Potkuriakselin oikominen
-
- Viestit: 502
- Liittynyt: 21 Helmi 2004 09:36
- Paikkakunta: Raasepori
Potkuriakselin oikominen
Newssejä selatessani löysin ohjeita, joiden mukaan potkurinakselia voisi oikoakin. Aiemmin minua on valistettu, ettei se onnistu millään, ja jos onnistuukin, kerran vääntynyt akseli pyrkii helposti takaisin.
Kyseessä on ohut, olisikohan tuumainen Wickströmin pitkä akseli, ehkä lähemmäs kolmemetrinen. Se on sen verran tumman värinen, ettei se ainakaan ruostumatonta ole. Vaasan moottorin luetteloissa mainitaan kahta laatua akseleita, joista toinen olisi ruostumaton. Mutta syöpyyhän se ruostumatonkin. Mistä tunnistan materiaalin?
Pitänee kysyä Wikumieheltä, mitä mahdollisuuksia on, mutta erilaisia arveluita ja kokemuksia olisi myös kiva kuulla.
Missä tuollaista voisi teetättää ja sitä vannasputkeakin? Takalaakerikin on mahdottoman väljä. Vaasasta täytyy kysyä myös.
Kyseessä on ohut, olisikohan tuumainen Wickströmin pitkä akseli, ehkä lähemmäs kolmemetrinen. Se on sen verran tumman värinen, ettei se ainakaan ruostumatonta ole. Vaasan moottorin luetteloissa mainitaan kahta laatua akseleita, joista toinen olisi ruostumaton. Mutta syöpyyhän se ruostumatonkin. Mistä tunnistan materiaalin?
Pitänee kysyä Wikumieheltä, mitä mahdollisuuksia on, mutta erilaisia arveluita ja kokemuksia olisi myös kiva kuulla.
Missä tuollaista voisi teetättää ja sitä vannasputkeakin? Takalaakerikin on mahdottoman väljä. Vaasasta täytyy kysyä myös.
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Miksi niitä(kin) ei voisi oikoa. Kun -80 luvulla kaverille rakenneltiin fiskaria niin siihen laitettiin 28 millinen haponkestävä akseli. Myyjän mukaan oikaiseminen onnistuisi mutta vääntyy heti kohta samasta paikasta uudelleen... No, akseli painettiin suoraksi sorvissa joskus -95 kivilleajon jälkeen ja on siitä asti pyörinyt moitteettomasti sen kummemmin vääntyilemättä varmasti toistatuhatta tuntia. Kaveri odottaa kauhusta kankeana milloin akseli kiepahtaa itsekseen mutkalle ja kopsahtaa ohtaan;)
Akseleita pystyy myös jatkamaan ja niiden vahvuutta kasvattamaan hitsaamalla tai holkittamalla. Muitakin kuin veneen akseleita...
Akseleita pystyy myös jatkamaan ja niiden vahvuutta kasvattamaan hitsaamalla tai holkittamalla. Muitakin kuin veneen akseleita...
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Siitä itse akselistakin. Voi se olla ihan hyvin rosteriakselikin mutta ajanmyötä patinoitunut kaiken maailman lahonsuoja-aineiden ja öljyjen avittamana. Vannasputkista sen verran että ennen vanhaan niitä tehtiin ihan tavallisesta sinkitystä/galvanoidusta vesijohtoputkesta vakio putkikierteillä. Näihin sai sitten laakereita ja läskitiivistepesiä suoraan. Käyttöikä tuommoiset yli 30 vuotta ennen kuin ruostuu läpi ja putkeen painettu vaseliini alkaa menemään kölipuulle. (tai johonkin muualle...)
Kannattaa tosiaankin kysellä sieltä Vaasasta, siellä voi olla hyllyssäkin sopivia osia. Mutta kyllä ne vanhatkin laakerit pystyy "restauroimaan" holkittamalla kuntoon. Sorviin vain laippa vasten pakkaa, keskitys, sorvaus ja holkki kiinni liimalla/lämpöliitoksella ja sitten hoonaus sopivaksi. Lisäksi mahdollinen rasvaura ennen hoonausta. Kurssikeskuksissa ja ammattioppilaitoksissa saa koneistuksia kohtuu hintaan.
