Tämä ketjuhan on "Mielenkiintoista, mutta korkealentoista" flow reasonointia...
Hybridipuuvene?
Wikipedia: "Moottoriajoneuvona hybridi tarkoittaa kahden eri voimanlähteen yhdistelmää käyttävää ajoneuvoa. Esimerkiksi Toyota Prius käyttää ottomoottorin ja sähkömoottorin yhdistelmää."
No hitsi, mullahan on jo hybridiperinnepuuvene! Se käyttää voimanlähteenään tuulivoimaa ja diisseliä.
No joo, jos nyt jatketaan aloittajan idean jäljillä:
Hybridi ajattelu ja perinnepuuvene ei mielestäni istu hyvin yhteen.
HybridiKomposiittipuuvene, joka olisi myös ekologinen on mielestäni nykymaailmaa.
Itse olen aina inhonnut kaikenlaisia diisseleitä ja peräprutkuja, "krääsmoottori o kamala värk!"
Jos Ottilianaa rakennettaessa olisi ollut saatavilla toimiva valmis ratkaisu sähkömoottorilla toimivaan järjestelmään olisin vakavasti harkinnut sellasen asentamista.
Mikäs tuo "Isäntä" on tuossa ensimmäisessä lauseessa?Sauli Särkkä kirjoitti:Hoplaa.
Päässäni on olemassa visio hyvällä hyötysuhteella toimivasta puuveneestä ja tämä idea on saanut myös isännän kiinnostuksen heräämään. Tällä hetkellä on alkuvaiheen periaatesuunnittelu käynnissä ja tärkeimpiä suuntaviivoja ollaan vetämässä projektin tehontarpeen, mittakaavan ja yleisen teknisen toteutuksen osalta. Tähän kaipaisin hieman osaavampien, enemmän käytännön kokemusta omaavien apuja.
Veneen tulisi olla suhteellisen vähäisellä energialla etenevä, mutta tähän ei kuitenkaan perusteta muotoilua sataprosenttisesti. Kun veneellä tulee olemaan pituutta 8-10 metriä, leveyttä sopivasti ja arvioitu massa noin 2000-2500 kg kaikkine varusteineen, pitäisi päättää veneen edustama tyylisuunta. Matkanopeudeksi kaipailtaisiin noin 8 solmun nopeutta.
Kyydissä tullaan kuljettamaan sopivan kokoista dieselmoottoria, jonka tehtävänä on toimia generaattorina, maksimihyötysuhteella. Generaattori tuottaa akustolle ja sähkömoottor(e)ille tarvittavan sähköenergian ja tällä ketjutuksella pyritään taas kerran hyvään hyötysuhteeseen. Akusto mitoitetaan siten, että yksistään sen varassa päästään tarvittaessa noin 30 km matka.
Minkätyylinen perinteinen puuvene voisi sopia lähtökohdaksi projektiin?
Minkä verran moottoritehoa tarvittaisiin tämän kokoluokan veneen viemiseen aiotulla 8 KTS matkanopeudella?
Vaihtoehtoja on kaksi: rakentaa paatti alusta lähtien tai ostaa projekti. Jättimäistä kokemusta veneenrakennuksesta ei allekirjoittaneella vielä ole, mutta puutöistä yleisesti on kuitenkin suht. vahva ote. Projektin toinen vastuurakentaja on veistellyt pari limilautaista merisoutuvenettä hyvällä menestyksellä. Eniten ehkä kiinnostaisi rakentaa paatti alusta loppuun itse, kun siinä voisi samalla yrittää hieman optimoida tiettyjä osia rakenteesta käyttötarkoituksen mukaan.
-Sale
Yhtälö 8-10 m vene, joka liikkuu vähäisellä energialla 8 Kn lienee haaveajattelua.
Veneen koon kasvattaminen 8:sta 10:een metriin nostaa veneen hinnan lähes kaksinkertaiseksi.
Rakenteet ja varusteet pitää olla vasttaavasti lujempia ja se nostaa hinnan.
Veneen tulis olla kevyt, kestävä, uppoumarunkoinen, nopea, käyttää kahta eri voimanlähdettä...
No sehän on purjevene, jossa akusto toimii paarlastina ja painon säästämiseksi diisseli on heivattu verkonpainoksi.
Akkuja ladataan rantasähköstä, auringosta, akseligenerattorilla purjehdittaessa ja tuulimyllyllä.
Runko tehtäisiin komposiittityypisesti laminoimalla puukuidusta ja epoksista.
Muotoilua olis hyvä lainata jo jostain valmiista ratkaisusta jo ihan rakenteiden kestävyyden takia.
(tuollaiset Punkaloiden ufot pikkasen arveluttavat, koska vesillä joskus pikkasen tuuleekin, niin mitäs niillä siten tehdään)
...
Nortti