Laturin vaatimat kierrokset

Puuveneiden sähkölaitteet. Sytytys- lataus- ja lisälaitteet.
MikaR
Viestit: 16
Liittynyt: 17.06.2009 7:58

Laturin vaatimat kierrokset

Viesti Kirjoittaja MikaR » 28.06.2009 1:05

Tulipas ihmeteltyä sellaista, kun laskin Volvo Penta MD17 -moottorin tyhjäkäyntikierrokset 1100 - > 700-800 (ohjekirjan viitteellinen 650-700), niin kojetaulun jännitemittarin lukema putosi tuossa samassa muutoksessa 14V - > 12V.

Mietin aluksi, että nykyisen alhaisemman tyhjäkäynnin voisi pitää, jos vaihtaisi laturiin pienemmän hihnapyörän jotta laturin koneisto pyörisi vastaavasti aiempaa tahtia, mutta omituista asiassa oli vielä se ettei mittarissa jännite muuttunut vaikka ajoin kierroksilla 2500-3000.

Jos mittarin lukemaan on luottamista, niin kyllähän se tuollakin ylläpitää jännitettä, mutta ilmeisesti latausta ei akkuihin tapahdu koska akku vaatii ~14V jännitteen lataukseen?

Kommentteja?

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Laturin vaatimat kierrokset

Viesti Kirjoittaja matti » 28.06.2009 9:16

Jotain on irti tai laturi hajosi samanaikaisesti kun teit säätöä.
Tarkasta ettei mikään johto ole irronnut/katkennut laturilta etenkin jos työskentelit laturin seutuvilla.
Palaako latauksen merkkivalo?
12v jännitteellä ei tapahdu mitään latausta.

Matti

MikaR
Viestit: 16
Liittynyt: 17.06.2009 7:58

Re: Laturin vaatimat kierrokset

Viesti Kirjoittaja MikaR » 28.06.2009 9:40

matti kirjoitti:Jotain on irti tai laturi hajosi samanaikaisesti kun teit säätöä.
Tarkasta ettei mikään johto ole irronnut/katkennut laturilta etenkin jos työskentelit laturin seutuvilla.
Palaako latauksen merkkivalo?
12v jännitteellä ei tapahdu mitään latausta.

Matti
En työskennellyt laturin seutuvilla, mutta startin putsauksen yhteydessä virta pääsi vähän kipinöimään maadoituksen kanssa, josko tuosta jotain haittaa saattoi olla. Pitää tarkistaa piuhojen kiinnitykset. Latauksen merkkivalo, eli moottorimerkin oman kojetaulun "AMP" valo palaa kyllä.

Täytyy vielä ihmetellä vaikka noiden kierroksien kanssa, ja tarvittaessa vaihtaa laturia testiksi toiseen, kun sellaisia saattaa ehkä löytyä jemmasta.

Avatar
terhohalme
Viestit: 212
Liittynyt: 15.04.2003 20:59
Paikkakunta: Kotka

Re: Laturin vaatimat kierrokset

Viesti Kirjoittaja terhohalme » 29.06.2009 21:31

Se pieni "kipinöinti" on hyvin voinut hajoittaa laturisi jännitteen säätimen tai tasasuuntauksen. Taitaa olla venesähkökorjaamolle asiaa, jos ei ala latailla.

Otatko ensi kerralla veneen pääkytkimen auki (tai akun navat irti: ensin (-) eli maa ja sitten se (+)), ennen kun alat puuhalla mitään minkään sähkövehkeen lähettyvillä.
Vain jaettu tieto voi lisääntyä.

MikaR
Viestit: 16
Liittynyt: 17.06.2009 7:58

Re: Laturin vaatimat kierrokset

Viesti Kirjoittaja MikaR » 29.06.2009 23:56

terhohalme kirjoitti:Se pieni "kipinöinti" on hyvin voinut hajoittaa laturisi jännitteen säätimen tai tasasuuntauksen. Taitaa olla venesähkökorjaamolle asiaa, jos ei ala latailla.

Otatko ensi kerralla veneen pääkytkimen auki (tai akun navat irti: ensin (-) eli maa ja sitten se (+)), ennen kun alat puuhalla mitään minkään sähkövehkeen lähettyvillä.
Kyllähän se noin on, häpeän ja tunnustan :P Tää on aina niitä "mä vaan tosta nopeasti ton säädän" -juttuja ja laiskuus opettaa sitten kantapään kautta.

Tuli luettua vähän koneen manuaaleja, ja silmään osui kylmä fakta joka olis pitänyt tajuta. Tietenkin se kojetaulussa palava "AMP" -valo on varoitusvalo, aivan kuten autossakin, että latausta ei tapahdu. Kovemmilla kierroksilla valo palaa erittäin himmeästi, joten heräilee vähän kysymyksiä ennenkuin myönnän jotain hajonneen (kuten jännitteensäädin). Jos tuo ei olekaan koneen alkuperäinen laturi, tai hihnapyörä on joskus vaihdettu vähän suurempaan sillä seurauksella ettei koneen matalampi tyhjäkäynti riitä pyörittämään laturin hihnaa tarpeeksi nopeasti ladatakseen täysitehoisesti (?) Yleismittarilla koneen tyhjäkäydessä laturin navat antoivat lukemaa 10,5V. Tuolloin pienempi hihnapyörä voisi auttaa asiassa. Anyway laturi on nyt irti koneesta ja saa huomenna putsauksen ja tutkailua onko vika silmin havaittavissa.

