Kumpuselkä vuosimallia 2002 kunnostus kuuden vuoden varastoinnin jälkeen

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Silmaauki
Viestit: 21
Liittynyt: 16 Heinä 2023 15:02

Re: Kumpuselkä vuosimallia 2002 kunnostus kuuden vuoden varastoinnin jälkeen

Viesti Kirjoittaja Silmaauki » 08 Elo 2024 19:38

Jaaha, ilo oli ennenaikaista. Tänään ajelulla jo vartin jälkeen hälytti lämmöistä. Lämmönvaihdin kädellä kokeillen todella kuuma. Sammutin koneen ja varovasti makeavesipuolen korkki auki. Painetta oli kovin ja siellähän vesi (se vähä mikä oli) kiehui. Lisäsin koneeseen vettä ja sen jälkeen ajossa kone jäähtyi huomattavasti. Kättä pystyi jo pitämään lämmönvaihtimen päällä.

Juuri hieman ennen lämpöjen hälytystä ihmettelin, miksi glygoli haisi? Nostin koneen suojakantta, mutta siinä en huomannut hajua.

Onkohan tuossa nyt lämmönvaihtimessa jokin mikroskoopinen halkeama, josta se pääsee häviämään merivesipuolelle. Tästä voisi johtua, että haistoin glygolia siinä ajaessa. Pakoputki kun on siinä ihan vieressä. Ehkä toi lämmönvaihdin on nyt jotenkin rikki.

Pienenä kevennyksenä lämmönvaihtimen osanumerolla googlatessani löysin tasan yhden paikan, jossa lämmönvaihtimelle löytyi hinta.
https://yacht-supply24.com/catalog/spar ... or-2-50he/

Ei toi pikkasen vajaa 35 000 euroa nyt niin paljon ole. :D

Silmaauki
Viestit: 21
Liittynyt: 16 Heinä 2023 15:02

Re: Kumpuselkä vuosimallia 2002 kunnostus kuuden vuoden varastoinnin jälkeen

Viesti Kirjoittaja Silmaauki » 08 Elo 2024 19:40

Tarkoitus olis nyt veneen noston jälkeen ottaa tuo lämmönvaihdin irti ja tarkistettavaksi/korjattavaksi.

Avatar
ms.venla
Viestit: 1043
Liittynyt: 29 Loka 2009 21:43

Re: Kumpuselkä vuosimallia 2002 kunnostus kuuden vuoden varastoinnin jälkeen

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 09 Elo 2024 07:02

Minulla oli yhdessä koneessa keittämis ongelma, joka johtui siitä, että paisuntasäiliön korkki ei ollut tiivis. Kone vaati paineen, että vesi kiertää. Ilman painetta kiehui aina. Koneissa on omituisia ominaisuuksia välillä.

Silmaauki
Viestit: 21
Liittynyt: 16 Heinä 2023 15:02

Re: Kumpuselkä vuosimallia 2002 kunnostus kuuden vuoden varastoinnin jälkeen

Viesti Kirjoittaja Silmaauki » 09 Elo 2024 20:50

Ok, pitää tuokin huomioida.

Avatar
Qubik
Viestit: 1090
Liittynyt: 03 Huhti 2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kumpuselkä vuosimallia 2002 kunnostus kuuden vuoden varastoinnin jälkeen

Viesti Kirjoittaja Qubik » 11 Elo 2024 07:44

Jäähtäri ei helposti meriveden puolelle häviä, kun merivesi on korkemmalla paineella. Impeller-pumppu tekee paineen, kiertovesipumppu ei. Joten kiehumiselle täytyy olla muu syy. Huono/väliä kiertovesipumppu, tukkeutunut lämmänvaihdin tai huono merivedenkierto.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Silmaauki
Viestit: 21
Liittynyt: 16 Heinä 2023 15:02

Re: Kumpuselkä vuosimallia 2002 kunnostus kuuden vuoden varastoinnin jälkeen

Viesti Kirjoittaja Silmaauki » 11 Elo 2024 23:42

Merivedenkierto ainakin mielestäni toimii. Lämmönvaihdinta olen epäillyt. Mutta miten tuon kirtovesipumpun ongelman voisi testata?

