Akku onklema

Puuveneiden sähkölaitteet. Sytytys- lataus- ja lisälaitteet.
manteli
Viestit: 596
Liittynyt: 10.03.2004 9:51
Paikkakunta: Täl pual jokke
Viesti:

Akku onklema

Viesti Kirjoittaja manteli » 05.05.2010 8:21

Tyhmän pään ja "kiireen" aiheuttama onklema, eli.
Syksyllä laitettiin paattiin uus kone se nän... eiku nanni ja eipä tullu kuvattua saatikka piirrettyä akun johtojen kiinnitystä ennen kuin vein akun varastoon ja tietenkin ne johdot ylettyy molempiin napoihin, mikä neuvoks, kun noi aivot ei muista kuinpäin se akku siel laatikossaan oli.
Poltanko elektroniikkaa vai onnistunko ekakerralla kun laitan johdot akun kenkiin kiinni.
Eiks mahdollisuudet oo vähän kuin Matilla fifti-sixti. Eli joko kone hyrähtää käyntiin tai toimintasavut nousee.
Eli onko mitään kikka kolmosta jolla ilman suurempia vaurioita selviän "onklemasta".
Niin kaapelit on musta ja punainen väriltään, mut ne on silloin vuonna -75 asennettu ja mitkähän ne ohjeet ruattinmaalla on silloin ollu.
Voisko ehkä laturilta seurata niitä johtoja sinne akullepäin vai kui, tosin nekin, siis ne johdot on kaiki maalattu sinisiks ja tietenkin ne kulkee piilossa osan matkaa.

ratkaisuehdotuksia odotellen t. Jaakko

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22.04.2008 0:10

Re: Akku onklema

Viesti Kirjoittaja Notreal » 05.05.2010 8:59

Jos akun navat on sellaiset perinteiset "tapit" joiden ympärille puristetaan kaapelikenkä,
on ne "tapit / kengät" erikokoiset.
Toinen siis hieman pienempi kuin toinen.
Kokeile ensin vain toista kenkää kumpaan tappiin se sopii paremmin.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Akku onklema

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 05.05.2010 11:18

AMG -akku, mihin käyttöön se on tarkoitettu, tämä nyt ei liity Notikan ongelmaan millään muotoa, mutta jos tähänkin saisi vastauksen. Täältä nimittäin saisi aika edullisesti 212 amp:n akkuja ja kun ne ainakin kuvassa näyttää pienemmiltä kuin nykyiset 120 amp akut, niin ajattelin, jos vaikka vaihtaisi. Siis minulla ne olisi kahvinkeittoon ja käynnistykseen tarkoitettuja käytännössä ja kun vanhat akkuni alkavat olla jo aika vanhoja, niin... :)
Donna 28
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

manteli
Viestit: 596
Liittynyt: 10.03.2004 9:51
Paikkakunta: Täl pual jokke
Viesti:

Re: Akku onklema

Viesti Kirjoittaja manteli » 05.05.2010 11:52

Kiitos vinkistä noitten tappien koon suhteen, täytyypä het lauantaina tsekata olisko niissä eroa... toivottavasti 8-| se olis suht helppo ratkaisu tähän onklemaan.
Vene on valitettavasti 95km päässä, en taida ihan ilta ajelulle lähteä.
Tosin täytyy ilmeisesti tämäkin kausi aloittaa melomalla se vene sinne venepaikkaan, kun samana lauantaina on myös veneen vesillelasku, sekin heti aamusta klo 9.00
Tuli aikanen ylösnousu :-(

t. Jaakko

stresspill
Viestit: 156
Liittynyt: 19.05.2006 20:38
Paikkakunta: Helsinki

Re: Akku onklema

Viesti Kirjoittaja stresspill » 05.05.2010 15:29

Donna 28 kirjoitti:AMG -akku, mihin käyttöön se on tarkoitettu,
Donna 28
Tarkoitat varmaan AGM-akkua, ne ovat muuten ihan tavallisia akkuja, mutta kaikki neste on imeytettynä lasikuitukankaaseen. Kestävät hyvin heiluttelua ja täysin huoltovapaita. Yleensä kylläkin perus lyijäriä kalliimpia. Syväpurkua eivät taida kestää sen kummemmin kuin starttiakutkaan? Lisäksi AGM-akut eivät vuoda rikkinäisenäkään ja kestävät pakkasta.

Sulta taisi jäädä se linkki pois missä niitä halvalla kaupataan.

