Apua aloittelijalle?

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
mervineva

Apua aloittelijalle?

Viesti Kirjoittaja mervineva » 11 Helmi 2004 22:39

Tervehdys.
Olisi tarkoitus kokeilla taitojani veneenrakennuksessa ja kyhätä n. 5,5 m vanerivene. Kysymyksiä olisi vaikka kuinka paljon ja tässä niistä muutama,

1. Koska veneen kylkeen tulee jokseenkin pyöreää muotoa niin ajattelin yhden paksumman vanerin sijasta laitta 2*6,5 mm., toimiiko?

2. Ensimmäinen vanerikerros (kuusi tai mänty) olisi tarkoitus kiinnittää runkokaariin ruuveilla ja jollain tökötillä, millä?

3. Päällimmäinen vaneri (mahonki) olisi tarkoitus liimata kiinni ensimmäiseen vaneriin. Onnistuuko tämä pelkällä liimamisella vai tarvitaanko ruuveja?

4. Miten ulkokerroksen vanerin pystysauma pitäsi tehdä? (Lopputuloksen pitäsi olla lakattu mahonki)

Kiitokset kaikesta mahdollisesta avusta. Pahoittelen kummallisia sanoja tai tyhmiä kysymyksiä, mutta kun ei tiedä niin on pakko kysyä.
- Matti

allansan

Viesti Kirjoittaja allansan » 13 Helmi 2004 11:49

Terve vaan,

Onneksi olkoon liittymisestä ihmettelijöihin. Itsekin olen tässä pitkään miettinyt kyseisen kaltaista projektia. Ainakin itse olen saanut apua paitsi näiltä sivuilta, niin myös kirjallisuudesta. Netistä tilasin Glen-L:stä ( jenkkifirma tee-itse-tai-ainakin-yritä -tyypeille) kirjan, jonka on kirjoittanut Glen L. Witt vanerivenerakentamisesta. Kait niitä muitakin kirjoja löytyy. Ton lafkan nettiosoite löytyy puuvene.net:istä jostain, jossa muitakin kyseisen alan yrityksiä esitellään.

Allan S., Tre

allansan

Viesti Kirjoittaja allansan » 13 Helmi 2004 19:04

Aattelin vähän tarkentaa ed. vastausta. Kirjan nimi on siis "Boatbuilding with plywood". Siitä voisi löytää vastauksia kysymyksiisi. Näiltä sivuilta Glen-L:n kotisivut löytyy "piirrustuksia ja rakennussarjoja" -otsakkeen alta.

Sellainen kuva mulla olisi, että vaneria ei kiinitettäisi kaariin, vaan partaaseen ja "chineblockseihin" (mitä sitten suomeksi lienevät) puuruuveilla ja epoksilla. Muuten kylki kupruilee. Vanerin jatkaminen, jos siihen viittaat ,onnistuu kotikonstein laittamalla takapuolelle vastaavasta vanerista saumaan kappale ruuvaamalla ja epoksilla. Toinen vaihtoehto taitaa olla vanerin jatkaminen viistosaumalla. Mulle tullut semmonen kuva, että se kannattaisi teettää puusepällä. Jatkoksessa ei kait silloin olisi ruuveja.

Muuten minkälaista venettä oot tekemässä...kiinnostaisi sattuneesta syystä.

sakari

Viesti Kirjoittaja sakari » 14 Helmi 2004 21:40

En ihan ymmärrä. Sanot olevasi aloittelija, mutta kuitenkin luulet tietäväsi asiat paremmin kuin suunnittelija, ja haluat "paksun" vanerin sijasta käyttää ohuempaa?

mervineva

Viesti Kirjoittaja mervineva » 23 Helmi 2004 15:24

Tuota noin. Tarkoitus olisi tehdä jonkinlainen modifioitu versio svensons.com -sivuilta löytyvästä rivierasta. Kiitokset allansanille näistäkin neuvoista, täytyypi tutkia asioita.

Parhain Sakari, en ymmärtänyt viestistänne tuon taivaallista?
- Matti

Jape
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jape » 27 Helmi 2004 15:26

Kyllähän tuonkokoisessa veneessä kestää kyljissä yksikin 6.5 millinen vaneri. Pohjaan vähän paksumpaa, vaikka 9 tai 12 millistä. Näin mulla. Jos vanereita laittaa päällekkäin niin väliin ei sais jäähä yhtään ilmaa koska sinne kondensoituu kosteutta. Siitä onkin sitten monta harmia. Lakka irtoaa pinnasta, vanerit rupeaa lahoamaan ja jos se pääsee jäätymään niin se kyl halkasee ajan kans koko systeemin.

allansan

Viesti Kirjoittaja allansan » 28 Helmi 2004 01:33

Moi vaan,

Tuosta vanerijutusta vielä jotain ajatuksia. Käsitääkseni vanerin taivutuksessa tuottaa ongelmia se, ettei vaneri oikein tahdo taipua useaan suuntaan yhtä aikaa, eli jos haluat kuperaa, niin siitä ei voi yhtä aikaa tehdä koveraa, jolloin täytyy nähtävästi tehdä rakenne ristiinlaminoimalla. Mietin vaan, että jos aiot rakentaa "runabout"-tyylisen veneen, niin niissä on aika mielenkiintoisia muotoja. Toinen juttu taas tuli mieleen vanerin paksuudesta: onk sillai, ett ajattelit pistää päällimmäiseks mahonkia ulkonäkösyistä. En nyt sitten tiä, mutta ajattelin,että omassa projektissani (jaa missä?) tekisin vastaavan tempun viilulla. Se voisi olla helpompaa käsitellä ja liimata tiiviimmin kuin vaneri. Muuten, Corebros:in kotisivuilla on jotain tietoa vanerin käsittelystä, lienet jo tutustunutkin

Tämmöttis, Allan S.

Kinde

Viesti Kirjoittaja Kinde » 28 Helmi 2004 10:41

Vaneri ei tosiaankaan taivu kahteen suuntaan kerralla joten kylkiä muotoillessa on se otettava huomioon. Ilmiön voi havainollistaa itselleen esim palasella jäykkää kartonkia. Vanereita ei kannata liimata päälekkäin. Kylkiin riittää varmasti 6.5 mm vaneri. Pohjaan karituksen tiheydestä riippuen paksumpaa.8 mm riittää 5,5 m veneeseen hyvin. Mulla on useamman vuoden ja veneen kokemus vaneriveneistä kilpamootorivenepuolelta. Siellä käytetään edellä mainuttuja huomattavasti ohuempia materiaalivahvuuksia pinon hillitsemiseksi. Nyrkkisääntö on vaneriveneessä mielummin tiheä kaaritus kuin paksu vaneri. Vaneri on itsessään vetelää levyä joka vaatii tuekseen kunnoon kaarituksen. Vanerin heikkous on sen päädyt joihin vesi imeytyy helposti eikä enää tule ulos joten saumat ja liitokset on tehtävä huolellisesti. vanerien avoimet reunat on suljettava esim epoxilla. Vaneriveneen rakentamisesta on hyviä kirjoja esim Akateemisessa kirjakaupassa ja kirjastoissa.

Onnea ja Menestystä

Vastaa Viestiin