sähköjen uusiminen?
- lacrits68
- Viestit: 463
- Liittynyt: 31.07.2006 16:42
- Paikkakunta: ulkomaat, Uumaja, Swe
- Viesti:
sähköjen uusiminen?
moi!
Olisi aika ryhdistäytyä ja laittaa sähköt "ajan-tasalle".
venäässä on nykyisin oikea "käärmeenpesä", eli jotakin olis tehtävä!
Mitäs minä oikein tarvin jotta saisin
sisävalot
ajovalot
GPS
tuulilasin pyyhkimet
pilssipumpun
kompura jääkaapin 50w
pienen lämppärin
radion
toimimaan hyvästi?
miten jakaa nuo vermeet sulakkeille? Kaikille omat?
minkämoinen sulake poksi?
minkämoista kaapelia ( tuplakaapeli pun/musta? vai erilliset kaapelit) Kaapelikengät?
jotain muuta jota en ole ajatellut?
Veneessä on 75a laturi, 2x75Ah akkua ja 1 aurinkopaneli joka antaa 1A jos on OIKEIN valoisaa!
auttakaa nyt hiukan...!
--Janne--
Olisi aika ryhdistäytyä ja laittaa sähköt "ajan-tasalle".
venäässä on nykyisin oikea "käärmeenpesä", eli jotakin olis tehtävä!
Mitäs minä oikein tarvin jotta saisin
sisävalot
ajovalot
GPS
tuulilasin pyyhkimet
pilssipumpun
kompura jääkaapin 50w
pienen lämppärin
radion
toimimaan hyvästi?
miten jakaa nuo vermeet sulakkeille? Kaikille omat?
minkämoinen sulake poksi?
minkämoista kaapelia ( tuplakaapeli pun/musta? vai erilliset kaapelit) Kaapelikengät?
jotain muuta jota en ole ajatellut?
Veneessä on 75a laturi, 2x75Ah akkua ja 1 aurinkopaneli joka antaa 1A jos on OIKEIN valoisaa!
auttakaa nyt hiukan...!
--Janne--
"Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn't do, than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover." - Mark Twain
- Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22.04.2008 0:10
Re: sähköjen uusiminen?
Onkos nuo akut kytketty rinnan vai onko toinen vain starttiakku?
Aloitetaan sillä, että molemmat akut jokatapauksessa tarvitsee oman pääkytkimen.
Jokaiselle aparaatille oma sulake.
Jos lämppäri on esim. webasto, sille EI SAA ottaa jännitettä pääkytkimen takaa,
laittaisin sen sulakkeen lähelle akkuja.
( lämppäri ei siis saa sammua pääkytkimestä )
Itselläni myös jääkaappi on ohi pääkytkimen jotta voin jättää sen halutessani päälle
ja sammuttaa kuitenkin virrat veneestä. Joten myös jääkaapin sulakkeen voisi laittaa
akkujen viereen, siihen lämppärin sulakkeen vasemmalle puolen.
Sulakeboksejahan on monen moisia.
Toiset pelkille sulakkeille jolloin sen voi sijoittaa minne lystää.
Toiset boksit sisältävät myös laitteiden kytkimet jolloin asennuskohta on se mihin kytkimet haluat sijoittaa.
Miinuspuolen kiskon laittaisin sulakeboksin viereen riittävän paksulla kaapelilla kytkettynä,
jotta itse laitteiden johdot ( + ja - ) voi johdottaa samaan paikkaan.
jne.
Aloitetaan sillä, että molemmat akut jokatapauksessa tarvitsee oman pääkytkimen.
Jokaiselle aparaatille oma sulake.
Jos lämppäri on esim. webasto, sille EI SAA ottaa jännitettä pääkytkimen takaa,
laittaisin sen sulakkeen lähelle akkuja.
( lämppäri ei siis saa sammua pääkytkimestä )
Itselläni myös jääkaappi on ohi pääkytkimen jotta voin jättää sen halutessani päälle
ja sammuttaa kuitenkin virrat veneestä. Joten myös jääkaapin sulakkeen voisi laittaa
akkujen viereen, siihen lämppärin sulakkeen vasemmalle puolen.
Sulakeboksejahan on monen moisia.
Toiset pelkille sulakkeille jolloin sen voi sijoittaa minne lystää.
