Kantapään kautta opittua

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Päivi K

Kantapään kautta opittua

Viesti Kirjoittaja Päivi K » 20 Huhti 2004 12:38

Hei

Ihan vaan varoitukseksi muille yksi v-mäinen kantapään kautta opittu juttu:

Vajaa kaksi vuotta sitten tuodessani venettäni Ruotsista huomasin matkalla, että kansiluukku on halki. No ei kun kaivelemaan veneen työkalupakkia, josko löytyisi jotain sopivaa millä tehdä hätkorjaus. Ja löytyihän sieltä putkilo, jossa oli vielä vähän sopivan oloista tököttiä ja hyvä tuli.

Nyt sitten isomman remontin yhteydessä päätin korjauttaa luukun kunnolla ja tarkoitus oli liimata palat yhteen ja sitten tehdä sievä pieni ura, johon laitetaan sievä pieni lista. Mutta mikään liima ei pidä näitä mahongin palasia yhdessä. Ja syykin selvisi. Se tökötti, jota olin rakoon laittanut oli silikonia, ja se on pilannut puun sellaiseksi, että kaikki liima-asiantuntijat sanoo, että mikään liima ei siihen tartu !!!! No minä pääsen pulasta sillä, että sahataan halkeaman molemmin puolin puuta reilusti pois ja laitettaan kunnon palikka väliin. Pelottaa vaan mihin kaikkialle muualle ko tököttiä onkaan työnnetty, kun putkilo oli melkein tyhjä.

Mutta vastedes ainakaan minun veneeni lähelle ei enää silikonilla ole asiaa !

terveisin Päivi K

kms

Viesti Kirjoittaja kms » 20 Huhti 2004 13:24

Moi,

Silikoni aiheuttaa mun käsittääkseni noiden tarttuvuusongelmien lisäksi vielä lahoamistakin, joten se on veneessä todelline nou-nou. Jos sauma (huonoinen reunoineen) ei ole kovin iso, sitä voisi koittaa avata jyrsimellä. Saat nätimmän kolon ja uusi rima on helpompi sovittaa. (nyt kun olen oppinut rimoittamaan, haluan jakaa tätä evankeliumia kaikille:-)

t:k

p3

Viesti Kirjoittaja p3 » 20 Huhti 2004 14:14

terve!

Kiitos kovasti tuosta silikonitiedosta! Mitäs sitten olisi soveliainta käyttää vaikka ruffin listojen välistä kesän aikana tiputtelun estämiseksi. Sanotaanhan, että sadevesi on pahinta myrkkyä puuveneelle ja kesällä ilmenevät kannen vuodot on parasta tilkitä vaikka sitten rumastikin..

Sitten lyijymönjästä: ainakin Raumalta löytyy jauhetta Hangon Värin pusseissa hintaan 8e/kg ja ovat tilanneet sitä tänä keväänä, ymmärsin. Siitä vaan sekoittelemaan vernissan joukkoon..

Ja pieni varoituksen sana lyijymyrkytyksestä, jos muitakin tyhmiä kuin minä: viime vkolla pressuhallissa sivelin mönjää hain pohjaan ja jo illalla alkoi päänsärky pikkukuumeen kanssa jotka jatkuivat seuraavaan päivään. Vaiva poistui syömällä, nukkumalla ja maitoa juomalla. Maito parantaa ainakin sinkkikuumeen joka lienee vähän vastaava.

Entä onko ideaa seuraavassa turvotusvinkissä: päivää ennen vesillelaskua tukitaan veneen aukot ja johdetaan vesihöyryä putkea pitkin veneen sisälle kohti pilssiä. Kostuttaisiko toimenpide turhaa vedenyläpuolisia osia vai onko mitään merkitystä?

vesillelaskufiilistelyterveisin
Petteri Kinnunen

kms

Viesti Kirjoittaja kms » 20 Huhti 2004 14:54

turvotuksesta. Mulla on ainakin sellainen idea, että lastaan veneen sisäosat täyteen vanhoja lakanoita tms ja pumppaan sinne vettä. 1,5 viikon kyllästämisne älkeen olen yllätykseksseni huomannut, ettei 70-prosenttinen pellavaöljyliuoskaan turvota mäntyvenettäni läheskään veden tavoin.

t:k

Päivi K

Viesti Kirjoittaja Päivi K » 20 Huhti 2004 15:37

Hei

Pelkkä jyrsiminen ei minun luukussani auta, kun se on kokonaan halki eli kahtena kappaleena.

Hätäkorjauksiin luukkuani korjaava henkilö suositteli jatkossa ilmastointiteippiä, vaikka se onkin rumaa. Toinen kuulema, jota voisi käyttää on läpinäkyvä kontaktimuovi, joka on siistimpi. Saatanpa myös jatkossa pitää yhden sikaputkilon mukana veneessä; onhan se pirullista raapia irti muttei se ainakaan pilaa puuta.

Päivi

Jommi

Viesti Kirjoittaja Jommi » 21 Huhti 2004 00:27

Pika- ja väliaikaisiin paikkauksiin on olemassa mielestäni loistava aine, nimittäin butyylikumikitti (ehkä virallisesti butyleeni). Tremco myy sitä patruunoissa nimellä Multifog. Se on kirkasta, vielä kirkkaampaa luin väritön silikoni, liimaa ja tarttuu vain kohtalaisesti eli on helposti irroitettavissa, on pehmeää ja pysyy sellaisena varmaankin lähes ikuisesti. Se on vähän liisterimäistä mikä tekee siitä hieman vaikeasti käsiteltävän, mutta sen oppii nopeasti.

Sopii hyvin kaikenlaisiin tiivistyksiin, mutta on erityisen hyvä esim. kulmalistojen ja sellaisten helojen alla, jotka joskus kuitenkin joutuu irroittamaan.

Vastaa Viestiin