Silmaauki
Viestit: 21
Liittynyt: 16 Heinä 2023 15:02

Re: Kumpuselkä vuosimallia 2002 kunnostus kuuden vuoden varastoinnin jälkeen

Viesti Kirjoittaja Silmaauki » 11 Elo 2024 23:44

Mutta jos siellä on vuoto ja lämpö nousee lämmönvaihtimessa, niin silloin ehkä paine on suurempi ja jäähdytysneste menee merivesipuolelle?

Avatar
Qubik
Viestit: 1090
Liittynyt: 03 Huhti 2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kumpuselkä vuosimallia 2002 kunnostus kuuden vuoden varastoinnin jälkeen

Viesti Kirjoittaja Qubik » 12 Elo 2024 13:00

Korkin päästöraja on 0,7 bar. Eli jokatapauksessa tulee korkista yli. Ainoa mahdollisuus on, että pakosarjassa on halkeama ja se painaa ne jäähtärit sinne ja sieltä pakoputkeen. Silliin on valkoinen savu hyvä merkki. Tyhjäkäynnillä ja kuumalla konella helposti havaittavissa
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

meikäläinen
Viestit: 9
Liittynyt: 28 Loka 2017 15:31

Re: Kumpuselkä vuosimallia 2002 kunnostus kuuden vuoden varastoinnin jälkeen

Viesti Kirjoittaja meikäläinen » 12 Elo 2024 18:07

Oletko varma, ettei ole kannentiiviste entinen. Itsellä pari vuotta sitten samanlaiset oireet. Oli kannentiiviste mennyt, vuosi niin vähän glykolia, ettei näkynyt ulkoa päin. Nesteet hävisi pikkuhiljaa ja teki painetta paisariin.

Silmaauki
Viestit: 21
Liittynyt: 16 Heinä 2023 15:02

Re: Kumpuselkä vuosimallia 2002 kunnostus kuuden vuoden varastoinnin jälkeen

Viesti Kirjoittaja Silmaauki » 12 Elo 2024 19:39

Vielä en ole varma mistään. Hyvä kun vinkkejä satelee.

Silmaauki
Viestit: 21
Liittynyt: 16 Heinä 2023 15:02

Re: Kumpuselkä vuosimallia 2002 kunnostus kuuden vuoden varastoinnin jälkeen

Viesti Kirjoittaja Silmaauki » 15 Syys 2024 11:49

Tässä on kyljen kohdalla kapeassa kansilaudassa pieni lahovaurio. Lauta on haljennut, ja siitä lakkauksen pettäessä vesi päässyt halkeamaan ja sitten ajan kanssa lahottanut sen läpi. Puukolla kevyesti lahoa kaivellessa siinä on läpilaudan noin 10cm pitkä ja pari-kolme senttiä leveä laho. Miten tuollainen on paras korjata? Muistelisin nähneeni joskus videoita, joissa paikan laittoa puuhun on kuvattu, mutta nyt en taas löydä mitään. Täyteaineitakin varmaan on, mutta tuommoisen osalta varmaan paras on laittaa siihen puupalikkaa keskelle.

Avatar
ms.venla
Viestit: 1043
Liittynyt: 29 Loka 2009 21:43

Re: Kumpuselkä vuosimallia 2002 kunnostus kuuden vuoden varastoinnin jälkeen

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 18 Syys 2024 21:06

Omassa veneessä vastaavaa halkeamaa vähän suurensin taltalla, sitten sekoitin mahonkipölystä ja epoksista massan jolla täytin kolon. Ainakin viime vuodet on toiminut hyvin tämä korjaus

Vastaa Viestiin