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22.04.2008 0:10

Re: Akku onklema

Viesti Kirjoittaja Notreal » 05.05.2010 19:47

manteli kirjoitti:Kiitos vinkistä noitten tappien koon suhteen, täytyypä het lauantaina tsekata olisko niissä eroa... toivottavasti 8-| se olis suht helppo ratkaisu tähän onklemaan.
Vene on valitettavasti 95km päässä, en taida ihan ilta ajelulle lähteä.
Tosin täytyy ilmeisesti tämäkin kausi aloittaa melomalla se vene sinne venepaikkaan, kun samana lauantaina on myös veneen vesillelasku, sekin heti aamusta klo 9.00
Tuli aikanen ylösnousu :-(

t. Jaakko
Vaihtoehto 2
Jos sinulla ei ole yleismittaria, niin tee johdosta, patterista ja polttimosta testeri jolla näet
kumpi akunkaapeleista on yhteydessä moottorin runkoon. Se on miinus-puolen maakaapeli
ja kytketään akun miinus napaan.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Akku onklema

Viesti Kirjoittaja CC » 05.05.2010 21:57

tevisu kirjoitti:AGM akku antaa enemmän ulos. Eli jos on 120Ah "normaali" lyijuakku, voi sen korvata ~100Ah AGM akulla. Näin siis ainakin hupipuolella. Lisäksi keveys yksi hyvä puoli.
Aika väite, noin yleistäen. Millähän purkuvirralla tuo pätee? Eli miten kapasiteetin ilmoitusnormisto poikkeaa agm-akuilla?
Molemmissa tapauksissa normin mukaisella purkuvirralla 100Ah ei ole missään tapauksessa enemmän kuin 120Ah. Ei edes sama.
Myöskään agm-akku ei taida keventyä kuin marginaalisesti, jos laatutaso pidetään samana. Se on edelleen lyijyakku.
Viimeinen ei perustu tietoon, vaan oletukseen.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

stresspill
Viestit: 156
Liittynyt: 19.05.2006 20:38
Paikkakunta: Helsinki

Re: Akku onklema

Viesti Kirjoittaja stresspill » 05.05.2010 22:46

Aika samoilla mutuilla CC:n kanssa. Jos AGM akusta halutaan syväpurkua kestävä, tulee levyjen olla paksuja ja painavia, kun taas paljon virtaa saadaa ohuilla ja jopa rei-itetyillä levyillä. Tuo lasikuitukangas siellä välissä vähentää tarvittavan nesteen määrää vain noin 5% eli painosäästö tätä kautta ei ole merkittävä. Eli ei kevyttä AGM tai mitään muutakaan lyijyakkua syväpurkukäyttöön, jota suurin osa venekäytöstä on. Tietääkseni nuo kuitenkin maksavat 2-3 kertaa perinteisen akun verran.

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Akku onklema

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 05.05.2010 23:01

Isot akut maksavat mielestäni aina paljon, vaikka tarjouksia kuinka syynäilisi verrattuna näihin henkilöauton akkuihin. Se akkukauppias oli täältä sellainen kuin Parolli, sen tarkempaa osoitetta minulla ei ole nyt antaa, siis Kouvolassa. Ajattelin mennä poikkeamaan huomenna, oliko ilmoituksessa painovirhepaholainen vai mikä. Tulisikohan se akkunimitys AMG minulle jotenkin mielikuvasta mersu tai :-) :-) , V-M:hän näkee nyt jo punaista 8} ;-)
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

stresspill
Viestit: 156
Liittynyt: 19.05.2006 20:38
Paikkakunta: Helsinki

Re: Akku onklema

Viesti Kirjoittaja stresspill » 05.05.2010 23:25

Jos et saa normaalissa ajossa akkua kunnolla täyteen, on syväpurkua kestävä kalliimpi akku pidemmässä juoksussa perusteltu hankinta. Mutta ei syväpurkuakkukaan kestä edes sataa latauskertaa ehjänä, jos akku tyhjentyy aina lähes kokonaan ja jää sitten odottelemaan latausta päiviksi tai viikoiksi. Normaali halpa auton käynnistysakku ei pääse lähellekään tuota lukemaa. Eli akut tulisi saada aina täyteen mahdollisimman pian, eikä kuormittaa yli 30% nimelliskapasiteetistaan. Tässä avaimet akkujen pitkään ikään.

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Akku onklema

Viesti Kirjoittaja CC » 06.05.2010 0:53

Käynnistysakun suositeltu purkusyvyys on kai luokkaa 20%, ja oikean "vapaa-ajan akun". eli syväpurkua sietävän akun purkusyvyys
lienee siinä 40% nimelliskapasiteetista. Tämän säänön mukaan harva suostuu akkunsa mitoittamaan, jolloin se mahdollisimman
halpa akku on paras vaihtoehto. Liian "pienet" akut kypsyy turhan nopeasti. Oli ne kalliit tai halvat.
Meillä esimerkiksi pitäisi olla ilman ajoa tapahtuvaan veneilyviikonloppuun tuon säännön mukaan 600-800Ah akkua. Tarkoittaa siis,
että perjaitaisen menon ja sunnuntaipaluun välissä ei ajeta. Sähkön kulutus kun ei edes välttämättä seuraa veneen kokoa, eli
kyllä mukavuushaluinen pikkuveneenkin seurue saa sähköä kulumaan. Pikkuveneessä tuo määrä akkuja ei mahdu edes mukaan
kovin kivuttomasti.

