Olisko tietoa vannasputken ja puun välisen sauman tiivistyksestä puuveneelle terveellisellä tavalla, meinaa vuotaa juuresta vettä pilssiin jne. Olispa mahtava juttu jos joku osisi antaa reseptin tiivistykseen.
Kiitokset vastauksesta ja hyvistä ohjeista Wikumiehelle ja Pekalle, veneeni on nyt talviteloilla ja vannasputki otettu irti. Keväällä kun ilmat lämpenee alan töihin ja tiivistän vannasputken läpiviennin mainitsemallanne tavalla.
Vuotava vannasputken juuri
-
Vuotava vannasputken juuri
Viimeksi muokannut Valtsu, 12 Helmi 2004 10:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- wikumies
vannasputki
ohoi itse kun pelaan noitten pelejen kanssa niin olen laittanut mehiläisvahaa ensin sulattanut sen kattilassa ja sitten kaatanut pilssipuolelle putken juurelle ja siitä on tullut siisti sauma ja pitävä vahan voi myös lämmittää kädessä ja painella sen rakoihin silikoonia en suosittele koska se märännyttää minullakin on vielä sitä vahaa noin 1kg jäljellä kun sitä ei varmaan saa enää? T.WIKUMIES
-
- Viesti:
Mehiläisvaha ja steariini tai parafiini tai sitten ihan piki ovat olleet käytettyjä aineita tässä kohtaa. Mehiläisvaha on siitä hyvää että se jääkin vähän joustavaksi, puhdas parafiini tapaa olla niin kovaa että se rapsahtelee puusta irti. Kivikovasta kruunukynttilästä ei siis kannata vannasputken tiivistettä valaa. Jos sen kynttilästä tekee niin kannattaa katsoa että massa on niin pehmeää että siihen kynsi painuu.
Olen itse keitellyt pehmeämpää tavaraa mehiläisvahasta ja lirauttanut hyvän tilkan tervaa joukkoon. Paitsi että sillä tavalla pehmennetyllä vahalla on hyvä vahata purjelanka ommellessa, niin vähän pehmeämmäksi tehtynä se käy halkeamien ja rakojen täyttämiseen hyvin.
Vannasputken juuressa on itsellänikin pehmeää steariinia, mutta mikä vain noista käy. Kaiva vain mahdollisimman paljon siitä vanhasta tiivisteaineesta pois, lämmitä tarvittaessa. Jos vannasputki tulee ulos hankalasta paikkaa johon ei voi kaatamalla valaa niin tee pahvista vähän reunoja siihen ympärille. Ja sitten vain valu.
Pekka
Olen itse keitellyt pehmeämpää tavaraa mehiläisvahasta ja lirauttanut hyvän tilkan tervaa joukkoon. Paitsi että sillä tavalla pehmennetyllä vahalla on hyvä vahata purjelanka ommellessa, niin vähän pehmeämmäksi tehtynä se käy halkeamien ja rakojen täyttämiseen hyvin.
Vannasputken juuressa on itsellänikin pehmeää steariinia, mutta mikä vain noista käy. Kaiva vain mahdollisimman paljon siitä vanhasta tiivisteaineesta pois, lämmitä tarvittaessa. Jos vannasputki tulee ulos hankalasta paikkaa johon ei voi kaatamalla valaa niin tee pahvista vähän reunoja siihen ympärille. Ja sitten vain valu.
Pekka