Tervehdys!
Tarkoitukseni on rakentaa vaneri/epoksi tuulilasivene. Olen tilannut piirrustukset Clark Craftilta (www.clarkcraft.com) jenkeistä, vene on Barracuda 18 Runabout. Ohjeissa luonnollisesti oletetaan, että joka jamppa rakentaa veneensä mahongista. Aion käyttää kotimaisia puulaatuja, olisiko alaa harrastaneilla neuvoja puulaatujen suhteen? (Vaneri, kaaret, puulaatujen lujuudet ja paksuudet?)
Lisäksi epäselvää on Suomen lait ja asetukset (turvallisuus ym.), jotka olisi otettava rakennuksessa huomioon. Siis kaikki pykälät pääpiirteissään 0-pisteestä siihen, että veneillään laillisesti?
Olisin helpottavista vastauksista kiitollinen!
Rakennusprojekti
-
Itselläni on alkamassa lähes samanlainen projekti ja pohdin samoja kysymyksiä. Rekisteröinti pitäisi onnistua, kunhan et mene myymään venettä alle viiden vuoden. Muuten joutuu tekemisiin EU-direktiivien kanssa ja se saattaa olla kotitarverakentajalle liian kova juttu. Mitä tulee puulajeihin, niin juttelin paikallisen ammattikoulun venepuolen opettajan kanssa ja hän oli sitä mieltä, kaarissa pitää olla kova puulaji (tammi tms.)
Pehmeissä kun ei kestä ruuvit kiinni. Pohjassa voisi käyttää paksumpaa vaneria ja vesirajan alapuoleinen osa pinnoittaa epoksilla.
Kyljet voisi olla joko vanerista tai kaksinkertainen laudoitus, siten että saumat tulee puskuun ja seuraava toinen kerros puoleen väliin edellisen sauman päälle.
Itse olen kallistumassa kuitenkin kolmikerroksisen ristiinlaminoinnin puolelle (kuten Tesoriinassa). Oma laite tulee olemaan jotain Dolvikin tyylistä ja moottori tulee olemaan perävetolaitteella, se oli lähtökohta projektille. Savotta tulee olemaan kova, kun ei noita veneitä ole aikaisemmin tullu rakennettua, mutta aikaa on ja paikka missä näprätä.
Yrityksen ja erehdyksen kautta sitä on tehty ennenkin ja lopuksi on opittu jopa jotankin. Joten vinkkejä otetaan tännekkin kiitollisuudella vastaan kaikesta mikä liittyy asiaan.
-jyrki-
Pehmeissä kun ei kestä ruuvit kiinni. Pohjassa voisi käyttää paksumpaa vaneria ja vesirajan alapuoleinen osa pinnoittaa epoksilla.
Kyljet voisi olla joko vanerista tai kaksinkertainen laudoitus, siten että saumat tulee puskuun ja seuraava toinen kerros puoleen väliin edellisen sauman päälle.
Itse olen kallistumassa kuitenkin kolmikerroksisen ristiinlaminoinnin puolelle (kuten Tesoriinassa). Oma laite tulee olemaan jotain Dolvikin tyylistä ja moottori tulee olemaan perävetolaitteella, se oli lähtökohta projektille. Savotta tulee olemaan kova, kun ei noita veneitä ole aikaisemmin tullu rakennettua, mutta aikaa on ja paikka missä näprätä.
Yrityksen ja erehdyksen kautta sitä on tehty ennenkin ja lopuksi on opittu jopa jotankin. Joten vinkkejä otetaan tännekkin kiitollisuudella vastaan kaikesta mikä liittyy asiaan.
-jyrki-