startti

Puuveneiden sähkölaitteet. Sytytys- lataus- ja lisälaitteet.
Avatar
Donna 28
Viestit: 2727
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

startti

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 05.07.2009 23:22

Tänä aamuna meinasi saaresta paluu olla kortilla omin voimin. Käynnistettyäni konetta huolellisen hehkutuksen jälkeen moottori kyllä pyöri, ei käynnistynyt, kun huomasin sammuttimen olevan päällä. Uusi yritys toi vain pelkkää napsetta ja sitten vähän ajan päästä ei sitäkään. Sen jälkeen turvauduin pakkomenetelmiin panemalla startin johdot vastakkain, jolloin muutaman hitsauksen jälkeen kone pyörähtikin käyntiin, tosin sitä ennen oli pitänyt vasaralla kolautella niin starttia kuin solenoidiakin muutaman kerran.
En tiedä, onko muilla puuveneilijöillä samanlaisia koekmuksia, jotka kostautuvat aina kerran vuodessa, ellei startti ole ollut huollossa keväisin. Kosteus, joka on puuveneissä vallitseva piirre, saa hiilet jumiutumaan tai joku muu hapettu sen verran pahasti, ettei niin
tärkeä kapistus toimi. Siis onko muuta konstia, kuin huoltaa startti joka kauden alussa.
Perkinsissäni se on pahassa paikkaa ja hankala muutenkin.
Donna 28

Avatar
CC
Viestit: 815
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: startti

Viesti Kirjoittaja CC » 06.07.2009 1:00

Ei tuo nyt ihan tyypillistä pitäisi olla puuveneessäkään. Mullakin nyt menossa 14. vuosi ilman
startteihin koskemista, ja edellinen omistaja sentään uitti ne merivedessä.

Tulee mieleen muutama pointti:
- Startti on huollon asemasta vaan katsottu, ja joku selvä vika parsittu.
(Esim. liian kulunut hiilenpidin ei muutu ehjäksi puhdistamalla.)
- Startti alkaa oleen niin huonossa kunnossa, ettei huoltamallakaan palaa toimintavarmaksi.
(passivoinnit/sinkkaukset hävinneet, syöpymiä tai kollektori liian kulunut.)
- Startti on alkujaankin niin huono, ettei sen kummempaa ole odotettavissa. Vrt. engelsmannien sähkö yleensä.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Avatar
Donna 28
Viestit: 2727
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: startti

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 08.07.2009 20:17

Engelsmannien sähköstähän on kysymys kun puhutaan koneestakin 3152 Perkins, malli on vuodelta 61, moottorilla, starttimoottorista en mene sanomaan mitään, voihan olla että kollektori on huono ja jne, mutta luotan myös Akku Kuittiseen, jonka autosähköliikkeessä sitä on korjattu tai huollettu säännöllisesti. Moottori itsessään on peruskorjattu 5 -vuotta sitten, eikä sillä sinällään ole mitään vikaa.
Puuveneeni on taas vuodelta 1956, joka vaatii joka kevät vesiturvotuksen, 3 - 5 -päivää.
Ehkei 10 - 20-vuotta vanhoissa veneissä ole sellaisia ongelmia, kuin 53 -vuotiaassa.
Ja jos onkin, ne ovat aina kiusallisia.
Donna 28

Avatar
CC
Viestit: 815
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: startti

Viesti Kirjoittaja CC » 09.07.2009 13:28

Tuo korjattu(tai huollettu) säännöllisesti kielii kyllä jostain ongelmasta. Hyvin kerran
huollettu/korjattu pitää kestää toimivana enemmän kuin yhden kesän. Jopa mainittu
engelsmani.