Toiset boksit sisältävät myös laitteiden kytkimet jolloin asennuskohta on se mihin kytkimet haluat sijoittaa.
Miinuspuolen kiskon laittaisin sulakeboksin viereen riittävän paksulla kaapelilla kytkettynä,
jotta itse laitteiden johdot ( + ja - ) voi johdottaa samaan paikkaan.
jne.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
- lacrits68
- Viestit: 463
- Liittynyt: 31.07.2006 16:42
- Paikkakunta: ulkomaat, Uumaja, Swe
- Viesti:
Re: sähköjen uusiminen?
moi!
http://bluesea.com/category/5/63/productline/418" onclick="window.open(this.href);return false;
onko tuollaiselle "käyttä" jossa on myös katkaisija?
http://bluesea.com/category/5/21/productline/126" onclick="window.open(this.href);return false;
Olisikos kellään kuvia joista voisi pukkusen tiirailla? Ite sähköhommat tulee asiansa osaava mies kytkemään, kunhan kaikki tarpeellinen on hankittu! En uskalla ite ruveta kytkemään!
Lämppäri on vain kenno johon on kytketty flekti!
--Janne--
http://bluesea.com/category/5/63/productline/418" onclick="window.open(this.href);return false;
onko tuollaiselle "käyttä" jossa on myös katkaisija?
http://bluesea.com/category/5/21/productline/126" onclick="window.open(this.href);return false;
Olisikos kellään kuvia joista voisi pukkusen tiirailla? Ite sähköhommat tulee asiansa osaava mies kytkemään, kunhan kaikki tarpeellinen on hankittu! En uskalla ite ruveta kytkemään!
Lämppäri on vain kenno johon on kytketty flekti!
--Janne--
"Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn't do, than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover." - Mark Twain
- Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22.04.2008 0:10
Re: sähköjen uusiminen?
Nyt kun kyseessä on jo olemassa olevien sähköjen "uusinta"
helpottaisi kommentoimista jos laittaisit kuvan nykyisestä käärmeenpesästä.
helpottaisi kommentoimista jos laittaisit kuvan nykyisestä käärmeenpesästä.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
- raimå
- Viestit: 859
- Liittynyt: 26.05.2006 1:25
- Paikkakunta: Helsinki
Re: sähköjen uusiminen?
Itellä on nuo sähköt se heikoin lenkki joten oon todennu että tuo mainitsemasi http://bluesea.com/category/5/21/productline/126" onclick="window.open(this.href);return false; sulakepesä on fiksuin valinta. Siihen tuodaan paksummalla piuhalla plussa ja maa ja sitten tuosta pesästä johdottelet kaikki tarvitsemasi vehkeet. Ja pääkytkin sammuttaa tuon "pesän" joten sen ohi pitää ainakin laittaa pilssipumppu ja muut valitsemasi laitteet jotka tarvitsevat sähköä vaikka virrat katkaistu veneeltä lähdettäessä.
Katkaisijoina käytin Aditan vipukatkaisimia (suht ok hintaisia) http://www.adita.fi/default.asp?file=36" onclick="window.open(this.href);return false; jotka tosin alkavat kerätä pientä ruostetta melko helposti pintaan eli kannattaa pistää nuo kumihatut niskaan niin ei siitäkään ole ongelmaa aivan heti. Onhan niillä tuo messinkinenkin malli mutta en tykkää sen napojen sijainnista koska kytkimet ed. veneessä oli tosi lähekkäin.
Niin ja kandee varmaan katsoa se uus Stekin infokirjanen!
Katkaisijoina käytin Aditan vipukatkaisimia (suht ok hintaisia) http://www.adita.fi/default.asp?file=36" onclick="window.open(this.href);return false; jotka tosin alkavat kerätä pientä ruostetta melko helposti pintaan eli kannattaa pistää nuo kumihatut niskaan niin ei siitäkään ole ongelmaa aivan heti. Onhan niillä tuo messinkinenkin malli mutta en tykkää sen napojen sijainnista koska kytkimet ed. veneessä oli tosi lähekkäin.
Niin ja kandee varmaan katsoa se uus Stekin infokirjanen!
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Viestit: 156
- Liittynyt: 19.05.2006 20:38
- Paikkakunta: Helsinki
Re: sähköjen uusiminen?
