Potkuriakselin oikominen

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Vastaa Viestiin
Saima
Viestit: 502
Liittynyt: 21 Helmi 2004 09:36
Paikkakunta: Raasepori

Potkuriakselin oikominen

Viesti Kirjoittaja Saima » 21 Huhti 2004 11:54

Newssejä selatessani löysin ohjeita, joiden mukaan potkurinakselia voisi oikoakin. Aiemmin minua on valistettu, ettei se onnistu millään, ja jos onnistuukin, kerran vääntynyt akseli pyrkii helposti takaisin.

Kyseessä on ohut, olisikohan tuumainen Wickströmin pitkä akseli, ehkä lähemmäs kolmemetrinen. Se on sen verran tumman värinen, ettei se ainakaan ruostumatonta ole. Vaasan moottorin luetteloissa mainitaan kahta laatua akseleita, joista toinen olisi ruostumaton. Mutta syöpyyhän se ruostumatonkin. Mistä tunnistan materiaalin?

Pitänee kysyä Wikumieheltä, mitä mahdollisuuksia on, mutta erilaisia arveluita ja kokemuksia olisi myös kiva kuulla.

Missä tuollaista voisi teetättää ja sitä vannasputkeakin? Takalaakerikin on mahdottoman väljä. Vaasasta täytyy kysyä myös.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 21 Huhti 2004 14:26

Miksi niitä(kin) ei voisi oikoa. Kun -80 luvulla kaverille rakenneltiin fiskaria niin siihen laitettiin 28 millinen haponkestävä akseli. Myyjän mukaan oikaiseminen onnistuisi mutta vääntyy heti kohta samasta paikasta uudelleen... No, akseli painettiin suoraksi sorvissa joskus -95 kivilleajon jälkeen ja on siitä asti pyörinyt moitteettomasti sen kummemmin vääntyilemättä varmasti toistatuhatta tuntia. Kaveri odottaa kauhusta kankeana milloin akseli kiepahtaa itsekseen mutkalle ja kopsahtaa ohtaan;)
Akseleita pystyy myös jatkamaan ja niiden vahvuutta kasvattamaan hitsaamalla tai holkittamalla. Muitakin kuin veneen akseleita...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 21 Huhti 2004 15:16

Siitä itse akselistakin. Voi se olla ihan hyvin rosteriakselikin mutta ajanmyötä patinoitunut kaiken maailman lahonsuoja-aineiden ja öljyjen avittamana. Vannasputkista sen verran että ennen vanhaan niitä tehtiin ihan tavallisesta sinkitystä/galvanoidusta vesijohtoputkesta vakio putkikierteillä. Näihin sai sitten laakereita ja läskitiivistepesiä suoraan. Käyttöikä tuommoiset yli 30 vuotta ennen kuin ruostuu läpi ja putkeen painettu vaseliini alkaa menemään kölipuulle. (tai johonkin muualle...)
Kannattaa tosiaankin kysellä sieltä Vaasasta, siellä voi olla hyllyssäkin sopivia osia. Mutta kyllä ne vanhatkin laakerit pystyy "restauroimaan" holkittamalla kuntoon. Sorviin vain laippa vasten pakkaa, keskitys, sorvaus ja holkki kiinni liimalla/lämpöliitoksella ja sitten hoonaus sopivaksi. Lisäksi mahdollinen rasvaura ennen hoonausta. Kurssikeskuksissa ja ammattioppilaitoksissa saa koneistuksia kohtuu hintaan.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Saima
Viestit: 502
Liittynyt: 21 Helmi 2004 09:36
Paikkakunta: Raasepori

Viesti Kirjoittaja Saima » 21 Huhti 2004 16:34

Kiitoksia, tämä antoi toivoa ja toimintasuunnitelmaa! Vanha vannasputki oli 'juuri' laitettu sinkitystä vesiputkesta ja jo oli puhki. Ei kestänyt kuin 10-15 vuotta. Siinä on täytynyt olla jotakin muuta vikaa, että vesi on päässyt ulkopuolelta köliin jääneeseen tyhjään tilaan tai jotain. Viime keväällä vika oli ainakin selkeä, vaseliini tuli kölin sivusta ulos. :)

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 21 Huhti 2004 21:22

Oiskohan tehty jo alunperinkin väärin eli kierre vedetty liian pitkäksi ja näin jätetty korroosiolle suosiollista pintaa paljaaksi... Ja sinkit unohtuneet pois... Tai tiivistys unohtunut...
Tutulla on muovipurkkari johon on laitettu sinkitty vannasputki vuonna -70 eikä vieläkään ole ongelmia, paitsi laakerin väljyydessä. Mutta kyllähän rosteriset akseliröörit olisi poikaa - kestävät helpostikin tuhat vuotta ;)
Suoraan sanottuna jos projektissani olisi nyt vannasputki uusittavana tekisin sen ihan vaan sen takia rosterista että voisin elvistellä mahdolliselle tulevalle ostajalle "että vannasputki on uusittu ja varmasti kestää veneen loppuiän, ne on katos ihan paskoja ne sinkityt vesijohtoröörit, eikä kestä vuotta paria kauempaa..." ja samalla vedättelisin hintaa asiaa ymmärtämättömältä hiukan korkeammalle ;) ;)
Mutta sitten kun teen sen haaveveneen niin siihen tulee ihan varmasti vannasputki rosterista, siihen en viitsi 30 vuoden kuluttua vaihtaa vannasputkea.
Viimeksi muokannut Veli-Matti, 21 Huhti 2004 21:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Saima
Viestit: 502
Liittynyt: 21 Helmi 2004 09:36
Paikkakunta: Raasepori

