Eberin savutus

Puuveneiden sähkölaitteet. Sytytys- lataus- ja lisälaitteet.
Avatar
jstrang
Viestit: 118
Liittynyt: 27.01.2006 11:36
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Eberin savutus

Viesti Kirjoittaja jstrang » 13.08.2009 14:17

Vaihdoin laakerit Eber D3L malliin jo keväällä.
En ole saanut sitä pelaamaan vielä kunnolla. Kohta alkaa olemaan tarve kys. värkille...

Lähtee päälle, hehkuttaa, savuttaa, savuttaa, kuumenee, lakkaa hehkuttamasta ja sammuu. Haisee...
Vaikuttaa että laite ei saa seosta kohdilleen. Ehkä liian vähän ilmaa?

Onko jollakin kokemusta tuosta laakerin vaihdosta? Itse yksikkö johon laakerit vaihdetaan, on kokonainen varaosa, eli ei ole tarkoitettu korjattavaksi.
Onko sen kasaamisessa jotakin erityisen tarkkaa?


Janne
Janne
Muoviveneen omistaja
Kokkola

Avatar
jstrang
Viestit: 118
Liittynyt: 27.01.2006 11:36
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Re: Eberin savutus

Viesti Kirjoittaja jstrang » 29.12.2009 16:11

Uusitaampa sama kysymys.

Värkki pitäisi saada kuntoon kewääseen menneessä. Ei ole tehty sitten viimeisen mitään asialle.


Janne
Janne
Muoviveneen omistaja
Kokkola

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22.04.2008 0:10

Re: Eberin savutus

Viesti Kirjoittaja Notreal » 29.12.2009 19:04

Kuulopuheiden mukaan merki on "herkkä" jännitteelle, kaipaa siis kunnolla jännitettä toimiakseen.
Laitteessa sijaitsee jossain myös ylilämpösuoja ( nappi ) joka lauetessaan pysäyttää polttoainepumpun, tosin sen kaiketi
kuulee jos ei naputa...
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Ande
Viestit: 1180
Liittynyt: 08.08.2003 13:35

Re: Eberin savutus

Viesti Kirjoittaja Ande » 29.12.2009 20:59

Jännite tulee ekana mieleen mutta mites pakari onko kamalasti mutkia tms?
Tosiaan eberin pumppu napsuttaa siihen malliin että sen kuulee.
E mare libertas

Avatar
jstrang
Viestit: 118
Liittynyt: 27.01.2006 11:36
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Re: Eberin savutus

Viesti Kirjoittaja jstrang » 29.12.2009 23:32

Ande kirjoitti:Jännite tulee ekana mieleen mutta mites pakari onko kamalasti mutkia tms?
Tosiaan eberin pumppu napsuttaa siihen malliin että sen kuulee.
Jännite on kunnossa, syötän sitä erillisellä DC-virtalähteellä 13.8V, pakoputkea on n.30cm suoraa putkea.

Pumppu napsuttaa kunnes vehje lyö hanskat tiskiin. Useamman minuutin se tekee käynnistystä ja kuumeneekin siinä ajassa tulikuumaksia. Mutta savuttaa koko ajan ja ei lakkaa hehkuttamasta vastakun lopettaa koko homman. Virtaa vie yli 20A kun hehkuttaa ja pyörittää. Speksien mukaan ok virta on tuo. Voisin koittaa ottaa oikein kellolla aikaa näistä tapahtumista seuraavan kerran. Löytyykö jostakin ajoituskaavio? Uudempiin malleihin voi löytyäkkin, mutta ei suoraan tähän.

Tähän tarvisi jonkun todellisen velhon, jolla on näkemystä näiden sielunelämästä.
Pirullinen laite testata, pitää viedä tankkien ja powereiden kanssa ulos kun starttaa...

Janne
Janne
Muoviveneen omistaja
Kokkola

Avatar
CC
Viestit: 815
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Eberin savutus

Viesti Kirjoittaja CC » 30.12.2009 2:13

Palopään puhdistus. Hehkuun ei saa osua karstakokkaretta, lämpö ei nouse riittäväksi.
Näkyykö polttoaineen liike putkessa?
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

MikkoM
Viestit: 94
Liittynyt: 04.06.2006 17:33
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Eberin savutus

Viesti Kirjoittaja MikkoM » 09.01.2010 0:40

Olisiko service manuaalista mitään apua?.

http://www.espar.com/documents/D3LCc.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
jstrang
Viestit: 118
Liittynyt: 27.01.2006 11:36
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Re: Eberin savutus

Viesti Kirjoittaja jstrang » 07.03.2010 23:01

Eberin korjausurakka jatkuu.
D3L on malli.

