Potkuriakselin linjaus ja taliboksi
-
- Viestit: 111
- Liittynyt: 12 Joulu 2022 20:41
Potkuriakselin linjaus ja taliboksi
Aloitetaanpa uusi ketju asiasta, jossa pyytäisin vähän neuvoa ja kommentteja mahdollisista syistä sekä tarvittavista toimenpiteistä.
Eli veneessäni potkuriakseli on selvästi painunut alemmas. Huomasimme asian juuri ennen veneen nostoa, kun tunnistimme "kitkua" akselin pyöriessä puuta vasten. Tämä näkyy laipion läpiviennin kohdalla moottorinpuolipäässä, jossa akseli ottaa kiinni läpiviennin aukon alareunaan. Kuvassa alla näkyy selvästi. Otin kuvat myös kaikista moottorityynyistä. Akselissa ei ole niveltä.
1. Mistä tämä akselin linjauksen muutos voisi johtua?
2. mitä mieltä olette niiden silmämääräisestä moottorityynyjen kunnosta?
3. Miten lähtisitte korjaamaan akselin linjausta?
4 Onko tuolla "välilaakerilla", sekin kuvassa, joku virallinen nimi?
Eli veneessäni potkuriakseli on selvästi painunut alemmas. Huomasimme asian juuri ennen veneen nostoa, kun tunnistimme "kitkua" akselin pyöriessä puuta vasten. Tämä näkyy laipion läpiviennin kohdalla moottorinpuolipäässä, jossa akseli ottaa kiinni läpiviennin aukon alareunaan. Kuvassa alla näkyy selvästi. Otin kuvat myös kaikista moottorityynyistä. Akselissa ei ole niveltä.
1. Mistä tämä akselin linjauksen muutos voisi johtua?
2. mitä mieltä olette niiden silmämääräisestä moottorityynyjen kunnosta?
3. Miten lähtisitte korjaamaan akselin linjausta?
4 Onko tuolla "välilaakerilla", sekin kuvassa, joku virallinen nimi?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Viestit: 111
- Liittynyt: 12 Joulu 2022 20:41
Re: Potkuriakselin linjaus ja taliboksi
Lisää kuvia
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Viestit: 111
- Liittynyt: 12 Joulu 2022 20:41
Re: Potkuriakselin linjaus ja taliboksi
Tästä taliboksista olisin vielä kysynyt, että millä lähtisitte puhdistamaan tuon lukitusmutterin kierteitä? Boksi alkoi loppukaudesta hieman tiputtelemaan. Parina aikaisempana kesänä en ole huomannut minkäänlaista tiputtelua, eikä boksi ole kuitenkaan tuntunut kuumaltakaan, joten olen ollut huoleton sen suhteen. Alkanut tiputtelu oli muutama tippa ajon jälkeen minuutissa, joka sekin loppui itsestään jonkin ajan jälkeen veneen jäädessä laituriin. Vesivaseliinia olen lisännyt muutamia kertoja kaudessa boksiin.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
- ms.venla
- Viestit: 1043
- Liittynyt: 29 Loka 2009 21:43
Re: Potkuriakselin linjaus ja taliboksi
Tuo ”välilaakeri” vaikuttaisi olevan painelaakeri, joka ottaa potkurin työnnön vastaan. Itselläni oli painelaakerissa väljää ja samoiten perälaakeri, eli kumilaakeri oli väljä. Potkurinakseli hankasi vannasputkeen. Korjasin siten, että laakeroin painelaakerin uudelleen, vaihdoin myös kumilaakerin. Annoin painelaakerin pulttien olla löysällä. Teetin sorvissa nailonista ohjurit vannasputken kumpaakin päähän, tällä sain potkurinakselin keskitettyä vannasputken keskelle. Sitten kiristin painelaakerin ja otin nylon ohjurit pois. On pelannut jo vuosia taas hyvin.
- ms.venla
- Viestit: 1043
- Liittynyt: 29 Loka 2009 21:43
Re: Potkuriakselin linjaus ja taliboksi
Toinen vaihtoehto on, että tuo ”välilaakeri” on pelkkä tukilaakeri tuossa. Onko koneen ja potkurinakselin välissä niveltä? Jos on nivel, niin todennäköisesti kyseessä on painelaakeri. Onko venettä säilytetty talvisin hyvin? Perän roikkuminen saattaa vääntää akselin linjausta.
-
- Viestit: 99
- Liittynyt: 08 Heinä 2014 18:36
Re: Potkuriakselin linjaus ja taliboksi
Hyvän keskustelun avaus.