Voisi olla vaikka jokaisella mittailun ja laskutoimituksen paikka, paljonko oikeasti sähköä normaaliretkellä kuluu. Lisäksi olisi hyvä,
jos edes ajoittain saisi akut maasähkölaturilla varmasti täyteen. 20% purettu starttiakku kyllä käynnistää ihan hienosti, mutta ei
silti ole käyttöiän kannalta ladattu.

Jotta akkuasia olisi vielä vähän ikävämpää, niin oikein pitkiä ajopätkiä ajatellen laturin säätimen tulisi olla niin älykäs, että akun
ollessa varmasti täynnä, se pudottaisi ns. normaalin 14,4V Latausjännitteen vähän alemmas. 13,6-13,8V olisi silloin hyvä.
Akkujen oikean käytön aapisesta saisi paksunkin kirjan aikaiseksi, joka ei silti sovi kaikkiin tapauksiin. Akuissa ja niiden käytössä
kun ei aina tunnu teoria ja käytäntö kohtaavan.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Avatar
palonte
Viestit: 194
Liittynyt: 02.01.2009 14:17

Re: Akku onklema

Viesti Kirjoittaja palonte » 06.05.2010 12:04

Akun napojen kätisyydestä. Epäilit että rikotko elektroniikkaa jos menee väärin, kyllä tällainen riski on olemassa, jos ei muualla niin ainakin laturin tasasuuntausdiodit räjähtävät. Tyypillisesti se punainen on + ja musta -. Plussa menee lähes poikkeuksetta aina suoraan starttimoottorin perässä olevaan solenoidiin, kun taas miinus kiinnittyy johonkinpäin lohkoa ja "maadoittaa" siten kaikki runkokiinnitteiset sähkölaitteet.
Minkä yxi on rakentanut, sen toinen voi korjata

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Akku onklema

Viesti Kirjoittaja CC » 06.05.2010 13:37

tevisu kirjoitti: Juu, saattoi olla tuo tekstini jarnaa... Näin kuitenkin parissa akkuliikkeessä minun on annettu ymmärtää. Tuo 100-120 vertaus voi olla metsässä. Kuten kaikki tietävät 100Ah akusta ei saada 100A tunnissa ulos. Kai se siellä 50-60Ah kieppeillä liikkuu todellisuudessa? AGM:stä saa meikäläisen mutun mukaan enemmän ulos - se kuinka paljon, on epäselvää.
Nimelliskapasiteetti ilmoitetaan tietyn normivirran mukaan, olikohan nyt niin, että se on virta, jolla akku tyhjenee 10 tai 20 tunnissa.
Tätä normivirtaa pienemmällä virralla akusta saa ulos enemmän kuin nimelliskapasiteetin verran ja isommalla taas vähemmän.
100Ah akku taitaa pyörittää starttia vajaan 30Ah:n edestä. Tällä on suuresti merkitystä niille, jotka esim. keittelee kahvia
invertterin avulla.

Onpa aika kökkö tuo minun edellinen posti, huomaan. Siis tynkä. Aiheen ollessa jalkapallokentän kokoinen, ei siitä postimerkkiin
paljon saa sopimaan. Varsinkaan, kun ei aloittaessa ollut saarnaa tulossa.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Akku onklema

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 06.05.2010 14:24

Vielä niistä halvoista AGM akuista, meikämannelle jäi päähän pienemmän akun hinta, se suurempi oli 245 amp akku ja maksoikin ihan p....leesti, jotain 425 euroa, pienempi oli 120 amp akku ja noin karvan auki puolet isomman hinnasta. Ja sitä tarjosi Kärkkäinen Lahdesta. Että se sitten siitä lystistä. ;-) 8o !!! Isomman hinnalla saa 3 pienemmän kapasiteetin, siis 120 amp tavallisia akkuja, että keittelen niillä edelleen kahvini :)
Donna 28
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

manteli
Viestit: 596
Liittynyt: 10.03.2004 9:51
Paikkakunta: Täl pual jokke
Viesti:

Re: Akku onklema

Viesti Kirjoittaja manteli » 12.05.2010 9:30

Joo tosiaan ne akkukengät on erikokoiset, toinen oli 16mm ja toinen 19mm yläpäästään eli suurkiitokset Notikalle selkeästä "onkleman" ratkaisuehdotuksesta joka toimiiii :))

t. Jaakko

Vastaa Viestiin