Ampeerimittari

Puuveneiden sähkölaitteet. Sytytys- lataus- ja lisälaitteet.
Avatar
jjaho
Viestit: 22
Liittynyt: 02.09.2005 9:26

Ampeerimittari

Viesti Kirjoittaja jjaho » 03.08.2009 10:26

Mitähän se veneen ampeerimittari mittaa?
Onko sen näyttämällä jokin yhteys akkujen lataukseen/latautumiseen?
Tuli vain mieleen, kun veneen starttaa, ja laturi alkaa ladata akkuja, mittari nayttää n +20 A ja latautumisen jatkuessa lähestyy nollaa - yleensä.
Viime reissulla kakkosakkua ladatessa ei yli tunnin ajon jälkeen ei juuri siirtynyt.
Onko vikaa akussa vai laturissa vai...

Avatar
CC
Viestit: 809
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Ampeerimittari

Viesti Kirjoittaja CC » 03.08.2009 13:07

Näyttämä riippuu ihan siitä mihin ja miten se on kytketty. Ilman tätä tietoa ei uskalla sanoa mitään.

Muuten tuo mainitsemasi käytös on normaalin oloinen, aloittaa isolla virralla ja akun täyttyessä
virta alenee. Jos virtaa ei mene alussa, on akku täysi tai rikki. Jos virta ei laske loppuvaiheessa,
on akku iso ja tyhjä tai rikki.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Ampeerimittari

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 03.08.2009 19:03

Mulla näyttää tämänhetkisessä kytkennässä sitä mitä laturi pukkaa ulos eli kulutusta+latausta (kun käydessä napsii laitteita päälle lukema nousee samaan tahtiin mittarissa) ja en tykkää siitä yhtään koska mielestäni jjahon mittari näyttää juuri niin kuin pitääkin eli sitä virtaa mikä menee akkuihin koneen käydessä tai lähtee sieltä koneen ollessa sammutettuna virta päällä.

Mittaristo menee remppaan kytkentöineen ensi talvena joten nou hätä...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14.05.2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Re: Ampeerimittari

Viesti Kirjoittaja pellamo » 03.08.2009 21:08

Normaalilta vaikuttaa jjaho:n mittarilukemat.Kun akku on starttauksen ja mahdollisesti hehkutuksen jälkeen jälleen täys niin ampeerimittarin käytös on just sellainen.
Itse henk.koht. en ampeerimittaria ole koskaan kaivannut koska hyvästä volttimittarista voi tulkita täsmälleen saman asian.
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

Avatar
jjaho
Viestit: 22
Liittynyt: 02.09.2005 9:26

Re: Ampeerimittari

Viesti Kirjoittaja jjaho » 04.08.2009 18:59

Kiitos vastauksista.
Täytynee tarkkailla tilannetta ja mitata akun kunto.
Onneksi on vielä kolmas akku kaiken varalta.

aparaatti
Viestit: 560
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: Ampeerimittari

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 27.03.2015 18:30

Nostetaan vanha aihe.
Olis tuossamun vaatimattomassa mittaritaulussa käyttämättömänä se melkein ainut mittari.. Eli ampeerimittari.
Jos sen haluaisin jotenkin hyödyllisesti toimintaan niin mihinköhän väliin sen vois tuupata?
Sinänsä sitä niin mihkä tartte mut jos sillä vois vaikka vähän latausta seurata?
Laturina siis wikströmin dynastartti joka vähän heikonlaisesti matalilla kierroksilla lataa. Siis juuri niillä kierroksilla joilla ajetaan.
Akkuahan tässä ei kuluta kuin (eniten) juuri tuo dynastartti startatessa, 2 pientä pilssipumppua ja kulkuvalot pimeellä.
Viimekesän oli vara-akku veneessä ja varmaan tänkin kesän.
Olis vaa kiva saada koetaulun toimimaton mittari toimintaan ja voishan sitä seuratessa saada lisää murheita ;)
Mutta siis. Tällaisessa niukasti sähköistetyssä fiskarissa se kuuluu mihin?
..lykkäänkö vaikka tupakansytyttimen +johdon väliin vai mihin

aparaatti
Viestit: 560
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: Ampeerimittari

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 27.03.2015 18:53

Kävin kurkkaa mittaritaulua niin siinä on amppeerit -20 - 20. Sit luki laden ja antladen tai jotai. Eli villisti veikattuna lataus ja alilataus

matti
Viestit: 1866
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Ampeerimittari

Viesti Kirjoittaja matti » 27.03.2015 19:13

https://www.google.fi/search?q=dynastar ... 928%3B1313" onclick="window.open(this.href);return false;

tuossa kuvassa on paikka

Jyde
Viestit: 56
Liittynyt: 27.05.2009 20:41
Paikkakunta: Kotka

Re: Ampeerimittari

Viesti Kirjoittaja Jyde » 27.03.2015 19:17

Ampeerimittari kytketään kaiken kulutuksen ja tuoton sekä akun väliin, eli yksinkertaisesti kaikki kuluttajat ja laturi kytketään toiseen napaan ja toinen napa akun +napaan. Tästä sitten nähdään purkautuuko vai lataantuuko akku ja kuinka paljon. Halvat ampeerimittarit sitten aiheuttavat melkoisen jännitehäviön ja kuumenevat, josta syystä omanikin hylkäsin koska tosiaankin volttimittari riittää kertomaan onko lataus kunnossa.

