Hyvän veneenrakennuspuun ominaisuudet?

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Tuomasjukka
Viestit: 159
Liittynyt: 10 Kesä 2003 09:09
Paikkakunta: Joensuu

Hyvän veneenrakennuspuun ominaisuudet?

Viesti Kirjoittaja Tuomasjukka » 14 Huhti 2004 23:05

Hei,

Heitin tämän kysymyksen tuolla globaalista vastuusta pitämäni saarnan puolella, mutta taitaa hukkua sinne paatoksen sekaan. Joten lyhyesti uudestaan:

1) Mitkä ovat hyvän veneenrakennuspuun ominaisuudet, siis laudoitukseen, kanteen ja muihin runsaasti materiaalia vaativiin osiin?

2) Mitkä vähemmän tunnetut trooppiset puulajit (kuin perinteiset honduras, khaya, iroko jne.) on huomattu sopivan rakentamiseen?

Tomi

Avatar
terhohalme
Viestit: 212
Liittynyt: 15 Huhti 2003 20:59
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja terhohalme » 17 Huhti 2004 17:56

1. Mänty ja kuusi: hidaskasvuinen oksaton tyvitukki, vuosirenkaiden väli n. 2 mm. Ilmakuivattu taapelissa pari vuotta. Laidotus ja kansi sydänpuusta, kölitukit yms. keskilankusta. Pintalautaa voi käyttää, mutta se sinistyy helposti, joten kyllästettävä paremmin.

2. Ainakin cedro eli seetri on OK, vaikka onkin voimakastuoksuinen. Luulenpa, että veneenrakentajat ovat perinteisesti aina käyttäneet paikallisia puita, joten... No, täällä olemme paikallisesti oppineet, että koivu lahoaa nopeasti veneessä :)

Tuomasjukka
Viestit: 159
Liittynyt: 10 Kesä 2003 09:09
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Tuomasjukka » 18 Huhti 2004 19:05

Kiitos. Nyt huomaan, että vedin kysymykseni liian lyhyiksi ja jäivät siis epätarkoiksi. Olen nimenomaan kiinnostunut trooppisista puista, muista kuin näistä perinteisistä ja sellaisista, joita on jo vaikea saada. Cedro (eli _Cedrela odorata_) kuuluu jo vaikeasti saataviin ja usein vientikiellossa oleviin (esim. Vietnamissa).

Tropiikin metsissä on paljon puulajeja ja niistä varmasti löytyisi hyviä vaihtoehtoja. Törmään työssäni toisinaan mielenkiintoisiin lajeihin ja siksi näitä kyselen.

Siis ykköskysymykseni tarkoittaa ihan fysikaalisia ominaisuuksia, kuten ominaispainoa, kovuutta, lujuutta ja niin edelleen.

Tähän voi tietenkin hyvin vastata sitten kevätkiireiden jälkeen. Itsekin vilkuilen jo kalenteriin huolestuneena - tulikohan avattua liian monta projektia Wivellassa...

Tomi

Saima
Viestit: 502
Liittynyt: 21 Helmi 2004 09:36
Paikkakunta: Raasepori

Viesti Kirjoittaja Saima » 18 Huhti 2004 20:43

terhohalme kirjoitti:1. Mänty ja kuusi: hidaskasvuinen oksaton tyvitukki, vuosirenkaiden väli n. 2 mm. Ilmakuivattu taapelissa pari vuotta. Laidotus ja kansi sydänpuusta, kölitukit yms. keskilankusta. Pintalautaa voi käyttää, mutta se sinistyy helposti, joten kyllästettävä paremmin.
Kiitoksia! Hyvä nähdä vahvistusta ohjeisiin, kun niitä saa niin monenmoisia rannoilla kyselemällä. Köli keskipuusta tai sydänpuusta on yksi vaihteleva käsitys. Taidan ottaa keskipuuta, Lohjanharjun mäntyä.

Avatar
terhohalme
Viestit: 212
Liittynyt: 15 Huhti 2003 20:59
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja terhohalme » 19 Huhti 2004 20:29

Täältä saat tietoja eri puulajeista:

http://www.woodweb.com/knowledge_base/W ... dbook.html

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 19 Huhti 2004 20:55

Omassa venessäni kölipuu OLI tehty yhdestä pirun suuresta petäjästä. Siinä siis oli sekä sydän- että pintapuuta. Jossain hamassa menneisyydessä veneellä on ajettu kaikkien 20 hevosen voimin kivelle jolloin alimmainen lauta ja kölipuu olivat saaneet kelpo kolauksen 2,5-3 metrin matkalta vasemmalle puolen. No uusittavaahan siellä oli ja nyt kölipuukin on tehty kokonaan kahdesta puusta. Uusittu osa on nimenomaan tiheäsyistä sydänpuuta. Ja ei muuta kuin ensiviikolla uudenuutukaisia hohtavan kirkkaita lautoja virittelemään paikoilleen...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Vastaa Viestiin