Kannattaa tosiaankin kysellä sieltä Vaasasta, siellä voi olla hyllyssäkin sopivia osia. Mutta kyllä ne vanhatkin laakerit pystyy "restauroimaan" holkittamalla kuntoon. Sorviin vain laippa vasten pakkaa, keskitys, sorvaus ja holkki kiinni liimalla/lämpöliitoksella ja sitten hoonaus sopivaksi. Lisäksi mahdollinen rasvaura ennen hoonausta. Kurssikeskuksissa ja ammattioppilaitoksissa saa koneistuksia kohtuu hintaan.
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 502
- Liittynyt: 21 Helmi 2004 09:36
- Paikkakunta: Raasepori
Kiitoksia, tämä antoi toivoa ja toimintasuunnitelmaa! Vanha vannasputki oli 'juuri' laitettu sinkitystä vesiputkesta ja jo oli puhki. Ei kestänyt kuin 10-15 vuotta. Siinä on täytynyt olla jotakin muuta vikaa, että vesi on päässyt ulkopuolelta köliin jääneeseen tyhjään tilaan tai jotain. Viime keväällä vika oli ainakin selkeä, vaseliini tuli kölin sivusta ulos. :)
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Oiskohan tehty jo alunperinkin väärin eli kierre vedetty liian pitkäksi ja näin jätetty korroosiolle suosiollista pintaa paljaaksi... Ja sinkit unohtuneet pois... Tai tiivistys unohtunut...
Tutulla on muovipurkkari johon on laitettu sinkitty vannasputki vuonna -70 eikä vieläkään ole ongelmia, paitsi laakerin väljyydessä. Mutta kyllähän rosteriset akseliröörit olisi poikaa - kestävät helpostikin tuhat vuotta ;)
Suoraan sanottuna jos projektissani olisi nyt vannasputki uusittavana tekisin sen ihan vaan sen takia rosterista että voisin elvistellä mahdolliselle tulevalle ostajalle "että vannasputki on uusittu ja varmasti kestää veneen loppuiän, ne on katos ihan paskoja ne sinkityt vesijohtoröörit, eikä kestä vuotta paria kauempaa..." ja samalla vedättelisin hintaa asiaa ymmärtämättömältä hiukan korkeammalle ;) ;)
Mutta sitten kun teen sen haaveveneen niin siihen tulee ihan varmasti vannasputki rosterista, siihen en viitsi 30 vuoden kuluttua vaihtaa vannasputkea.
Tutulla on muovipurkkari johon on laitettu sinkitty vannasputki vuonna -70 eikä vieläkään ole ongelmia, paitsi laakerin väljyydessä. Mutta kyllähän rosteriset akseliröörit olisi poikaa - kestävät helpostikin tuhat vuotta ;)
Suoraan sanottuna jos projektissani olisi nyt vannasputki uusittavana tekisin sen ihan vaan sen takia rosterista että voisin elvistellä mahdolliselle tulevalle ostajalle "että vannasputki on uusittu ja varmasti kestää veneen loppuiän, ne on katos ihan paskoja ne sinkityt vesijohtoröörit, eikä kestä vuotta paria kauempaa..." ja samalla vedättelisin hintaa asiaa ymmärtämättömältä hiukan korkeammalle ;) ;)
Mutta sitten kun teen sen haaveveneen niin siihen tulee ihan varmasti vannasputki rosterista, siihen en viitsi 30 vuoden kuluttua vaihtaa vannasputkea.
Viimeksi muokannut Veli-Matti, 21 Huhti 2004 21:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 502
- Liittynyt: 21 Helmi 2004 09:36
- Paikkakunta: Raasepori
Miten sinne sinkit saa? Putkea ei näy ollenkaan asennettuna ja päissä on pronssiset Wickströmin osat kierteillä. Kierteiden väliin johdinta?Veli-Matti kirjoitti:Oiskohan tehty jo alunperinkin väärin eli kierre vedetty liian pitkäksi ja näin jätetty korroosiolle suosiollista pintaa paljaaksi... Ja sinkit unohtuneet pois...
Reikä oli syöpynyt keskiosaan, kierteet olivat kunnossa.