Starttia ei sitten yleensä kytketä mittarin kautta koska harva A-mittari kestää startin vaatimia virtoja!!!

Avatar
Moshulu
Viestit: 13
Liittynyt: 27.03.2015 14:50
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Ampeerimittari

Viesti Kirjoittaja Moshulu » 27.03.2015 19:26

Amperimittari on tosiallisesti volttimittari joka mittaa johdossa tapahtuva jännitealenemaa. Eli jos seuraat mittarin johtoja niin toisessa päässä pitäisi löytyä jonkinlainen lyhyehkö laite joka on kytketty virtapiiriin siten että sen läpi kulkee virta joka halutaan mitata. Jos tämä löytyy laturista tulevassa johdossa niin mittari näyttää laturista tulevaa virtaa.

Oikein asennettuna tämä ns. Shuntti pitäisi asentaa akun miinusjohtoon. Nyt jos akku latautuu näyttää mittari esim +10A. Kun virtaa taas kulutetaan näyttää mittari -10A. Virta shuntin läpi tuottaa shuntissa jännitealenema koska shuntin vastus kertaa virta (Ohmin laki) tuottaa pienen jännitealeneman jonka mittari mitta. Mittariissa on vain piirretty sellainen asteikko joka näyttää virtaa eikä jänitettä. Jos mittari näyttää latausta vaikka kone on sammutettuna niin vaihda mittarin johdot keskenään shuntilla.

Mutta jos oikeasti haluat mitata virtaa ja jännite joka sinäänsä on tärkeämpi seurattava (akun varausaste) niin hanki kunnollinen mittari. Itse hankin NASA Marina BM-1 mittari jossa iso näyttö jonka lukemasta ei voi erehtyä. Mukana tulee shuntti ja kytkentäjohto joka kytketää käyttöakkuun. Maksaa noin 150€.

Avatar
Qubik
Viestit: 720
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Viesti:

Re: Ampeerimittari

Viesti Kirjoittaja Qubik » 27.03.2015 21:43

Moshulu, vananaikaiset ampperimittaritbeivät ole shuntillisia, vaan koko venen virtaa kulkee sen kautta. Koska se käytännössä tarkoittaa aivan tolkuttoman pitkän ja paksun virtajotimen käyttämista( virtahävikki) niin aletti käyttämäan shunttia ja ampperimittariksi naamioitua volttimittaria. Fyysisesti on kyseessä aivan eri laitteet. Nykyaikana on todettu, että latauksessa amperimittarin käyttö ei ole järkevä ja käytettään yleisesti tavalista volttimittaria. Sen kohdalla on sitten muistettava, ettei se mitta akkua vaan moottorin käynnissäollessa se mittaa jännitetta akkunavalla, elikkä latausvirta. Siitä johtuu se kumma juttu, että jos laturin säädin aistii että akku on aivan tyhjäa, se lataa koko teholla ja mittari näyttä 14.,jotain. Jos akku on täynnä latausvirta on vähän ja volttimittari näyttä se normi 12, jotain. Se pieni omituinen juttu täytyy muistaa, kun kiinteä volttimittaria seuraa venessa.
http://puup22paatti.blogspot.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;

Jyde
Viestit: 56
Liittynyt: 27.05.2009 20:41
Paikkakunta: Kotka

Re: Ampeerimittari

Viesti Kirjoittaja Jyde » 27.03.2015 23:11

Qubik kirjoitti:Siitä johtuu se kumma juttu, että jos laturin säädin aistii että akku on aivan tyhjäa, se lataa koko teholla ja mittari näyttä 14.,jotain. Jos akku on täynnä latausvirta on vähän ja volttimittari näyttä se normi 12, jotain. Se pieni omituinen juttu täytyy muistaa, kun kiinteä volttimittaria seuraa venessa.

Ei jännite kyllä toimivalla laturilla+säätimellä tipu koskaan mihinkään koneen käydessä. Jossain on vikaa jos noin käy.

Avatar
Qubik
Viestit: 720
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Viesti:

Re: Ampeerimittari

Viesti Kirjoittaja Qubik » 27.03.2015 23:46

Ai sulla lataa sitäsama täyttä vauhtia vaikka säädin rajoittaa?
http://puup22paatti.blogspot.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;

Jyde
Viestit: 56
Liittynyt: 27.05.2009 20:41
Paikkakunta: Kotka

Re: Ampeerimittari

Viesti Kirjoittaja Jyde » 28.03.2015 1:13

Ei se lataa täyttä vauhtia vaan akun napajännite kiipeää lähelle 14V sen ollessa täynnä ja silloin ei virta kulje enää suuntaan eikä toiseen. Tämä on ihan perusakkutekniikkaa ja kutsutaan vakiojännitelataukseksi.

aparaatti
Viestit: 560
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: Ampeerimittari

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 28.03.2015 9:57

Kiitos vastauksista! Tuossa Matin kuvassahan sen paikka oli selkeesti ilmastu!

Vastaa Viestiin