Sivu 1/1

Hehkutusta

Lähetetty: 30 Syys 2009 18:57
Kirjoittaja Donna 28
Olin viime viikonloppuna seuran saaressa. Lauantai-iltana kehuimme toinen toisiamme ja tietysti veneitämme. Mainitsin yhdelle paikalla olleista, jolla oli edellisenä viikonloppuna loppuneet virrat, siis hävinneet jonnekin. Sanoin, ettei minulta ainakaan starttivirta lopu. :-)
Ennen puolta päivää rupesin käynnistelemään ja kas kummaa, hehkutettuani, starttimoottori sanoikin vou,vou. :P :P 8} Siinä aikani pähkäiltyäni huomasin imusarjasta tulevan savua, diagnoosi oli, että hehku oli jäänyt päälle, vedin hehkun johdot puukolla poikki, kun ei muutakaan työkalua ollut lähettyvillä. |+|
No, onneksi edellisellä kerralla virrat hävittäneellä oli 5 m kunnon kaapelit, joilla non sikarinpolton kestävän ajan virtaa veneeseeni annettua, starttasin ja konehan käynnistyi heti. Sitä en tiedä, oliko hehku jo jäänyt päälle Haminasta lähtiessäni vai veikö se virrat
15 sekunnin hehkutuksen aikana ja sitä seuranneen muutaman minuutin vian määrityksen aikana. Emman kipparille kiitollinen.Donna 28

Re: Hehkutusta

Lähetetty: 01 Loka 2009 14:58
Kirjoittaja sole
Tuskimpa se muutamassa minuutissa ehtii sun akkua tyhjentää. Veikkaan että on ollut pidempään päällä

Re: Hehkutusta

Lähetetty: 01 Loka 2009 19:34
Kirjoittaja Donna 28
Sitten se on ollut reippaan tunnin päällä, niin kauan kuin päävirtakytkin oli auki, siis niin kauan kuin ajoin saareen.
Donna 28

Re: Hehkutusta

Lähetetty: 02 Loka 2009 11:52
Kirjoittaja stresspill
Kuinkahan helposti tollanen hehkutulppa liiasta hehkutuksesta katkeaa ja aiheuttaa vaurioita päätyessään sylinteriin taikka pakoventtiilin väliin.

Re: Hehkutusta

Lähetetty: 02 Loka 2009 22:25
Kirjoittaja Donna 28
Hehkutulppa on kyllä imusarjassa, mutta voiko se liikkua katkenneenakaan sylinteriin?
Ja olisiko se katkennut? Moottori on Perkinssin 3-pyttyinen, onkohan kellään kokemuksia moisesta.
Donna 28

Re: Hehkutusta

Lähetetty: 03 Loka 2009 08:45
Kirjoittaja Notreal
Imusarjassa oleva hehku on aika hyvässä "tuuletuksessa" ajon aikana, en usko että katkeaa kunhan moottori on käynnissä.
Sitten onkin toinen juttu jos hehku jää päälle koneen sammuttamisen jälkeen.

Re: Hehkutusta

Lähetetty: 03 Loka 2009 19:29
Kirjoittaja Kapu III
Jos hekunlanka katkee niin ei siitä mitään tipu se vain menee poikki.

Re: Hehkutusta

Lähetetty: 05 Loka 2009 13:12
Kirjoittaja stresspill
Jep näinhän se taitaa olla, että ei se hehku ihan hevillä katkea vaikka kuinka hehkuttaa liikaa. Ainakaan näissä tulpissa, joissa hehkulanka on metallisen suojavaipan alla piilossa. Tiedä sitten miten on laita keraamisten tulppien kohdalla.

Re: Hehkutusta

Lähetetty: 05 Loka 2009 18:43
Kirjoittaja ainur
Donna 28 kirjoitti:Hehkutulppa on kyllä imusarjassa, mutta voiko se liikkua katkenneenakaan sylinteriin?
Ja olisiko se katkennut? Moottori on Perkinssin 3-pyttyinen, onkohan kellään kokemuksia moisesta.
Donna 28
Jos "hehkutit" ennen starttia, niin savua pitää tullakin imusarjasta. Se on sen merkki et "löpöä" myös valuu hehkun läpi. Hehkussa on solenoidiventtiili, joka aukeaa hehkuttaessa ja päästää löpöä imusarjaan. Löpö syttyy ja startissa sytyttää seoksen pytyssä. Rikki hehku voi olla, mutta tuskin katkennut :)

Re: Hehkutusta

Lähetetty: 07 Loka 2009 19:35
Kirjoittaja Donna 28
Notikka, jos hehku jäi päälle satamasta lähtiessä, ei sen pitäisi enää olla päällä, kun tulin määränpäähän, sammutin koneen ja otin päävirtakatkaisijasta virrat pois. Ainur hyvä havaintoesitys niille, jotka eivät ole käyttäneet imusarjassahehkuttavaa moottoria aiemmin,,saattaa olla, totean samaa siis "rikki hehku saattaa olla, mutta ei katkennut". En aio ottaa siitä selvää enää tänä syksynä. Kyllä se lähtee käymään ilman hehkujakin, kunhan antaa vähän pyörähdellä, tosin ei pakkasella. Silloin voi lämmittaa konetta pienelle patterilla, jonka panee konekopan sisään. Patteri on nestetäyttöinen.
Muuten mitähän varten näissä koneissa ei käytetä autonmoottorin tavalla lokilämmitintä.
Donna 28

Re: Hehkutusta

Lähetetty: 07 Loka 2009 21:40
Kirjoittaja ainur
Saahan noihin lokilämppärin, mut se virran saanti on monesti hankalaa :)

Re: Hehkutusta

Lähetetty: 08 Loka 2009 21:13
Kirjoittaja Notreal
Mulla oli aikoinaan yhdessä masiinassa Fiatin kuorma-auton dieselmoottori ja siinä oli imusarjahehku. Hehkun yhteydessä oli pieni polttoainesäiliö joka täyttyi ajon aikana ja
mikä sitten hehkutuksen yhteydessä tyhjeni imusarjaan. Hehkutus tapahtui normaalisti napista jota painettiin kunnes konehuoneesta kuului selkeä tössähdys ( imusarjasta ) joka kertoi "hehkutuksen valmistuneen".

Re: Hehkutusta

Lähetetty: 08 Loka 2009 21:58
Kirjoittaja ainur
Otin kuvan pois ku ei mahtunu näytölle :-)

Re: Hehkutusta

Lähetetty: 09 Loka 2009 23:50
Kirjoittaja Donna 28
Kävin tänään korjaamassa vian. Se oli hehkunappulassa. Otin pois vanhan ja laitoin uuden. Vanha toimi ja ei toiminut, kun painelin irtonaista nappulaa, siis jumitti välillä ala-asentoon ja taas pitkän painelun jälkeen uudelleen. Tuli sellainenkin tuossa viime yönä mieleen, että jos kone on huohottanut ilmanputsarin täyteen pas..., niin se hehkutulpasta putsariin päin voi polttaa tai käryyttää putsariputkea jonkin aikaaa. Mutta ainakin nyt näyttäisi siltä, että se vika oli tosiaan napissa, sillä hehkutuksen jälkeen tänään iltapäivällä kone lähti moitteettomasti käyntiin ja nappi ei jäänyt alas, eikä savutusilmiötä ollut silmin havaittavissa. Menen huomenna tod.näk. Kotilahden saunaan
illan suussa.
Donna 28