Akku onklema

Puuveneiden sähkölaitteet. Sytytys- lataus- ja lisälaitteet.
JussiA
Viestit: 300
Liittynyt: 27.02.2005 19:25

Re: Akku onklema

Viesti Kirjoittaja JussiA » 12.05.2010 9:55

Olispa tiennyt tämän vuosi sitten. nimim tekninen sauhu karkasi, juurikin nuo laturin diodit ottivat itseensä. (Olis varmaan voinut jotain päätellä siitä että toista kenkää piti vähän avittaa vasaralla paikalleen.. :P )

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Akku onklema

Viesti Kirjoittaja matti » 24.02.2011 20:45

Sopinee tähän topikkiin; tällä foorumilla kun tuntuu olevan kaikenmaailman asiantuntijoita, niin kysäsempä, että minkälaiset käyttöakut olisi paras laittaa rojektiin ???
Vaihtoehto 1. tavalliset isot lyijyakut, esim 2x 180ah-vast, hintaluokka n.1€/ah
2.ns syväpurkausakut, trojan tms 4x6v/160ah, hintal. 2€/ah
3. AGM-akut hl 3€/ah
4. GEL-akut hl 3€/ah
5. jokin muu??
Exide-akun mainoksessa lukee, että geeliakuilla selviää 30% pienemmällä kapasiteetilla kuin tav. ?????
Starttiakuksi ostin jo viime kesänä sinikantisen Optima 75ah akun. (maksoin reilu 200€)

Suljettujen gel ja agm akkujen etu on ettei tarvitse ainakaan järjestää mitään akkulaatikon tuuletusta, tosi esim. 250k€ maksavassa ranskalaisessa veneessä on tavalliset avoimet lyijyakut vasemman perähytin punkan alla ilman mitään sen kummempaa tuuletusta?

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Akku onklema

Viesti Kirjoittaja matti » 25.02.2011 8:38

Kysymyksen tarkoitus oli valottaa itselleni, että onko mitään järkeä sijoittaa rahaa kalliisiin akkuihin.
Ts jos ostan kaksi "tavallista" 150ah, koska jo 180ah ovat leveydeltään ilm liikaa tilaan, maksan jotain 300€, kestävät 3-5v.
Vaihtoehtoisesti 2x150 gel maksavat paljon enemmin(messuilla näkyi lattialla hintalapussa 420€/kpl)todennäköisesti jää maksettavaksi yht yli 600€, pitäisi kestää liki kymmenen vuotta, kestäävätköhän????


Matti

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Akku onklema

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 25.02.2011 10:05

Eikä kukaan ole saanut minua vakuuttuneeksi lyijyakkujen lyhyestä, 3-5 vuotta, käyttöiästä - oikeastaan päinvastoin sillä viime vuosina niin autoihin kuin veneisiin vaihtamani akut ovat olleet kaikki lähes murkkuikäisiä ihmisiässä mitattuna...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08.08.2003 13:35

Re: Akku onklema

Viesti Kirjoittaja Ande » 25.02.2011 10:06

Tuosta tulikin mieleeni miten tuo tuuletus pitäisi järjestää?
Kesäällä kuuntelin punkan alta kuuluvaa pulputusta
laturin ladatessa akkuja ja mieleeni tuli, että tällä hetkellä kaikki
kaasu mitä siitä vapautuu menee pilssiin. Olisi ehkä hieman turvallisempi olo jos
akut olisi laatikossa ja kannesta tarpeeksi iso letku ulos vai miten?
E mare libertas

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Akku onklema

Viesti Kirjoittaja Northling » 25.02.2011 10:52

Moro

Meillä on starttiakkuna tavallinen 60 Ah
Hupiakkuina 2 kpl 120-140 Ah tavallista paksu/massalevyakkua (onks se sitten syväpurku-vapaa-ajan-akku).
Kestivät hyvin 6 vuotta kunnes kylvetin ne merivedessä ja menivät "suolavesioikkariin"
Virtaa riittää normi käytössä hyvin, koskaan ei ole kyykänneet. Käytössä kompurajääkaappi, läppäri, painevesi, valoja. Latailen maista aina kun on mahdollista, mutta useamman päivän riittää virtaa, vaikka päivät seilataankin ja kone käy vain rannasta lähdössä ja saavuttaessa.
Ne maksaa abauttiarallaa 250€/kpl Akkupojilta ( http://www.akkupojat.fi/index.php/site/akut/veneakut:1" onclick="window.open(this.href);return false; ).
Kooltaan ne ovat jotain 500x200x180mm.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Hannutah
Viestit: 81
Liittynyt: 12.06.2003 13:01