Onni onnettomuudessa tässä on tietysti se, että nää tärkeimmät sähkökomponentit saa nyt kunnon checkauksen ja puhdistuksen, jotta niihin voi vähän paremmin tuolla merellä luottaa.

petrooli
Viestit: 271
Liittynyt: 27.12.2006 21:36

Re: Laturin vaatimat kierrokset

Viesti Kirjoittaja petrooli » 30.06.2009 8:12

Kyllä mää luulen että olet ns. kyrväyttäny laturin. itte kyrväytin md 17 laturin kun ajatuksissani yritin sammuttaa konetta virtaavaimesta:( ja md 17 laturissa on aika iso hihnapyörä koska varmasti ottaa riittävästi kierroksia kun välitys vautipyörältä on melkonen. älä vaihda pienempään ottaas sit liikaa kiesejä--->kuumenee. ja eiii se vaihtamalla parane:)

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22.04.2008 0:10

Re: Laturin vaatimat kierrokset

Viesti Kirjoittaja Notreal » 30.06.2009 8:42

Tästä laturin kuumenemisesta olisi kiva saada lisätietoa.
On kerrottu:
Että laturilla joka pyörii liian pienillä kierroksilla on vaarana kuumentua
koska ei pysty tuottamaan jäähdytysilman virtausta tarpeeksi.
-loogista ja järkeenkäypää

Jos lauturin "taakse" on lisätty liikaa akkukapasiteettiä, eli laturi
on tehoiltaan liian pieni, laturi kuumenee.
- loogista mutta lämpenemisen syy epäselvä?

Jos laturi pyörii liian suurilla kierroksilla, kuumenee.
-miksi näin käy?
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

toeevo
Viestit: 52
Liittynyt: 12.01.2005 19:47
Paikkakunta: Rauma

Re: Laturin vaatimat kierrokset

Viesti Kirjoittaja toeevo » 30.06.2009 10:39

Notreal kirjoitti: Jos lauturin "taakse" on lisätty liikaa akkukapasiteettiä, eli laturi
on tehoiltaan liian pieni, laturi kuumenee.
- loogista mutta lämpenemisen syy epäselvä?
Suuri akkukapasiteetti imaisee enemmän virtaa laturilta.
Tällöin on vaarana, että laturin käämitys on tehty liian ohuesta langasta, jolloin käämitys kuumenee, käämilangan lakkaus palaa pois ja kas, laturi on sökönä.
Ei vesi ol hyvä gom paati al.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Laturin vaatimat kierrokset

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 30.06.2009 10:47

Hetkinen...eikös normi lataussäädin toimi siten että kun se saa nostettua akun jännitteen 13,8V tietämille se pudottaa lataustehoa eikä suinkaan pukkaa virtaa koko ajan kympillä vajaisiinkaan akkuihin ???
Sittenhän on noita "huijaussäätimiä" joilla lataussäädintä tavallaan harhautetaan laturin omaa säädintä siten että akun jännite on alempana kuin 13,8V ja laturi lataa akun nopeammin täyteen koska antaa koko ajan maksimi latausvirran kierroksista riippuen...

Tuosta laturin johtimien räpsimisestä että tietääkseni vanha Boschin vaihtovirtalaturi ulkopuolisella säätimellä kestää sitä melkein vaikka hitsaukseen asti mutta muut menevät mitä suurimmalla todennäköisyydellä pienestäkin räpsäyksestä.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

petrooli
Viestit: 271
Liittynyt: 27.12.2006 21:36

Re: Laturin vaatimat kierrokset

Viesti Kirjoittaja petrooli » 30.06.2009 10:56

emmää tiedä varmaksi kuumenemisesta mutta kun itse vaihdoin laturin jossa oli pienempi hihnapyöra niin kierrokset laturilla oli varmaan kymppitonni kun hihna md 17:ssä on vauhtipyörän ympärillä joka on noin puol meetriä halkaisijaltaan tulee riittävästi "välitystä" laturille.
ainakin mekaaninen kuluminen kasvaa laakerit yms...

