissa (+17 C) tuntuu että kestää vuorokauden ennenkuin pinta on kova, joten pakkaset yöllä + ilman kosteus päivällä saattaa kyllä aiheuttaa pahan appelsiinipinnan. Loppujen lopuksi kun sitten lämpötilat ovat kohdallaan niin lakkaustyö menee viikossa anyway, joten sanoisin kanssa että malttia vielä....oma folkkari vielä vain hionnan kohteena...öljyäminen/kyllästäminen aikaisintaan pääsiäisenä...jos kelit ovat silloin kohdallaan!

terv
Max
S/y Carina
F L-167

Pekka Huhta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta » 26 Maalis 2004 14:09

Öljylakka on muuten siitä jänskää tavaraa että pakkasella voi lakata, lämpösellä voi lakata, mutta jos lämpö sahaa siinä nollan molemmin puolin niin pilalle menee.

Jos on hyvä, tiivis pressukatos josta ei kondenssivedet tipu veneen päälle niin kyllä pieniä alueita voi lakata, mutta kannattaa tehdä vain sen verran pienempiä paikkoja ettei ihan lohduttomasti potuta jos se pilalle menee. Kylkilakkaa nyt ei kuitenkaan.

Pekka

maik
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maik » 26 Maalis 2004 19:38

jep jep...

ensiviikoksi luvattiin jo sellaisia ilmoja että voit ruveta harkitsemaan jo pohja lakan vetämistä , pääsee sitten suuremmista poltteista...

Itse olen jo pohja lakkoja vedellyt suojaisassa ja kylmässä tilassa (kuitenkin plussan puolella) ja hyvin on kuivunut :)

ripa

Viesti Kirjoittaja ripa » 21 Huhti 2004 23:44

Viimeisiä lakkakerroksia vedellään jo..

vanhami
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vanhami » 22 Huhti 2004 13:40

riippu mitä lakkaa.

Olen lakkaillut telttahallissani jo parin viikon aikana pieniä osa-alueita veneen sisältä ja hyvin on onnistunut. Eilen vedin koko sisäkattoon toisen kerroksen. Pääasiallinen tarkoitus on kyllä ollutkin minulla vain pohjustuslakkaukset, koska osa puutöistä on jo ihan valmiita, niin saa sitten pintaa umpeen, ettei paskoitu, kun tekee muita hommia.

Mika
Veneiden näprääminen on kivaa. Samoin saaressa siggen polttelu takakannella olutpullo kädessä. Veneilystä en niinkään perusta.

http://www.mikavanhala.fi

Yrittäjänä venetarvikekaupassa.
http://www.heater.fi/

Vastaa Viestiin