Viesti Kirjoittaja Saima » 21 Huhti 2004 21:31

Veli-Matti kirjoitti:Oiskohan tehty jo alunperinkin väärin eli kierre vedetty liian pitkäksi ja näin jätetty korroosiolle suosiollista pintaa paljaaksi... Ja sinkit unohtuneet pois...
Miten sinne sinkit saa? Putkea ei näy ollenkaan asennettuna ja päissä on pronssiset Wickströmin osat kierteillä. Kierteiden väliin johdinta?

Reikä oli syöpynyt keskiosaan, kierteet olivat kunnossa.

Rosteriseen voisi kyllä sijoittaa, niin jäisi joskus jokin muisto veneestä. Senhän voi sitten asentaa seuraavaan. :)

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 21 Huhti 2004 21:36

Kyllähän ne puuveneisiinkin laittelee niitä sinkkejä vähän sinne sun tänne, peräsinakseliin, peräsimeen tai kalaraudan kylkeen. Onko niistä sitten mitään hyötyä puuveneessä??? Meidän vanhassa hailuotolaisessa ei ollut murustakaan sinkkiä koskaan missään (paitsi nauloissa) ja silti vannasputki oli ehyt ainakin vielä vuonna -93 eli se antoi korroosiolle päihin ainakin tuon 40 vuotta. Vai riittiköhän tuohon suojaukseen ne venenaulat?
Taitaa olla ykshailee kummasta sen tekee hintaeroa voi tulla (jos menee ostotavaraksi) 10-20 ekua. Ja jääpähän tosiaankin jokin muisto veneestä...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Saima
Viestit: 502
Liittynyt: 21 Helmi 2004 09:36
Paikkakunta: Raasepori

Viesti Kirjoittaja Saima » 21 Huhti 2004 21:41

Juu siis että ne vaikuttaisivat kauempaa? En tiedä vaikuttaako putkeen, koska siinä on kontakti vain pronssiin. Edellinen omistaja ei sinkkejä ollut käyttänyt. Minä niitä ruuvailin peräsimeen ja kalarautaan. Ja yhden potkurinakseliinkin, mikä ei kylläkään juuri kulunut, vaikka oli vähän pilssivedessäkin. Yleinen käsitys näyttää olevan että koska se sinkki kuluu, on se vähintään oman painonsa säästänytkin rautaa. Tiedä häntä.

Lisään vielä, että täytyyhän sen vaikuttaa. Hiljattain tuli sellainenkin uutinen että museoväki kävi jonkun uponneen laivan tykit suojaamassa sinkeillä. Museo meren pohjassa. :)

Meneeköhän se rosteri huonoksi tulessa?

Laura
Viestit: 25
Liittynyt: 08 Syys 2003 07:27
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Laura » 22 Huhti 2004 08:25

Saima kirjoitti: Meneeköhän se rosteri huonoksi tulessa?
Eipä se mee kun ruman näköseks, mutta muuten sille ei mitään tapahdu....

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 22 Huhti 2004 10:20

Meinaakkos polttaa veneesi kun tuommoisia kyselet;)
Onhan siinä semmoinenkin juttu tuossa syöpymisessä että tuskimpa se meikäläisen kotivesillä Oulun edustalla on sieltä rankimmasta päästä Suomen vesialueilla. Oulujoki ja muut pinemmät joet tuovat makeaa vettä eikä meriveden suolapitoisuus ole kovinkaan suuri. Suolapitoisuus alkaa muuttumaan korkeammaksi jossain Raahen ja Pietarsaaren välillä.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Saima
Viestit: 502
Liittynyt: 21 Helmi 2004 09:36
Paikkakunta: Raasepori

Viesti Kirjoittaja Saima » 22 Huhti 2004 11:04

Pahimpaan aina pitää varautua ja toivoa kuitenkin parasta!

Kyllä nuo ihmiset rannalla päätään ravistelevat ja ihmettelevät etten hanki uutta venettä. Eilinen kölipuun rapsutus paljasti kuitenkin parempaa kuin uskalsi toivoa, kauniisti on vene vanhentunut eikä lainkaan pehmeästi. Kyllä siihen uusi köli kannattaa laittaa! Se on sitten parempi kuin koskaan.

Vastaa Viestiin