Omassa veneessä olen erottanut 2 akkua starttiakuksi ja satama-akuksi automaattisella 100A jakoreleellä. Releen tilasin ebaystä edulliseen hintaan, hyvin on toiminut jo yhden kesän. Hintaa taisi tulla postikuluineen ~30 punnan verran. Pilssipumpun automaattikytkin on kytketty suoraan satama-akkuun, joten se ei tyhjennä starttiakkua syksyn sateilla.
- raimå
- Viestit: 859
- Liittynyt: 26.05.2006 1:25
- Paikkakunta: Helsinki
Re: sähköjen uusiminen?
Asiasta heinäseipääseen: olisi kiva kuulla puolesta/vastaan kommentteja diodi vs. jakorele kaksoisakkujärjestelmässä. Monet diodit hukkaa varmasti jännitettä mutta onko sillä mitään merkitystä tosielämässä?
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Viestit: 156
- Liittynyt: 19.05.2006 20:38
- Paikkakunta: Helsinki
Re: sähköjen uusiminen?
Kyllä se diodin hukkaama jännite voi muodostua varsin merkittäväksi, pahimmillaan siten että latausta ei enää tapahdukaan esim tyhjäkäyntikierroksilla. Ja miksi nykypäivänä pitäisi enää diodeihin turvautua kun nuo releetkään eivät mahottomia maksa.
- raimå
- Viestit: 859
- Liittynyt: 26.05.2006 1:25
- Paikkakunta: Helsinki
Re: sähköjen uusiminen?
Jaa en tiennytkään että diodia siis pidetään vanhanaikaisena, siis jos oikein ymmärsin? Hinnat tosiaan noilla taitaa olla samoissa lukemissa joten fiksumpi varmaan tuo rele homma.stresspill kirjoitti:...miksi nykypäivänä pitäisi enää diodeihin turvautua kun nuo releetkään eivät mahottomia maksa.
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Viestit: 156
- Liittynyt: 19.05.2006 20:38
- Paikkakunta: Helsinki
Re: sähköjen uusiminen?
Diodien kanssa jännitehäviö on luokkaa 0.6-1.0V
Kun lataukseen käytetään tavallista regulaattorilla varustettua laturia, jota ei ole mitenkään kompensoitu diodien jännitehäviön osalta, käy niin, että regulaattori haistaa akkujen jännitteeksi laturin ulostulo navasta vaikkapa 14.2V, jolloin regulaattori pudottaa latausjännitteen alemmas. Mutta systeemissä olevien diodien jännitehäviön takia akun todellinen jännite onkin vasta 13.6V. Pienemmällä jännitteellä ladatessa akkujen todelliseen täyttymiseen meneekin paljon tarvittavaa kauemmin. Tämä johtaa jatkuvaan akkujen alilataukseen ja sulfatoitumiseen.
Ehkä hieman kärjistettyä, mutta siltikin todellinen skenaario diodeja käytettäessä.
ps. nämäkin tiedot on päntätty oikein mainiosta kirjasta: Boatowner´s mechanical and eletrical manual. kirj Nigel Calder. Suosittelen!
Kun lataukseen käytetään tavallista regulaattorilla varustettua laturia, jota ei ole mitenkään kompensoitu diodien jännitehäviön osalta, käy niin, että regulaattori haistaa akkujen jännitteeksi laturin ulostulo navasta vaikkapa 14.2V, jolloin regulaattori pudottaa latausjännitteen alemmas. Mutta systeemissä olevien diodien jännitehäviön takia akun todellinen jännite onkin vasta 13.6V. Pienemmällä jännitteellä ladatessa akkujen todelliseen täyttymiseen meneekin paljon tarvittavaa kauemmin. Tämä johtaa jatkuvaan akkujen alilataukseen ja sulfatoitumiseen.
Ehkä hieman kärjistettyä, mutta siltikin todellinen skenaario diodeja käytettäessä.
ps. nämäkin tiedot on päntätty oikein mainiosta kirjasta: Boatowner´s mechanical and eletrical manual. kirj Nigel Calder. Suosittelen!
-
- Viestit: 156
- Liittynyt: 19.05.2006 20:38
- Paikkakunta: Helsinki
Re: sähköjen uusiminen?
