olen pohtinut hetken vaihtaa veneeseen 3-lapainen potkuri 2-lapaisen tilalle. Primäärisyy lienee lapsiperheen nopeampi maihin saaminen jos tuuli täysin tyyntyy ja pikkuisella alkaa esiintyä kiukkua.
3,5t painavassa, pitkäkölisessä veneessä on tällä hetkellä moottorina alkuperäinen MD1A, 7,5hv, ja kaksilapainen potkuri, joilla GPS:n mukaan voidaan pitää noin 4,5-4,8 solmun nopeutta tyynellä merellä. Kone jaksaa puskea ihan kiitettävästi joten isompi potkuri voisi siirtää venettä samoilla kierroksilla 5,5 solmua? Onko tuo ero merkittävä, en osaa sanoa.
Kolmilapainen, jos ei taittuvalapainen, jarruttaa menoa 2-lapaista enemmän, ja tehokkaampana saattaa viedä venettä myös minimikierroksilla liian lujaa (ei pelkoa meillä...), mutta mitä muuta haittaa tehokkaammasta 3-lapaisesta potkurista on. (halkaisija suunnilleen samansuuruinen).
ja lopuksi. jos jollakin on kaupan noin 12-15" (?) potkuri, niin saa tarjota.
2-lapaisen potkurin vaihto 3-lapaiseen
-
- Viestit: 8
- Liittynyt: 07 Marras 2003 15:44
- Paikkakunta: Helsinki
-
- Viestit: 793
- Liittynyt: 25 Marras 2003 13:43
Sen minkä mahdollisesti kolmilapaisella konella ajettaessa voitat, purjehtiessa häviät suuremman vastuksen takia. Kolmilapaisen tehokkuus kaksilapaiseen nähden tulee esiin lähinnä kiihdyttäessä ja kovassa kelissä/vastatuulessa ajaessa. Jos potkuri on mitoitettu oikein (halkaisia ja pinta-ala) vastaamaan veneen vaatimaa työntövoimaa ei vaihto kolmilapaiseen tee onnelliseksi. Jos tuntuu että esim kovaan vastatuuleen tai suureen aaltoon ajaessa vauhti hyytyy mutta koneen kierrokset pysyvät samana voi saman halkasiaiseen ja nousuiseen kolmilapaiseen olla järkevää.
Toivottavasti tästä oli jotain iloa.
Toivottavasti tästä oli jotain iloa.