Ostin röyhkeänhalvan M15:n viime syksynä Staberinden koneeksi. Se taitaa olla vähän alitehoinen, mutta kesällähän se sitten nähdään. Mylly tuli talvisäilöstä käsiini eilen ja rupesin luonnollisesti roplaamaan sen kanssa.
Täytin Helsingin venemessuilla Vatorin osastolla yhteydenottolomakkeen ja sainkin postissa ilman veloitusta kyseisen moottorin sähköpaperit. Näiden pohjalta nousi mieleeni kaksi kysymystä:
1) Manuaali kertoo kahdesta moottoriversiosta; 15 ja 15W. Näillä on sekavan pumaskan mukaan eroa sen verran, että toiseen saa kauko-ohjausalaitteet (W-malli), jossa on lisäksi pikkuisen korkeampi puristussuhde ja termostaatti ohjaamassa jäähdytysta. Ikävä kyllä tämä termostaattiasia tuli mieleeni vasta kotimatkalla, joten en pysty sanomaan siitä mitään. Mistä mahtaisi tämänkin asian saada selville? Termari ei niinkään tässä vaiheessa kiinnosta niin paljon kuin kaukosäätömahdollisuus. Siitä on kiinni koko Stabedinden mekaniikka.
2) Manuaali kertoo myös sen, että "Light = mountable". Jaaha. Onko nyt todellakin kyse virran ulosotosta jostain magneetosta, mistä mulla ei ole minkäänlaista kuvaa? Magneetto antaa luonnollisesti virtaa puolille (toinen puola oli paskana, uusi maksoi 11 euroa), mutta jos niistä kiskoo virtaa, niin silloinhan tulpat hyytyvät?
Mariner 15
- kardinaali
- Viestit: 261
- Liittynyt: 20 Loka 2003 13:09
- Paikkakunta: Turku
- Viesti:
-
- Viestit: 21
- Liittynyt: 14 Helmi 2004 13:37
- Paikkakunta: Ruovesi
Valovirtaa
Mopoissahan jo oli aikojen alussa kaksi puolaa toinen missä ei ollut käämin päällä eristettä oli valopuola mistä saatiin valoille virtaa sama juttu perämoottorissa jos siinä on virran ulos otto
t.upi
t.upi