Sivu 1/2

Ampeerimittari

Lähetetty: 03.08.2009 10:26
Kirjoittaja jjaho
Mitähän se veneen ampeerimittari mittaa?
Onko sen näyttämällä jokin yhteys akkujen lataukseen/latautumiseen?
Tuli vain mieleen, kun veneen starttaa, ja laturi alkaa ladata akkuja, mittari nayttää n +20 A ja latautumisen jatkuessa lähestyy nollaa - yleensä.
Viime reissulla kakkosakkua ladatessa ei yli tunnin ajon jälkeen ei juuri siirtynyt.
Onko vikaa akussa vai laturissa vai...

Re: Ampeerimittari

Lähetetty: 03.08.2009 13:07
Kirjoittaja CC
Näyttämä riippuu ihan siitä mihin ja miten se on kytketty. Ilman tätä tietoa ei uskalla sanoa mitään.

Muuten tuo mainitsemasi käytös on normaalin oloinen, aloittaa isolla virralla ja akun täyttyessä
virta alenee. Jos virtaa ei mene alussa, on akku täysi tai rikki. Jos virta ei laske loppuvaiheessa,
on akku iso ja tyhjä tai rikki.

Re: Ampeerimittari

Lähetetty: 03.08.2009 19:03
Kirjoittaja Veli-Matti
Mulla näyttää tämänhetkisessä kytkennässä sitä mitä laturi pukkaa ulos eli kulutusta+latausta (kun käydessä napsii laitteita päälle lukema nousee samaan tahtiin mittarissa) ja en tykkää siitä yhtään koska mielestäni jjahon mittari näyttää juuri niin kuin pitääkin eli sitä virtaa mikä menee akkuihin koneen käydessä tai lähtee sieltä koneen ollessa sammutettuna virta päällä.

Mittaristo menee remppaan kytkentöineen ensi talvena joten nou hätä...

Re: Ampeerimittari

Lähetetty: 03.08.2009 21:08
Kirjoittaja pellamo
Normaalilta vaikuttaa jjaho:n mittarilukemat.Kun akku on starttauksen ja mahdollisesti hehkutuksen jälkeen jälleen täys niin ampeerimittarin käytös on just sellainen.
Itse henk.koht. en ampeerimittaria ole koskaan kaivannut koska hyvästä volttimittarista voi tulkita täsmälleen saman asian.

Re: Ampeerimittari

Lähetetty: 04.08.2009 18:59
Kirjoittaja jjaho
Kiitos vastauksista.
Täytynee tarkkailla tilannetta ja mitata akun kunto.
Onneksi on vielä kolmas akku kaiken varalta.

Re: Ampeerimittari

Lähetetty: 27.03.2015 18:30
Kirjoittaja aparaatti
Nostetaan vanha aihe.
Olis tuossamun vaatimattomassa mittaritaulussa käyttämättömänä se melkein ainut mittari.. Eli ampeerimittari.
Jos sen haluaisin jotenkin hyödyllisesti toimintaan niin mihinköhän väliin sen vois tuupata?
Sinänsä sitä niin mihkä tartte mut jos sillä vois vaikka vähän latausta seurata?
Laturina siis wikströmin dynastartti joka vähän heikonlaisesti matalilla kierroksilla lataa. Siis juuri niillä kierroksilla joilla ajetaan.
Akkuahan tässä ei kuluta kuin (eniten) juuri tuo dynastartti startatessa, 2 pientä pilssipumppua ja kulkuvalot pimeellä.
Viimekesän oli vara-akku veneessä ja varmaan tänkin kesän.
Olis vaa kiva saada koetaulun toimimaton mittari toimintaan ja voishan sitä seuratessa saada lisää murheita ;)
Mutta siis. Tällaisessa niukasti sähköistetyssä fiskarissa se kuuluu mihin?
..lykkäänkö vaikka tupakansytyttimen +johdon väliin vai mihin

Re: Ampeerimittari

Lähetetty: 27.03.2015 18:53
Kirjoittaja aparaatti
Kävin kurkkaa mittaritaulua niin siinä on amppeerit -20 - 20. Sit luki laden ja antladen tai jotai. Eli villisti veikattuna lataus ja alilataus

Re: Ampeerimittari

Lähetetty: 27.03.2015 19:13
Kirjoittaja matti
https://www.google.fi/search?q=dynastar ... 928%3B1313" onclick="window.open(this.href);return false;

tuossa kuvassa on paikka

Re: Ampeerimittari

Lähetetty: 27.03.2015 19:17
Kirjoittaja Jyde
Ampeerimittari kytketään kaiken kulutuksen ja tuoton sekä akun väliin, eli yksinkertaisesti kaikki kuluttajat ja laturi kytketään toiseen napaan ja toinen napa akun +napaan. Tästä sitten nähdään purkautuuko vai lataantuuko akku ja kuinka paljon. Halvat ampeerimittarit sitten aiheuttavat melkoisen jännitehäviön ja kuumenevat, josta syystä omanikin hylkäsin koska tosiaankin volttimittari riittää kertomaan onko lataus kunnossa.