En tiedä kuinka veneen ikä vaikuttaa itsellään vikojen esiintymiseen, kyllä vanhat ovat
tietysti kulumisen takia arempia. Mutta juuri siksihän niitä huolletaan, jotta nuo saadaan
eliminoitua. Ja meidän Lady on 43v.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Avatar
Donna 28
Viestit: 2727
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: startti

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 09.07.2009 19:02

No, eihän sen iän pitäisi mitenkään vaikuttaa. Kun nyt sain sen pois Autosähköliikkeestä, oli siihen vaihdettu hiilen jousi ja solenoidinpää, lisäksi saumat oli käsitelty silikonilla siten, että ainoastaan pinet kosteutta poistavat reiät jätettiin. Varminta kuitenkin jatkossakin lienee ainakin minulla, ottaa syksyllä startti pois ja laittaa se tarkistuksen jälkeen keväällä jälleen paikoilleen. En aio kinata startin kestävyydestä CC.n kanssa enempää, sillä minulle itselleni on tärkeintä se, että pääsen ongelmitta lähtemään, olin sitten vaikka
hevon kuusessa. Huomenna perjantaina laitan startin paikoilleen ja toivon mukaan ainakin lauantaina voin ajella veneseuran saunarantaan - tietysti saunomaan. :)
Sitä paitsi huomasinkin juuri, että kolleega CC on Jyväskylästä, siis makean veden rannalta
ja ajelee ilmeisesti Jyväsjärven, Päijänteen ja Keiteleen alueilla, ei siellä ole samanlaiset olosuhteet kuin merellä, suola aiheuttaa monin verroin enemmän hankaluuksia kuin makeavesi.
Yli 20 -vuotta makeassa vedessäkin seilanneena, !!!
Donna 28

Avatar
CC
Viestit: 815
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: startti

Viesti Kirjoittaja CC » 10.07.2009 12:51

Sori, että yritin kertoa miten asian pitäisi olla.
Sinulla on vakaa uskosi, että starttisi on korjattu hyvin. Melko varmaa on, että kuitenkaan kaikki
merellä venettään uittavat eivät joudu starttiremonttiin joka kesä.
Minunkin vene on ollut merivedessä.

No, en puutu vastedes kysymyksiisi.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

matti
Viestit: 1904
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: startti

Viesti Kirjoittaja matti » 10.07.2009 19:05

Tuota, tuota onkos se perkinssi kovinkin alhaalla, jospa sinne vauhtipyöräkoteloon pääsee turvotuksen yhteydessä vettä??
Kun se vauhtipyörä sitten rapaa sitä vettä pitkin koteloa, niin osa siitä joutunee sinne starttiin ja jatkuva huollon tarve on ilmeinen.

Matti

Avatar
Donna 28
Viestit: 2727
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: startti

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 10.07.2009 19:21

CC. Samasta asiastahan me puhuttiin, sorry myös minulta, joka kuuntelen niin herkästi vain itseäni. Todennäköisesti olet oikeassa perustavaa laatua olevan vian suhteen.
Matille: Ilmeisesti ratkaisit ongelman, jota en ole tullut ajatelleeksi muulloin kuin turvotellessa, jos silloinkaan. Startti on alhaalla lähes tulkoon lohkon ja öljypohjan korkeudella (makaa) ja nyt kun oikein ajattelen, en turvotusvesiä laskiessa ole ajatellut muuta kuin moottorin öljytikun ja vaihteiston öljytikun reikiä, jotka ovat alimpina. Jatkossa täytynee yrittää suojata startti muovipussilla, jottei sinne kosteus pääsisi tai ottaa se pois kokonaan ennen turvotusta ja suojella startin jalka. Vai pitäisikö turvotuksen jälkeen pyörittää konetta sammutin päällä ja pakoputken vesisiipiratas poistettuna, samoin startti poistettuna, jotta vauhtipyöräkotelosta tulisi kaikki vesi ulos. Vai miten? Vedellä sisältä turvottamisesta en aio kuitenkaan luopua, koska se on helpoin ja nopein tapa päästä vesille ulkopaikkakunnalla veneen säilytyspaikkaan nähden asuvalla.
Donna 28

Vastaa Viestiin