Kumpuselkäläinen Sirkka

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Yline
Viestit: 11
Liittynyt: 29.07.2022 21:59

Kumpuselkäläinen Sirkka

Viesti Kirjoittaja Yline » 26.09.2022 10:41

Ajattelin alkaa pitämään pientä blogia uuden tulokkaan Sirkan "pintaremontista". Sirkka on vuonna 1984 valmistunut Merikarvialainen, jota on hieman päässyt jo ajan hammas pureskelemaan. Tietojeni mukaan Sirkka on ollut ensimmäisellä omistajalla vuoteen 2005 asti Uudessakaupungissa. Toisen omistajan menehdyttyä ~2012 vene siirtyi perikunnalle Kangasalalle, mistä kävin sen itse noutamassa. Taidan itse olla foorumin seuraavaa sukupolvea, < 30V, mutta kuitenkin puuveneiden kanssa aloittanut harjoittelut jo kymmenkunta vuotta sitten. Tämä on nyt ensimmäinen oma puuvene, mutta toivottovasti ei viimeinen.

IMG20220704183456_2.jpg

Paatti tuli noudettua keskikesällä, mutta häät ja häämatkat päälle meni haittaamaan hiukan harrastuksia. Eikö ollut kuitenkin hyvä huomenlahja rouvalle ;-) :)) Eilen kuitenkin saatiin Sirkan purkutyöt valmiiksi ja Veneveistämö J. Kumpuselkä pääsee aloittamaan ensimmäiset korjaustyöt.

IMG20220925161514_2.jpg

Kumpuselän työlista:
- Keulapenkin sekä hytin etureunassa olevat kaaret ovat kärsineet valumisvesistä ja ovat pahasti lahonneet -> uusitaan
- Tässä vuosimallissa on ollut kantäkkien päällä muovimatto, joka on tehokkaasti pitänyt sen kosteana ja lahottanut kantäkkien lisäksi rungon ylintä lautaa -> Laudan yläreunasta lahot pois ja uutta puuta tilalle + uudet kantäkit
- Hytti piti purkaa, jotta päästiin kantäkit uusimaan ja samalla sekin tehdään uusiksi massiivipuusta

Kumpuselkä tekee isommat puutyöt edelle mainittuihin, jonka jälkeen itse hoidan hionnat, viimeistelyt ja pintatyöt. He työstävät paattia täytehommina pitkin syksyä ja varmaan kuukauden parin päästä saan sen omaan talliin ja pääsen jatkamaan eteenpäin.

Tässä välissä paatti käy sooda?puhalluksessa.

Jonka jälkeen alkaa isommat työvaiheet, jotka jäävät itselle:
- Kuidutus vesirajaan. Toivoin ettei tarvitsisi tähän mennä, mutta purkutöiden jälkeen Kumpuselkä oli sitä mieltä että paremman saa kun korjataan lahot ja laitetaan kuitu vesirajaan asti. Oma budjetti/aika ei riitä haljenneiden pohjalautojen vaihtoon sekä niittien uusintaan.
- Kyllästys
- Hytin sisustus, uusi konekoppa, ovet/ikkunat + helat, penkkien teko
- Avotilan penkit + keulapenkkiin uusi tankki, akku, lämmitin
- Moottorin huolto ja merivesisuodattimen lisäys
- Lakkaus

Mahtaako ensi vuoden Juhannus tulla liian nopeasti 8}

-Yline
bebc8ed2ac1b2092-large.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Yline
Viestit: 11
Liittynyt: 29.07.2022 21:59

Re: Kumpuselkäläinen Sirkka

Viesti Kirjoittaja Yline » 26.09.2022 14:52

Vielä muutamia kuvia sisustuksesta ennen purkua:

IMG20220818174712_2.jpg
IMG20220818174745_2.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: Kumpuselkäläinen Sirkka

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 27.09.2022 0:11

Mukava seurata projektin edistymistä! Terve tuloa palstalle

flipper
Viestit: 32
Liittynyt: 14.10.2006 13:56
Paikkakunta: Pori

Re: Kumpuselkäläinen Sirkka

Viesti Kirjoittaja flipper » 02.11.2022 17:40

Morjesta, todella mielenkiintoinen projekti ja pitkä tehtävälista kyllä. Itse hommasin myös kumpuselkäläisen muutama vuosi sitten ja kyllähän siinä aika kuluu. Paatti oli viime vuoden kesällä veistämöllä koneen vaihdossa, kun vanha oli jo loppu. Pistettiin uusi volvo penta, tekivät hyvää työtä ja ripeästi hoitui. Mulla youtube kanava JMerkku mistä löytyy materiaalia oman paatin kunnostuksista. Pistä ihmeessä kuvia projektin varrelta ja hytin rakennuksesta.
Wickströmmi

MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Kumpuselkäläinen Sirkka

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 05.11.2022 0:44

Terve,

Oikea meininki.