Tuo Sähkö ja Vene opuskin kannattaa kahlata kyllä lävitse. Sieltä käy esimerkiksi ilmi tämä akun jännitteen ja latauksen suhde. Jos akku on latauksen aikana mittarin näyttäessä 14.4V täynnä, ja 13.5V kohdalla akku ottaa vielä paljon virtaa vastaan, ollen siis puolityhjä. Jos diodit harhauttavat regulaattoria tuon 0.8V verran ei akkua todennäköisesti ajamalla saada täyteen, koska regulaattori on pudottanut latausjännitteen jonnekin 13.5V paikkeille luullen akkua täydeksi.
Seuraava on pohdintaa ja tulkittu aiemmin mainitsemani kirjan taulukoista, saa suhtautua varauksella.
Puoliksi tyhjää 100 Ampeerin lyijyakkua ladattaessa
13.6V latausjänniteellä ottaa akku vastaan noin 16 ampeerin lataustehon.
Kun akku on 3/4 täynnä 13.6V latausjänniteellä on akun vastaanottohalu noin 8A ja lähes täydellä akulla se on luokkaa 1A
Eli jos 100A akkua ladataan puolityhjästä täyteen tuolla 13.6V jännitteellä, menee aikaa karkeasti ja hypoteettisesti taulukkoja tulkiten noin 5h
Aika pitkä ajomatka saa siis olla, että akku tulee ladattua täyteen.
Seuraava on pohdintaa ja tulkittu aiemmin mainitsemani kirjan taulukoista, saa suhtautua varauksella.
Puoliksi tyhjää 100 Ampeerin lyijyakkua ladattaessa
13.6V latausjänniteellä ottaa akku vastaan noin 16 ampeerin lataustehon.
Kun akku on 3/4 täynnä 13.6V latausjänniteellä on akun vastaanottohalu noin 8A ja lähes täydellä akulla se on luokkaa 1A
Eli jos 100A akkua ladataan puolityhjästä täyteen tuolla 13.6V jännitteellä, menee aikaa karkeasti ja hypoteettisesti taulukkoja tulkiten noin 5h
Aika pitkä ajomatka saa siis olla, että akku tulee ladattua täyteen.
- lacrits68
- Viestit: 463
- Liittynyt: 31.07.2006 16:42
- Paikkakunta: ulkomaat, Uumaja, Swe
- Viesti:
Re: sähköjen uusiminen?
Notreal kirjoitti:Nyt kun kyseessä on jo olemassa olevien sähköjen "uusinta"
helpottaisi kommentoimista jos laittaisit kuvan nykyisestä käärmeenpesästä.
moI!
siinä se hässäkkä ny sit on! 8\
ei niin hirveesti mutta onpa kummiskin! on alkuperäistä, uutta ja vanhaa jatkettua ja liitettyä!
--Janne--
"Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn't do, than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover." - Mark Twain
- Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22.04.2008 0:10
Re: sähköjen uusiminen?
Vai käärmeen pesä.
Vähän kuin parturin asiakas jolla ei ollut kuin kaksi karvaa päässä.
Parturi kysyi kammataanko johon asiakas vastasi kieltävästi sanoen:
ei tarvitse, jätetään sekaisin.
Vähän kuin parturin asiakas jolla ei ollut kuin kaksi karvaa päässä.
Parturi kysyi kammataanko johon asiakas vastasi kieltävästi sanoen:
ei tarvitse, jätetään sekaisin.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
- lacrits68
- Viestit: 463
- Liittynyt: 31.07.2006 16:42
- Paikkakunta: ulkomaat, Uumaja, Swe
- Viesti:
Re: sähköjen uusiminen?
nono..!
ainut sähköpuolen kokemus omataan fillarin dynamon kytkemisestä.....eli se 1 johto/karva! tossa on jo reippaasti enämpi johtoja!
Eli jotenkin on + ja - tuossa perillä! Miten kun noita lähtöjä on sulakkeilta monia. ja se kauimmaisella kiskolla ei oli sulakkeita olleskaan!
jostakin luin että kaikki - puolen jutut olis hyvä vetää samaan paikkaan...? Eli pikkuisen noita "käytännön" vinkkejä ettei tarvi kaikkia kuoppia läpikäydä!