Oma tapani on ollut tarkistaa linjaus joka toinen vuosi. Veneeni runko on vahva ja jäykkä. Vene talvehtii kantavalla trailerilla hallissa. Poikkeamat linjauksessa yleensä tuntuvat moottorista tulevien värähtelyjen veneen rakenteissa.
Alla joitain ajatuksia.
1. Virhettä linjaukseen syntyy mm. kun moottorin kumityynyt menettävät ominaisuuttaan normaalin käytön aikana, vannasputken ulkopäässä oleva kumilaakeri kuluu, puu veneen rungossa muuttaa muotoaan tai kun jokin kokonaisuudessa yksinkertaisesti löystyy tai kuluu. Potkurin osuminen kiveen, köyden tarttuminen potkuriin tms. tapahtuma mikä on kohdistanut ulkoisia voimia potkuriin ja akselistoon.
2. Silmämääräisesti kuvissa näyttävät siltä että ovat säädettävissä uudelleen edelleen käytettäväksi. Onko vulkanoinnit ehjiä ?
3. Korjaisin mahdolliset virheet potkurista (vauriot lavoissa) ja akselista (vääntymä) sekä laakeroinnista (kumilaakeri välyksettömäksi, kannatin-/ tukilaakeriasetelman välykset yms.).
Keskittäisin potkuriakselin vannasputkeen, ensiksi ilman talipoksia. Puurakenteen läpimeno tai tukilaakeri tai talipoksi eivät määrää akselin linjaa.
Säätäisin moottorin aseman kumityynyjen säädöillä niin että kytkimen laippa kohdistuu täydellisesti ilman pienintäkään heittoa suoraan akselin laippaan.
4. Kutsuisin sitä vaikkapa tuki- tai kannatinlaakeriksi.
Oma tapani on ollut tarkistaa linjaus joka toinen vuosi. Veneeni runko on vahva ja jäykkä. Vene talvehtii kantavalla trailerilla hallissa. Poikkeamat linjauksessa yleensä tuntuvat moottorista tulevien värähtelyjen veneen rakenteissa.
Alla joitain ajatuksia.
1. Virhettä linjaukseen syntyy mm. kun moottorin kumityynyt menettävät ominaisuuttaan normaalin käytön aikana, vannasputken ulkopäässä oleva kumilaakeri kuluu, puu veneen rungossa muuttaa muotoaan tai kun jokin kokonaisuudessa yksinkertaisesti löystyy tai kuluu. Potkurin osuminen kiveen, köyden tarttuminen potkuriin tms. tapahtuma mikä on kohdistanut ulkoisia voimia potkuriin ja akselistoon.
2. Silmämääräisesti kuvissa näyttävät siltä että ovat säädettävissä uudelleen edelleen käytettäväksi. Onko vulkanoinnit ehjiä ?
3. Korjaisin mahdolliset virheet potkurista (vauriot lavoissa) ja akselista (vääntymä) sekä laakeroinnista (kumilaakeri välyksettömäksi, kannatin-/ tukilaakeriasetelman välykset yms.).
Keskittäisin potkuriakselin vannasputkeen, ensiksi ilman talipoksia. Puurakenteen läpimeno tai tukilaakeri tai talipoksi eivät määrää akselin linjaa.
Säätäisin moottorin aseman kumityynyjen säädöillä niin että kytkimen laippa kohdistuu täydellisesti ilman pienintäkään heittoa suoraan akselin laippaan.
4. Kutsuisin sitä vaikkapa tuki- tai kannatinlaakeriksi.
-
- Viestit: 111
- Liittynyt: 12 Joulu 2022 20:41
Re: Potkuriakselin linjaus ja taliboksi
Kiitos paljon ms.venla ja pesäpaatti hyvistä kommenteista. Vene on nyt ollut käytössäni kolmena kesänä ja korjasin rungon painokaaria sekä pari veistokaarta myös keväällä 23. Jäin miettimään silloin, kun oli useampi peräkkäinen painokaari poikki, että onkohan ollut jossain vaiheessa huonosti tuettuna talvisäilytyksen aikana "entisessä elämässä". Tämä on perähytillinen fiskari, jossa moottori on heti ajohytin edessä käytännössä puolivälissä runkoa. Kaikki korjaukset olivat moottorista kohti keulaa. Korjauksen jälkeen, sekä kunnon talvikauden tuennan ansiosta runko on varmaan hiukan muuttanut muotoaan, ainakin vuodot ovat olleet lähes olemattomia laskun yhteydessä. Pitääpä pohtia toimenpiteitä näiden kommenttien perusteella. Minusta nuo korvakot vaikuttavat hyviltä vielä ja niissä oli mandollisuus säätöön kyllä. Todennäköisesti minulla tulee vielä lisää kysyttävää tästä linjauksesta sekä myös talipoksista.