Tämä Kumpuselän veistämö on aina välillä näkynyt puuvene-scenessä. Jotenkin jäänyt minulle vieraaksi, en edes tiennyt että on vielä olemassa.
Tuhtia remonttia teettekin. Retkivene on sitten tavoitteena? Jäin tuota ehdotettua lasikuidustusta miettimään.. Sitä perinteisesti jotkut pitävät huononakin hommana. Kannessa oli jo kosteusmurhetta ollut muovin myötä, niin se sama voi olla edessä myös pohjassa. Toisaalta vene on käytännössä tiivis, kun on lasikuitukerros pohjassa. Etu sekin, ja varmasti helpottaa asioita keväällä. No, varmasti on perusteltu ajatus takana. Omassani oli myös sivukansia lasikuiduttettu, ja ongelmia on. Toiselta puolen otin jo lasikuidun pois, ja onneksi oli ehjä mahonki alla. Toista puolta mietin, mutta en tiedä onko tänä talvena se homma.

Kirjoittele ihmeessä tänne hankkeen edistymisestä. Palsta on ehkä vähän hiljainen, mutta toisaalta se muuttuu sillä että kirjoitellaan. Some aikoinaan hiljensi menoa ilmeisesti, mutta eipä esim Fb:n ryhmät tänä päivänä kovin hyödyllisiä ole harrastustiedon löytämiseen. :-)

seppo
Viestit: 225
Liittynyt: 14.06.2012 22:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kumpuselkäläinen Sirkka

Viesti Kirjoittaja seppo » 08.11.2022 19:13

Hyvä kun saadaan aktiivisuutta palstalle. Onnea projektiin ja mahtavaa jos saadaan lukea siitä. Jos kuidutukseen on tosiaan mentävä niin epoksilla tehtynä kuulemma paljon parempi, joskin tosin kalliimpi.

Avatar
Qubik
Viestit: 1058
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kumpuselkäläinen Sirkka

Viesti Kirjoittaja Qubik » 09.01.2023 12:09

mä olen kuiduttanut tasan 2 vanerivenetta. tasapohjasta. Molemmat työn tilaajat on ollut lopulta sitä mieltä, että puumaterjaalille ja vanereiden vaihdolle olisi mennyt vähemmän rahaa ja aikaa. Ja lopputuloksena edeleen on vene, missä laho on tulossa, kysymys van siitä, että onko ensvuonna tai siitä seurvaalla. Jospa harkitset hartsin, maton hiomapapereiden yms kustannuksia laskiesä, paljonko tulisi maksamaan, jos teetät ne laudojen vaihdot ammattilaisella. Toiset pystyy ne tekee ihan järkihintaan.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: Kumpuselkäläinen Sirkka

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 16.01.2023 23:47

Olen täsmälleen samaa mieltä. Itse kyllä vaihtaisin laudat. Olen jopa itse ilman alan koulutusta vaihtanut kolme lautaa limisaumaiseen veneeseen. Kun saa nätisti vanhan laudan purettua ja ostaa hyvää puutavaraa, niin ei siihen ammattilaiselta mene kauaa.

Yline
Viestit: 11
Liittynyt: 29.07.2022 21:59

Re: Kumpuselkäläinen Sirkka

Viesti Kirjoittaja Yline » 01.02.2023 14:57

Vähän aikaa taas vierähtänyt ja paatti on vieläkin Kumpuselällä. Ehkä se vielä kesäksi saadaan ajoon :))

- Kantäkit uusittu
- Hytti hyvässä vaiheessa, seuraavaksi katon rimoitus ja luukkujen teot.

Kiitos kaikille kommenteista.

JMerkun videoita katseltu ja hyvännäköistä tekemistä myös siellä.

@Mösteri, Kumpuselällä on Merikarvian Köörtilässä yhä paljon toimintaa. Siellä työstetään puupaatteja kahden miehen voimin, pääosin kunnostusta mutta jokusia uusiakin he tekevät välillä.

Tiesin että tuo kuidutus herättää paljon mielipiteitä ja olen ollut sen kanssa kahden vaiheilla. Täällä suunnalla on kuitenkin ollut paljon hyviä kokemuksia tuosta vesirajaan asti kuiduttamisesta ja jos sen tekee huolella niin on myös hyvin pitkäikäinen ratkaisu. Katsotaan miltä pohja vielä näyttää puhalluksen jälkeen, mutta todennäkösesti menen epoksia sinne hieman suttaamaan 8}

IMG20221219140549.jpg
IMG-20230118-WA0001.jpg
IMG-20230127-WA0004.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Yline
Viestit: 11
Liittynyt: 29.07.2022 21:59

Re: Kumpuselkäläinen Sirkka

Viesti Kirjoittaja Yline » 01.02.2023 15:05

Sopiva traileri tuli huutokaupassa vastaan syksyllä ja se päätyikin omaan pihaan. Väkertelin siihen tuollaisen dollyn, niin ei tarvitse traktoria lainailla mistään jos pihassa tarvii sitä siirrellä. Vielä tarvisi poistaa tuolta rungon ja akselin välistä ylimääräinen I-palkki, jotta mahtuu veneen kanssa paremmin halliin sisälle.

