Mitä teoriahommiin tulee, niin näytät pyörivän oma-aloitteisesti sfääreissä. Teidän ongelma oli varmaan kommunikaatiossa, ei asiassa.. (been there done that)
Noniinno, asiaan..
Ajatellaan sitä, että koitetaan saada vene liikkumaan taloudellisesti jollain nopeudella, joka sopii hydrodynaamisiin ominaisuuksiin (rungon malli ja mitat).
Monasti koneisto mitoitetaan ~3x optiminopeuden (tavoiteltu matkavauhti) tehontarpeelle. Tällä saadaan turvamarginaalia huonojen olosuhteitten varalle. Tää on siis käypänen kriteeri sullekin! Elikkä, josko vaikka vene kulkee tavoiteteholla sen 5 solmua, niin tehojen pitää riittää siihen, että vene kulkee halutusti myös pahassa kelissä ja raskaassa lastissa.
Tää on siis potkuritehoa, mikä on jatkuvasti (tarvittaessa) käytettävissä! Koska huippunopeudella vastus kehittyy nopeasti, huippunopeudessa ei näy suurta eroa, vaikka tehossa onkin.
Energian muunnoksissa tulee aina hyötysuhde ja siirtohäviöt. Tästä ei pääse mihinkään, mutta hommaa voi hallinnoida minimoimalla muunos ja siirtokerrat. Kun on saatu aikaiseksi sähköä, käytetään sen mahdollisuudet hyväksi, eikä häslätä vaihteitten ja akseleitten kanssa.
Taloudellista on lähteä siitä, että kun sähköä on käytössä, unohdetan vaihteet ja akselit! (tai luotetaan niihin)
Tämän kokoluokan laitteissa se on joko mekaaninenkoneisto (vaihde+akseli) tai sähkökoneisto, jos ei hyödynnetä energian keräilyä aurinkopaneleilla tai tuulivoimaloilla.
Jos olisin samantyyppisen hankkeen parissa, niin hahmottelisin seuraavaa:
Jaetaan systeemi kahteen (+akut=kolmeen)
1. energian generointi, eli dieselgenis + aurinkopaneelit + tuuligeneraattori
2. akusto
3. Energian käyttö, eli propulsiokoneisto
Näistä 1. kohta pitää saada toimimaan mahdollisimman tehokkaasti, systeemin jatkuva teho määräytyy minimiperiaatteella.
2. on makuasia ja voi muuttua tavoitteen mukaan. Toisinaan on makeeta pystyä ajamaan tunti sählöllä, toisinaan ei.
3. pitää mitoittaa maksimi hyötysuhteen mukaan, eli täytyy etsiä, hinnalla millä hyvänsä, paras ja taloudellisin keino kehittää propulsiota venerungon ominaisuuksia vastaavaksi.
Helposti tulee mieleen mahdollisuus käyttää ulkoisia azipod-tyyppisiä sähkömoottoriyksiköitä 3. kohdan tavoitteitten mukaan.
Ongelmia on joka kohdassa.
Painoa pitää minimoida.
Jos rakennat systeemin, missä dieselillä pyöritetään genistä, joka lataa pieniä akkuja, joka syöttää sähkömoottoria, joka pyörittää vaihdetta, joka pyörittää potkuriakselia...jne.. et saavuta mitään mutta kuin ajankulua.
Risto