Liitän tähän vielä kuvan veneestä kellumasta ulkomerellä Hailuodon takana viime kesältä.
Liitän tähän vielä kuvan veneestä kellumasta ulkomerellä Hailuodon takana viime kesältä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Viestit: 2184
- Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31
Re: Potkuriakselin linjaus ja taliboksi
Näyttää, ainakin pari noista kumityynyjen keskpulteista painuneen syvemmälle kumiin, sekä niitten vulkanointi on alkanut pettää. Kone painunut alemmaksi, irroittamalla akselin laippa kytkimestä ja vetämällä taapäin pois olakkeelta on helppo tarkistaa miten paljon kone on painunut.
Kannattaa ottaa ainakin pari kumityynyä irti ja tarkastaa ne alapuolelta, saattaa jopa ko pultit olevan päin konepetiä?
Sen kierteen voi puhdistaa teräsharjalla, tosin kun avaat boksin, tyhjennät ja pakkaat sen uudestaan, niin se lukkomutterikin jää eteenpäin nykyisestä paikastaan. Samalla voi poistaa mitääntekemättömän sinkin akselilta.
Kannattaa ottaa ainakin pari kumityynyä irti ja tarkastaa ne alapuolelta, saattaa jopa ko pultit olevan päin konepetiä?
Sen kierteen voi puhdistaa teräsharjalla, tosin kun avaat boksin, tyhjennät ja pakkaat sen uudestaan, niin se lukkomutterikin jää eteenpäin nykyisestä paikastaan. Samalla voi poistaa mitääntekemättömän sinkin akselilta.
-
- Viestit: 111
- Liittynyt: 12 Joulu 2022 20:41
Re: Potkuriakselin linjaus ja taliboksi
Kiitos Matille, joo pitääpä kokeilla näitä neuvoja, miten muuten se vannasputken ulkopäässä oleva kumilaakeri testataan/todetaan väljäksi? Tuntuuko siinä selvä klappi kun on kulunut?
-
- Viestit: 99
- Liittynyt: 08 Heinä 2014 18:36
Re: Potkuriakselin linjaus ja taliboksi
Kun otat akselin irti kytkimestä ja vedät sitä hieman taaksepäin, tunnustele potkurista vetämällä sivuun, vääntämällä eri suuntiin, pyörittämällä, tuntuuko akselin ja kumilaaketin välissä klappia.
Mikä on akselin halkaisija ? Ainakin millimetrimitoituksella olevia laakereita on saatavissa hyvin ja kohtuu edullisesti. Yleensä se kumilaakeriholkki on helposti vaihdettavissa sinne läpiviennin sisään.
Mikä on akselin halkaisija ? Ainakin millimetrimitoituksella olevia laakereita on saatavissa hyvin ja kohtuu edullisesti. Yleensä se kumilaakeriholkki on helposti vaihdettavissa sinne läpiviennin sisään.
-
- Viestit: 111
- Liittynyt: 12 Joulu 2022 20:41
Re: Potkuriakselin linjaus ja taliboksi
Tervehdys, hieno homma. Mittasin tuon akselin, niin 30 mm oli. Talinauhaa taitaa olla myös eri vahvuuksia, sekin varmaan selviää mittaamalla, mitä tuohon pakettiin kuuluu olla... Pitää käydä ostamassa työkalut, jolla saa noin isot mutterit auki.
-
- Viestit: 111
- Liittynyt: 12 Joulu 2022 20:41
Re: Potkuriakselin linjaus ja taliboksi
Taliboksi on aukaistu ja samalla otin sen sinkin pois akselin ympäriltä. Kuten kierteistä pystyi päättelemään, eipä siellä hirveästi tiivistenauhaa ollut enää jäljellä, en vielä kaivanut vanhoja pois. Nyt kun vaan löytyy oikean vahvuista tiivistenauhaa, niin sen voi pakata uudelleen. Viistoliitos lienee paras tiivisteelle ja kierros kerrallaan renkuloita ja liitokset eri kohdille? Onko siihen mitään karkeaa sääntöä, miten se alkukiristys kannattaa tehdä. Vesillä voi sitten kiristellä loppuun ja seurata lämpöä ajossa. Tuleeko mieleen muuta tähän liittyen? Mistä tuota nauhaa olette hankkineet ja mikä sen virallinen nimi on?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Viestit: 2184
- Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31