Re: Akku onklema

Viesti Kirjoittaja Hannutah » 25.02.2011 13:13

Laitanpa lusikkani minäkin tähän soppaan kun yksi kevään projekteista on hupiakkujen uusinta. Tutkiskelin eilen mm. tätä akkuasiaa uunituoreessa Konalan motonetissä.....siellä oli näitä AGM-akkuja...mutta sitten teksti, että nämä akut vaativat omanlaisensa laturin. Ei ollut tilaisuutta lähteä jonottamaan myyjän puheille, mutta tunteekos joku kollegoista asiaa?
Hannu

Warjo
Viestit: 218
Liittynyt: 20.11.2009 21:04
Paikkakunta: Lpr

Re: Akku onklema

Viesti Kirjoittaja Warjo » 25.02.2011 14:57

matti kirjoitti:Kysymyksen tarkoitus oli valottaa itselleni, että onko mitään järkeä sijoittaa rahaa kalliisiin akkuihin.
Ts jos ostan kaksi "tavallista" 150ah, koska jo 180ah ovat leveydeltään ilm liikaa tilaan, maksan jotain 300€, kestävät 3-5v.
Vaihtoehtoisesti 2x150 gel maksavat paljon enemmin(messuilla näkyi lattialla hintalapussa 420€/kpl)todennäköisesti jää maksettavaksi yht yli 600€, pitäisi kestää liki kymmenen vuotta, kestäävätköhän????


Matti
Minäkin olen V-M:n kanssa samaa mieltä perinteisten lyijyakkujen kestävyydessä.
Kyllä ne yli kymmenen vuotta kestää. Pitää vaan viitsiiä katsella aika-ajoin, että akuissa on vettä riittävästi, laturi ei lataa liian kovalla jänitteellä, eikä laske niitä jäätymään talvella.
Raudassa ei ole raha hukassa...

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Akku onklema

Viesti Kirjoittaja matti » 25.02.2011 17:09

Hannutah kirjoitti:Laitanpa lusikkani minäkin tähän soppaan kun yksi kevään projekteista on hupiakkujen uusinta. Tutkiskelin eilen mm. tätä akkuasiaa uunituoreessa Konalan motonetissä.....siellä oli näitä AGM-akkuja...mutta sitten teksti, että nämä akut vaativat omanlaisensa laturin. Ei ollut tilaisuutta lähteä jonottamaan myyjän puheille, mutta tunteekos joku kollegoista asiaa?
Tarkoittaa sitä, että halpismalli 4A kotilaturi ei käy, pitää olla C-Teck tai vastaava älylaturi johon voi valita latausjännitteen/käyrän.

Niin toi aiemmin laittamani 3-5 v lienee hyvin pessimistinen arvio lyijyakkujen iäksi.
Josta seuraa, että tosi kalliitten akkujen elinikä tulisi olla ainakin 20v että kannattaisi ostaa..
Aamupäivällä tein vanerista sapluunan jolla mittailin tilaa,sapluuna 530x230mm=lootan ulkomitta, siihenhän mahtuu peltilaatikkoon 180ah akku(jonka hintalappuhinta on 195€ paikallisella huoltiksella)
Eihän tässä muutoin mitään, mutta sillä hinnanerolla saa monta härpäkettä joita kuitenkin tarvii!!
Tulipa mieleen, että viime kesänä tuttu maanviljelijä sanoi traktorissaan olevan 28v vanhan akun. Minä ??? älä nyt, jos vaikka on unohtunut että on uusittu välillä, mutta kovin vakuutti ja kertoi vuosiluvut milloin ko akku oli ostettu puimuriin josta vaihdettu traktoriin!!!(en vieläkään usko)
Ande kirjoitti:Tuosta tulikin mieleeni miten tuo tuuletus pitäisi järjestää?
Kesäällä kuuntelin punkan alta kuuluvaa pulputusta
laturin ladatessa akkuja ja mieleeni tuli, että tällä hetkellä kaikki
kaasu mitä siitä vapautuu menee pilssiin. Olisi ehkä hieman turvallisempi olo jos
akut olisi laatikossa ja kannesta tarpeeksi iso letku ulos vai miten?
Umpinainen laatikko, josta yläosasta putki/letku kannelle, putkessa tulee olla jatkuva nousu ulospäin-ei siis mutkia alaspäin-tekee kaasulukon-kannella jonkinlainen hattu/joutsenkaula tms ettei sada sisään, sinne pilssiin ei mene mitään, kyllä se akusta tuleva nousee ylös-hyvä niin!!