Laitoin muutaman kuvan laitteen sisuksista:
http://www.tarkastaja.com/~janne/vene/eberi/eberi.html

Laite käynnistyy ja hehkuttaa ja pumppu sykkii. Lähtee palamaan, ja jonkun ajan päästä hehku lakkaa kun liekkivahti lämpenee tarpeeksi. Savutus on kova ja jatkuu. Nyt värkki pysyy päällä ja jne... Voi jopa kytkeä puoliteholle ja pysyy käynnissä.

Kuvassa 3 oleva suutin ottaa pyörijään (kuva4) kiinni, jos väliin ei ole asetettu prikkaa. Olen vaihtanut tähän laakerit ja tuo akseli saattaa olla hiukan eri kohdassa pituussuuntaisesti. Onko tietoa onko tuon suuttimen ja tuon pyörijän etäisyys jotenkin erityisen kriittinen? ???
Kuvassa 5 on pyörijä asetettu paikalleen. Tämä kiristetään turbiinin siivellä joka näkyy kuvassa 8.
Lisäksi kuvassa 7 oleva palopuhallin, siis tuo iso kiekko vasemmassa päässä on asennettava ilmeisesti hyvin lähelle runko-osaa? Nyt välys on 0.3mm.

Onko kokemuksia tästä kenelläkään? ???

Mainitaan vielä että polttoainepumppu on uusi ja 100% varmuutta sen oikeudesta ei ole. Voi olla, että pumppu pumppaa liikaa tavaraa. Tälle ei ole mitään säätöä ohjausyksikössä, kuten esim. Wallaksessa on. Pitäisi saada tuohon ohjausyksikköön kytkentäkaava. Sitten voisi lisätä siihen pulssisuhteen säädön. Kova homma olisi ensin piirtää kytkentä. Kaippa se sitten täytyy tehdä kun elektroniikkateknikko on virastaan lomautettuna ja kevät kohta koittaa ja jäät sulaa... 8-|

Janne
Janne
Muoviveneen omistaja
Kokkola

Ande
Viestit: 1180
Liittynyt: 08.08.2003 13:35

Re: Eberin savutus

Viesti Kirjoittaja Ande » 08.03.2010 2:14

Koitappa soittaa tuonne http://www.nallenvenehuolto.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuntuu että kyselet niin piiruntarkkoja hommia, että täältä tuskin
tieto löytyy.
E mare libertas

rickenbacker
Viestit: 175
Liittynyt: 02.03.2010 5:32

Re: Eberin savutus

Viesti Kirjoittaja rickenbacker » 08.03.2010 4:29

pumpun tuottoa saa säädettyä kiertämällä mutteria painepuolen ulostulonatsan juuressa.

Avatar
jstrang
Viestit: 118
Liittynyt: 27.01.2006 11:36
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Re: Eberin savutus

Viesti Kirjoittaja jstrang » 24.03.2010 11:52

Väliaikatietoa:

Tämän pumpun tuottoa ei voi säätää. Tämä uusi pumppu on väärä. Eli jos hankitte lämmittimiin pumppua, hankkikaa varmasti oikea pumppu. Näitä pumppuja myydään edullisesti 2-5kW webasto/eberi nimellä. Varmistakaa että on varmasti oikea.
Nallelta sain hyviä vinkkejä, voin suositella.

Olen saanut laitteen toimimaan kikkailemalla. Pumppu pumppaa normaalisti liikaa. Lisäsin säätöyksikköön kaksi trimmeriä joilla voidaan säätää pumputuksen pulssin leveyttä. Pitäisi vielä saada taajuutta säädettyä pienemmäksi. Nyt palo on puhdasta ja CO2 mittarillakin katsottuna lukemat saa säädettyä 0-5% ihan ok. Paljonkohan tuo % pitäisi olla?

Noh, nämä on tämmöisiä kikkakolmosia, joita en suosittele ihan kaikille. Eli ostakaa oikea pumppu heti säästyy monelta harmilta.


Janne
Janne
Muoviveneen omistaja
Kokkola

Vastaa Viestiin