Perkins 4.108: starttimoottori takkuaa

Puuveneiden sähkölaitteet. Sytytys- lataus- ja lisälaitteet.
Ande
Viestit: 1180
Liittynyt: 08.08.2003 13:35

Re: Perkins 4.108: starttimoottori takkuaa

Viesti Kirjoittaja Ande » 02.06.2012 3:49

Nääh älä viellä! :) Pura se ja kato että, se hammasratas pääsee liikkeelle (tarkoittaa että siinä on vaseliinia ja menee kelvästi) ja tsekkaa se jousen kunto mikä sitä avittaa! Nuo mulla oli aikoinaan robleemana..
E mare libertas

matti
Viestit: 1908
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Perkins 4.108: starttimoottori takkuaa

Viesti Kirjoittaja matti » 02.06.2012 9:49

Vandrock kirjoitti:Minun 4.108:n startti (CAV:n pötkö) heittäytyi tänä keväänä hankalaksi. Ensin se jäi startatessa päälle ja irrotti otteensa koneesta vasta päävirtakatkaisijan avulla. Sitten oire muuttui: startti pyöriin vimmatusti mutta ei ota kontaktia hammaspyörään. Paitsi jos akut on ladannut ihan täyteen; sittenkin muutaman kerran jälkeen vika uusii.

Akut ovat huippukunnossa, hammasratas on hitusen kulunut vaan ei pahasti, startti (joka sisältää solenoidin) on vaihdettu tehdaskunnostettuun, piuhat on kytketty kuten ennenkin... mikään ei auta. Joko heitän Perkinsillä vesilintua?
Jos nyt oikein ymmärsin, niin sulla on vasta hankittu tehdaskunnostettu startti???
Jos se ei toimi, niin vie takaisin, sehän on viallinen, onhan, tai ainakin siinä pitäisi olla takuu!!!
Sen pötkön tilalle sopii, tai ainakin suuremmissa Perkinseissä sopii, myös "tavallinen"-siis solenoidi sivulla oleva startti.(hinta)
Matti

Edit; kun luin uudemman kerran: mikä on "hieman kulunut" jos sen perkinssin hammaskehä on viallinen-kun vanha startti tarttui kiinni ja uusi ei "lyö" hammasta päälle.
Onko se hammaskehä hakkaantunut pahasti? valokuva olis poikaa
Hammaskehän voi kääntää, vauhtipyörä irti, lämpöä, kääntö, kaikki takaisin päinvastaisessa järjestyksessä.

Avatar
Vandrock
Viestit: 354
Liittynyt: 20.02.2005 22:27
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Perkins 4.108: starttimoottori takkuaa

Viesti Kirjoittaja Vandrock » 09.06.2012 21:24

Lopulta selvisi, että tehdaskunnostetun CAV:n pötköstartin hammasratas oli vähän erilainen kuin alkuperäinen, vaikka osanumero täsmäsi. Maallikon silmä tuota ei havainnut. Yhdistettiin vanhaa ja uutta, nyt pyörittää.
Samalla veneellä vuodesta 1968
http://www.picturetrail.com/photos/vandrock

Vastaa Viestiin