rimakanootti

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
ajappinen
Viestit: 1
Liittynyt: 15.01.2022 1:44

rimakanootti

Viesti Kirjoittaja ajappinen » 15.01.2022 1:50

Moi, mun olis nyt kevään aikana tarkotus rakentaa rimakanootti mutta mulla ei ole mitään tietoa mistä siihen saisi sopivia luatoja. Käykö perus rautakaupan rakennuspuutavara vai onko niisä jotain huonoja ominaisuuksia. Puulaudoiksi kävisi haapa, mänty ja kuusi.

esim
https://www.k-rauta.fi/tuote/sahattu-25 ... 0400430262

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: rimakanootti

Viesti Kirjoittaja matti » 15.01.2022 10:47

Yhden rimakanootin rakentaneena oksattomuus puutavarassa on lähes välttämätöntä!
Tuollaisessa rautakaupan lautatavarassa on oksia, tosin jos pääset itse valkkaamaan isosta määrästä, niin voi löytyä, eihän kanoottiin tarvi järin suurta määrää.
Mäntyä vois löytyä oksattomana helpommin kuin kuusta.
Laudan voi jatkaa oksattomaksi viistoliitoksella (yksittäinen oksa) ennen sen sahaamista rimoiksi.
50x 200-250 mm lankku on sahattu isosta puusta=tyvitukista, niistä löytyy kohtuu helposti oksattomia/lähes oksattomia valkkaamalla- vaatii miel. pöytäsirkkelin(tai kookkaan käsisirkkelin=sahaussyvyys yli 50mm) rimojen sahaukseen.

(harmi, tein ennen joulua lauteet isoon saunaan 2 v kuivaneesta 40mm oksattomasta haavasta, sitä ei ole enään...) :-(
Missäpäin suomea, täältä kaakosta vois löytyä haapaa?

Matti

Edit; paitovei, mulla on rimakanootin mallikaaret ja runkopukki, voisin luopua niistä rahallista korvausta vastaan. :))

JT
Viestit: 192
Liittynyt: 14.10.2003 1:36
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: rimakanootti

Viesti Kirjoittaja JT » 21.01.2022 2:36

Matin kanssa samaa mieltä. Jos noin isoon projektiin alkaa, niin ei rautakaupan tavarasta. Laita ostetaan ilmoitus jonnekin. Varmasti löytyy parempaa tavaraa. Ja kun aloitat niin kuvia foorumille meidän muiden iloksi!!

Avatar
Qubik
Viestit: 1058
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: rimakanootti

Viesti Kirjoittaja Qubik » 22.01.2022 12:33

Facebookin forumeissä on viimeaikoina ollut tarjolla monipuolista puutavara juuri laatua etsiville. Jos siltä löytyisi. Tai vaihtoehtoisesti suoran listoja valmistavaan sahaamon kannatta ollaa yhteydessä. Rimojen valmistaminen on työläs, eritoten jos ei ole hyviä/kalliita työkaluja jo entuudesta.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Vastaa Viestiin