Sivu 1/1

Starttiakku

Lähetetty: 20.04.2010 14:45
Kirjoittaja tuikko
Paatissa Peugeot Indenor diisseli pata XDP 4.90(2112cm3). Ohjekirja suosittelee 120Ah akkua.
Nyt olisi kuitenkin akun uusimisaika ja tilan säästö mielessä kysynkin lähtiskö moottori käyntiin pienemmällä akulla vaikka 75, 88 tai 100Ah.

Terveisin

Timo

Re: Starttiakku

Lähetetty: 20.04.2010 23:57
Kirjoittaja raimå
Riippuu aivan siitä kuinka paljon joudut sahaamaan käyntiin:)

Lähteehän se nyt pienemmälläkin käyntiin muttei kestä varmasti hirmu pitkään jurnutella....

Re: Starttiakku

Lähetetty: 21.04.2010 11:47
Kirjoittaja juusohuu
Mulla on sama moottori (jota olen kylläkin nyt vaihtamassa pois) ja siinä oli 75Ah akku jolla pärjäsi jos ajoi riittävän pitkiä matkoja starttauksen jälkeen, jotta ehti latautua. Välillä joutui sahaamaankin, kun otti polttoaineen suodattimesta ilmaa. Mutta 100Ah akulla pitäis pärjätä hyvin.

Re: Starttiakku

Lähetetty: 23.04.2010 8:38
Kirjoittaja suoraa_huutoa
Moi,

Akun ah määrä ei ainoastaan ratkaise. Pienempi ah määrä riittää mainiosti jos ajat starttien jälkeen niin että akku kerkiää latautua.

Tärkeämpi on Ampeeri määrä jonka akku pystyy luovuttamaan startissa. Sitäkin on kahta standardia että vertailu olisi mahdollisimman vaikeaa.

Mitä ovat ampeeritunnit (Ah) ja
varakapasiteetti?

Ampeeritunti (Ah) on akun kokonaisvarauskyvyn mittayksikkö. Useimmiten Ah-määrä mitataan 20 tunnin purkausajalla. Akkua kuormitetaan vakiovirralla lämpötilassa +25 °C,
kunnes 12 V akun loppujännite on 10,5 V. Tuloa virta x purkausaika
kutsutaan akun kapasiteetiksi ja se ilmoitetaan ampeeritunteina.
Varakapasiteetti (R) ilmoitetaan minuutteina,ja se on se aika, jonka verran
akkua voi kuormittaa 25 A virralla,lämpötilassa +25 °C, ennen kuin jännite
putoaa arvoon 10,5 V.

Mitä tarkoittaa CCA?


[Cold Crank Amps, kylmäkäynnistysvirta,tarkoittaa sitä virtaa joka on käytettävissä
moottorin käynnistämiseen.Tavallisimmat standardit ovat EN ja SAE. Molemmat testit aloitetaan jäähdyttämällä akku lämpötilaan -18°C.EN-testissä akkua kuormitetaan sille
ilmoitetulla CCA-arvolla 10 sekuntia. Tämän kuormituksen jälkeen akun jännitteen pitää olla vähintään 7,5 V. Akun annetaan sen jälkeen levätä 10
sekuntia, ja sen jälkeen akkua kuormitetaan virralla, joka on 60 % alkuperäisestä
kuormituksesta, kunnes jännite on laskenut arvoon 6 V. Tämän vaiheen pituuden tulee olla vähintään 73 sekuntia. SAE-testissä akkua kuormitetaan sille
ilmoitetulla CCA-arvolla. 30 sekunnin kuluttua akun jännitteen pitää olla
vähintään 7,2 V.

-Matti