IMG20221112151002.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Yline
Viestit: 11
Liittynyt: 29.07.2022 21:59

Re: Kumpuselkäläinen Sirkka

Viesti Kirjoittaja Yline » 08.02.2023 11:59

Kävin viemässä Kumpuselkään kattorimat ja tuli samalla näpsästyä pari kuvaa nykytilanteesta. Heidän työlistallaan vielä törmäyslistan asennus/viimeistely, katon rimoitus ja kattoluukun tekeminen. 9-viikolla tarkoitus siirtää vene omaan talliin ja aloittaa asap rungon kyllästys.

Pro-Tip kaikille harrastelijoille joilla ei ole kaikkia isoja puuntyöstökoneita omassa tallissaan. Paikallasilla kansalaisopistoilla on puutyökursseja, jossa pääsee käyttämään koulun puutyöluokkaa varsin kohtuulliseen hintaan, esim Porin seudulla Meri-Porin yhteinäiskoulun puutyöluokka on 10/10.

IMG20230208084526.jpg

IMG20230208084450.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

flipper
Viestit: 32
Liittynyt: 14.10.2006 13:56
Paikkakunta: Pori

Re: Kumpuselkäläinen Sirkka

Viesti Kirjoittaja flipper » 09.02.2023 14:47

No huh. Nyt on kyllä tulossa niin komiaa hyttiä ja kantäkkiä, että kateeksi käy. Minulla on alkuperäinen hytti, joka on mahonkivaneria mutta kyllä
mänty on komian näköistä. Itellä en osaa ihan sanoa millaiset kantäkit ja makuuhytin katto alun perin ollut, koska joku lyönyt jossain vaiheessa teakin päälle. Lakattu mäntykansi on niin paljon paremman näköinen, eikä ole sitä joka vuotista saumojen tarkkailua.
Ajohytin kattoon tuli ilmeisesti (jos kuvia oikein tulkitsen) vaneri pohjalle, jonka päälle tulee rimoitus?
Mulla on katto niin ikään kokonaan vaneria, muuten hyvässä kunnossa, mutta reunoilta paikoitellen alkanut pehmenemään. Ehkä jossain vaiheessa
menee uusiksi. Pistä ihmeessä kuvia rimoituksesta.
En tiennytkään tuosta puutyökurssi mahdollisuudesta, vaikka asutaan Meri-Porin koulun vieressä. Hyvä vinkki!!

JMerkku
Wickströmmi

Yline
Viestit: 11
Liittynyt: 29.07.2022 21:59

Re: Kumpuselkäläinen Sirkka

Viesti Kirjoittaja Yline » 09.02.2023 18:06

Jep, hienoa jälkeä tulee kyllä Kumpuselästä.

Kattorimoituksen alle tulee tosiaan tuo vanerilevy, joka huolehtii ettei pienet vuodot tule sisälle asti, tiedä sitten onko se hyvä vai huono mutta täytyy pitää lakkapinta kunnossa :))

Noniin, hyvä että tuli heti vinkille käyttöä! Siellä itsekin työstän kerran viikossa puuosia paattiin tämän kevään.

Yline
Viestit: 11
Liittynyt: 29.07.2022 21:59

Re: Kumpuselkäläinen Sirkka

Viesti Kirjoittaja Yline » 16.03.2023 9:16

Sirkka siirretty omaan talliin. Viime viikon perjantaina sattui olemaan onneksi sopiva pakkaspäivä ja siirto sujui hyvin ilman isompaa suojausta.

IMG_20230312_162723.jpg

Hallin ovi oli nippanappa riittävä, mutta pienellä vekslauksella saatiin se pakitettua sisälle.

IMG20230310145605.jpg

Tiputettiin paatti trailerilta ja kipattiin se kyljelleen. Kahteen mieheen kaato onnistui melko helposti, kylki makaa renkaiden päällä ja kölin juuressa on parrut nostamassa köliä irti maasta.

IMG20230314174756.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

flipper
Viestit: 32
Liittynyt: 14.10.2006 13:56
Paikkakunta: Pori

Re: Kumpuselkäläinen Sirkka

Viesti Kirjoittaja flipper » 16.03.2023 19:46

Morjesta. On kyllä sen verran terveen näkönen pohja, että kandee miettiä sitä kuidutusta. Mulla oli samannäkönen kun otin maalit veks. Ihan hirveet raot ja meinasin ettei ikinä pysy pinnalla. Mutta kun tarpeeks näki vaivaa + ruuveja, niittejä, kittiä, öljyä ja 8 kerrosta maalia, niin hyvä tuli. Ei tarvi turvottaa maissa. Kyllä se nyt veteen mennessä vähän tihuttaa sieltä täältä mutta hyvin on turvonnut paris päivässä umpeen. Kattoo sitten mitä tulevaisuus tuo tullessaan...

Terv JMerkku
Wickströmmi

Vastaa Viestiin