Starttia ei sitten yleensä kytketä mittarin kautta koska harva A-mittari kestää startin vaatimia virtoja!!!

Re: Ampeerimittari

Lähetetty: 27.03.2015 19:26
Kirjoittaja Moshulu
Amperimittari on tosiallisesti volttimittari joka mittaa johdossa tapahtuva jännitealenemaa. Eli jos seuraat mittarin johtoja niin toisessa päässä pitäisi löytyä jonkinlainen lyhyehkö laite joka on kytketty virtapiiriin siten että sen läpi kulkee virta joka halutaan mitata. Jos tämä löytyy laturista tulevassa johdossa niin mittari näyttää laturista tulevaa virtaa.

Oikein asennettuna tämä ns. Shuntti pitäisi asentaa akun miinusjohtoon. Nyt jos akku latautuu näyttää mittari esim +10A. Kun virtaa taas kulutetaan näyttää mittari -10A. Virta shuntin läpi tuottaa shuntissa jännitealenema koska shuntin vastus kertaa virta (Ohmin laki) tuottaa pienen jännitealeneman jonka mittari mitta. Mittariissa on vain piirretty sellainen asteikko joka näyttää virtaa eikä jänitettä. Jos mittari näyttää latausta vaikka kone on sammutettuna niin vaihda mittarin johdot keskenään shuntilla.

Mutta jos oikeasti haluat mitata virtaa ja jännite joka sinäänsä on tärkeämpi seurattava (akun varausaste) niin hanki kunnollinen mittari. Itse hankin NASA Marina BM-1 mittari jossa iso näyttö jonka lukemasta ei voi erehtyä. Mukana tulee shuntti ja kytkentäjohto joka kytketää käyttöakkuun. Maksaa noin 150€.

Re: Ampeerimittari

Lähetetty: 27.03.2015 21:43
Kirjoittaja Qubik
Moshulu, vananaikaiset ampperimittaritbeivät ole shuntillisia, vaan koko venen virtaa kulkee sen kautta. Koska se käytännössä tarkoittaa aivan tolkuttoman pitkän ja paksun virtajotimen käyttämista( virtahävikki) niin aletti käyttämäan shunttia ja ampperimittariksi naamioitua volttimittaria. Fyysisesti on kyseessä aivan eri laitteet. Nykyaikana on todettu, että latauksessa amperimittarin käyttö ei ole järkevä ja käytettään yleisesti tavalista volttimittaria. Sen kohdalla on sitten muistettava, ettei se mitta akkua vaan moottorin käynnissäollessa se mittaa jännitetta akkunavalla, elikkä latausvirta. Siitä johtuu se kumma juttu, että jos laturin säädin aistii että akku on aivan tyhjäa, se lataa koko teholla ja mittari näyttä 14.,jotain. Jos akku on täynnä latausvirta on vähän ja volttimittari näyttä se normi 12, jotain. Se pieni omituinen juttu täytyy muistaa, kun kiinteä volttimittaria seuraa venessa.

Re: Ampeerimittari

Lähetetty: 27.03.2015 23:11
Kirjoittaja Jyde
Qubik kirjoitti:Siitä johtuu se kumma juttu, että jos laturin säädin aistii että akku on aivan tyhjäa, se lataa koko teholla ja mittari näyttä 14.,jotain. Jos akku on täynnä latausvirta on vähän ja volttimittari näyttä se normi 12, jotain. Se pieni omituinen juttu täytyy muistaa, kun kiinteä volttimittaria seuraa venessa.

Ei jännite kyllä toimivalla laturilla+säätimellä tipu koskaan mihinkään koneen käydessä. Jossain on vikaa jos noin käy.

Re: Ampeerimittari

Lähetetty: 27.03.2015 23:46
Kirjoittaja Qubik
Ai sulla lataa sitäsama täyttä vauhtia vaikka säädin rajoittaa?

Re: Ampeerimittari

Lähetetty: 28.03.2015 1:13
Kirjoittaja Jyde
Ei se lataa täyttä vauhtia vaan akun napajännite kiipeää lähelle 14V sen ollessa täynnä ja silloin ei virta kulje enää suuntaan eikä toiseen. Tämä on ihan perusakkutekniikkaa ja kutsutaan vakiojännitelataukseksi.

Re: Ampeerimittari

Lähetetty: 28.03.2015 9:57
Kirjoittaja aparaatti
Kiitos vastauksista! Tuossa Matin kuvassahan sen paikka oli selkeesti ilmastu!