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Laturin vaatimat kierrokset

Viesti Kirjoittaja CC » 30.06.2009 11:14

Notreal kirjoitti:Tästä laturin kuumenemisesta olisi kiva saada lisätietoa.
On kerrottu:
Että laturilla joka pyörii liian pienillä kierroksilla on vaarana kuumentua
koska ei pysty tuottamaan jäähdytysilman virtausta tarpeeksi.
-loogista ja järkeenkäypää

Jos lauturin "taakse" on lisätty liikaa akkukapasiteettiä, eli laturi
on tehoiltaan liian pieni, laturi kuumenee.
- loogista mutta lämpenemisen syy epäselvä?
Jos laturi on hyvin tehty ja suunniteltaessa mitoitettu, se kestää isonkin akun perässään.
Kunhan akku on ehjä.
Myös ykköskohtaan sopii, oikein tehdyn laturin jäähdytys pysyy tahdissa sen virranantokyvyn
kanssa. Mistä seuraa, että "hyvä" laturi ei välttämättä lataa "hyvin" tyhjäkäynnillä.
Käytössä laturi tietysti kuumenee, koska se joutuu antamaan koko ajan maksimi virtansa,
mutta hyvin suunniteltu rajoittaa virtansa siihen minkä se kestää. Tämä ei enää kyllä ole ihan
totinen totuus, sillä on vaikea kuvitella nykyisten nyrkinkokoisten yli 100A laturien mitenkään
sietävän nimellisvirtaansa jatkuvasti kaikissa olosuhteissa...

Hyvä ja huono voi olla vaikeasti erotettavissa... Voisi kuvitella, että vanha Bosch selviää
kunnialla kaikista noista, mutta sen kopiona tehty Iskra välttämättä ei. Vain sillä olettamuksella,
että Bosch olisi tekovaiheessa oikein mietitty, mutta Iskraan kopioitu vain mitat.
Jos laturi pyörii liian suurilla kierroksilla, kuumenee.
-miksi näin käy?
Riippuu käämirungossa käytetyn raudan ominaisuuksista, jossain vaiheessa vaan energia
rupeaa kulumaan raudan magneettipartikkeleiden kääntelyyn. Mitä kovempaa pyörii, sitä
isompi osa tehosta hukkuu magneettikentän vääntöön ja sähköntuotto vähenee.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

MikaR
Viestit: 16
Liittynyt: 17.06.2009 7:58

Re: Laturin vaatimat kierrokset

Viesti Kirjoittaja MikaR » 30.06.2009 12:20

Vilkasta keskustelua! Oma laturini kävi sähköpajalla tarkastettavana, ajan ja hermojen säästämiseksi. Diagnoosina yksi kärvähtänyt kenttädiodi. Vaihtoivat koko diodisillan ja testi näytti taas toimivia tuloksia. Osa 25€ + työ 25€ = 50€. "Mä vaan tosta nopeasti ton säädän" -juttu rankaisi viidellä kympillä...

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Laturin vaatimat kierrokset

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 30.06.2009 12:54

Se vanha possilainen on perin yksinkertainen ja kestävä peli. Sen rempan pystyy tekemään täysin itse pl. kollektorin sorvaus joka sekin hoituu yleensä munkkikahveilla. Kaikki vaihdettavat osat siihen maksaa jotain 20-25€ vähän ostopaikasta riippuen. Suurin on muistaakseni 80A ja pienin 45A mutta niiden ainoa negatiivinen puoli on tehoon nähden julmettu koko verrattuna nykyrimpuloihin ja erillisellä johtosarjalla oleva ulkopuolinen säädin jolle pitää löytää paikka 50cm etäisyydeltä laturista.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22.04.2008 0:10

Re: Laturin vaatimat kierrokset

Viesti Kirjoittaja Notreal » 30.06.2009 15:43

Summasunmarum
Meneekö oikein?
-hyvä laturi ( oikein mitoitettu ) ei kuumene ( liikaa ) pienillä kierroksilla,
vaan tuottaa sen minkä pystyy "jäähdyttämään".

-jos lauturin "taakse" on lisätty liikaa akkukapasiteettiä, eli laturi
on tehoiltaan "liian" pieni, hyvä laturi kestää senkin kärvähtämättä kuumenemisen takia.

-hyväkään laturi ei tykkää liian suurista kierroksista, eli niillä on optimi kieroalue.

-huono laturi kärvähtää joka tapauksessa, jos ei heti niin huomenna;-)
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

MikaR
Viestit: 16
Liittynyt: 17.06.2009 7:58

Re: Laturin vaatimat kierrokset

Viesti Kirjoittaja MikaR » 30.06.2009 17:53

Ei diodien vaihto auttanut kokonaan ongelmaan. Laitoin kiinni ja tilanne ei heti muuttunut. Testasin kädellä kaasukahvasta nostaa kierroksia ja heti sammui merkkivalo ja volttimittari nousi ~13,3V:iin, edistystä. Suuremmat kierrokset eivät tuota juuri nostaneet, mikä taas on omituista. Jätin sen nyt tyhjäkäyntiin 950rpm jolloin tuo 13,3V laturin jännite toteutuu. Olisi kyllä kiva saada laskettua kierroksia tuon pari sataa tuosta, joten täytyy vähän laskeskella, että paljonko laturi tuolla tyhjäkäynnillä itse kiertää rpm. Huollon mukaan tehokkain optimialue on 8,000 rpm itse laturilla, joten hihnapyörien säteet mittaamalla pystyy varmaan aika hyvin laskemaan missä koneen käyntikierroksissa tuo toteutuu.

Vastaa Viestiin