Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
-
kms
Viesti
Kirjoittaja kms » 18 Joulu 2003 16:11
Tämänpäiväisen spämmini aiheena on kummallinen tumma aine, jota on imeytyneenä veneeni vesilinjan alapuolisiiin osiin. Mikäli onnistun, olen liittänyt alle kuvan kyseisestä ilmiöstä: Aluksi ajattelin sen olevan vain myrkkymaalia, mutta nyt olen alkanut epäillä bitumia tai jopa tervaa. Puu tämän aineen alla on tervettä ja kovaa, joten kyse ei ole varsinaisesta ongelmasta vaan lähinnä uteliaisuudesta. Voisiko joku viisaampi kertoa, mikä aine on ksyymyksessä. Vene on tuotu Ruotsista
t:kaapo
-
Tetto
Viesti
Kirjoittaja Tetto » 19 Joulu 2003 08:32
Vanhalta tervalta tuo näyttää. Itselläni on veneessä hieman samantapaista tullut myös bitumimatosta, jota oli laitettu puun ja "jääpeltien" väliin. Onko mitään hajuhavaintoja?
Hilma - 7.5m fiskariprojekti vanhalla kaksipyttyisellä Olympialla
-
Classic Marine / Robert
Viesti
Kirjoittaja Classic Marine / Robert » 19 Joulu 2003 08:39
Moi,
Jos vene on tuotu ruotsista niin aine on aika varmasti kivihiiliterva. Sitä on käytätty siellä aika paljon.
-
make.n
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja make.n » 20 Joulu 2003 00:59
Puulaji näyttäis havupuulta mutta toi oranssi on kyllä jotain lyijymönjää.Omassa fiskarissa osa alakerrasta oli käsiselty tuolla oranssilla tavaralla. Mahonkiin ei imeydy mutta mäntyyn menee kun synti ja on syvällä.
-
kms
Viesti
Kirjoittaja kms » 20 Joulu 2003 12:00
Joo, eli veneen runko on mäntyä ja oranssi on vanhaa lyijymönjää.
Tuosta mustasta kummallisuudesta vielä, että itsellänikin kävi mielessä, että se olisi tervaa. Kuumailmapuhalitimella lämmitettäessä, tummenee ja "nesteytyy" hyvin nopeasti, ja osa aineesta on imeytyneenä puun sisässä. No eikai tästä nyt sitten mitään ongelmaa tule, mutta kertokaa, jos minun pitää nyt välttää jotain tiettyjä maaleja tms - eli vaikeuttaako tuo terva joidenkin joidenkin pinnoitteiden kiinnipysymistä. Tarkoituksena on seuraavaksi kyllästää (myös sisältä), laittaa lyijymönjä ja lopuksi keväällä myrkkymaali.
t:kaapo