--Janne--
ainut sähköpuolen kokemus omataan fillarin dynamon kytkemisestä.....eli se 1 johto/karva! tossa on jo reippaasti enämpi johtoja!
Eli jotenkin on + ja - tuossa perillä! Miten kun noita lähtöjä on sulakkeilta monia. ja se kauimmaisella kiskolla ei oli sulakkeita olleskaan!
jostakin luin että kaikki - puolen jutut olis hyvä vetää samaan paikkaan...? Eli pikkuisen noita "käytännön" vinkkejä ettei tarvi kaikkia kuoppia läpikäydä!
--Janne--
"Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn't do, than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover." - Mark Twain
- Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22.04.2008 0:10
Re: sähköjen uusiminen?
Hyvinhän sulla on pullat uunissa....
Plussat ja miinukset noilta osin tulee samalle alueelle.
Miinus puoli näyttäisi olevan vasemmalla ja sulakkeellinen plussa oikealla.
Kun tältäosin remontoit korjaa seuraavat seikat:
Miinuspuolelle korvaa "sokerinpalat" metalli kiskolla,
tällöin ei kytkentää tarvitse jatkaa johtolenkillä liittimestä toiseen.
Ongelma voi syntyä jos sopiva johdin katkeaa, menee puolet laitteista kerralla pimeeksi.
Varaa myös riittävän pitkä tai usea kisko jotta jokaiselle johtimelle on oma kytkentäruuvi.
Älä laita kahta johdinta yhden ruuvin alle.
Sulakerasia korvaa huomioiden, että sisältää plussapuolen kiskon,
jotta siinäkin pääset eroon pikku lenkeistä jolla jännite tuodaan sulakkeelta toiselle.
Vältä abikoliittimillä varustettuja rasioita, valitse ruuviliitokset.
Ne kiskot on oleellinen asia, koska on aivan turha tuoda "syöttökaapelit" paksulla
johtimella kytkentäpaikalle, jos siellä liitokset on jatkettu ohuilla lenkeillä liittimeltä toiselle.
Se ensimmäinen ohut lenkki ottaa silloin vastaan kaiken kulutuksen, niin kauan kuin kestää...
Bonusta olisi, jos sulakerasiaan itsensä mahtuu merkkaamaan kunkin sulakkeen,
irralliset lunttilaput on kuitenkin ennenpitkään meressä.
Tai ei niitä ainakaan silloin löydä kun niitä etsii...
Muutenhan tuo "remontti" kuvan osalta on selkeä juttu.
Plussat ja miinukset noilta osin tulee samalle alueelle.
Miinus puoli näyttäisi olevan vasemmalla ja sulakkeellinen plussa oikealla.
Kun tältäosin remontoit korjaa seuraavat seikat:
Miinuspuolelle korvaa "sokerinpalat" metalli kiskolla,
tällöin ei kytkentää tarvitse jatkaa johtolenkillä liittimestä toiseen.
Ongelma voi syntyä jos sopiva johdin katkeaa, menee puolet laitteista kerralla pimeeksi.
Varaa myös riittävän pitkä tai usea kisko jotta jokaiselle johtimelle on oma kytkentäruuvi.
Älä laita kahta johdinta yhden ruuvin alle.
Sulakerasia korvaa huomioiden, että sisältää plussapuolen kiskon,
jotta siinäkin pääset eroon pikku lenkeistä jolla jännite tuodaan sulakkeelta toiselle.
Vältä abikoliittimillä varustettuja rasioita, valitse ruuviliitokset.
Ne kiskot on oleellinen asia, koska on aivan turha tuoda "syöttökaapelit" paksulla
johtimella kytkentäpaikalle, jos siellä liitokset on jatkettu ohuilla lenkeillä liittimeltä toiselle.
Se ensimmäinen ohut lenkki ottaa silloin vastaan kaiken kulutuksen, niin kauan kuin kestää...
Bonusta olisi, jos sulakerasiaan itsensä mahtuu merkkaamaan kunkin sulakkeen,
irralliset lunttilaput on kuitenkin ennenpitkään meressä.
Tai ei niitä ainakaan silloin löydä kun niitä etsii...
Muutenhan tuo "remontti" kuvan osalta on selkeä juttu.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834