Rosteriseen voisi kyllä sijoittaa, niin jäisi joskus jokin muisto veneestä. Senhän voi sitten asentaa seuraavaan. :)
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Kyllähän ne puuveneisiinkin laittelee niitä sinkkejä vähän sinne sun tänne, peräsinakseliin, peräsimeen tai kalaraudan kylkeen. Onko niistä sitten mitään hyötyä puuveneessä??? Meidän vanhassa hailuotolaisessa ei ollut murustakaan sinkkiä koskaan missään (paitsi nauloissa) ja silti vannasputki oli ehyt ainakin vielä vuonna -93 eli se antoi korroosiolle päihin ainakin tuon 40 vuotta. Vai riittiköhän tuohon suojaukseen ne venenaulat?
Taitaa olla ykshailee kummasta sen tekee hintaeroa voi tulla (jos menee ostotavaraksi) 10-20 ekua. Ja jääpähän tosiaankin jokin muisto veneestä...
Taitaa olla ykshailee kummasta sen tekee hintaeroa voi tulla (jos menee ostotavaraksi) 10-20 ekua. Ja jääpähän tosiaankin jokin muisto veneestä...
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 502
- Liittynyt: 21 Helmi 2004 09:36
- Paikkakunta: Raasepori
Juu siis että ne vaikuttaisivat kauempaa? En tiedä vaikuttaako putkeen, koska siinä on kontakti vain pronssiin. Edellinen omistaja ei sinkkejä ollut käyttänyt. Minä niitä ruuvailin peräsimeen ja kalarautaan. Ja yhden potkurinakseliinkin, mikä ei kylläkään juuri kulunut, vaikka oli vähän pilssivedessäkin. Yleinen käsitys näyttää olevan että koska se sinkki kuluu, on se vähintään oman painonsa säästänytkin rautaa. Tiedä häntä.
Lisään vielä, että täytyyhän sen vaikuttaa. Hiljattain tuli sellainenkin uutinen että museoväki kävi jonkun uponneen laivan tykit suojaamassa sinkeillä. Museo meren pohjassa. :)
Meneeköhän se rosteri huonoksi tulessa?
Lisään vielä, että täytyyhän sen vaikuttaa. Hiljattain tuli sellainenkin uutinen että museoväki kävi jonkun uponneen laivan tykit suojaamassa sinkeillä. Museo meren pohjassa. :)
Meneeköhän se rosteri huonoksi tulessa?
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Meinaakkos polttaa veneesi kun tuommoisia kyselet;)
Onhan siinä semmoinenkin juttu tuossa syöpymisessä että tuskimpa se meikäläisen kotivesillä Oulun edustalla on sieltä rankimmasta päästä Suomen vesialueilla. Oulujoki ja muut pinemmät joet tuovat makeaa vettä eikä meriveden suolapitoisuus ole kovinkaan suuri. Suolapitoisuus alkaa muuttumaan korkeammaksi jossain Raahen ja Pietarsaaren välillä.
Onhan siinä semmoinenkin juttu tuossa syöpymisessä että tuskimpa se meikäläisen kotivesillä Oulun edustalla on sieltä rankimmasta päästä Suomen vesialueilla. Oulujoki ja muut pinemmät joet tuovat makeaa vettä eikä meriveden suolapitoisuus ole kovinkaan suuri. Suolapitoisuus alkaa muuttumaan korkeammaksi jossain Raahen ja Pietarsaaren välillä.
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 502
- Liittynyt: 21 Helmi 2004 09:36
- Paikkakunta: Raasepori
Pahimpaan aina pitää varautua ja toivoa kuitenkin parasta!
Kyllä nuo ihmiset rannalla päätään ravistelevat ja ihmettelevät etten hanki uutta venettä. Eilinen kölipuun rapsutus paljasti kuitenkin parempaa kuin uskalsi toivoa, kauniisti on vene vanhentunut eikä lainkaan pehmeästi. Kyllä siihen uusi köli kannattaa laittaa! Se on sitten parempi kuin koskaan.
Kyllä nuo ihmiset rannalla päätään ravistelevat ja ihmettelevät etten hanki uutta venettä. Eilinen kölipuun rapsutus paljasti kuitenkin parempaa kuin uskalsi toivoa, kauniisti on vene vanhentunut eikä lainkaan pehmeästi. Kyllä siihen uusi köli kannattaa laittaa! Se on sitten parempi kuin koskaan.