Matti

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22.04.2008 0:10

Re: Akku onklema

Viesti Kirjoittaja Notreal » 25.02.2011 17:41

Mulla on sellainen vihreä muovinen "muuttolaatikko" johon mahtuu kuin nakutettuna 4 x 120A
ja päällä vanerikansi. Tuuletusputkea joskus ajatellut, mutta toistaiseksi vain ajatellut... 8}
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Akku onklema

Viesti Kirjoittaja matti » 26.02.2011 8:54

matti kirjoitti: Tarkoittaa sitä, että halpismalli 4A kotilaturi ei käy, pitää olla C-Teck tai vastaava älylaturi johon voi valita latausjännitteen/käyrän.
Matti
Itse itseäni korjaten; maistaottolaturinkin tulee näin ollen olla mikroprosessoriohjattu 3-portaisella latauksella varustettu-Cteck, Mastervolt, Victron phoenix tms, sekä ilmeisesti myös koneen laturin tulisi olla vastaava esim Mastervolt Alpha 12/90
( A charge regulator Alpha Pro (12V) (three-stage) is included and achieves maximum yield from minimum engine hours. A loss in voltage due to wiring and/or battery isolator is automatically compensated for.)

Ilmeisesti olen jo todistellut itselleni, että on parasta hankkia tavalliset tai massalevyakut ja jättää haitekki varakkaammille. 8-|

Matti

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Akku onklema

Viesti Kirjoittaja matti » 26.02.2011 9:05

Northling kirjoitti:Moro

Meillä on starttiakkuna tavallinen 60 Ah
Hupiakkuina 2 kpl 120-140 Ah tavallista paksu/massalevyakkua (onks se sitten syväpurku-vapaa-ajan-akku).
Ne maksaa abauttiarallaa 250€/kpl Akkupojilta ( http://www.akkupojat.fi/index.php/site/akut/veneakut:1" onclick="window.open(this.href);return false; ).
Kooltaan ne ovat jotain 500x200x180mm.

Nortti
Tässä on jokin ristiriita;" akkuna on massalevyakku"- ja linkki on finstart-akkuihin, jotka ainakin 130 ja 170ah akut ovat samat kuin kuorma-autoakut=käynnistys- eivätkä massalevyakut?????
Akkupoikien valikoimasta Trojan ja Unienergy-akut ovat massalevyakkuja.

Matti

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Akku onklema

Viesti Kirjoittaja matti » 27.02.2011 13:47

http://www.victronenergy.com/upload/doc ... imited.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;


Melko tyhjentävästi akuista!!!!

Matti

rickenbacker
Viestit: 175
Liittynyt: 02.03.2010 5:32

Re: Akku onklema

Viesti Kirjoittaja rickenbacker » 27.02.2011 17:32

Meillä on ollut lähes kaikissa vehkeissä normaalit lyijylevyakut, mallia "työkone-yleisakku" Agri-marketista, hyvin on toimineet. Hinta vähän reilu €/Ah. Tällä hetkellä moottoriveneissä 2x110Ah ja toisessa 2x80Ah. Purjeveneessä 2x60Ah (toinen on joku bilteman akku). Kestää normikäyttöä hyvin 10v. Moottoriveneissä starttiakku on erotettu diodilla, purkkarissa tuollainen 0ff-1-both-2 -tyyppinen pääkatkaisin. Ratkaisevaa tietysti on että latausaika on tarpeeksi pitkä ja -jännite ja -virta tarpeeksi matalat. Kauden puolivälissä olen aina vaihtanut starttiakun hupipuolelle ja toisin päin. Koskaan en ole nostanut talveksi veneestä pois, eli ei ole tullut kolisteltua. Kengät on olleet navoissa kiinni, pääkytkin 0-asennossa. Pari kertaa talvessa olen jotain valoja pitänyt päällä ja vastaavasti taas ladannut akkuja. Keväällä, kesken kauden akkujen vaihdon yhteydessä ja syksyllä olen tarkistanut hapon täyttöasteen. On myös tärkeää pitää akut puhtaana.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Akku onklema

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 27.02.2011 20:27

"Pari kertaa talvessa olen jotain valoja pitänyt päällä ja vastaavasti taas ladannut akkuja. Keväällä, kesken kauden akkujen vaihdon yhteydessä ja syksyllä olen tarkistanut hapon täyttöasteen. On myös tärkeää pitää akut puhtaana." - Rikkenpakker

Tuossapa se olennaisin onkin. Tuo se on ollut mullakin menetelmänä paitsi että akut olen nostanut verstaalle viileään jossa niitä on nätti purkaa ja ladata - paitsi tälle talvea :P mutta vanhat tavat kunniaan ensi talvesta eteenpäin :-)

"Mun di-autosähkömies ja -suunnittelija" sanoi näistä akkuhommista että parhaiten pelaa mahdollisimman yksinkertaisesti rakennetut järjestelmät lyijyakuilla mutta pitäähän kaupan käydä jotta tämä globaali maailma pyörii. Eli asiakkaille mitä ne haluaa myynnin ja elannon takia ja omiin kamppeisiin semmoista mikä toimii vähällä huollolla pitkään luotettavasti...." tjsp
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Vastaa Viestiin